Gå til innhold

Til hundeeiere. ADVARSEL!!

Anbefalte innlegg

Kanskje dette lærer deg at du ikke skal ta med deg hunden ut annet enn når du skal gå tur med den.

Unnskyld meg! Det er slik problemhunder blir til! Hvorfor i all verden skulle ikke hunden få være med, den er da en del av familien. Jeg har med meg hunden min overalt det er mulig og derfor har jeg også en hund uten problemer. Problemet er at folk absolutt skal ha bikkje, men ikke har tid til å lære seg noe om dem. Du aner ikke hvor mange som kjøper en border collie fordi den er så søt og gir den litt mosjon for det har de hørt den trenger. Men det den rasen virkelig trenger er hodetrening og bli brukt tid på(og det gjelder de fleste raser). Og miljøtrening er absolutt noe av det viktigste en hund får. Det det ender med er at de har en hund med diverse problemer. Tenk hvor mange hunder som eieren sier at den ikke er vant med barn. Tull, alle hunder burde vært vant med barn fra de er små av. Dette kan kun læres ved miljøtrening ergo hunden må få være med!

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

8

• spirito

7

• Copy

6

• Ulv I Faarikaal

4

Mest aktive i denne tråden

Hvis du synes det er uforsvarlig å binde hundene sine utenfor butikken pga noen er redde hunder. Så må det jo også være uforsvarlig å bare gå tur med hunder ute blant folk. Selvfølgelig finnes det folk som er redde eller ikke liker hunder, men en hund angriper/biter veldig sjelden uten grunn. Dessuten er det jo ikke slik at man binder hunden rett foran inngangen. Har ikke sett det ihvertfall..

Forskjellen på å binde en hund uttafor en butikk og å gå tur med den er at når du går tur med den er eieren med den...når den bindes utenfor en butikk er den alene...Jeg har sett mange hunder rett uttafor butikkdøra, og værre steder; foran porten til barnehagen...

Så ny hundelov; VELKOMMEN!!!

Det er en ting som er påfallende med de tilfellene av hundebitt jeg har sett; eieren sier i de fleste tilfeller: "Min hund er verdens snilleste og har aldri bitt noen, jeg skjønner ingenting!" et bitt kommer altså som lyn fra klar himmel, og det er som regel riktig. Uten eieren til stede forandrer hunden seg, den blir plutselig engstelig og vaktsom, noe den ikke er når eieren er tilstede for da er den trygg. Alene på et fremmed sted forandrer familiehunden seg ofte til noe helt annet. Som regel går det bra, men så oppstår en situasjon den engstelige hunden føler truende, og så er det gjort.

Jeg ser som regel på adferden om en fremmed bundet hund lar seg klappe, men jeg har tatt feil, det vil si at man aldri kan vite.

Jeg mener at når en hund biter så er det eierens feil fordi den ikke greide å lese hunden sin! Enhver hundeeier bør kunne lese kroppsspråket til hunden sin så godt at de vet når det er nok. Vi har blant annet en Rotweiler nedi gata som jeg mener ikke er helt god. Hun har en adferd og et kroppspråk som gjør at jeg passer på barna mine når jeg går forbi. Men eieren sier jo selvfølgelig at hunden er verdens snilleste. Saken er at de har hatt problem rotweilere i over 20 år med unntak av en. Og denne er visstnok av de snille :-) Og alle disse problemene bare pga for lite kunnskap. Jeg har også sett bikkjer blitt banket fordi de er så tøffe og må tas hardt. Jeg har sett med en gang at hunden er redd. Det er utrolig hva man kan se på kroppsråk.

Hunden jeg har er en Vorster/Pointer på 7 år. Den er en utrolig lydig, stø, rolig, tillitsfull familiehund. Har vært veldig mye sammen med barn. Og har ALDRI angrepet noen. Det kan selvfølgelig skje. Det skal utrolig mye til før den angriper barn, og andre mennesker. Hvis det skulle skje med min hund, ville det ha fått meg til å lure: Lærer ikke foreldrene barna sine å ha respekt for hunder som står i bånd. Og hvis barna er små, hvor er de voksne, som skal holde oppsym med dem???

Dette skriver jeg, ikke for min egen del, men fordi det er vanlig at folk binder hunden sin utenfor butikken. For mange er det ganske normalt. Selv om det er mange ulike oppfatninger om dette temaet

Jeg er enig med de fleste her om at mange hunder BØR ikke bindes etterlatt, for barns og andres sikkerhet. Men saken har flere sider.

Mine barn har respekt for hunder i band og uten band...men har ikke et barns ve og vel større prooritet enn en hunds??

Ungene min er vokst opp med hund, men de kan alikavel oppleves som brå på andre hunder...jeg vet og at hunder kan føle seg utrygge når eieren ikke er i nærheten...og derfor reagerer på en måte du som eier ikke kan vite om på forhånd..

Annonse

Unnskyld meg! Det er slik problemhunder blir til! Hvorfor i all verden skulle ikke hunden få være med, den er da en del av familien. Jeg har med meg hunden min overalt det er mulig og derfor har jeg også en hund uten problemer. Problemet er at folk absolutt skal ha bikkje, men ikke har tid til å lære seg noe om dem. Du aner ikke hvor mange som kjøper en border collie fordi den er så søt og gir den litt mosjon for det har de hørt den trenger. Men det den rasen virkelig trenger er hodetrening og bli brukt tid på(og det gjelder de fleste raser). Og miljøtrening er absolutt noe av det viktigste en hund får. Det det ender med er at de har en hund med diverse problemer. Tenk hvor mange hunder som eieren sier at den ikke er vant med barn. Tull, alle hunder burde vært vant med barn fra de er små av. Dette kan kun læres ved miljøtrening ergo hunden må få være med!

Hunden blir ikke trent av å sitte alene foran et kjøpesenter.

Gjest Laylie

Jeg hadde ikke ventet en så stor diskusjon rundt dette temaet da jeg skrev innlegget.Har vært veldig interressant, Det er mange sterke meninger her, men synes mange av svarene er basert på mye uvitenhet om hundens psyke og adferd. Jeg er enig med de fleste her ang å binde hunden utenfor butikken.

"Det er på samme måte som alle hundeeiere som sutrer og bærer seg over den nye hundeloven. Hadde alle tatt ansvar for hundene sine så hadde vi jo sluppet en slik lov!"

Korrekt, det er en grunn for at den nye loven kom, og etter min mening var det på tide.

"Fatter de ikke det?"

Desverre så er det mange som ikke gjør det.

Aldeles enig.

Enig med du!

At hunder er rovdyr og biter mennesker ihjel med ujevne mellomrom er ikke noe jeg har funnet på, så sånn sett trenger du ikke være enig, hehe...

Hvordan står det til ellers? Gode tider?

Her har vi fine temperaturer, men nå regner det jevnt og trutt :-/

Annonse

takk for advarselen.

jeg pleier aldri binde hunden min utenfor fordi jeg frykter nettopp dette, men har gjort det noen ganger.tror ikke jeg vil det mer!!

heldigvis er hunden min liten rase, så jeg kan ofte bære henne med inn, hvertfall hvis jeg bare skal kjøpe litt.ellers lar jeg henne sitte i bilen(ikke om sommeren), eller tar henne ikke med.

er veldig redd for kjære hundevoffen min!!:-)

skjønner ikke at neon kan være så fæle!!

At hunder er rovdyr og biter mennesker ihjel med ujevne mellomrom er ikke noe jeg har funnet på, så sånn sett trenger du ikke være enig, hehe...

Hvordan står det til ellers? Gode tider?

Her har vi fine temperaturer, men nå regner det jevnt og trutt :-/

Var liksom enig i dine andre innlegg oppover her også da! ;:)

Her skinner sola! - og jeg har liksom ferie.....(på jobb noen timer)

Hunden blir ikke trent av å sitte alene foran et kjøpesenter.

Det har jeg heller aldri påstått. Det innlegget jeg svarte på sa at man burde la hunden være hjemme når man ikke gikk tur. Men jeg kan jo fortelle deg at en del av den uoffisielle treningen til førerhunder er å bli bundet på offentlig steder. Den offisielle treningen går ut på å ha hunden med seg inn på offentlige steder.

Jeg er absolutt ikke for hunder som blir bundet utenfor kjøpesenter. Jeg har selv bundet hunden min utenfor matbutikken eller postkontoret mange ganger. Det har litt med hvor man bor å gjøre tror jeg. Vi bor på et lite sted og jeg har aldri opplevd noe negativt noen gang. Men så lenge jeg ikke kan ta den med inn så er jeg nødt til å sette den utenfor. Men jeg er aldri lenge inne, jeg sørger for kort bånd og at den ikke står i veien noe sted. Hadde ikke gjort det samme i Oslo eller andre store byer.

Jeg går aldri fra bikkja uten tilsyn (unntatt når den er i bilen eller i hagen)

Ikke bare fordi jeg er redd noen skal rappe ham, men også fordi bikkjer som står bundet fast utenfor butikker o.l er en uting. Vet aldri hvem som går bort og hva de får bikja til å gjøre...

Jeg har opplevd at bikkja får lettere være i fred utenfor butikken enn i min egen hage jeg da... Stadig noen unger som mister ballen eller lignende og hopper over gjerdet uten den minste respekt for bikkja der inne. Det gjør meg gal! Selv om jeg vet hvordan hunden min reagerer på fremmede, så er det skummelt. Tross alt er dette hundens plass som den instinktivt skal beskytte. Forstår meg ikke på foreldre som faktisk ikke tenker over det en gang. Blir faktisk skremt over hvor mange foreldre som lar barna sine løpe bort til hunder og klemme dem. Verst tenkelige kroppspråk for en hund. Uff...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...