Gå til innhold

sekretær/kontordame..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For å få fagbrev i kontorfaget er det nå to år salg og service på vgs, og to år i lære. Det er det vanlige løpet. Ellers kan du få lærlingplass uten denne skolen hvis du oppfyller spesielle krav.

Mange steder vil du kunne få jobb som kontorpersonale kun med den utdannelsen du nå har, og kan da gå opp til fagbrev etter fem år praksis, for å få høyere lønn (særlig hvis dette er i det offentlige da...)

Høne I Frikassè

Egentlig trenger du ikke en damn shit for å bli sekretær. Meeen det finnes egne sekretærfag/sekretærkurs.

Jeg har treårig handel og kontor blant annet og det holdt i utgangspunktet for å bli sekretær for en adm.dir. Men jeg har tatt fler kurs ETTER at jeg begynnte å jobbe. Litt jus og litt av det ene og det andre.

Gjest takk for svar Høne og Åse!

For å få fagbrev i kontorfaget er det nå to år salg og service på vgs, og to år i lære. Det er det vanlige løpet. Ellers kan du få lærlingplass uten denne skolen hvis du oppfyller spesielle krav.

Mange steder vil du kunne få jobb som kontorpersonale kun med den utdannelsen du nå har, og kan da gå opp til fagbrev etter fem år praksis, for å få høyere lønn (særlig hvis dette er i det offentlige da...)

Så man må ha fagbrev for å få god lønn?

Så man må ha fagbrev for å få god lønn?

Vel, god lønn får du vel ikke uansett, men i stat og kommune får du vel kanskje 180-200 tusen hvis du ikke har fagbrev, men minst 215 hvis du har.

Men som alltid ellers er det sikkert endel bedre lønn i det private.

Vel, god lønn får du vel ikke uansett, men i stat og kommune får du vel kanskje 180-200 tusen hvis du ikke har fagbrev, men minst 215 hvis du har.

Fagbrev er vel beregnet på de som ikke har artium.

De fleste sekretærer har artium + sekretærskole eller mer.

Sekretær er en "utdøende" rase på min arbeidsplass. I disse datatider klarer de fleste menn/kvinner seg selv (men dere skulle sett det elendige språket i enkelte mailer og fakser noen "høyt der oppe" sender fra seg).

Annonse

Høne I Frikassè

Jeg ligger noen ti-tusen over 215.000,- som du nevner der. Jeg jobber i staten. Ække gammal heller, så jeg har ikke så mange års ansiennitet. Sekretærlønnen ække så ille lenger. :o)

Jeg ligger noen ti-tusen over 215.000,- som du nevner der. Jeg jobber i staten. Ække gammal heller, så jeg har ikke så mange års ansiennitet. Sekretærlønnen ække så ille lenger. :o)

Veit ikke om det er forskjell på sekretær og kontordame jeg?

Jaja... ikke vet jeg... Hos oss får de iallefall vanlig fagarbeiderlønn i stat og kommune.

Gjest saksbehandleren

heter det salg og service nå? Jeg har fagbrev i kontorfag er er sekretær. Tok grunnkurs allmen og ett år kontorfag så gikk jeg to år i læra. Har tatt en del kurs osv. etterpå og kommet høyere opp på stigen. Er mange som ikke ansetter folk uten fagbrev. Man burde ha litt erfaring for å søke på en kontorstilling.

Gjest saksbehandleren

man får 2 lønnstrinn i tillegg hvis man har fagbrev de fleste steder, dvs. ca 7000 - 8000 i året. Lønna bestemmes etter hvor mange års erfaring man har også.

Jeg har ett års anisinitet og tjener 233 000,- i året. (Privat)

Jeg har ingen utdanning utover allmenfag (gymnas)..

Jobber i det private og ligger på ca. 310.000,-

Jeg har jobbet hardt og lært meg mye på egenhånd.

Min erfaring er at så lenge du er fleksibel og står på når det trengs så betyr det mye mer enn alle papirer du har fra ulike skoler.

Grunnleggende datakunnskaper er imidlertid viktig, andre kunnskaper kommer an på hvilken type bransje du er i og hvem du jobber for (noen er veldig selv-hjulpne..)..,.

heter det salg og service nå? Jeg har fagbrev i kontorfag er er sekretær. Tok grunnkurs allmen og ett år kontorfag så gikk jeg to år i læra. Har tatt en del kurs osv. etterpå og kommet høyere opp på stigen. Er mange som ikke ansetter folk uten fagbrev. Man burde ha litt erfaring for å søke på en kontorstilling.

Ja, salg og service er nå både kontorfag, butikkfag og resepsjonsfag. (man går to år salg og service, ikke allmenn først)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...