Gå til innhold

Uttrykk i forb. med kjøp av leilighet!

Anbefalte innlegg

Gjest skal kjøpe leilighet

Er det noen som kan hjelpe meg å forklare disse begrepene for meg - jeg skal kjøpe meg leilighet, og kikker på annonser hver eneste dag.

MEN:

Når det står

- fellesgjeld: (f.eks) 200.000

- fellesutgifter/husleie pr. mnd: (f.eks) 2700

- lånetakst: X kroner

- verditakst: X kroner

- Prisantydning: X kroner

HVA betyr alle disse forskjellige beløpspostene? Fellesgjeld f.eks - betyr det at jeg skal betale hele det beløpet med en gang jeg flytter inn (til hvem skal jeg betale dette?) i tillegg til prisen på selve leiligheten - og husleie/fellesutgifter hver måned? Da blir jo den reelle prisen mye høyere enn det som står i "prisantydning".

Og hva lønner seg - selveier, aksjeleilighet eller borettslag? Jeg tenker mest på en selveier-leilighet...

dette ble rotete, men jeg håper på svar!

Mvh

Fortsetter under...

Fellesgjeld: Det er det borettslaget har i lån, og noe av husleia går på å betale renter og avdrag på dette.

fellesutgifter/husleie pr. mnd: Går til å dekke fellesgjelda + kommunale avgifter + andre utgifter dere måtte ha. (vedlikehold osv...)

lånetakst: vet ikke...

verditakst: Hva leiligheten er taksert til å være verdt.

Prisantydning: Det selgerne helst vil at du skal betale dem for leiligheten.

Fellesgjeld: Det er det borettslaget har i lån, og noe av husleia går på å betale renter og avdrag på dette.

fellesutgifter/husleie pr. mnd: Går til å dekke fellesgjelda + kommunale avgifter + andre utgifter dere måtte ha. (vedlikehold osv...)

lånetakst: vet ikke...

verditakst: Hva leiligheten er taksert til å være verdt.

Prisantydning: Det selgerne helst vil at du skal betale dem for leiligheten.

Hei Åsemor!

Takk for svar!

Er det da sånn at beløpet på fellesutgift/husleie-posten betaler ned på felleslånet hver måned? Man betaler ikke _hele_ felleslånet på en gang? Skal beløpet på felleslpnet deles på andre i samme bygg, eller er det ment at jég alene skal betale hele dette lånet? I noen annonser er felleslånet på over 400000, pluss at prisantydningen på boligen er ca 900000. Jeg klarer bare ikke å forstå hvor mange beløp jeg skal betale for en leilighet pr ¨måned... Det blir jo selvfølgelig avdrag på lån, husleie, fellesutgifter og komm. avgifter - men er det da mer enn dette? Det er altså det felleslånet som forvirrer meg mest...

Uansett takk for svar:)

Mvh

Åsemor har vel forklart de fleste. Fellesgjeld må du altså ikke betale med en gang - du betaler ned via husleie. Så du må kegge fellesgjeld sammen med prisen du betaler.

Lånetakst er den verdien mange banker bruker for hvor mye du kan få låne.

Om du skal ha selveier , aksje eller andels/borettslag kommer litt an på om du skal bo der selv eler leie ut en gang. Selveier står du helt fritt med tanke på det. Ulempen er jo hvis du selv skal bo der så er kanskje mange andre av leilighetene utleid. Da er kanskje leietagere mindre opptatt av husregler o.l. Ofte er det vanskelig å få folk til bli med i styre osv. Borettslag er veldig regulert - men da er det også orden på det meste. Du kan ikke leie ut fritt - men man kan søke om det. AKsje er vel noe mellom - der er det også litt mer regler - men det er ikke fellesgjeld.

Hei Åsemor!

Takk for svar!

Er det da sånn at beløpet på fellesutgift/husleie-posten betaler ned på felleslånet hver måned? Man betaler ikke _hele_ felleslånet på en gang? Skal beløpet på felleslpnet deles på andre i samme bygg, eller er det ment at jég alene skal betale hele dette lånet? I noen annonser er felleslånet på over 400000, pluss at prisantydningen på boligen er ca 900000. Jeg klarer bare ikke å forstå hvor mange beløp jeg skal betale for en leilighet pr ¨måned... Det blir jo selvfølgelig avdrag på lån, husleie, fellesutgifter og komm. avgifter - men er det da mer enn dette? Det er altså det felleslånet som forvirrer meg mest...

Uansett takk for svar:)

Mvh

Du betaler husleie på selveier leiligheter også - men med fellesgjeld er jo husleien høyere fordi den går med til å betale fellesgjeld.

Så du må legge sammen husleie - + utgifter til ditt eget lån.

Du betaler husleie på selveier leiligheter også - men med fellesgjeld er jo husleien høyere fordi den går med til å betale fellesgjeld.

Tusen takk for svar. Nå ble det meste mye klarere her:) Godt det finnes sånne forum!

Vennlig hilsen

Annonse

petter smart

En betaler ikke husleie på en selveier leilighet, kun på lånet.

Ulv I Faarikaal

>>Når det står - fellesgjeld: (f.eks) 200.000 -

Så betyr det at du overtar en andel av et felles lån i borettslag som er fordelt på andelshaverne etter arealet på boligen. Dette betaler du ned på gjennom avdrag inkludert i fellesutgiftene, avdrag og renter.

>>fellesutgifter/husleie pr. mnd: (f.eks) 2700 -

Det er da kommunale utgifter, vaktmester, varme, varmtvann, trappevask, avdrag på fellesgjeld, renter og forretningsførerhonorar, vedlikehold osv. Hva det inkluderer får du vite av megler, eller det står i innkalling til siste generalforsamling, som du alltid bør lese, gjerne forrige års innkalling også.

lånetakst: banken kanskje bruker for å gi deg lån.

verditakst: hva takstmannen optimistisk mener kan være markedsverdi, men stemmer ikke alltid.

Prisantydning: hva selger skulle ønske å få hvis h*n er heldig.

>>Fellesgjeld f.eks - betyr det at jeg skal betale hele det beløpet med en gang jeg flytter inn (til hvem skal jeg betale dette?) i tillegg til prisen på selve leiligheten - og husleie/fellesutgifter hver måned? Da blir jo den reelle prisen mye høyere enn det som står i "prisantydning".

Fellesgjelda bare overtar du, men det blir som å låne og betale renter og avdrag det ?

Prisen på boligen er altså kjøpesum + fellesgjeld.

>>Og hva lønner seg - selveier, aksjeleilighet eller borettslag? Jeg tenker mest på en selveier-leilighet...

Egentlig er det ikke så stor forskjell, men borettslag er ofte ferdig finansiert med fellesgjeld, fint for de som ikke får lån.

Selveier er litt misvisende, men du hefter for di egen gjeld og er fri til å leie ut og selge uten tillatelser. Men det får du en dårlig nabo, er det ganske vanskelig å få gjort noe annet enn å flytte.

Aksje vet jeg ikke noe særlig om, men det vet megler.

Ved selveier må du lese vedtekter, sikkert samme med aksje. I borettslag er det borettslagsloven og husleiloven som gjelder, disse er under endring slik at de bare havner under borettslagsloven.

Tusen takk for svar. Nå ble det meste mye klarere her:) Godt det finnes sånne forum!

Vennlig hilsen

Det mange kaller "husleien" for selveierleil., er det som offisielt kalles "fellesutgifter". Altså det man betaler inn til sameiet pr. mnd. Det dekker vanligvis offentlige avgifter (f.eks. vann), din del av evt. fellesforsikring + det sameiet ellers "spleiser på" (f.eks. plenklipping, snømåking og vakthold / vaktmestertjenester).

Så som selveier betaler du mye til banken, fordi lånet ditt er personlig, ikke felles, men mindre til sameiet, fordi det er færre ting som tas som en fellesløsning. Men ved f.eks. større vedlikeholdsprosjekter som angår alle bygningene i sameiet, kan generalforsamlingen bli enige om å ta opp et felles lån som skal nedbetales ved at fellesutgiftene økes.

Vennlig hilsen

Grunnen til at de skriver hvor mye FELLESGJELDEN er - er at du kan se om den snart er nedbetalt - og at husleien da vil gå ned.F.eks - en fellesgjeld på 90.000, -går raskere for alle leilighetene å nedbetale enn 1.000.000,- :-)

Som du sikkert har sett rundt omkring så er det mange som har bygget nye, større verandaer, skiftet vinduer etc. - dette er det som "fellesgjelden" skal dekke.

Så de enste tallene som betyr noe fod din mndlige betaling er hvor mye avdrag du må betale på lånet for kjøpesummen - pluss husleien.

Lykke til.

petter smart

Selvfølgelig har man husleie - man har da fellesutgifter for det. Hvis ikke du mener enebolig e.l. da - jeg snakker om selveierleiligheter.

Det er ikke fellesutgifter for selveierleiligheter.

Det kan være det for leiligheter i andel o.l.

Det er ikke fellesutgifter for selveierleiligheter.

Det kan være det for leiligheter i andel o.l.

Kjære deg Petter - jeg bor i en selveier leilighet selv og vi har husleie. Det går til å dekke sentralvarme - strøm i fellesrom - vaktmesterutgifter osv.

Hvis du ser på prospekt på selveierleiligheter så vil du nok se at de fleste har oppført husleie. Den er jo selvfølgelig mye lavere enn på borettslagsleil.

Se 'bevis'.

http://www.finn.no/finn/realestate/object?id=3730519&sid=646973105768415&pos=1&rub=10

Annonse

petter smart

Kjære deg Petter - jeg bor i en selveier leilighet selv og vi har husleie. Det går til å dekke sentralvarme - strøm i fellesrom - vaktmesterutgifter osv.

Hvis du ser på prospekt på selveierleiligheter så vil du nok se at de fleste har oppført husleie. Den er jo selvfølgelig mye lavere enn på borettslagsleil.

Se 'bevis'.

http://www.finn.no/finn/realestate/object?id=3730519&sid=646973105768415&pos=1&rub=10

Dersom du bor i et borettslag, sameie e.l. må du betale fellesutgifter, men i utgangspunktet betaler du ikke noe i en selveierleilighet.

Så vi har vel egentlig begge rett. Noen ganger er det "husleie" i tillegg andre ganger er det ikke.

Dersom du bor i et borettslag, sameie e.l. må du betale fellesutgifter, men i utgangspunktet betaler du ikke noe i en selveierleilighet.

Så vi har vel egentlig begge rett. Noen ganger er det "husleie" i tillegg andre ganger er det ikke.

En selveierleilighet står jo sjelden alene da .... derfor man kaller det leilighet og ikke hus ..... og da er man jo også som regel (igjen) del av et sameie. Heter jo selvfølgelig ikke borettslag da.

Men ok petter - vi sier at begge har rett vi.

En selveierleilighet står jo sjelden alene da .... derfor man kaller det leilighet og ikke hus ..... og da er man jo også som regel (igjen) del av et sameie. Heter jo selvfølgelig ikke borettslag da.

Jeg leste selvsagt samleie i stedet for sameie.

Må visst gå over fra monokkel til lorgnett.

petter smart

Jeg bor i en selveierleilighet i et sameie med 4 leiligheter. Og jeg betaler ikke noen husleie eller fellesutgifter. Dersom huset må pusses opp e.l. tas dette ved behov.

Er ikke så lenge siden jeg var på lelighetsmarkedet og kjøpte. Og de færreste leilighetene jeg så på hadde fellesutgifter.

Er det ikke kjekt når begge har rett?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...