Gå til innhold

Persienner på "innovervinduer"?

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Endelig er vi ferdige med det nye soverommet vårt! SNekkeren satte opp lister i hele går, om kvelden vasket jeg ned, og vi monterte den nye senga til klokka var 1 i natt!

Det som mangler nå, er persienner. Synes det er så stilig. MEN - våre vinduer åpnes innover oppe, og vi har alltid vinduene åpne om natta. Ettersom jeg har forstått, skal persiennene henge helt inntil glasset. Hvordan vil dette bli når vi åpner vinduene (vipper de innover, slik at åpningen er oppe)?

Er så innstilt på persienner i kirsebærfarge - kanskje vi er nødt til å ha gardiner likevel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110497-persienner-p%C3%A5-innovervinduer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Tror det kan bli vanskelig med persienner når vinduene vipper innover..... Evnt. måtte det bli utvendige, og da er vel poenget borte, kanskje? Hmm... ikke lett! :)

Hmmmmm :-( En løsning er jo å ha dem helt inne i rommet, slik at de henger kanta i kant med veggen, hvis du skjønner. Men det blir vel litt rart, og mye blafring da?

Hmmmmm :-( En løsning er jo å ha dem helt inne i rommet, slik at de henger kanta i kant med veggen, hvis du skjønner. Men det blir vel litt rart, og mye blafring da?

Mine henger på veggen, et stykke fra ruta. Fungerer helt fint det. Potteplantene kommer dog på yttersiden av persienna her hos meg. Jeg har kirsebærpersienner, kjøpt på IKEA for 298,- for 100x130 ;-)

Gjest Pricilla

Vi hadde sånne vinduer og persienner i stua. Det gikk an å ha vinduet oppe på gløtt, men det ble pes hvis det blåste mye - da datt hele dritten ned! Så en vakker dag da forbannelsen var på det verste reiv jeg ned alle tre persiennene og kastet dem! ; ) Så du holde vel ut med irritasjonen i tre mnd. (max) får de går i søpla! : )

Hva med å kjøpe sånn "rullgardin-gardin", aner ikke hva det heter, på IKEA? De har mange fine og de slipper ikke noe lys inn heller og monteret på veggen. Er sånn rullgardin lignende sak som henger i folder så den ser mer ut som en gardin.. Kan noen hjelpe meg med hva de heter?

Annonse

Gjest prust

Bytt til et utadslående vindu. Eller til et vindu med persienne mellom glassene.

Innadslående vinduer er noe sabla herk.

Det er ikke aktuelt å bytte vinduer! Driter nå ikke penger, akkurat! Har innadslående vinduer i hele huset, og synes det er helt OK, men det blir altså kanskje litt vanskelig med persienner.

Gjest prust

Mine henger på veggen, et stykke fra ruta. Fungerer helt fint det. Potteplantene kommer dog på yttersiden av persienna her hos meg. Jeg har kirsebærpersienner, kjøpt på IKEA for 298,- for 100x130 ;-)

Er bredden på persiennene like stor som bredden på vinduet, fra ytterside av vinduslist til ytterside av vinduslist - eller henger de løst på innsiden av karmen?

Det er ikke plass til potteplanter i karmen vår, så det er ikke noe problem.

IKEA ja....men det har vi ikke i Kristiansand. SJekket priser på KID, Jysk, Bohus og SKeidar i går, og det ligger mellom 450 og 550 kr pr stk på 110 cm bredde.

Gjest Toivo

Det er ikke aktuelt å bytte vinduer! Driter nå ikke penger, akkurat! Har innadslående vinduer i hele huset, og synes det er helt OK, men det blir altså kanskje litt vanskelig med persienner.

Kan du nevne noen fordeler med et innadslående vindu, kontra utadslående?

Er bredden på persiennene like stor som bredden på vinduet, fra ytterside av vinduslist til ytterside av vinduslist - eller henger de løst på innsiden av karmen?

Det er ikke plass til potteplanter i karmen vår, så det er ikke noe problem.

IKEA ja....men det har vi ikke i Kristiansand. SJekket priser på KID, Jysk, Bohus og SKeidar i går, og det ligger mellom 450 og 550 kr pr stk på 110 cm bredde.

Mine er like brede som vinduet. Noen cm ekstra på hver side hadde sikkert ikke gjort noe.

Gjest prust

Kan du nevne noen fordeler med et innadslående vindu, kontra utadslående?

Det er sikkert ikke så mange fordeler med innadslående, men jeg har nå alltid bodd i hus med innadslående vinduer! Da vi bygde huset i 1997, var det innadslående som ble levert, uten at vi egentlig tenkte noe særlig over det.

Hvis det er forferdelig ruskevær, hender det at det regner inn når de står oppe om natta, men stort sett er jeg ganske så fornøyd med dem :-)

Annonse

Du kan ha rullgardin, og bruke dem som lysblender. De finnes i lystette, så vær viss på at du kjøper rett type. Så kan du ha lekre gardiner i tillegg, mest for "pynt". Det har vi. Gardinene brukes ikke, det er rullgardinen som skjermer for lys på soverommet.

Gjest prust

Du kan ha rullgardin, og bruke dem som lysblender. De finnes i lystette, så vær viss på at du kjøper rett type. Så kan du ha lekre gardiner i tillegg, mest for "pynt". Det har vi. Gardinene brukes ikke, det er rullgardinen som skjermer for lys på soverommet.

Mmmmm - det er sånn vi har hatt det "i alle år". Hadde hatt lyst på noe nytt nå, men det blir kanskje til det igjen. Nye gardiner er jo fint det og!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...