Gå til innhold

Jeg plages av nattlig vannlating???

Anbefalte innlegg

Gjest søvnjenta

Huff jeg er så lei av å våkne opp om natten for å late vannet, får liksom ikke god nok søvn av det. Merker vanligvis ikke så mye på dagen og jeg har ingen infeksjoner eller lignende. I utgangspunket har jeg heller ingen selskapsblære. Men jeg lurer på om det kan være psykisk betinget da jeg tenker svært på det når jeg legger meg at jeg blir å våkne for å gå på do, samt at jeg blir fiksert på om jeg kjenne noen trang. Merker også hvis jeg blir kald eller har froset går jeg oftere på do. Noen med samme problem? Eller råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110533-jeg-plages-av-nattlig-vannlating/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest samme som deg

Hei! Som å lese om meg... Jeg må ALLTID på do om natta; gjerne flere ganger! Så tenk hvordan det var da jeg var gravid... Det er plagsomt, og jeg vet jeg ikke har UVI. Går på do før jeg legger meg.. så kanskje en gang til før jeg sovner. Så om natta, og med en gang om morgenen. Stress... vet ikke hva man kan gjøre. Prøve å ikke gå på do med en gang man må litt om dagen, for å øve seg?

Gjest søvnjenta

Jeg har det akkurat sånn selv, har hatt det siden fødselen for tre år siden. Har du barn?

Ja jeg har født fem barn, den minste er 3 år. Jeg har av og til plager med litt lekasje hvis jeg plutselig nyser, men merker svært lite til det ellers.

Gjest søvnjenta

Tar du knipeøvelser i skjeden? Skal hjelpe mot lekking, i alle fall.

Jo jeg har jo tatt noen knipeøvelser, men er langt fra flink til å la det være jevnlig. Men en ting skjønner jeg ikke og det er hvis en er slapp i bekkenbunnsmuskulaturen har det innvirkning på selve blære funksjonen?

Annonse

Ja jeg har født fem barn, den minste er 3 år. Jeg har av og til plager med litt lekasje hvis jeg plutselig nyser, men merker svært lite til det ellers.

Jeg tror det må være pga fødslene. Vi må nok bli flinkere til å knipe. Man er flink de første månedene, så går det liksom over... :-)

Gjest samme som deg

Jo jeg har jo tatt noen knipeøvelser, men er langt fra flink til å la det være jevnlig. Men en ting skjønner jeg ikke og det er hvis en er slapp i bekkenbunnsmuskulaturen har det innvirkning på selve blære funksjonen?

Jeg vet ikke nok om det til å svare deg. Er selv ikke flink til å ta knipeøvelser, selv om jeg vet musklene er slappe. Når vi blir eldre er det en fordel at vi har trent litt, så vi ikke tisser på oss så lett. Noen eldre må også på do hele tiden.. det er litt psykisk også. Jeg må f.eks. ofte på do om jeg er nervøs/reiser/skal til legen (nervøs..)/vet det ikke er do i nærheten. Så jeg prøver å slappe mer av, og ikke stresse slik med det. Men ikke alltid like lett.

Mot overaktiv blære eller andre inkontinens-problemer kan man få medisinen Detrusitol. Dersom problemet kun gjelder nattlig vannlating kan man få resept på Minirin (tror jeg det heter), gis normalt til småbarn som er nattevætere, men kan også gis til voksne. Evt. spør legen om andre råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...