Gå til innhold

tøying


Gjest tony

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Yellow Ledbetter

Hvis man løfter tungt, bør man nok ikke tøye så altfor "hardt" rett etter trening. Lett og ikke så veldig langvarende tøyning i nettopp hardt trente muskler er greit for blodsirkulasjonens skyld og dermed restitusjonen. Men treningsverk kan man få uansett om man tøyer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man løfter tungt, bør man nok ikke tøye så altfor "hardt" rett etter trening. Lett og ikke så veldig langvarende tøyning i nettopp hardt trente muskler er greit for blodsirkulasjonens skyld og dermed restitusjonen. Men treningsverk kan man få uansett om man tøyer eller ikke.

Jeg tror de fleste hardtrenende ser på treningsverk som noe positivt, ett feedback på at treningsøkten har vært produktiv. Jeg strever alltid etter å trene muskelen så hardt eller i forskjellige vinkler for å få en skikkelig treningsverk dagen etter. Det er ikke vitenskaplig bevist at treningsverket gir bedre muskelvekst, men det føles riktig. Det du kan legge merke til er at treningsverket forvinner under en hard diet. Jeg tror grunnen er tre ting: Overtrening, kaloriunderskudd, og mangel på søvn. Tre vanlige symptomer i slutt fasen før en konkurranse. Det virker som om når kroppen er mer stresset og overbelastet svarer dårligere til treningen, med minsket treningsverk. Det er greit å ha sine egne teorier, ikke sant?

Med utgangspunkt i denne teorien virker det som om du gjør alt riktig. Du trener hardt, spiser nok, og hviler tilstrekkelig, fortsett med det.

http://i.am/bicepsxl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

tøying reduserer ikke treningsverk, men kan faktisk forverre den. Treningsverk oppstår i bindevevet som følge av belastning som er større enn det bindevevet er tilpasset. Kroppsbyggere som trener med en lik treningsmengde fra økt til økt, vet at med treningsverk er muskulaturen blitt presset utover tidligere nivå.

Treningsverken kan unngås ved å trene med akkurat den økningen kroppen tåler. Trener du gjennom treningsverken vil den forsvinne. Bindevevet er da i en overtreningstilstand. Det er mulig å ha en sakte økende treningsmengde uten at det oppstår skader. Dårlig trente bør ikke trene forbi treningsverk.

En annen og meget skummel sak, er kroppsbyggere med helt uthvilt muskulatur som trener veldig intensivt med høy innsats, og som trener gjennom treningsverken og fortsetter løpet over flere uker. Da er faren stor for overrivninger av muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Jeg tror de fleste hardtrenende ser på treningsverk som noe positivt, ett feedback på at treningsøkten har vært produktiv. Jeg strever alltid etter å trene muskelen så hardt eller i forskjellige vinkler for å få en skikkelig treningsverk dagen etter. Det er ikke vitenskaplig bevist at treningsverket gir bedre muskelvekst, men det føles riktig. Det du kan legge merke til er at treningsverket forvinner under en hard diet. Jeg tror grunnen er tre ting: Overtrening, kaloriunderskudd, og mangel på søvn. Tre vanlige symptomer i slutt fasen før en konkurranse. Det virker som om når kroppen er mer stresset og overbelastet svarer dårligere til treningen, med minsket treningsverk. Det er greit å ha sine egne teorier, ikke sant?

Med utgangspunkt i denne teorien virker det som om du gjør alt riktig. Du trener hardt, spiser nok, og hviler tilstrekkelig, fortsett med det.

http://i.am/bicepsxl

Heisann,

bare lurer; hvor mange dager treningsverk har du erfart å få?

Forøvrig helt enig i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste hardtrenende ser på treningsverk som noe positivt, ett feedback på at treningsøkten har vært produktiv. Jeg strever alltid etter å trene muskelen så hardt eller i forskjellige vinkler for å få en skikkelig treningsverk dagen etter. Det er ikke vitenskaplig bevist at treningsverket gir bedre muskelvekst, men det føles riktig. Det du kan legge merke til er at treningsverket forvinner under en hard diet. Jeg tror grunnen er tre ting: Overtrening, kaloriunderskudd, og mangel på søvn. Tre vanlige symptomer i slutt fasen før en konkurranse. Det virker som om når kroppen er mer stresset og overbelastet svarer dårligere til treningen, med minsket treningsverk. Det er greit å ha sine egne teorier, ikke sant?

Med utgangspunkt i denne teorien virker det som om du gjør alt riktig. Du trener hardt, spiser nok, og hviler tilstrekkelig, fortsett med det.

http://i.am/bicepsxl

Jeg får fortsatt litt treningsverk under diet, men kanskje ikke så mye...

Men noe jeg har tenkt over er det at den treningsverken jeg får kommer 1 dag senere enn i den perioden jeg bulker(får dagen etter når jeg bulker, og 2 dager etter når jeg deffer).. Tror det er noe i den terioen din i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann,

bare lurer; hvor mange dager treningsverk har du erfart å få?

Forøvrig helt enig i det du skriver.

Ekstremt treningsverk får jeg med å "pelse" store muskelgrupper med markløft og knebøy. Hvis det attpåtil er en stund siden sist du trente kan korsrygg og lår verke i over en uke. Verst er det da den 2 og 3 dagen etterpå! Det er hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

bare lurer; hvor mange dager treningsverk har du erfart å få?

Forøvrig helt enig i det du skriver.

Treningsverket vare ca i 3 dager i mitt tilfelle, alt etter som. Kjenner sjelden verk i biceps og skuldre, tror grunnen er at jeg bruker dem mye daglig. Verst er bryst-rygg-og ben. Ben trener jeg KUN på vinteren da jeg sykler ca 1 mil hver dag på sommeren. Bena har aldri vært noe problem uansett. Lårene var 62 cm før jeg begynte å trene, leggene 41 cm

http://i.am/bicepsxl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å tøye(lett og over kort tid)etter trening og å stretche ca 30min etter trening(1-2min/muskel)

Du kan ikke stekke en muskel som er full av melkesyre fult ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...