Gå til innhold

"Ta det opp med fastlegen"

Anbefalte innlegg

Gjest helsesekretær

Jeg jobber på et legekontor, og etter innføring av fastlegeordningen har vi merket en enorm økning i pågangen fra pasientene.

Vi hadde en liten diskusjon rundt dette, folk oppsøker legen for små bagateller som de kunne fikset opp i selv med forhøre seg på apoteket, og kjøpt et reseptfritt preparat for å kurere.

Blir folk litt snufsete eller hoster er det å ringe til legen. Det er jo bare tiden som kan lindre slike ting...

Det sier seg selv at legene ikke har kapasitet til å ta seg av alle småting, og at i verste fall må langt alvorligere tilstander vente i måneder fordi legen er opptatt med småting som folk skal ta opp med sin fastlege.

Hvordan er det med dere, synes dere det er lettere å kontakte legen etter fastlegeordningen? Hva må til for at dere skal ringe til legen for å snakke med vedkommende?

Er folk blitt mer engstelig for alvorlig sykdom, er folk blitt mer utålmodig eller føler man kanskje et slags eierforhold til sin fastlege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110608-ta-det-opp-med-fastlegen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke signatur

Jeg synes ikke noe er endret etter at vi fikk fastlege-ordningen. Jeg går ikke til legen over småting! (Har ikke tid til det heller...) Jeg vet når jeg bare er forkjølet, og går da ikke til legen pga det! Sendte mannen min til legen da han hadde stikkesmerter i brystet, men det var visst bare pga stress...

For meg er det minst like vanskelig nå som før å ta kontakt med lege. Har ikke vært hos min fastlege, har heller ikke snakket med vedkommende, som har et utenlandsk navn. Det er minst 10 år siden jeg var ho slege på dagtid. Var på legevakten en kveld for noen år siden med kraftig influensa med over 40 i feber (måtte ha sykemelding).

Hvis jeg er i kontakt med legen 1 gang i året - så er det max. I fjor var ble det kanskje 3 ganger fordi min yngste datter hadde allergi og måtte testes.

Hva som skal til for at vi kontakter lege? Vel, ikke forkjølelse iallefall. Vi har vært i kontakt med legen da Julie brakk armen, da Jenny fikk no rare byllegreier/kvisegreier på foten .... da jeg trengte sykemelding for halvannet år siden og da jeg trengte nye resepter på allergimedisin.

Så det er ikke ofte.

det nytter ikke å gå på apoteket her i by(gda) iallefall...der får en bare hoderisting som svar og henvisning til bruksanviningen....

Poenget med fastlege er vel at en skal få et tettere forhold til denne, slik at legen skal kunne kjenne sine pasienter og dermed også kunne oppfatte hva som er galt på en annen måte enn hvis en oppsøker lege tilfeldig???

Gjest helsesekretær

det nytter ikke å gå på apoteket her i by(gda) iallefall...der får en bare hoderisting som svar og henvisning til bruksanviningen....

Poenget med fastlege er vel at en skal få et tettere forhold til denne, slik at legen skal kunne kjenne sine pasienter og dermed også kunne oppfatte hva som er galt på en annen måte enn hvis en oppsøker lege tilfeldig???

Jada, hovedpoenget er at du skal slippe å gå til så mange ulike leger. Men det blir jo altfor få leger hvis terskelen for å gå til lege blir lavere, og legene blir oppsøkt for småting som folk før i tiden klarte å ordne opp i selv.

Det er vanskelig, det er klart at hvis en er redd for alvorlig sykdom så bør en kunne få kontakt med legen ganske kjapt. Ingenting er vel så ille som uvisshet og redsel. Samtidig blir køene lengere og lengere fordi trenden i tiden er at alt skal tas opp med fastlegen.

Legene er jo mennesker de også, de har gjerne familie og regulert arbeidstid som alle andre.

Annonse

Jeg tror det bare har blitt mer synlig nå som alle pasienter må gå til samme lege gang etter gang. Før kunne man gå til den legen som hadde ledig time, bare vedkommende jobbet innenfor samme kommune. Nå må fastlegen og pasienten se hverandre hver gang det er noe - smått eller stort og det blir nok mer synlig når alle henvendelsene fra en pasient går i samme journal.

Jada, hovedpoenget er at du skal slippe å gå til så mange ulike leger. Men det blir jo altfor få leger hvis terskelen for å gå til lege blir lavere, og legene blir oppsøkt for småting som folk før i tiden klarte å ordne opp i selv.

Det er vanskelig, det er klart at hvis en er redd for alvorlig sykdom så bør en kunne få kontakt med legen ganske kjapt. Ingenting er vel så ille som uvisshet og redsel. Samtidig blir køene lengere og lengere fordi trenden i tiden er at alt skal tas opp med fastlegen.

Legene er jo mennesker de også, de har gjerne familie og regulert arbeidstid som alle andre.

Nå er ikke jeg av de som går mye til legen. Faktisk er det så sjelden at jeg ikke husker sist jeg var der fordet jeg var syk...har nettopp født så jeg har brukt legen min til kontroller da...

Men hva slags folk er det mest av der da??? Eldre er kanskje ensomme og liker å ha legen sin å prate med...kanskje h*n fungerer som en slags forebyggende medisin ved at den eldre har noen å prate med??? Eller er det bekymrede foreldre med sine snufsende barn du ser mest av??? Terskelen min er stor for å oppsøke lege, men jeg ringer rett som det er til legevakta og spør dem til råds...men det er da strengt tatt derfor den er der da...eller??

Jeg har aldri rent ned legekontoret pga småting, og gjør selvsagt ikke det nå heller. Løper ikke ned døra der bare fordi jeg har litt feberfantasier og tror at jeg er Charlie Chaplin (jeg blir "rar" når jeg har feber).

Jeg har heller aldri vært hos min fastlege, men stikker til den legen jeg føler for. Ofte ut ifra kriterier om hvor fin hun er.

I dag skal jeg faktisk til legen, på oppfordring fra min venn mislykket, og da skal jeg blant annet ta opp mine seksuelle preferanser. Spesielt analdelen skal opp til debatt. Jeg skal også snakke med fastlegen min om manglende ironi i innlegg her på dol. Mulig han kan hjelpe meg litt slik at jeg får spritet opp språket mitt. I hvert fall sier min venn det.

Når jeg tenker etter så har jeg faktisk en del greier jeg har blitt rådet å ta opp med henne, så jeg forventer at timen vil drøye ut til langt på kveld.

Siden jeg først skal ditt så skal jeg for øvrig også få skrevet ut nye pollenallergi medisiner. Jeg klør tross alt litt i øynene om dagen, noe jeg ikke trives spesielt godt med.

Jeg synes ikke det er blitt lettere etter fastlegeordningen, jeg synes det var like enkelt før.

Jeg går veldig sjelden til legen, en årlig sjekk er alt. Siden jeg var 13 år har jeg aldri vært hos legen pga sykdom eller et eller annet problem. Jeg ser ikke helt poenget som du sier, en forkjølelse går over av seg selv.

Jeg drar sjelden til lege på egne vegne, men det hender at barna underlegges konsultasjon. Bestiller ikke time, men melder fra om ankomst og venter på innslipp. Helt greit.

Innimellom mailer jeg og spør om saker og ting på egne vegne, for å få bekreftet det jeg tror med barna eller for å få resepter på småtteri (faxes til apoteket).

Annonse

Gjest Pricilla

Jeg tenker som regel "det ordner seg, kan vente litt med å ringe" osv. Dessuten bruker jeg ikke fastlegen, vet ikke om jeg har en engang! : ) Har egen lege på sykehuset pga. SLE - den legen har jeg hatt siden jeg var 16 og han er egentlig bare sle-legen min, men bruker han til alt.

Ved forkjølelse og sånn gidder jeg ikke kontakte lege. jeg skal ha veldig vondt eller mistenke alvorlig ting før jeg ringer han. Så har jeg hatt en del dritt gjennom åra og da, så blir litt oppmerksom. Jeg lå hjemme i 14 dager uten å kunne bevege meg før mamma fikk slept meg til legen første gang jeg var syk, så nei jeg går ikke ofte til lege. Bare når jeg MÅ! ; )

Gjest prust

Vi bruker legen på samme måte som før. Det er stort sett lett å få time, særlig når det gjelder barna. Synes ikke vi renner ned dørene der, og vi bruke legen slik vi bør bruke henne. Bruker apotek, legevakt og egen fornuft ettersom det passer :-)

Selv har jeg vel vært hos fastlegen én gang det siste året pga uregelmessige blødninger/utskriving av nye p-piller. Nå har jeg time i august for å fjerne noen vorter (det er jo egentlig en bagatell, men jeg har hatt dem i femten år, og nå er jeg lei!) - og så regner jeg med at jeg skal på en svangerskapskontroll en gang i august-september :-)

Det er sikkert noen som misbruker ordningen, men ingen jeg har pratet med har gitt inntrykk av at de går oftere til lege nå enn før.

Høres nesten ut som tanta mi du beskriver der. Haste haste til legen, ungen hadde jo TRETTIÅTTE i feber... Trodde jeg hadde hørt feil. Samme dama har forøvrig hatt ungene på pute siden de var 1 1/2 år, og det er da ikke farlig å ha en femåring framme selv om det er airbag der?

Gjest jippiii

tvert imot -jeg kvier meg for å gå til legen. Før likte jeg å gå til mange forskjellige leger for å slippe å bli kjent med dem. Nå føler jeg at legen kjenner meg for godt til å få innsyn i plagene mine :) Jeg må være svært, svært syk før noen kan dra meg inn til han igjen

Det ble mye lettere etter at fastlegeorningen ble innført. Før det hadde jeg ikke anelse om hvor jeg skulle henvende meg. Legevakten? Sykehuset? Før øvrig, jeg syntes det er fullstendig galskap at man skal kreke seg til legen når man har influensa, bare for å få beskjed om å gå hjem å legge seg. + et papir som det står syk på, og x antall nysmittede mennesker i kjølevannet.

Gjest Stjernemor

Det må jo være noe gæernt med DERE da. Det er dere som slipper til alle med litt snufsing!

Siden dere helt flott greier å avvise syke barn (taler av erfaring) og verkende, væskende byller (også erfaring), så er det da aldeles merksnodig at dere ikke også greier å avvise de med litt snue og andre lite viktige ting.

Det er de som tar imot timebestilling som må ha ansvaret for å sortere ut de som er minst viktige og la andre komme fram i køen.

Ble nesten forbanna når jeg leste hjertesukket ditt. Med tanke på alle de gangene JEG ikke har fått time for forskjellige ting. Kan bare ikke skjønne hvordan folk med 'litt snue' i det hele tatt kan FÅ timen jeg. Det er jo dere som lar de slippe til.

Har opplevd å bli avvist hos legen (se det an først, neste tilbud time om tre uker) for så å bli sendt hodestups fra legevakta til sykehuset.

Dere må da ha NOE å forholde dere til når dere fordeler timene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...