Gjest Pricilla Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Var jo redd jeg hadde fått gallestein (eller ballestein?: ) i går, men det er nok magesår. Typisk nå rett før ferien.. Fikk ebskjed om å ikke drikke kaffe, alkohol, te, røyke eller spise sterk eller stekt mat. Men har det noe å si? Har lest på Lommelegen og DOL om magesår og der står det at det ikke hjelper å holde seg unna dette. Hva er fakta? Noen som har hatt magesår her som kan gi meg noen gode råd? Hvis jeg ikke kan spise stekt mat, hva faen kan jeg spise da? Fiskeboller rett fra boksen? Uff.. for noe pes. : ( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Merker du ikke selv at du får mere vondt etter å ha f. eks. drukket kaffe eller vin eller spist ribbe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Merker du ikke selv at du får mere vondt etter å ha f. eks. drukket kaffe eller vin eller spist ribbe? Nei. merker at det "brenner" i magen når jeg tar en slurk øl... Så alkohol skjønner jeg jo ikke er bra. Jeg har drevet å kaste opp 10 - 20 ganger dagenderpå i ett år nå...Så det er ikke bra. Men hvis jeg ikke kan spise stekt mat, hva pokker KAN jeg spise? Og HVORFOR kan man ikke spise stekt mat? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Dette kan jeg hjelpe deg litt med! Mannen min har riktignok ikke magesår, men kronsik magekatarr. Han tåler i utgangspunktet ikke stekt mat, og får voldsomme smerter og/eller kaster opp. Pizza er det desidert verste....:-( Noen tips: Kjøttdeig kan brukes, men du må koke den i stedet for steke den i gryteretter og lasagne. Ikke spis toppen av lasagnen/ovnsretten. Alle retter der du skal brune kjøttet før koking, dropper du bruningen, og går rett på kokingen. Du mister litt smak og farge på kjøttet, men ikke så mye. Pannekaker tåler mannen min hvis de stekes på middel-svak varme. Han tåler også omelett uten hard stekeskorpe (svak varme). Når du spiser kylling, skal du ta av skinnet. Grilling går hvis du er veldig påpasselig med varmen (ikke hard stekeskorpe!!!!) Sommerkoteletter tåler han grillet, men ikke vanlige koteletter. Når det gjelder fisk, tåler han all kokt fisk, og fisk som er stekt/grillet i folie. Vanlig stekt fisk m/egg og kavring rundt går hvis det stekes forsiktig, som pannekakene. Ellers er jo fiskeboller godt, det og da! I tillegg til dette har vi funnet ut at han ikke tåler sopp og paprika... Han tåler imidlertid alkohol :-) Så, en typisk lørdagskveld hos oss består gjerne av vin, lasagne/taco (husk å koke kjøttdeigen), omelett, kylling eller reker. Så det er mye vi kan spise - men biff går ikke for hans del...:-( Hjalp det litt? Bare spør hvis du lurer på noe mer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Dette kan jeg hjelpe deg litt med! Mannen min har riktignok ikke magesår, men kronsik magekatarr. Han tåler i utgangspunktet ikke stekt mat, og får voldsomme smerter og/eller kaster opp. Pizza er det desidert verste....:-( Noen tips: Kjøttdeig kan brukes, men du må koke den i stedet for steke den i gryteretter og lasagne. Ikke spis toppen av lasagnen/ovnsretten. Alle retter der du skal brune kjøttet før koking, dropper du bruningen, og går rett på kokingen. Du mister litt smak og farge på kjøttet, men ikke så mye. Pannekaker tåler mannen min hvis de stekes på middel-svak varme. Han tåler også omelett uten hard stekeskorpe (svak varme). Når du spiser kylling, skal du ta av skinnet. Grilling går hvis du er veldig påpasselig med varmen (ikke hard stekeskorpe!!!!) Sommerkoteletter tåler han grillet, men ikke vanlige koteletter. Når det gjelder fisk, tåler han all kokt fisk, og fisk som er stekt/grillet i folie. Vanlig stekt fisk m/egg og kavring rundt går hvis det stekes forsiktig, som pannekakene. Ellers er jo fiskeboller godt, det og da! I tillegg til dette har vi funnet ut at han ikke tåler sopp og paprika... Han tåler imidlertid alkohol :-) Så, en typisk lørdagskveld hos oss består gjerne av vin, lasagne/taco (husk å koke kjøttdeigen), omelett, kylling eller reker. Så det er mye vi kan spise - men biff går ikke for hans del...:-( Hjalp det litt? Bare spør hvis du lurer på noe mer! Takk for langt svar.. Må innrømme at jeg ble kjempedeppa av innlegget ditt! : ) men det er jo ikke din skyld da.. Koke kjøttdeig smaker dritt, fisk spiser jeg ikke, ikke fiskeboller, elsker biff og pizza... HVORFOR kan man ikke spise stekt mat da? Skjønenr ikke det. Nå er det nok ikke veldig alvorlig med meg, men smertene tar knekken på meg - selv om jeg bare har opplevd de to ganger. verre andre gangen... Så må være forsiktig med hva ejg får i meg. Men hva med ting som stekes inni ovnen da? Hvis ejg legger svinefilet i ovene f.eks? det er kanskje ike ille som i panne det...? Uff, håpløst! Nå er jeg så forbanna lei av å være sjk hele tida at jeg nesten gir opp. ALLTID er det et eller annet galt! Sånn er det å være kronisk syk... Fikk magesåret pga for mye betennelsesdempende medikamenter. Og betennelsesdempende må jeg ta pga leddsmerter. Og nå denne magen da... Åååååååååååå!!!! Faen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Takk for langt svar.. Må innrømme at jeg ble kjempedeppa av innlegget ditt! : ) men det er jo ikke din skyld da.. Koke kjøttdeig smaker dritt, fisk spiser jeg ikke, ikke fiskeboller, elsker biff og pizza... HVORFOR kan man ikke spise stekt mat da? Skjønenr ikke det. Nå er det nok ikke veldig alvorlig med meg, men smertene tar knekken på meg - selv om jeg bare har opplevd de to ganger. verre andre gangen... Så må være forsiktig med hva ejg får i meg. Men hva med ting som stekes inni ovnen da? Hvis ejg legger svinefilet i ovene f.eks? det er kanskje ike ille som i panne det...? Uff, håpløst! Nå er jeg så forbanna lei av å være sjk hele tida at jeg nesten gir opp. ALLTID er det et eller annet galt! Sånn er det å være kronisk syk... Fikk magesåret pga for mye betennelsesdempende medikamenter. Og betennelsesdempende må jeg ta pga leddsmerter. Og nå denne magen da... Åååååååååååå!!!! Faen! Hva bør jeg gjøre hvis jeg får smerteanfall da? Noe jeg kan gjøre for å lindre litt? Bør jeg drikke mye vann, eller kanskej melk som er syrenøytraliserende? Hva er absolut verst å drikke av alkohol? Legan sa jeg kunne ta et glass vin, men særlig hvitvin er jo bare syra da... Føler at jeg har fått kasta denne dritten i fanget og at jeg ikke aner hvordan jeg skal håndtere det, og til søndag drar jeg på bygda i Jugoslavia langt pokker i voll unna sjukehus og leger... : ( Kjempetakknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Takk for langt svar.. Må innrømme at jeg ble kjempedeppa av innlegget ditt! : ) men det er jo ikke din skyld da.. Koke kjøttdeig smaker dritt, fisk spiser jeg ikke, ikke fiskeboller, elsker biff og pizza... HVORFOR kan man ikke spise stekt mat da? Skjønenr ikke det. Nå er det nok ikke veldig alvorlig med meg, men smertene tar knekken på meg - selv om jeg bare har opplevd de to ganger. verre andre gangen... Så må være forsiktig med hva ejg får i meg. Men hva med ting som stekes inni ovnen da? Hvis ejg legger svinefilet i ovene f.eks? det er kanskje ike ille som i panne det...? Uff, håpløst! Nå er jeg så forbanna lei av å være sjk hele tida at jeg nesten gir opp. ALLTID er det et eller annet galt! Sånn er det å være kronisk syk... Fikk magesåret pga for mye betennelsesdempende medikamenter. Og betennelsesdempende må jeg ta pga leddsmerter. Og nå denne magen da... Åååååååååååå!!!! Faen! Jeg skjønner veldig godt at du blir nedfor og sint... Det er ikke noe moro å måtte tenke gjennom hva en spiser. Men det er tross alt bedre å ta hensyn til kroppen og innskrenke mat-typene, enn stadig å ha smerter! Mannen min har hatt det slik siden 1995. Han var på studietur til Skottland og spiste en dårlig hamburger. Etter det har han ikke tålt stekt mat. Om det var den hamburgeren eller om det var tilfeldig, vet vi ikke. Han har hatt slange ned i magen (gastroskopi) to ganger, og de har da konstantert kronisk magekatarr, og det er det ingenting å gjøre med, unntatt å unngå det han ikke tåler. Hvis han kjenner magesmerter, hjelper Link litt. Du bør alltid ha med deg Link! Det går greit til daglig. Det er verre når vi er på besøk hos folk, eller på restaurant. Alle vennene våre vet om det nå, så de serverer noe som han tåler. På restaurant må en spørre om de f.eks. kan dampe kjøttet i stedet for steke det. Har ikke prøvd med svinefilet i ovnen. ANtakelig går det greit, hvis du bare passer på å skjære vekk "skorpa". Det hender ofte at mannen min sitter og "skreller" kjøttet.....:-) Kjøttkaker går greit når jeg lager dem selv: steker dem på svak varme, og koker dem lenge i saus. Han tåler ikke "hjemmelaget saus" med bruning av mel, men alle typer posesaus går greit! Helstekt kjøtt i ovnen går veldig fint, f.eks. svinesteik, lammesteik, hjortesteik. Han må bare skjære vekk steikeskorpa. Også pinnekjøtt (kokt), hamburgerrygg mmm Da i 1995, da han ble dårlig, var vi studenter, og levde stort sett på stekt mat. Vi var ganske fortvilet, men det gikk seg til :-) Men jeg fråtser i stekt mat når jeg først får anledning....:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Hva bør jeg gjøre hvis jeg får smerteanfall da? Noe jeg kan gjøre for å lindre litt? Bør jeg drikke mye vann, eller kanskej melk som er syrenøytraliserende? Hva er absolut verst å drikke av alkohol? Legan sa jeg kunne ta et glass vin, men særlig hvitvin er jo bare syra da... Føler at jeg har fått kasta denne dritten i fanget og at jeg ikke aner hvordan jeg skal håndtere det, og til søndag drar jeg på bygda i Jugoslavia langt pokker i voll unna sjukehus og leger... : ( Kjempetakknemlig for svar! Kjøp inn link og noe som heter tetralakk(?). Spør på apoteket. Biola er også stabiliserende for magen (litt tungsvindt å dra på til jugoslavia). Er ikke helt sikker på det med melk og vann i forhold til smertene. SKal spørre ham. Det kan jo by på litt problemer i et fremmed land, men spør så godt du kan om hvordan de tilberede maten! Det med alkohol vet jeg ikke, siden mannen min ikke reagerer på det. Han drikker ikke kaffe, så der unngår han jo et evt. problem. Lykke til da! Bare spør mer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Kjøp inn link og noe som heter tetralakk(?). Spør på apoteket. Biola er også stabiliserende for magen (litt tungsvindt å dra på til jugoslavia). Er ikke helt sikker på det med melk og vann i forhold til smertene. SKal spørre ham. Det kan jo by på litt problemer i et fremmed land, men spør så godt du kan om hvordan de tilberede maten! Det med alkohol vet jeg ikke, siden mannen min ikke reagerer på det. Han drikker ikke kaffe, så der unngår han jo et evt. problem. Lykke til da! Bare spør mer! Takk for fine svar! : ) Så du mener jeg bør vente litt med å skyte meg i huet da? (Neida, er ikke så ille.. blir bare så j**** frustrert!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snooker Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg trodde man var begynt å behandle magesår med antibiotika(??), og at det var slutt på fiskebolledietten. Har du vært hos lege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg trodde man var begynt å behandle magesår med antibiotika(??), og at det var slutt på fiskebolledietten. Har du vært hos lege? Eventuell antibiotikabehandling gjøres ikke før etter at det er begreftet at magesåret er forårsaket/ forsterket av bakterien "helicobacter pylori" - en slik bekreftelse gjøres vanligvis med gastroskopi. (Pricilla skal ikke til dette før etter ferien.) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Kjenn etter hva magen din liker, og hva magen din protesterer på - og velg mat ut fra dette. Appelsinjuice er i perioder helt umulig for meg. (Jeg har magekatarr.) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ova Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg har hatt magesår. det var ikke av den typen som kunne leges med antibiotika. Fikk andre medisiner. Fikk også beskjed om å unngå , eller være forsiktig med, de samme matvarene du nevner. Som også andre har sagt her, stekt mat er ikke bra. Spiste mye kokt fisk, ja. Men kjøtt er jo greit det også. Rødvin var aldeles forferdelig. Frukt var heller ikke å foretrekke. Men likevel, jeg gikk jo ganske greit, da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Takk for fine svar! : ) Så du mener jeg bør vente litt med å skyte meg i huet da? (Neida, er ikke så ille.. blir bare så j**** frustrert!) God morgen!!!!! Nei, dette er da ingen gunn til hodeskyting :-) Det går så bra atte, bare du kommer inn i det. Spurte mannen min om det med melk og vann. Han hadde vel egentlig ikke prøvd med melk, men han sa at hvis en først hadde spist noe en ikke tålte, hjalp det ofte å drikke mye vann og spise Link. Husker forresten at han gikk på noen tabletter for noen år siden (reseptbelagte), men han sluttet ganske brått da vi oppdaget at en bivirkning kunne være sterilitet hos menn (!) - og vi var/er jo midt i vår produktive fase! Merkelig at ikke legen hadde sagt noe om det.... Husker ikke hva tablettene het. Den katarren, og evt. også magesår har med slimhinnen i magesekken å gjøre, at den reagerer unormalt på en viss type mat. God tur forresten! Jeg misunner deg !!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-655852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Jeg trodde man var begynt å behandle magesår med antibiotika(??), og at det var slutt på fiskebolledietten. Har du vært hos lege? Jeg har vært hos legen, men ikke svelget slangen ennå. Får antibiotika etter det. Skal først på ferie i to uker - så dette suger skikkelig! Derfor ville jeg vite hva som er ok, og hva som ikke er bra. Merker ikke noe med en gang jeg spiser, men får smerteanfall (hjerteinfarktsmerter) et par dager etter - det er de som er utholdelige. Og de jeg vil unngå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-656038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Eventuell antibiotikabehandling gjøres ikke før etter at det er begreftet at magesåret er forårsaket/ forsterket av bakterien "helicobacter pylori" - en slik bekreftelse gjøres vanligvis med gastroskopi. (Pricilla skal ikke til dette før etter ferien.) mvh Ok, takk! Så ikke svaret ditt før jeg skrev mitt.. bra dere følger med! God ferie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-656039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Ok, takk! Så ikke svaret ditt før jeg skrev mitt.. bra dere følger med! God ferie God ferie til deg også, Pricilla 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/110651-mages%C3%A5r-og-kosthold-har-det-noe-for-seg/#findComment-656505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.