Gå til innhold

Feriepenger og lønn i juni mnd

Anbefalte innlegg

Jeg startet ny jobb i Oslo kommune 1. august i fjor. Feriepengene fra min tidligere jobb fikk jeg i august i fjor og er for lengst brukt opp. Jeg hadde derfor regnet med en mager måned, økonomisk sett, fordi jeg trodde jeg kun fikk feriepenger for de 5 mnd + noen timer med overtidsarbeid. Men så fikk jeg til min store sjokk nesten dobbelt så mye som jeg hadde regnet med. Inkludert på lønnslippen sammen med feriepenger og overtid var det da regulativ lønn i juni. Det hadde jeg ikke regnet med - og det var en del mindre enn vanlig månedslønn, men er dette riktig? Kan jeg bruke disse pengene med god samvittighet, eller er det gjort en feil og jeg vil bli trekt på neste månedslønn? Jeg må innrømme at jeg er litt blank når det gjelder sånne ting, men jeg vil nødig bruke disse pengene for så å oppdage at jeg blir trekt fordi det var en feil. Noen som kan hjelpe meg her?

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110683-feriepenger-og-l%C3%B8nn-i-juni-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere får kanskje som oss. Vi har nettopp fått junilønn + feriepenger. Så får vi ikke lønn før i slutten av august (lønningskontoret skal jo også ha ferie).

Jammen det var jo noen tusen under vanlig månedslønn da - så jeg syns ikke det stemte helt heller

Jammen det var jo noen tusen under vanlig månedslønn da - så jeg syns ikke det stemte helt heller

Hadde du vært min kollega ville du fått 12% av de du tjente de 5 månedene i fjor + en månedslønn - de tre dagene din ferie er mer enn 1 mnd.

Søker du på feriepenger finner du minst en tråd for noen få dager tilbake. Kanskje du finner noe der. Det blir ikke gjort likt, f.eks. i det private og kommunen. Men vi får stole på at de fleste av oss får det vi har krav på, om enn til ulike tider.

Annonse

Det er ganske vanlig å utbetale feriepenger sammen med lønn for juni eller rett etterpå. Men da får man ikke lønn før i august igjen...

Som fresja skriver skal det rekkes for noen dager fordi ferien blir mer enn en (arbeids)måned tilsammen.

Det er litt kjipt at feriepenger fra gammel arbeidsgive utbetales når man slutter for da trekkes det skatt av pengene. Ifølge revisor på jobben kan man da kreve inntil en skattefri lønning hos ny arbeidgiver fordi skattetrekket er lagt opp til at du får utbetalt feriepenger.

De fleste arbeidsgivere går med på at nyansatte ikke tar ut full ferie første året nettopp fordi du ikke har tjent opp nok feriepenger.

Det er ganske vanlig å utbetale feriepenger sammen med lønn for juni eller rett etterpå. Men da får man ikke lønn før i august igjen...

Som fresja skriver skal det rekkes for noen dager fordi ferien blir mer enn en (arbeids)måned tilsammen.

Det er litt kjipt at feriepenger fra gammel arbeidsgive utbetales når man slutter for da trekkes det skatt av pengene. Ifølge revisor på jobben kan man da kreve inntil en skattefri lønning hos ny arbeidgiver fordi skattetrekket er lagt opp til at du får utbetalt feriepenger.

De fleste arbeidsgivere går med på at nyansatte ikke tar ut full ferie første året nettopp fordi du ikke har tjent opp nok feriepenger.

Feriepenger skattes av uansett, bare at når de er "skattefrie" betaler du ikke skatten av disse pengene, men av alle de andre lønningene, sånn at resultatet blir det samme uansett.

Feriepenger skattes av uansett, bare at når de er "skattefrie" betaler du ikke skatten av disse pengene, men av alle de andre lønningene, sånn at resultatet blir det samme uansett.

Jo, men når opptjente feriepenger fra forrige år utbetales "skattefritt" påfølgende år er skattetrekket på disse pengene beregnet inn i skattetrekket for de øvrige 10,5 månedene (halv skatt i desember). Skattesystemet går ut fra at man har hatt full opptjening av feriepenger året før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...