Gå til innhold

Solkrem.. blir den dårlig?

Anbefalte innlegg

Har faktisk fire nesten fulle flasker med solkrem her... Men de er fra i fjor. De har stått i kjøleskapet stort sett siden august-oktober, men kan jeg bruke den nå? Er det sånn at faktoren har gått ned etter så lang tid? Eller er det andre ting som kan skje når solkrem står lenge...

Bare innbiller meg at jeg har hørt et sted at man ikke skal bruke gammel solkrem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110787-solkrem-blir-den-d%C3%A5rlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal ikke bruke solkrem fra året før nei, men jeg synder der jeg også..

Det er solbeskyttelsen som blir dårligere når de ligger for lenge.

Jeg har også sminke som er fleeere mndr gammel. Uhørt i grunn. Og strider mot regelverket;-)

Vel, jeg får bruke den som er faktor 20 på i morgen da, det er første dagen i sola i år... Smøre meg ofte og kanskje...

I år skal jeg iallefall ikke kjøpe 4 nye flasker... Men heller kjøpe en vannfast med en gang, istedetfor å prøve 2 ikke vannfaste først...

Ekke bare bare å bli stor jente som skal klare seg selv skal jeg si!

Pappa Bjørn

Kjøp en flaske med høy faktor du kan bruke til du får grunnlag. Da kan du trygt bruke den gamle resten av sommeren selv om den kan være svekket. Jeg har egentlig hørt at solkrem er blitt dårlig dersom den skiller seg. Ser den bra ut skal den i utgangspunktet være helt i orden.

Annonse

Høne I Frikassè

De påstår det. Jeg tar det med en klype salt. Ingen datomerking, og tror du da butikkene hiver det de ikke fikk solgt i fjor?

Hm...det er da datomerking på solkremene?

På min står det på baksiden: brukes før: se tubens sveis. (der den er sveiset sammen - skjønte det etter meget om og men).

Der står det at den jeg kjøpte i fjor bør brukes innen august 2003.

Derefter garanterer dem ikke for beskyttelsen.

Men det blir nesten det samme som å bruke kondom utgått på dato. Fungerer noen ganger. ;p

Hm...det er da datomerking på solkremene?

På min står det på baksiden: brukes før: se tubens sveis. (der den er sveiset sammen - skjønte det etter meget om og men).

Der står det at den jeg kjøpte i fjor bør brukes innen august 2003.

Derefter garanterer dem ikke for beskyttelsen.

Men det blir nesten det samme som å bruke kondom utgått på dato. Fungerer noen ganger. ;p

På mine står det ikke datomerking, leita rundt på alle flaskene i stad, orker ikke å sjekke enda en gang, for de ligger nederst i en godt stappa sekk som jeg sleit litt med å få lukket.

Annonse

Solkremens alder svekker faktoren. To år er mye.

Faktoren er basert på 40 g pr kvm, og det er MYE solkrem. En voksen overkropp eller en tynn 10-åring er ca 1 kvm.

Solkremen er bare ett år da.

Egner ikke du deg til å svare på mitt neste spørsmål? Om fliselim og sånn? Mr. Handyman?

Gjest Daisy

Vel, jeg får bruke den som er faktor 20 på i morgen da, det er første dagen i sola i år... Smøre meg ofte og kanskje...

I år skal jeg iallefall ikke kjøpe 4 nye flasker... Men heller kjøpe en vannfast med en gang, istedetfor å prøve 2 ikke vannfaste først...

Ekke bare bare å bli stor jente som skal klare seg selv skal jeg si!

Enig i den med jente som skal bli stor, ja. Uff og uff. Mye man skal greie, ja. Siste uken har jeg tilogmed vært "mamma"...

... og min solkrem kjøpte jeg på stranden på Mallorca i 2000. Hmmm.... butikken first thing tomorrow.

Man skal ikke bruke solkrem fra året før nei, men jeg synder der jeg også..

Det er solbeskyttelsen som blir dårligere når de ligger for lenge.

Jeg har også sminke som er fleeere mndr gammel. Uhørt i grunn. Og strider mot regelverket;-)

Jeg har fått fortalt i en (anerkjent) sminke/_hudpleie_ forretning, at etter de nye (tror de er iallfall 1 år gml) EØS reglene så skal sminke og hudpleie artikler ha en hyllegaranti på 3 år i butikken!

Det var selvsagt bare for å illustrere for meg at produktene holder seg lenger enn ryktet sier. Og i butikken kan det jo være ganske varmt!

Så da burde det jo komme på banen en diskusjon om dette, da en stadig får høre fra de bedrevitende/lyst på å selge mer menneskene om den f.eks. 1 år gamle brunkremen: "kast den!"

-

Dette gjelder selvsagt ikke solkrem eller produkter med solfilter!

Selv setter jeg solkremer i kjøleskapet når de ikke er i bruk. Da har jeg forstått det slik at de holder til neste år.

Har selv en m/faktor 20 -vannfast, fra i fjor som jeg bruker på et, ikke så lite barn og som fungerer helt o.k. (følger jo selvsagt med om den fungerer).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...