Gå til innhold

Lumen og lux - hjelp meg med utregning!

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha kunstig plantebelysning i et rom på ca 6 m². Lysstyrken på lampene angis i lumen. Jeg vet hvor mye lux en plante må ha, men ikke lumen!

Jeg vet at mellom 20.000 - 40.000 lux tilsvarer "MYE LYS" (i plantedyrkningssammenheng). Mellom 40.000 - 80.000 lux er tilsvarende "FULL SOL" (som i et sørvendt vindu midt på dagen).

Så....hvor mange lux er hhv 10.400 lumen og 55.000 lumen?

Håper noen genier eller ingeniørspirer der ute kan hjelpe meg:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110880-lumen-og-lux-hjelp-meg-med-utregning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lumen er måleenheten for lystyrken fra en lampe. Lux er måleenheten for lysintensiteten mot en flate.

1 lux tilsvarer 1 lumen pr. kvadratmeter.

"....................."

Argh...det der har jeg funnet ut også. Men hva BETYR det?

Et lysrørsarmatur som står angitt med henholdsvis 10.400 lumen og 55.000 lumen...hva tilsvarer det i lux på plantenes overflate i en avstand på hhv 40 cm og 130 cm nedenfor?

Ellers ; tusen takk for at du tok deg til å svare. Man kan alltid stole på DOL! :-)

Et lysrørsarmatur som står angitt med henholdsvis 10.400 lumen og 55.000 lumen...hva tilsvarer det i lux på plantenes overflate i en avstand på hhv 40 cm og 130 cm nedenfor?

Ellers ; tusen takk for at du tok deg til å svare. Man kan alltid stole på DOL! :-)

Hei,

Det kommer jo an på reflektoren i lampen!

Du vet jo hvor mange lumen som lampen produserer. Så må du jo bare regne ut hvor mange kvadratmeter dette lyset er spres ut over. Hvis det er 1 kvm, så er det jo samme antall lux og lumen.

Hvis det er 2 kvm, må du dele på 2 osv.

Med vennlig hilsen

Den enkle og rette måten å finne svaret på er selvsagt å bruke en lysmåler (som man bruker når man fotograferer)!

:-)

Med vennlig hilsen

Hei,

Det kommer jo an på reflektoren i lampen!

Du vet jo hvor mange lumen som lampen produserer. Så må du jo bare regne ut hvor mange kvadratmeter dette lyset er spres ut over. Hvis det er 1 kvm, så er det jo samme antall lux og lumen.

Hvis det er 2 kvm, må du dele på 2 osv.

Med vennlig hilsen

Åh? Så hvis rommet er 6 m² stort (lite), så...?

Annonse

Den enkle og rette måten å finne svaret på er selvsagt å bruke en lysmåler (som man bruker når man fotograferer)!

:-)

Med vennlig hilsen

Jepp! Men hvor finner jeg en sånn? Dersom man må i en sjappe for fotoutstyr, så koster det vel skjorta, kan jeg tenke meg...

Dessuten, jeg skulle likt å vite hvor mange lux mine små grønne venner vil få, FØR jeg velger hvilken av lampene jeg vil ha...(de er ikke kjøpt enda).

Åh? Så hvis rommet er 6 m² stort (lite), så...?

Det kan man ikke si uten at man vet hvilken reflektor som pæren skal ha...

Det første du må regne ut er området som skal bli belyst av lampen, i kvadratmeter. (F. eks. 0,5 x 3 meter gir 1,5 kvadratmeter)

Så sier vi at mye lys ender opp utenfor, samt at du taper lys i reflektoren også. La oss si at lyset spres utover 3 kvm.

Ergo tar du antall lumen og deler på 3 for å finne antall lux.

Med vennlig hilsen

Det kan man ikke si uten at man vet hvilken reflektor som pæren skal ha...

Det første du må regne ut er området som skal bli belyst av lampen, i kvadratmeter. (F. eks. 0,5 x 3 meter gir 1,5 kvadratmeter)

Så sier vi at mye lys ender opp utenfor, samt at du taper lys i reflektoren også. La oss si at lyset spres utover 3 kvm.

Ergo tar du antall lumen og deler på 3 for å finne antall lux.

Med vennlig hilsen

Ahhh....nå begynner det å demre. Nå skjønner jeg den tegningen i brosjyren! :-) Der står det en illustrasjon. Gult felt (altså felt belyst med fullverdig styrke) er oppgitt med f.eks. målene for den med lavest lumen:

Høyde over plantene: 40 cm

Bredde: 160 cm

Dybde : 70 cm

(se for deg en lysende triangel over en firkant)

Hvordan blir mattestykket ditt da?

Fikk 0 i matte på vid.gående, jeg...*grem*

Ahhh....nå begynner det å demre. Nå skjønner jeg den tegningen i brosjyren! :-) Der står det en illustrasjon. Gult felt (altså felt belyst med fullverdig styrke) er oppgitt med f.eks. målene for den med lavest lumen:

Høyde over plantene: 40 cm

Bredde: 160 cm

Dybde : 70 cm

(se for deg en lysende triangel over en firkant)

Hvordan blir mattestykket ditt da?

Fikk 0 i matte på vid.gående, jeg...*grem*

1,6m x 0,7m gir 1,12 kvm.

Hvis vi antar (dette står kanskje i brosjyren?) at halvdelen av lyset havner innenfor dette området, så havner jo den andre halvdelen utenfor. Da må man fordoble arealet som lyset spres utover.

10400 lumen delt på ca 2,2 kvm gir ca 4600 lux.

Anta at vi har tatt litt hardt i, og si 5000 lux, men dette er totalt avhengig av reflektoren. Det vil dog minke når pæren blir gammel.

Med vennlig hilsen

1,6m x 0,7m gir 1,12 kvm.

Hvis vi antar (dette står kanskje i brosjyren?) at halvdelen av lyset havner innenfor dette området, så havner jo den andre halvdelen utenfor. Da må man fordoble arealet som lyset spres utover.

10400 lumen delt på ca 2,2 kvm gir ca 4600 lux.

Anta at vi har tatt litt hardt i, og si 5000 lux, men dette er totalt avhengig av reflektoren. Det vil dog minke når pæren blir gammel.

Med vennlig hilsen

Tusen takk for svaret. Men da er det jo elendige greier, den ene belysningsarmaturen! 4600 lux? Det er jo regnet som SKYGGE. Og i hvert fall ikke noe mine lyselskende Coleus'er ville overlevd med!

Vel, vel, da må det bli 55.000 lumen da? Den virket bare så gigantisk i rekkevidden for lyset (på tegningen). Der var det nemlig belyst flate: 330 cm i bredden, og 200 cm i dybden. MÅ henge 130 cm over plantene.

Hvis lysstyrken er 55.000 lumen, og lampen er så nær overflaten at den belyser nøyaktig 1 kvm, så er lyseffekten på den flaten 55.000 lux. Hvis du flytter lampen litt unna, slik at den belyser 2 kvm, så blir lyseffekten 55.000/2=27.500 lux på den flaten.

"..................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...