Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Faren med stråling fra mobiltelefoner har blitt diskutert flere ganger her. Jeg har påpekt at stråling fra mikrobølgeovner er langt farligere - både fordi det er snakk om kanskje 500 ganger mer effekt, og fordi frekvensen (2,45Ghz) er farligere enn GSM båndene (både 900MHz og 1,8Ghz).

Jeg har også nevnt at hvis man dobler avstanden man står fra mikrobølgeovnen, så reduserer man strålingen med nesten 90%. (Altså, hvis du står 2 meter vekke, istedet for 1 meter, så er strålingen du utsettes for redusert med 90%).

Her er en artikkel fra Aftenposten om forskning fra Danmark:

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=573539

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Det var vel ikke referert til forskning i den artikkelen - bare en forsker som uttalte seg og snakk om forskere i Danmark. Har du noe mer konkret fakta som underbygger påstanden din?

Uansett så er man vel oftere tett opptil en mobil enn en mikro - og man bruker mobilen mer ofte.

Vi står da normalt ikke rett framfor en microbølgeovm og venter på at maten skal bli ferdig.

Jeg hører dessverre selv til de som bruker microbølgeovnen alt for mye (har bare hatt den i 4 år). Det er så enkelt når man kommer sent hjem etter en lang dag på jobb.

Det var vel ikke referert til forskning i den artikkelen - bare en forsker som uttalte seg og snakk om forskere i Danmark. Har du noe mer konkret fakta som underbygger påstanden din?

Uansett så er man vel oftere tett opptil en mobil enn en mikro - og man bruker mobilen mer ofte.

Hei,

Man kan bruke hands-free på mobiltelefonen, og den sender jo kun (med får unntak) når man snakker i den. Maks sendeeffekt er 2 watt, mens en mikrobølgeovn kan være opp mot 1000 Watt.

Videre, 2,45Ghz er ressonansfrekvensen for OH-bonds (altså, mellom hydrogen og oksygen atomer), og fører derfor til oppvarming av disse i kroppen din. Det gjør ikke 900Mhz, fordi den absorberes ikke.

Med vennlig hilsen

Hei,

Man kan bruke hands-free på mobiltelefonen, og den sender jo kun (med får unntak) når man snakker i den. Maks sendeeffekt er 2 watt, mens en mikrobølgeovn kan være opp mot 1000 Watt.

Videre, 2,45Ghz er ressonansfrekvensen for OH-bonds (altså, mellom hydrogen og oksygen atomer), og fører derfor til oppvarming av disse i kroppen din. Det gjør ikke 900Mhz, fordi den absorberes ikke.

Med vennlig hilsen

Dette var ikke det jeg spurte om.

Annonse

Nei, men du regner med at du klarer å bruke en søkemotor alene? Navn og detaljer står i lenken.

Med vennlig hilsen

Joda jeg klarer - da er det greit at vi andre ikke trenger å bevise våre påstander og da. Da tar vi dermed dette som en bekreftelse fra deg på akkurat det.

Joda jeg klarer - da er det greit at vi andre ikke trenger å bevise våre påstander og da. Da tar vi dermed dette som en bekreftelse fra deg på akkurat det.

Hva er det egentlig du vil ha "bevist"?

At 2,45Ghz er skadelig?

Med vennlig hilsen

1000 watt på kjøkkenet er bedre enn 2 i øret.

Gjest zzzzzzzz

Hva er det egentlig du vil ha "bevist"?

At 2,45Ghz er skadelig?

Med vennlig hilsen

Kan ikke skjønne at dette skulle komme som noen bombe - da det vel er viden kjent at elektriske artikler medfører stråling i mer eller mindre grad.

Ingen står vel med hue inn i en microbølgeovn eller står og ser på at grønnsakene tilberedes???

Mobiltlf med handsfree viser seg jo å være farligere enn uten da ledningen og proppen fungerer som antenne.

Og denne PC'en vi daglig tilbringer timer foran er nok den farligste av de alle - vræl!!!

Jeg trur jaggu ikke vi kommer til å overleve jeg dere :)

Ja fy faen,det er farlig og leve du,så mye slags stråling osv, og så mange kriminelle utlendinger rundt hvert et hjørne!

Poenget var vel heller at det er sannsynlig at faren ved mobiltelefonbruk er "overvurdert", og den potensielle faren forbundet med mikrobølger som lekker ut rundt utette ovnsdører er undervurdert.

Kriminelle bør i fengsel, uavhengig av nasjonalitet.

Med vennlig hilsen

Annonse

Det kommer helt an på frekvensen. 2,45GHz fra mikrobølgeovnen absorberes av O-H bindingene i hodet ditt. Det gjør ikke 900Mhz fra GSM telefonen din.

Med vennlig hilsen

Det kommer helt an på avstanden. 2,45GHz fra mikrobølgeovnen absorberes av kjøkkendøren. Det gjør ikke 900Mhz fra GSM telefonen din.

Det kommer helt an på avstanden. 2,45GHz fra mikrobølgeovnen absorberes av kjøkkendøren. Det gjør ikke 900Mhz fra GSM telefonen din.

Hei,

Nettopp. De fleste er, imidlertid, på samme side av kjøkkendøren som mikrobølgeovnen! :)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...