Gå til innhold

NHD/andre - gode alternativer til zoloft?

Anbefalte innlegg

firebird1365380441
Skrevet

Nå må jeg mase litt igjen, men jeg håper du ikke tilter av den grunn.

Jeg skal til legen nå på fredag men ikke til fastlegen min( han er på laaang ferie).

Jeg har nesten bestemt meg helt for å bytte fra zoloft til noe annet, men vet ikke helt hva.

Jeg er hovedsaklig ute etter noe som ikke gir den helsikes nattesvetten, men som er så lik zoloft i effekt som mulig.

Fra tidligere av har jeg brukt: *Aurorix - ingen effekt, bare masse kvalme og ustøhet...

*Seroxat - omtrent samme effekt som aurorix

*Fevarin - fikk anafylaksi etter første tablett.

Fontex - dårlig virkning på ups and downs.

Legen jeg skal til er en forholdsvis fersk turnuskandidat og jeg har ikke vært hos han tidligere, derfor ville jeg bli glad om du kunne gi meg noen hint om hva som kan funke best for meg.

Hva med f.eks Cipramil eller Cipralex?

Hva er normal dose og hvor lang tid bør en vente fra nedtrapping av zoloft til opptrapping på en annen ssri?

Er det vanlig å fremdeles bruke tricyckliske antidepressiva mot "borderline depresjoner/symptomer" eller er disse på vei ut av den typiske ad behandlingen?

På forhånd takk for svar!

Ha en fortsatt god sommer !!!

:))

Skrevet

Har sett at nhd anbefaler et annet medikament enn Cipramil.. var det Cipralex eller er det det samme?

Hva med Lamictal? Det er jo en stemningsstabilisator, best effekt på depressive symptomer..

Skrevet

Dette skrev NHD om Cipralex:

Cipralex fåes på blå resept fra 1. juli.

Det er fra denne dato ikke noen grunn til å sette nye pasienter på Cipramil. Cipralex er like god, mest sannsynlig bedre enn, Cipramil i alle studier.

Standard dose er 10 mg (tilsvarer Cipramil 20 mg).

- Nils Håvard Dahl, psykiater

firebird1365380441
Skrevet

Har sett at nhd anbefaler et annet medikament enn Cipramil.. var det Cipralex eller er det det samme?

Hva med Lamictal? Det er jo en stemningsstabilisator, best effekt på depressive symptomer..

Lamictal?

Er det en epilepsi medisin?

Er det vanlig at allemnnleger skriver ut denne medisinen mot depresjoner("bordeline symptomer..har ikke noe godt navn på det...)?

Hva er bivirkninger(Vektøkning?neitakk!)?

Dosering?

Takknemlig for svar!

Have a nice day!

:)

Skrevet

Lamictal?

Er det en epilepsi medisin?

Er det vanlig at allemnnleger skriver ut denne medisinen mot depresjoner("bordeline symptomer..har ikke noe godt navn på det...)?

Hva er bivirkninger(Vektøkning?neitakk!)?

Dosering?

Takknemlig for svar!

Have a nice day!

:)

Lamictal er en medisin som opprinnelig ble brukt mot epilepsi, ja. Brukes også i behandling av bipolar lidelse. (Affektive stemningslidelser)

Preparatet kan skrives ut av vanlige leger. Det kan skrives ut på "Organisk hjernelidelse" så får du det på blå resept.

Lamictal blir også prøvd ut med lovende resultater for ADHD.

Tror det kan være verdt et forsøk mot depresjon og emosjonell ustabilitet også, uten at jeg vet sikkert.

Og Lamictal gir IKKE vektøkning!

Sjekk bivirkninger her: (Ikke la deg skremme av den lange lista, de fleste tåler preparatet godt)

http://www.medisinhandboken.no

http://www.felleskatalogen.no

Skrevet

Siden du nettopp har fått en ganske endret livssituasjon, synes jeg du skal tenke deg godt om før du akkurat nå ber om endret medisinering. Du har før beskrevet god virkning av zoloft - men relativt plagsomme bivirkninger. Siden virkningen er god, ville jeg ha ventet noen måneder før jeg vurderte endringer.

Aldri lurt å forandre på for mange ting på en gang...

Jake1365380469
Skrevet

Snakkte med psykiateren min igår. Han sa det ikke var nødvendig å trappe ned , når du skal bytte til samme type medisin, altså en annen SSRI-medisin.

Da kan du bytte rett over!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...