Gå til innhold

kom ikke her og si at det ikke er misbruk av systemet

Anbefalte innlegg

Gjest navnet

En fyr er i begynnelsen av trettiårene og førtidspensjonert bl.a. pga ryggen. Han sitter hele dagen/natta foran pc'en hjemme; kunne han ikke da hatt en jobb? En annen person jeg vet om er sykemeldt og får full lønn i noen år. H*n ser tv-serier dagen lang, og holder på med pc'en. Sover lenge og har "ferie". Fikk denne personen for lett sykemelding?

Fortsetter under...

En av ulempene ved å ha et godt utbygd velferdssystem er at det alltid vil være en mulighet for misbruk. Vil du heller måtte betale for f eks sykehusopphold hvis du eller en i familien din skulle bli alvorlig syk?

Forsikringer er også en mulighet..

Eller en kombinasjonsløsning.

Et annet moment er at selektive ytelser koster mye mer å administrere enn universelle ytelser.

Det er diverre mykje trygdemisbruk her i landet. Dersom folk kan sleppa unna å jobbe, så gjer dei gjerne det, men i desse tilfella er det ikkje sikkert at vedkomande er i stand til å ha ein vanleg jobb sjølv om dei tilsynelatande er oppegåande.

Ein skulle nesten tru du var misunneleg på dei...?

Annonse

Tror vel alltid være noen som vil utnytte systemet og det er jo synd.

I 'ditt' tilfelle så kan det jo være at han ikke er i stand til å utføre den jobben han hadde - hvis det var en fysisk tung jobb feks.

Burde vel vært mer system og muligheter for omskolering/alternative jobber. De fleste vil jeg tro ønsker å ha muligheten til å kunne jobbe.

Pappa Bjørn

Jeg blir så provosert av innlegg som dette! Selv om en fyr kan sitte foran en datamaskin betyr ikke det at han er arbeidsdyktig. Det kan være mange grunner til at vedkommende ikke jobber som kan ha bakgrunn i dette. Smerter, medisinering og andre forhold kan gjøre det vanskelig.

Når det gjelder trygdemisbrukere i Norge er dette primært sosialklienter og arbeidsledige som jobber uten å oppgi dette. Jeg skal ikke si at det ikke skjer innenfor andre trygdeordninger, men vi er ganske mange som har fått erfare at det å få trygd er ikke noen enkel affære. Det å bli uføretrygdet krever uttalelser av lege, saksbehandler og en spesialist innenfor helsevesenet. Selv om alt dette foreligger er det ofte at rehabelitering prøves ut i utstrakt grad før det i det hele tatt vurderes uføretrygd. Det er en saksbehandling og en papirmølle uten like. Derfor tror jeg ikke noe på at denne personen du nevner burde sendes ut i arbeid selv om han klarer å bruke en PC.

Jeg er 27 år opg trygdet. Jeg skal love deg at det ikke er noe moro. Det blir lite penger og ganske trange budsjett av det, samt at det ikke er det granne morro å ikke kunne være og gjære som alle andre. Det verste er vel kanskje det å bli uglesett. " Herregud, hvorfor jobber ikke han da"?

Når man feiler noe som ikke synes på utsiden blir det vanskelig. Jeg skulle noen ganger ønske at jeg manglet en arm eller et ben så folk kunne se at det var noe. Kanskje sårende kommentarer og stygge blikk kunne vært ungått på den måten.

Gjest Stjernemor

Ingen blir sykmeldt med full lønn i flere år. Det er kun første året. Du vet tydeligvis ikke hva du prater om.

Har selv 'fri' pga sykdom. Det er pyton å ha fri når enheller vil jobbe skal jeg fortelle deg. Ferie er noe en har kun hvis en har en jobb.

Som andre her har påpekt, gis det kun sykemelding for et år.

Jeg tror du skal være meget forsiktig med å stempel folk på den måten du her gjør.

Det er svært få som frivillig vil gå på trygd. De aller, aller fleste vil helst være friske, og klare seg selv.

Jeg skjønner meg forresten ikke på folk som deg. Har du ikke bedre ting å bruke tiden til?

Synes du disse personene er skyldig å fortelle deg sin sykehistorie?

Jeg synes faktisk at dette er av meget privat karakter og er en ting mellom personene og trygdekontoret. Dersom du tror helsevesenet gir sykemeldinger og uføretrygd i hytt og pine tar du feil.

Annonse

Jeg tviler på om en på vel tretti kan bli førtidspensjonert. Noen på vel seksti får tilbud om det gjennom jobben. Da føler de seg nesten presset til å si ja, selv om de ville jobbe lenger.

Vi har også en med vond rygg i vår fjerne slekt. Han prøvde først omskolering til annet yrke, men det var ikke særlig vellykket. Det mange reagerer på i hans tilfelle, er at han deltar i så mange langdistanseløp. Men en med dårlig rygg, må holde seg i form, for ikke å bli enda værre. Jeg kjenner ikke en eneste trygdet som ikke heller ville vært frisk og i jobb!

Jeg er så "heldig" at jeg har en skade å vise til. Dvs. jeg går jo ikke rundt og opplyser om det, men de som kjenner meg vet det jo.

Forøvrig vil jeg bare si at livet som trygdet slett ikke er noen herlig ferietilværelse.

Jeg plages med smerter storparten av døgnet.

Og jeg savner arbeidet og et brukbart sosialt liv.

(Jo da, jeg sitter ved Pc-en en del, jeg også.)

Gjest navnet

Ingen blir sykmeldt med full lønn i flere år. Det er kun første året. Du vet tydeligvis ikke hva du prater om.

Har selv 'fri' pga sykdom. Det er pyton å ha fri når enheller vil jobbe skal jeg fortelle deg. Ferie er noe en har kun hvis en har en jobb.

Dette er ikke i Norge..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...