Gå til innhold

NHD,andre-Hva er dette

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som kan virke latterlig men for meg er dette alvorlig og fryktelig vanskelig.

Jeg er samboer og mor, er i full jobb og lever stort sett et typisk småbarnsliv med få utskeielser.

Mitt problem er forbundet med alkohol. Når jeg drikker

er det vel toppen 1 flaske vin i løpet av en kveld.ofte forbundet med mat.

som regel går jeg ut/på fest med kollegaer og folk jeg kjenner og det er sjelden det skjer.

Problemet mitt oppstår dagen etter. Jeg ser klart for meg detaljer fra kvelden før, hva folk har sagt, hva jeg har sagt etc. og har slett ikke følelsen av å ha "glemt" noe.

Det er bare det at jeg får en fryktelig angst for å ha gjort et eller annet veldig galt.

Vært utro, kysset noen andre menn e.lign.

Noen ganger har jeg vært i situasjoner hvor jeg har f.eks vært alene med en mann og jeg dagen etter har fått det for meg at jeg har vært sammen med vedkommende.

Jeg har til og med gått så langt å spørre en om noe hadde skjedd.

Det hadde det selvfølgelig ikke.

(jeg kjente han heldigvis godt.)

Jeg har aldri blitt beskyldt for å ha gjort noe galt eller oppført meg som en annen person etc. men nesten hver gang jeg har drukket får jeg denne følelsen av å ha gjort noe veldig galt.

Jeg slutter ikke å tenke på det heller og til slutt blir jeg ofte så desperat at jeg må spørre noen.(selvfølgelig prøver jeg å pakke det inn men..)

Det er ikke morsomt å oppleve dette nesten hver gang jeg har vært på fest. og det er heller ikke gøy å spørre folk etterpå.

Jeg liker å flørte men jeg har aldri i mitt liv vært utro og er i tillegg fryktelig engstelig for smittsomme sykdommer, så det å ha tilfeldig sex etc. er omtrent det verste jeg kan tenke meg.

Har fra før smittefobi og tvangstanker-

Kan dette ha en sammenheng?

Kan det være noe i min engstelse, at jeg virkelig har glemt/fortreng noe grusomt?

Kan man virkelig gjøre slike ting under påvirkning av alkohol å så ikke huske noe av det etterpå, men omtrent alt annet?

Man mister vel ikke helt personligheten sin om man drikker og evt. får blackouts?

Hvordan kan jeg slutte å bekymre meg om dette som jeg innerst inne vet ikke stemmer??

Jeg blir sprø av det.

Står på venteliste hos psykiater men det kan ta veldig lang tid har jeg fått vite.

Veldig glad for respons

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11157-nhdandre-hva-er-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Det kan jo virke som en variant av tvangstenkning, synes jeg.

Men min umiddelbare reaksjon på dette er: hvorfor dikker du om det gir deg slike bekymrede tanker dagen etter?

"Om det er kaldt i huset - begynn med å lukke et vindu"

Hei syck!

Alkohol i seg sjøl kan virke angstframkallende. Jeg har opplevd å føle meg uggen og frynsete i nervene dagen derpå/atpåtil hatt panikkanfall, selv uten å ha vært det en kan kalle full. Men jeg sliter ikke med det at jeg er redd for å ha gjort noe forferdelig/ulovelig under påvirkning.

Om du har smitteangst kan det tenkes at det bidrar til å forsterke det hele dagen derpå. Man tror kanskje at man bare er redd for å ha vært utro, mens man egentlig er mest redd for konsekvensene (kjønnssjukdommer?) ved et sidesprang.

Kanskje det er en ide å ta det litt roligere med alkohol en stund. Da vil du merke om mengden har noe å si for den angsten du opplever dagen derpå. Om du kjenner den like sterkt etter et glass som ei flaske, tror ikke jeg det er alkoholen som virker angstframkallende.

Det er fint du skal begynne hos psykiater. Angst er slitsomt, og viktig å behandle. Håper ventetida ikke blir alt for lang!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11157-nhdandre-hva-er-dette/#findComment-56889
Del på andre sider

Hei syck!

Alkohol i seg sjøl kan virke angstframkallende. Jeg har opplevd å føle meg uggen og frynsete i nervene dagen derpå/atpåtil hatt panikkanfall, selv uten å ha vært det en kan kalle full. Men jeg sliter ikke med det at jeg er redd for å ha gjort noe forferdelig/ulovelig under påvirkning.

Om du har smitteangst kan det tenkes at det bidrar til å forsterke det hele dagen derpå. Man tror kanskje at man bare er redd for å ha vært utro, mens man egentlig er mest redd for konsekvensene (kjønnssjukdommer?) ved et sidesprang.

Kanskje det er en ide å ta det litt roligere med alkohol en stund. Da vil du merke om mengden har noe å si for den angsten du opplever dagen derpå. Om du kjenner den like sterkt etter et glass som ei flaske, tror ikke jeg det er alkoholen som virker angstframkallende.

Det er fint du skal begynne hos psykiater. Angst er slitsomt, og viktig å behandle. Håper ventetida ikke blir alt for lang!

Mvh

selvsagt kan jeg slutte helt å drikke. men jeg drikker svært sjelden og i moderat form når det skjer.

Skal man slutte å hygge seg for å unngå angsten???

Dette skjer kanskje 5-6 ganger i året at jeg drikker mer enn et glass og det er vel ikke akkurat misbruk av alkohol.

Jeg føler ikke at jeg fikk svar på mitt spørsmål om det er mulig å gjøre slike ting uten å huske etc???

Selvfølgelig kan jeg slutte helt med alkohol, men jeg synes det er trist å ikke kunne unne seg noen glass i hyggelig lag en sjelden gang.

Håper ikke det virker som jeg har et alkoholproblem for det har jeg ikke.

Som sagt uhyre sjelden men et problem når det skjer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11157-nhdandre-hva-er-dette/#findComment-57052
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

selvsagt kan jeg slutte helt å drikke. men jeg drikker svært sjelden og i moderat form når det skjer.

Skal man slutte å hygge seg for å unngå angsten???

Dette skjer kanskje 5-6 ganger i året at jeg drikker mer enn et glass og det er vel ikke akkurat misbruk av alkohol.

Jeg føler ikke at jeg fikk svar på mitt spørsmål om det er mulig å gjøre slike ting uten å huske etc???

Selvfølgelig kan jeg slutte helt med alkohol, men jeg synes det er trist å ikke kunne unne seg noen glass i hyggelig lag en sjelden gang.

Håper ikke det virker som jeg har et alkoholproblem for det har jeg ikke.

Som sagt uhyre sjelden men et problem når det skjer.

Nei, det er ikke mulig å "glemme" så selektivt at du bare glemmer slike hendelser, men husker resten.

Det er bare du som kan vurdere om alkoholinntaket og gleden med det, er verdt de problemer du får etterpå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11157-nhdandre-hva-er-dette/#findComment-57060
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke mulig å "glemme" så selektivt at du bare glemmer slike hendelser, men husker resten.

Det er bare du som kan vurdere om alkoholinntaket og gleden med det, er verdt de problemer du får etterpå.

Takk for svar NHD det var godt å høre.

Jeg vurdere dette ofte jeg...

Synes bare det er synd å ikke en sjelden gang kunne nyte alkohol uten denne"straffen".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11157-nhdandre-hva-er-dette/#findComment-57111
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...