Gå til innhold

Tøying igjen....


Gjest anom

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny i gamet - har trent styrketrening i en måneds tid nå. Jeg er nøye med å tøye ut etter hver økt, fordi jeg hater å bli støl...

Jeg har imidlertid lagt merke til at det er få andre som tøyer ut etter endt trening - er det jeg driver med helt unødvendig, eller???

Er det sånn at når kroppen blir vant til treningen, trenger man heller ikke å tøye ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir ikke mindre støl ved å tøye ut. Tøying er bare for å ikke miste fleksibilitet.

selvfølgelig blir du mindre støl av å tøye ut etter en treningsøkt...så hvis du tar deg en joggetur da tøyer du ikke ut etterpå for det er ikke noe vits i for du er like støl dagen etterpå uansett om du tøyer eller ikke?????selvfølgelig blir du kanskje mer fleksibel av å tøye, det er jo fordi du "mykner" opp men det å si at du ikke blir mindre støl av å tøye etter en treningsøkt(ikke nødvendigvis vektløfting)er å ta i litt for mye vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du skal tøye. Det er 3 klare gevinster:

1. Du blir ikke (så) støl neste dag

2. Du beholder/øker fleksibiliteten.

3. Tøying øker blodgjennomstrømmingen i muskelen og hjelper deg å restiture deg etter trening.

Nå kan det vel diskuteres hvor mye du skal tøye, men selv prøver jeg å gjøre hver tøye øvelse 30 sec to ganger. Dette er vel egentlig for lite, jeg burde gjort det 1 min to ganger, men jeg hater å tøye :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke mindre støl ved å tøye ut. Tøying er bare for å ikke miste fleksibilitet.

Nei, det du blir ikke mindre støl, det er melkesyra som gjør at du blir støl. Og den kan du ikke tøye bort. Du føles bare mindre støl pga. at du opretholder fleksibiliteten. Hvis du ikke tøye mister du fleksibilitet, og dette kan føles som stølhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

tøying er ikke nødvendig dersom du trener med skikkelig bevegelse i leddene. Da vil muskulaturen være myk nok til å håndtere de vanlige og daglige leddutslagene dine.

Tøying forebygger ikke treningsverk og sårhet. Tvert i mot; tøying kan føre til treningsverk.

Tøying trenger en kun dersom en har som målsetning å være mykere enn man er. Stor tøyelighet kan åpne for større skaderisiko.http://www.trim.no/teyelighet.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...