Gå til innhold

noe som virker mot kolikksmerter?


Gjest en frustrert mamma

Anbefalte innlegg

Gjest en frustrert mamma

Hei.

Jeg lurer på om det finnes noe alternativ behandling mot kolikksmerter. Alle råd mottas med takk. Barnet er 1 måned og plages med masse luft i magen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både homeopati og akupunktur har vist seg veldig virkningsfullt på kolikksmerter. Prøv ellers å selv kutte ut alle melkeprodukter i en uke. Hjelper det ikke, så kan du begynne igjen.

Kamillete kan hjelpe, samt karvete og fenikkelte. Kjøpes på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både homeopati og akupunktur har vist seg veldig virkningsfullt på kolikksmerter. Prøv ellers å selv kutte ut alle melkeprodukter i en uke. Hjelper det ikke, så kan du begynne igjen.

Kamillete kan hjelpe, samt karvete og fenikkelte. Kjøpes på apoteket.

Dere kan lage sukkervann å gi til babyen, når den gråter og har vondt. 1 ss sukker til 1 dl kokende vann. Avkjøles, og gi 1-2 ts. Kan gies hver time. Virkninga (smertelindring) kommer oftest innen 30 min, og varer gjerne i 2 timer. Dette brukes _når_ barnet har vondt, ikke forebyggende. Sukkervannet kan oppbevares i kjøleskap i 2 dager, i lukket beholder. (Du finner forøvrig brosjyre om kolikk, med bl.a denne infoen, på apoteket!)

Lykke til! Klem fra ho....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bigmama37

Vet ikke om noe alternativt, men hos oss hjalp Minifom som visstnok skal være ufarlig. Fås på apoteket. Lykke til - uansett hva du prøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valeria

Hvis det er meg du spør så er svaret - Jo, dette mener jeg seriøst.

[email protected]

He, he. Magneter i sengen... Det hjelper kanskje mot jordstråling også? :D Nei ærlig talt, hvem er det som har overbevist deg om at dette har noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Magneter i sengen... Det hjelper kanskje mot jordstråling også? :D Nei ærlig talt, hvem er det som har overbevist deg om at dette har noe for seg?

Nei, disse magnetene tar ikke jordstråling, da må du så vidt jeg vet legge kobbertråd rundt huset.

Du kan tro hva du vil, men jeg er 110% seriøs her.

Hvem som har "overbevist" meg kan være det samme, men vedkommende har holdt på med magnetterapi i snart 2 år og har dermed erfaringer både med dyr og mennesker. Jeg har selv erfart og sett at dette hjelper på utrolig mye.

Og bare for å understreke det - jeg hadde ingen tro på dette da jeg fikk prøve. Jeg lo akkurat som du sikkert gjør nå.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valeria

Nei, disse magnetene tar ikke jordstråling, da må du så vidt jeg vet legge kobbertråd rundt huset.

Du kan tro hva du vil, men jeg er 110% seriøs her.

Hvem som har "overbevist" meg kan være det samme, men vedkommende har holdt på med magnetterapi i snart 2 år og har dermed erfaringer både med dyr og mennesker. Jeg har selv erfart og sett at dette hjelper på utrolig mye.

Og bare for å understreke det - jeg hadde ingen tro på dette da jeg fikk prøve. Jeg lo akkurat som du sikkert gjør nå.

[email protected]

Ja, jeg ler veldig godt. Mye innen alternativmedisinen kan sikkert hjelpe folk, men da er det den gode gamle placeboeffekten som slår til. (Homøopatien er etter min mening den mest latterlige genren, man kan ikke behandle folk med rent vann.) Kobbertråd rundt huset??? For det første eksisterer ikke jordstråler, det er bevist gang på gang. Og hva skal kobbertråden gjøre? Kan du gi meg et godt begrunnet svar på det blir jeg svært overrasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ler veldig godt. Mye innen alternativmedisinen kan sikkert hjelpe folk, men da er det den gode gamle placeboeffekten som slår til. (Homøopatien er etter min mening den mest latterlige genren, man kan ikke behandle folk med rent vann.) Kobbertråd rundt huset??? For det første eksisterer ikke jordstråler, det er bevist gang på gang. Og hva skal kobbertråden gjøre? Kan du gi meg et godt begrunnet svar på det blir jeg svært overrasket!

Jeg skjønner at det er umulig å få deg til å være med på at magnetterapi har noe for seg. Jeg gidder derfor ikke bruke mer energi på å forklare. At en del ting kan være plachebo er vel så, jeg vet bare at denne type magnetterapi ikke er det.

Nei, dette med jordstråling er ikke min sterke side så noe godt svar på det kan jeg dessverre ikke gi deg. Jeg kan imidlertid ta kontakt med en som vet litt om dette og høre om han kan svare deg.....

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valeria

Jeg skjønner at det er umulig å få deg til å være med på at magnetterapi har noe for seg. Jeg gidder derfor ikke bruke mer energi på å forklare. At en del ting kan være plachebo er vel så, jeg vet bare at denne type magnetterapi ikke er det.

Nei, dette med jordstråling er ikke min sterke side så noe godt svar på det kan jeg dessverre ikke gi deg. Jeg kan imidlertid ta kontakt med en som vet litt om dette og høre om han kan svare deg.....

[email protected]

Hvorfor ikke forsøke å forklare meg hvordan kobbertråden virker? Er du redd jeg skal plukke fra hverandre argumentene dine? Jeg vil gjerne ha noen begrunnelser fra deg hvordan både kobbertråden og magneten i sengen virker. Sjekk gjerne opp med andre, jeg kan vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke forsøke å forklare meg hvordan kobbertråden virker? Er du redd jeg skal plukke fra hverandre argumentene dine? Jeg vil gjerne ha noen begrunnelser fra deg hvordan både kobbertråden og magneten i sengen virker. Sjekk gjerne opp med andre, jeg kan vente...

Hvis jeg går i detalj på dette med magnetterapi her blir det nok oppfattet som reklame, så det kan jeg bare ikke gjøre. Da får vi heller ta det via mail. Argumenter er jeg over hode ikke redd for da jeg vet mye om dette, men som sagt - hvis jeg legger ut om dette her kan det oppfattes som reklame og jeg vil ikke bryte reglene på DOL.

Jordstråling vet jeg som sagt lite om så her skal jeg ikke uttale meg før jeg har snakka med noen, evt. at vedkommende svarer selv.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valeria

Hvis jeg går i detalj på dette med magnetterapi her blir det nok oppfattet som reklame, så det kan jeg bare ikke gjøre. Da får vi heller ta det via mail. Argumenter er jeg over hode ikke redd for da jeg vet mye om dette, men som sagt - hvis jeg legger ut om dette her kan det oppfattes som reklame og jeg vil ikke bryte reglene på DOL.

Jordstråling vet jeg som sagt lite om så her skal jeg ikke uttale meg før jeg har snakka med noen, evt. at vedkommende svarer selv.

[email protected]

"Facts" er vel ikke reklame? Men du kan sende meg info på [email protected].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ler veldig godt. Mye innen alternativmedisinen kan sikkert hjelpe folk, men da er det den gode gamle placeboeffekten som slår til. (Homøopatien er etter min mening den mest latterlige genren, man kan ikke behandle folk med rent vann.) Kobbertråd rundt huset??? For det første eksisterer ikke jordstråler, det er bevist gang på gang. Og hva skal kobbertråden gjøre? Kan du gi meg et godt begrunnet svar på det blir jeg svært overrasket!

Hvis e-post adressen din indikerer at du er 25 år så skjønner jeg litt bedre måten du svarer på.

Dine bombastiske uttalelser om alternativ behandling er en hån mot alle fornøyde brukere av forskjellige alternative terapier.

Hvorfor tror du egentlig flere og flere går over til å la kroppen ordne opp selv istedet for å pøse på med stadig mer tildels dårlig dokumenterte medisiner?

Et godt eksempel er psoreasis, man går til legen og så til spesialisten der man får foreskrevet kremer og salver og i verste fall cellegift.

Heldigvis brukes også endel lysbehandling.

"Alle" vet at vanlig psoreasis ikke kommer utenfra men at det er en forstyrrelse i kroppen!!!

Jeg blir skremt av en slik blind holdning og uttrykk som "åndspygmè" renner meg i hu.

Jeg begynner også å lure på om Gud har ferie ettersom du vikarierer.

Som en kuriositet i forbindelse med dokumentasjon finnes det eksempler på at bare 50% av brukere av enkelte medisiner får effekt!

Men produktet er gjennomdokumentert etter loven!

Men det er klart at hvis man setter seg på sin høye hest så nytter ingenting selv om god dokumentasjon er tilgjengelig.

Du klarer f.eks. ikke å bevise for meg at det har vært folk på månen hvis jeg virkelig ikke vil selv!

Jeg kan jo bare nekte å si at dokumentasjonen er "fake" eller noe sånt.

Synes det er veldig synd at slike som deg surrer vekk hele temaet bare fordi du ikke vet filla om det som diskuteres.

Du kan også lete etter forskning og rapporter om magnetterapi på internett og sitte der så lenge du orker å lese.

Prøv å søk viten så kanskje skylappene dine smuldrer bort etterhvert.

De hemmer deg bare, det er jo helt tydelig.

Alternativ hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære frustrert mamma.

Kolikk hos spedbarn kan ha flere årsaker og gir seg som regelen etter noen måneder. Typiske symptomer er at barnet krøker seg sammen og skriker. Ofte også om natten. Mange ulike behandlere tilbyr hjelp, men lite er dokumentert effektivt. En fersk undersøkelse viser at kiropraktikk sannsynligvis heller ikke er effektivt. På tross av dette erfarer mange at både behandling hos akupunktør, homøopat, fotsoneterapeut og kiropraktor kan være nyttig. Det finnes også noen tips til selvhjelp. Først og fremst er det viktig at mor en periode kutter ut melk, brus og belgfrukter i sin egen kost. Med andre ord matvarer som fører til luftplager. Dernest kan barnet få melkesyrebakterier i pulverform (helsekostprodukt) 0,5 ts morgen og kveld. Dette for å styrke den normale bakteriefloraen. Barnet kan også få 25 ml te før brystet bestående av fennikkel og kamille. Man koker 2dl vann med 1 ts fennikkel i 5 min og tilsetter deretter 1 ts kamille og lar det hele trekke i 10 min. Teen siles og gis før måltidet, eventuelt søtet med litt sukker (unngå honning). Utenom dette kan du forsøke varme bad, kroppskontakt og babymassasje som gir sensorisk stimulering av barnet og kan virke lindrende på plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valeria

Hvis e-post adressen din indikerer at du er 25 år så skjønner jeg litt bedre måten du svarer på.

Dine bombastiske uttalelser om alternativ behandling er en hån mot alle fornøyde brukere av forskjellige alternative terapier.

Hvorfor tror du egentlig flere og flere går over til å la kroppen ordne opp selv istedet for å pøse på med stadig mer tildels dårlig dokumenterte medisiner?

Et godt eksempel er psoreasis, man går til legen og så til spesialisten der man får foreskrevet kremer og salver og i verste fall cellegift.

Heldigvis brukes også endel lysbehandling.

"Alle" vet at vanlig psoreasis ikke kommer utenfra men at det er en forstyrrelse i kroppen!!!

Jeg blir skremt av en slik blind holdning og uttrykk som "åndspygmè" renner meg i hu.

Jeg begynner også å lure på om Gud har ferie ettersom du vikarierer.

Som en kuriositet i forbindelse med dokumentasjon finnes det eksempler på at bare 50% av brukere av enkelte medisiner får effekt!

Men produktet er gjennomdokumentert etter loven!

Men det er klart at hvis man setter seg på sin høye hest så nytter ingenting selv om god dokumentasjon er tilgjengelig.

Du klarer f.eks. ikke å bevise for meg at det har vært folk på månen hvis jeg virkelig ikke vil selv!

Jeg kan jo bare nekte å si at dokumentasjonen er "fake" eller noe sånt.

Synes det er veldig synd at slike som deg surrer vekk hele temaet bare fordi du ikke vet filla om det som diskuteres.

Du kan også lete etter forskning og rapporter om magnetterapi på internett og sitte der så lenge du orker å lese.

Prøv å søk viten så kanskje skylappene dine smuldrer bort etterhvert.

De hemmer deg bare, det er jo helt tydelig.

Alternativ hilsen

Åndspygmé? :D Kan kanskje hende, men jeg er i hvert fall ikke like uvitende som visse andre. Å påstå at jeg ikke "vet filla" om temaet er en grov bommert, jeg har lest svært mye om det, stoff fra begge "leire". Det som kjennetegner langt de fleste statistiske undersøkelser omkring alternativ medisin er at de ikke holder mål vitenskapelig sett. Dobbelt blindtest o.l virker som et ukjent begrep. For å gi deg et eksempel, omkring emnet homøopati: I 1997 (Lancet, vol 350, side 834) ble det publisert en oversikt over 180 studier om effekter av homøopatisk medisin. Mindre enn 30 av studiene ble funnet å holde mål vitenskapelig. Ved å sette sammen resultatene fra disse ble det ikke funnet en eneste sykdom hvor homøopatmedisinen hadde en påviselig effekt utover det som kan forklares ved normale, statistiske tilfeldigheter. Om noen presenterer en holdbar undersøkelse for meg som viser det motsatte, føyer meg etter det. Frem til da holder jeg meg til det som er bevist, og det burde du også gjøre! Men du har kanskje ikke så store kunnskaper innen statistikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Ja, jeg ler veldig godt. Mye innen alternativmedisinen kan sikkert hjelpe folk, men da er det den gode gamle placeboeffekten som slår til. (Homøopatien er etter min mening den mest latterlige genren, man kan ikke behandle folk med rent vann.) Kobbertråd rundt huset??? For det første eksisterer ikke jordstråler, det er bevist gang på gang. Og hva skal kobbertråden gjøre? Kan du gi meg et godt begrunnet svar på det blir jeg svært overrasket!

Kjære Valeria.

Jeg ville ha vært svært glad hvis du kunne konkret vise til undersøkelser som beviser at jordstråler ikke finnes. Har selv prøvd å sette meg inn i dette, selv om jeg ikke er spesielt opptatt av jordstråling i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åndspygmé? :D Kan kanskje hende, men jeg er i hvert fall ikke like uvitende som visse andre. Å påstå at jeg ikke "vet filla" om temaet er en grov bommert, jeg har lest svært mye om det, stoff fra begge "leire". Det som kjennetegner langt de fleste statistiske undersøkelser omkring alternativ medisin er at de ikke holder mål vitenskapelig sett. Dobbelt blindtest o.l virker som et ukjent begrep. For å gi deg et eksempel, omkring emnet homøopati: I 1997 (Lancet, vol 350, side 834) ble det publisert en oversikt over 180 studier om effekter av homøopatisk medisin. Mindre enn 30 av studiene ble funnet å holde mål vitenskapelig. Ved å sette sammen resultatene fra disse ble det ikke funnet en eneste sykdom hvor homøopatmedisinen hadde en påviselig effekt utover det som kan forklares ved normale, statistiske tilfeldigheter. Om noen presenterer en holdbar undersøkelse for meg som viser det motsatte, føyer meg etter det. Frem til da holder jeg meg til det som er bevist, og det burde du også gjøre! Men du har kanskje ikke så store kunnskaper innen statistikk?

Du har helt rett i at jeg ikke kan noe om statistikk, fordi det etter min mening er viktigere om folk blir hjulpet.

Vil begynne med å beklage uttrykk som ble brukt i mitt innlegg i går men blir så provosert av folk som avviser ting bare fordi det ikke er "vitenskapelig bevist".

En dag fløy det en humle glad og fornøyd forbi en forsker.

Forskeren stopper humla og sier:

"Du får dessverre begynne å gå, fordi etter mine vitenskapelige beregninger så er det faktisk ikke teknisk mulig at du kan fly"(dette er faktisk sant).

Humlen rister på hodet og flyr videre.

Sånn oppleves det for mange av oss som driver med alternative metoder.

Viktig å huske er også det faktum at du ikke kan sammenligne behandlingsmetoder direkte slik som du gjør.

Jeg har ingen utdanning innen helse, er kun selvlært og var like skeptisk som deg for noen få år siden.

Men du har et handicap som jeg ikke hadde, nemlig daglig påvirkning fra et miljø som så og si dyrker et partnerskap med den farmasøytiske industrien.

Hvem er det vanligvis som produserer vitenskapelig bevis?

Selvfølgelig de som kan finansiere det, nemlig den før nevnte industri.

Hovedtyngden av rapporter kommer etter hva jeg har lest fra dem, og i alle andre sammenhenger er folk skeptisk hvis forskningen betales av noen som har økonomiske motiver.

Et godt eksempel er søtningsstoffet i all lightbrus.

Monsanto i USA, som lager Aspartam, har finansiert over 60 prosjekter som alle selvfølgelig sier at dette er trygt. Ca.80 av over 90 uavhengige rapporter sier at Aspartam aldri skulle vært på markedet!

Men du stopper bare ikke en multimilliard-industri (i dollar)sånn over natta.

Hvorfor tror du det i år blir bevilget 100 millioner (tror jeg det var) til å utrede alternativ behandling i Tromsø? Tror du helseministeren hadde giddet å bry seg hvis dette var så latterlig som du vil ha det til?

Jeg jobber heller ikke med folks lidelser, men gjør noe med almenntilstanden slik at kroppen ordner opp sjøl.

Tenk tilbake til dette innlegget når du i fremtiden sitter med en mulig fibromyalgi-pasient men nekter å tro det fordi du kanskje ikke finner alle trykkpunktene og ellers ikke finner noe som helst (fordi du forsøker å løse det på din farmasøytisk orienterte måte)Min spådom er at du kommer til å gjøre som mange leger gjør idag:

"Dette skjønner jeg ikke så det er sikkert bare psykisk, jeg gir han/henne lykkepiller og smertestillende så får vi se an over tid".

Man kan ikke måle og dokumentere på samme måte når det gjelder alternativ behandling skjønner du.

Jeg tror forresten thalodomid var godt dokumentert også, vi vet jo alle hvilken tragedie det gav.

Placebo ja, artig uttrykk det.

Min uærbødige påstand er at de som snakker høyest om placebo har aldri vært pasient eller hatt smerter og så blitt smertefri!

Behandling som virker bra på dyr kan da ikke være placebo.

Eksempel: Min hund hinker på tre ben pga smerter.

Jeg behandler den og den løper på alle fire og er fornøyd.

Jeg avslutter behandlingen og bikkja begynner etter to dager å hinke igjen. Forløpet gjentar seg tre ganger! I din verden vil dette kalles tilfeldigheter, men enhver idiot skjønner jo at dette ikke er tilfeldigheter, og bikkja,- ja den er kjempefornøyd og driter tynt i om dette kan dokumenteres eller ikke (håper eieren husker pose).

Hvis alternativ behandling er placebo, hvorfor blir da mange verre i starten? (I de fleste tilfeller er dette forresten et godt tegn).

Jeg har kunder som har prøvd "alt" innen både skolemedisin og alt. behandling.

Hvis jeg kan hjelpe dem, hvorfor i alle verdens dager har de ikke "innbilt seg" bedre før?

Og så har du f.eks. alle som er avhengig av et Bioflow magnetarmbånd for å få sove godt,som plutselig en kveld ligger og vrir seg helt til de oppdager at de har glemt armbåndet på badet etter et kveldsbad? De var ikke engang klar over at de var uten!

At de sovner når de får det på kan nok være psykisk men ikke det at de ikke sovnet uten når de ikke selv var klar over det!

Hva med alle som får en misfarvet og stinkende urin i starten av behandlingen pga at kroppen begynner å skille ut store mengder avfall?

Kan man innbille seg det hvis man ikke engang vet at dette er normalt?

Mitt oppriktige råd til deg er at du må ikke være så bombastisk i dine uttalelser, og jeg nekter å tro at det du har lest dekker alle felt.

Som eksempel hadde du lest om magnetterapi og det var visst bare tøys, men du brydde deg ikke om å spørre hvilken type magnetterapi det ble snakket om!

Det finnes nemlig mange typer her.

Kunne ha skrevet et langt innlegg om hvordan cellesalter og magnetterapi/ pH virker på kroppen men gidder ikke. Kan heller skaffe deg en lettfattelig bok om emnet skrevet av en mann som er forespurt om å forelegge sin forskning for Nobel-instituttet i Sverige.

Siste spørsmål:

Kan du finne ut for meg hvor mange timer i løpet av et legestudium som er tilegnet ernæring?

Ha ei god helg!

Alternativ hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...