Gå til innhold

Hjelp!!! Skal jeg tilbys aktiv dødshjelp når jeg er deprimert????

Anbefalte innlegg

vil bli borte

Dersom det hadde hvert slik så hadde jeg allerede hvert død.

I stedet for tilbud om hjelp til å dø. Så har jeg fått hjelp til å leve.

Begynte nesten å gråte når jeg leste at FRP (u) vil tilby deprimerte hjelp til å dø.

Jeg blir så trist når jeg leser dette.

Enda tristere ble jeg da jeg leste at Bygdøy FRP vil at ambulansene ikke skal rykke ut ved overdoser.

Jeg kan ikke være mye verdt, som er deprimert og suicidal i perioder...

Er nok ikke halvparten så mye verdt som vanlige.

Det ser ut for at jeg kanskje kommer til å ende mitt liv med dødshjelp, eller fordi ingen vil behandle meg dersom jeg har tatt en overdose. Det ser sånn ut. Det ser ut som vi snart får et FRP samfunn.

"Heil Hagen"

Gråter.

Fortsetter under...

vil bli borte

Hvor har du lest det? Kan ikke skjønne annet enn at du må har misforstått jeg!

Ellers kommer det il å bli et helvetes leven, hvis politikere sier noe slikt. Da vet de ikke hva depresjon er.

Dødshjelp til deprimerte:

http://www.frpu.no/website/open_document.jsp?id=988

Se dette i sammenheg med artikkelen de nevner. Les innledninga deres nøye.

Ang. Buskerud. Dette sto skrevet i "samfunnet i dag". Den har jeg ikke for handen, men kan forsøke å få kjøpt den eller lånt den på bibloteket så jeg kan komme med kildehanvisning.

Jeg tror dessverre at dette er sant....

Gråter enda mere...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er totalt uaktuelt både for lovgiverne (politikerne) og for norsk helsepersonell å tilby dødshjelp til deprimerte.

Tvert i mot bruker vi utrolige ressurser på å holde folk i live.

Gjest tanker om det

Det er totalt uaktuelt både for lovgiverne (politikerne) og for norsk helsepersonell å tilby dødshjelp til deprimerte.

Tvert i mot bruker vi utrolige ressurser på å holde folk i live.

Kunne tenkt meg aktivdødshjelp jeg.

Annonse

firebird1365380441

Ang. Buskerud. Dette sto skrevet i "samfunnet i dag". Den har jeg ikke for handen, men kan forsøke å få kjøpt den eller lånt den på bibloteket så jeg kan komme med kildehanvisning.

Gråter enda mere...

Noen ganger blir jeg så sint og skuffet over visse politikkere(Carl.I.Hagen)at jeg nesten håper at de en dag blir alvorlig deprimerte.

Når den godeste Hagen uttaler seg på denne måten, er det klart at han gjør det for å provosere.

Mannen virker jo ikke akkurat som at han er redd for å tråkke folk på tærne. Han bare tramper i vei som en rabiesfengt elefant, og driter tydeligvis i om han meier ned noen i farta.

Tror ikke Hagen har evner til å forstå eller sette seg inn i hvor sårende den typen uttalelser det kan virke for oss som har opplevd/opplever å være deppa, suicidale, ustabile, maniske....

Hadde han visst det hadde han forhåpentligvis holdt kjeft!

Personlig symes jeg han burde be oss om unnskyldning.

Jeg føler meg såra og tråkka på ved at han uttaler seg slik han faktisk gjør.

Narkomane er jo faktisk syke, de også. De trenger like mye hjelp som andre syke, f.eks alkoholikkere.De hjelper ikke å putte narkomane i fengsel, i hvert fall. Se bare på den store tilbakefallsprosenten / gjenganger problematikken i norske fengsler.

Hadde noen sørget for å virkelig tilby narkomane et skikkelig avrusnings og behandlingstilbud, hadde kanskje det rettet på seg i positiv rettning. Det er mange grunner til at folk velger å ruse seg bort fra livet, ofte ligger det store traumer bak.

Dette var ikke akkurat noe sjakktrekk av Hagen - Frp mister sannsynligvis temmelig mange velgere med den holdningen.

Kizza1365380506

Dersom dette går igjennom vil de redusere Norges befolkning med opptil 70% og hvor skal de da få alle skattepengene sine fra.

Nei dette er sånn typisk bullshit som enkelte FRP'ere kan rive av seg. Helt utrolig de folka.

Mvh

Gjest FrP-tillitsvalgt

Dersom dette går igjennom vil de redusere Norges befolkning med opptil 70% og hvor skal de da få alle skattepengene sine fra.

Nei dette er sånn typisk bullshit som enkelte FRP'ere kan rive av seg. Helt utrolig de folka.

Mvh

Hei Kizza!

Hvor har du dette fra?

Tror du har misforstått litt der, eller at de som har sagt det til deg ikke har peiling.

Jeg anbefaler deg å gå inn på www.frp.no og lese hva som står i partiprogrammet.

Gjest bitersteinhardtileggen

Hei Kizza!

Hvor har du dette fra?

Tror du har misforstått litt der, eller at de som har sagt det til deg ikke har peiling.

Jeg anbefaler deg å gå inn på www.frp.no og lese hva som står i partiprogrammet.

Særlig, da!

Gjest FrP-tillitsvalgt

Gråter enda mere...

Det stod i din feil kildehenvisning. Det stod www.frpu.no istedet for www.fpu.no

Riktig blir da:

http://www.fpu.no/website/open_document.jsp?id=988

Dette innlegget er fra en tillitsvalgt i Buskerud FpU. Altså en fylkesleder i Fremskrittspartiets Ungdom.

For å avklare det med en gang, dette er hans personlige mening. FpU er riktignok for passiv og aktiv dødshjelp der vedkommende har en uhelbredlig smerte som ikke medisin kan hjelpe imot. Filosofien og poenget til FpU er at man selv skal bestemme over sitt eget liv. Og det er klart at folk som ikke er istand til å tenke klart, ikke skal "få lov" til å ta selvmord.

Innlegget hans er en meningsytring på nettsidene til www.fpu.no

Hans syn er derimot ikke FrPs.

Du burde derfor holde deg for god til å si at Carl I. Hagen dette. Eller FrPs standpunkt.

Utspillet til Bygdøy FrP kjenner jeg ikke til.

Derimot vet jeg at Fremskrittspartiet er det partiet som har jobbet mest for å bedre de narkomanes muligheter for avrusning. Spesielt vår helsepolitiske talsmann, John I. Alvheim. I tillegg var det FrP som fikk igjennom at det var tillatt med Subotex (som viser seg å være bedre enn metadon).

Jeg hadde selv en bror som døde av overdose, og har jobbet heltid for Landsforeningen mot stoffmisbruk. Så kom ikke her og si at jeg ikke har satt meg inn i hva jeg prater om! Narkotikapolitikk er en av mine store interesseområder.

Gjest FrP-tillitsvalgt

Du har misforstått. Har faktisk nettopp pratet med ham. Les innlegget en gang til du..

Ellers så kunne han supplere med at "2 av 3 søknader om dødshjelp i Nederland får avslag". Landet han henviser til som praktiserer aktiv dødshjelp (der pasienten har en uhelbredelig sykdom, smerter eller annen sterk grunn).

Håper du neste gang du evt. er i tvil med budskapet send en forespørsel til FrP-sentralt eller FpU-sentralt, eller direkte til forfatteren. Da unngår vil slike misforståelser som vi kan lese i resten av tilbakemeldingene vi kan lese her på forumet..

Ellers så må du ha lykke vider med helsa. Ta en joggetur i det fine været i morgen. Å svette ut er bra for psyken også;-)

Mvh

Du har misforstått. Har faktisk nettopp pratet med ham. Les innlegget en gang til du..

Ellers så kunne han supplere med at "2 av 3 søknader om dødshjelp i Nederland får avslag". Landet han henviser til som praktiserer aktiv dødshjelp (der pasienten har en uhelbredelig sykdom, smerter eller annen sterk grunn).

Håper du neste gang du evt. er i tvil med budskapet send en forespørsel til FrP-sentralt eller FpU-sentralt, eller direkte til forfatteren. Da unngår vil slike misforståelser som vi kan lese i resten av tilbakemeldingene vi kan lese her på forumet..

Ellers så må du ha lykke vider med helsa. Ta en joggetur i det fine været i morgen. Å svette ut er bra for psyken også;-)

Mvh

Som politiker må en lære seg til å kommunisere slik at det ikke blir slike misforståelser som du prøver å skylde på her.

En kan ikke gi leseren skylda.

Det blir for dumt.

Si til vennen din i FRP at han må lære seg å være mer tydelig og utvetydig.

Annonse

Det stod i din feil kildehenvisning. Det stod www.frpu.no istedet for www.fpu.no

Riktig blir da:

Dette innlegget er fra en tillitsvalgt i Buskerud FpU. Altså en fylkesleder i Fremskrittspartiets Ungdom.

For å avklare det med en gang, dette er hans personlige mening. FpU er riktignok for passiv og aktiv dødshjelp der vedkommende har en uhelbredlig smerte som ikke medisin kan hjelpe imot. Filosofien og poenget til FpU er at man selv skal bestemme over sitt eget liv. Og det er klart at folk som ikke er istand til å tenke klart, ikke skal "få lov" til å ta selvmord.

Du burde derfor holde deg for god til å si at Carl I. Hagen dette. Eller FrPs standpunkt.

Derimot vet jeg at Fremskrittspartiet er det partiet som har jobbet mest for å bedre de narkomanes muligheter for avrusning. Spesielt vår helsepolitiske talsmann, John I. Alvheim. I tillegg var det FrP som fikk igjennom at det var tillatt med Subotex (som viser seg å være bedre enn metadon).

Jeg hadde selv en bror som døde av overdose, og har jobbet heltid for Landsforeningen mot stoffmisbruk. Så kom ikke her og si at jeg ikke har satt meg inn i hva jeg prater om! Narkotikapolitikk er en av mine store interesseområder.

"Kjell Martin Moksnes, avdelingsoverlege ved alderspsykiatrisk avdeling Ullevål, forteller at 15 prosent (rundt 100 000) av våre eldre lider av mild til alvorlig depresjon, og at omtrent halvparten av disse ønsker å avslutte livet."

I artikkelen argumenteres det for aktiv dødshjelp. Når man leser innledninga får man inntrykk av at depresjon er argument for dødshjelp.

Slik jeg ser det bør det v et argument i mot. En som har en ubehandlet depresjon vil jo naturligvis dø. Da er det ikke personen som bestemmer, men depresjonen.

Er man i stand til å ta riktige avgjørelser rundt liv og død når man er deprimert?

Jeg mener nei.

Riktig blir da:

"Og det er klart at folk som ikke er istand til å tenke klart, ikke skal "få lov" til å ta selvmord."

Sier du. Men det sier ikke han som skrev artikkelen. I den artikkelen som du ga link til, ble det faktisk fremholdt at mennesker som er over 65 år, og lider av depresjon, bør få lov til å dø.

Det sto INGENTING om at disse menneskene eventuelt hadde andre lidelser, som skulle rettferdiggjøre en beslutning om aktiv dødshjelp. Dette måtte i såfall ligge underforstått som hans meninger, da.....Hvis det er det du mener. Det står noe i artikkelen om smerter og smertebehandling, men smerter kan man få både av angst og depresjoner samt av andre mer fysiske sykdommer, spørsmålet er da hvordan man definerer hva det er han mener, når han skriver om dette.

Er det f.eks. smerte, å ha hode og nakkepine, mageproblemer, forkjølelse, muskelsmerter, alt dette symptomer på stress eller angst som jeg personlig har.

Eller den sterke indre smerte som sorg, depresjon eller livskriser kan gi.

Og så sier du, at han som skrev artikkelen får stå for sine egne meninger, og at dette ikke er frp sin politiske mening. Det kan vel være så, men så får han holde seg for god til å komme med så unøyaktige og upresise meninger, da? Ikke at det gjør meg så mye, altså, at folk fra Frp tråkker litt i salaten!

Det fører forhåpentligvis til litt mindre stemmer til FRP.

Men en slik artikkel som denne virker faktisk sårende på mennesker som strever hardt i hverdagen med både fysiske og psykiske smerter, og kjemper så intenst, og ofte mot seg selv, for seg selv.

For øvrig er jeg mot dødshjelp, uansett grunn. Liv er hellig, uansett.

Gjest aaarrrggghhh!!!

Dette er det verste jeg har hørt. Selv om disse ordene ikke kommer direkte fra Hagens munn.

Hvordan kan en norsk politiker i det hele tatt komme på en så dum ide som å gi deprimerte aktiv dødshjelp? Med dette signaliserer han i høy grad om at selvmord, eller hjelp til selvmord, er en fin ting. Ja, jeg oppfatter dette som en ren oppfordring til å avslutte livet, dersom man er deprimert.

Jeg var veldig deprimert i vinter, jeg så intet lys i enden av tunnelen, jeg var helt sikker på at ting ikke ville bli bedre. At jeg ikke ville få oppleve glede og livslyst igjen. Selv om alle rundt meg sa at alt ville bli bedre etter hvert, så var jeg skråsikker på det motsatte. At alt bare ville bli verre. Hadde jeg lest denne artikkelen mens jeg var på mitt sykeste, så hadde den bidratt til at jeg ikke ville fått så dårlig samvittighet hvis jeg valgte å avslutte livet. Jeg var vel ikke noen selvmordkandidat akkurat, men jeg slet med slike tanker.

I dag vet jeg bedre, jeg begynner å bli frisk, ser lyst på livet. Kan ikke tro at jeg har vært så langt nede! Så jeg er noe inn i granskauen glad for at denne artikkelen ikke eksisterte den gangen, for den ville nemlig ha gjort det mye lettere for meg og andre deprimerte å ta et helt feil valg. Og er man skikkelig deprimert, så tar man slike "oppfordringer" fra politikere bokstavelig.

Og jeg vet at verken jeg eller andre som har kommentert denne artikkelen ikke har misforstått det som står der. Det står der nemlig svart på hvitt. Han som har skrevet artikkelen har et ansvar for at det han sier er klart og tydelig.

Og er man skikkelig deprimert, så vet jeg at en joggetur, som Frp-tillitsvalgt foreslår, så absolutt ikke er noen god løsning. Er man langt nede så orker man knapt å tenke på å stikke nesa ut av døra.

vil bli borte

Mvh

Olav Gunnar Ballo fra SV har allerede etterlyst en kommentar fra John Alvheim. Den har latt vente på seg.

Siden du har tilknytning til FRP (og vell gjerne vil tale deres sak) så vil spille ballen over til deg og be deg "pushe" på for å få en offentlig redegjørelse/oppklaring fra partiet sin side.

Tar du utfordringen??

vil bli borte

Riktig blir da:

Skal klare å finne kildene til vedtaket i Buskerud FRP.

Det kan ta noen dager. Legger kildehanvisning her og på åpent forum. Det kommer helt sikkert ikke før Onsdag.

vil bli borte

Noen ganger blir jeg så sint og skuffet over visse politikkere(Carl.I.Hagen)at jeg nesten håper at de en dag blir alvorlig deprimerte.

Når den godeste Hagen uttaler seg på denne måten, er det klart at han gjør det for å provosere.

Mannen virker jo ikke akkurat som at han er redd for å tråkke folk på tærne. Han bare tramper i vei som en rabiesfengt elefant, og driter tydeligvis i om han meier ned noen i farta.

Tror ikke Hagen har evner til å forstå eller sette seg inn i hvor sårende den typen uttalelser det kan virke for oss som har opplevd/opplever å være deppa, suicidale, ustabile, maniske....

Hadde han visst det hadde han forhåpentligvis holdt kjeft!

Personlig symes jeg han burde be oss om unnskyldning.

Jeg føler meg såra og tråkka på ved at han uttaler seg slik han faktisk gjør.

Narkomane er jo faktisk syke, de også. De trenger like mye hjelp som andre syke, f.eks alkoholikkere.De hjelper ikke å putte narkomane i fengsel, i hvert fall. Se bare på den store tilbakefallsprosenten / gjenganger problematikken i norske fengsler.

Hadde noen sørget for å virkelig tilby narkomane et skikkelig avrusnings og behandlingstilbud, hadde kanskje det rettet på seg i positiv rettning. Det er mange grunner til at folk velger å ruse seg bort fra livet, ofte ligger det store traumer bak.

Dette var ikke akkurat noe sjakktrekk av Hagen - Frp mister sannsynligvis temmelig mange velgere med den holdningen.

+ leserinnlegg i avisene.Forhåpentligvis vil dette få folk til å fortså at FRP ikke bare er mørkeblått, men også ganske "brungrumsete"

Iallefall er det etter min mening en del "brune" meninger (facistiske) i partiet. Noe de burde ha tatt et oppgjør med.

Jeg skal iallefall gjøre mitt for å bringe det jeg mener er FRP sitt menneskesyn frem.

vil bli borte

+ leserinnlegg i avisene.Forhåpentligvis vil dette få folk til å fortså at FRP ikke bare er mørkeblått, men også ganske "brungrumsete"

Iallefall er det etter min mening en del "brune" meninger (facistiske) i partiet. Noe de burde ha tatt et oppgjør med.

Jeg skal iallefall gjøre mitt for å bringe det jeg mener er FRP sitt menneskesyn frem.

Rams opp i fleng...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...