Gå til innhold

Drap og snilisme


pip

Anbefalte innlegg

Gjest duogduogdu

Nå har jeg funnet statistikker for tyskland -de har da mange flere drepte i trafikken pr. innbygger enn Norge....

http://www.bilsamfunn.no/Sider/sikkerhet/nyhet/NO-EU1991-2001.htm

Ja det er jo ikke så rart heller. Det har høyere fartsgrenser og smeller det på motorveien der, så er det skikkelig smell og massevis av biler involvert. I tillegg så har de heller ikke piggdekk der nede og når vinteren en sjelden gang kommer dit, så er det kaos og mange ulykker. Har sett det selv. Har bodd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • pip

    60

  • Sør

    40

  • flisa

    11

  • Alpt

    10

Mest aktive i denne tråden

Ja det er jo ikke så rart heller. Det har høyere fartsgrenser og smeller det på motorveien der, så er det skikkelig smell og massevis av biler involvert. I tillegg så har de heller ikke piggdekk der nede og når vinteren en sjelden gang kommer dit, så er det kaos og mange ulykker. Har sett det selv. Har bodd der.

For ikke å snakke om farten inne i sentrum på smale gater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningsløst å sammenligne motorveier (i et stort-sett flatt land med 80 millioner innbyggere), med veiene i et land med 4 millioner mennesker, fjell og is.

Fordi det ikke er samfunnsøkonomisk å bygge bra veier ja? Evt senke avgiftene på kjøp av bil slik at man har råd til en bil med airbag i det minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er samfunnsøkonomisk å bygge bra veier ja? Evt senke avgiftene på kjøp av bil slik at man har råd til en bil med airbag i det minst.

Om bilførere ikke hadde vært rusa, ikke hadde kjørt for fort, og hadde brukt bilelte, så ville dødsulykkene gått ned med 40%.

http://www.vegvesen.no/nullvisjonen/nv1.html

Jeg tror tallene jeg har lest om sikrere biler har hatt en estimering om at det kan bli 3 eller 7 prosent færre ulykker, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kilde?

Ser ut til at jeg må gi opp.. SSB ser ikk ut til å ha slik info.. Men for året 2001 finnes denne:

http://www.bast.de/htdocs/fachthemen/irtad/english/we2.html

Det ser ut til at mine orginale kilder ikke var helt til å stole på, men poenget mitt står fast: Bedre veier sparer liv, det er bare et spørsmål om penger.

Forøvrig vil jeg bare peke på at i følge en undersøkelse jeg leste for

noen år siden, var der flere drepte pr kjørte kilometer med hest

og vogn i London enn det er i dag med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilførere ikke hadde vært rusa, ikke hadde kjørt for fort, og hadde brukt bilelte, så ville dødsulykkene gått ned med 40%.

http://www.vegvesen.no/nullvisjonen/nv1.html

Jeg tror tallene jeg har lest om sikrere biler har hatt en estimering om at det kan bli 3 eller 7 prosent færre ulykker, stemmer det?

6% av dødsulykken skyldes for stor fart. 50% skyldes dårlig konsentrasjon og trøtte sjåfører.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2001/04/565724.shtml

Det beste vi kan gjøre er å lage fysisk midtskille for å hindre det fleste møteulykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6% av dødsulykken skyldes for stor fart. 50% skyldes dårlig konsentrasjon og trøtte sjåfører.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2001/04/565724.shtml

Det beste vi kan gjøre er å lage fysisk midtskille for å hindre det fleste møteulykkene.

Jeg har lest helt andre statistikker. Uansett så er begge delene noe vi må gjøre med. Men intill vi har laget fysisk sperre så er det bare bilistene sjøl som kan gjøre noe med at de er ukonsentrerte og slitne i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte ting _litt_ på spissen, i håp om litt reaksjon.

Men alikevel -når det gjelder bilkjøring så vet vi at strengere reaksjoner, og ikke minst bedre kontroll har en prevantiv virkning. Det viser seg at det _virker_ når det gjelder bilkjøring, til forskjell far de fleste andre forbrytelsene som blir begått.

Reaksjonene til de de drapene og den lemlestingen som skjer står ikke samsvar med handlingen når en sammenligner med resten av rettsnorge.

Har du noe data fra pålitelige undersøkelser som viser hvor mye preventiv effekt lavere fartsgrenser og/eller strengere straffer har?

"...................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe data fra pålitelige undersøkelser som viser hvor mye preventiv effekt lavere fartsgrenser og/eller strengere straffer har?

"...................."

Når det gjelder fart så finner du data her:

http://www.vegvesen.no/nullvisjonen/fart.html

Når det gejlder lengre straffer så har jeg ikke noe, og har nok forsnakket meg. Men hyppige kontroller, og dermed reaksjoner ovenfor fler har jeg funnet data på. Finner det ikke i farta, men jeg tror det er på de samme sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6% av dødsulykken skyldes for stor fart. 50% skyldes dårlig konsentrasjon og trøtte sjåfører.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2001/04/565724.shtml

Det beste vi kan gjøre er å lage fysisk midtskille for å hindre det fleste møteulykkene.

Må bare få sagt at jeg her helt på linje med deg når det gjelder å lage veier som forhindrer ulykker i så stor utstrekning som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare få sagt at jeg her helt på linje med deg når det gjelder å lage veier som forhindrer ulykker i så stor utstrekning som mulig.

Hvorfor så kranglete da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så kranglete da? :)

Si det.

Kanskje fordi jeg tolket deg dithenn at alt ville blitt bra i på norske veier om alle fikk ny bil, og det ble skille mellom veiene. Det tror jeg ikke.

For fotgjengere og syklister er det ett fett hvor dyre bilene er. Og når enormt mange bilister uansett ikke kjører etter hva som er forsvarlig, så utgjør dette minst 50% av problemet -og ansvaret.

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg et brevkurs ;o)

Ser virkelig ut som om jeg trenger det, *sukk*. Det Må jo være overskriften som det er noe galt med. Det glimrende, elegant formulerte innholdet kan det jo ikke være, ;o)))

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ut som om jeg trenger det, *sukk*. Det Må jo være overskriften som det er noe galt med. Det glimrende, elegant formulerte innholdet kan det jo ikke være, ;o)))

Beste hilsen fra

Innlegget ditt er bra, men det er jo ikke så mye å si på det, fordi du har sagt alt, liksom ;o)

Inbiller meg at det er fler enn jeg som har lest og tenkt over det du skrev, slikt er ikke så enkelt å måle.

Det er ikke enkelt å lage en god og lang tråd. Men jeg er litt stolt av de tre siste mine. Men så har jeg øvd meg i snart 6 år også ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt er bra, men det er jo ikke så mye å si på det, fordi du har sagt alt, liksom ;o)

Inbiller meg at det er fler enn jeg som har lest og tenkt over det du skrev, slikt er ikke så enkelt å måle.

Det er ikke enkelt å lage en god og lang tråd. Men jeg er litt stolt av de tre siste mine. Men så har jeg øvd meg i snart 6 år også ;o)

Jeg hadde en skikkelig lang tråd da vi fikk tildeling, husker jeg, så jeg har fått det til en gang, jeg også ;o))

Neida! Målet var jo ikke å skape en lang tråd (som jeg uansett ikke hadde hatt tid til å følge opp), men det hadde jo vært greit å vite at det jeg tok meg bryet med å skrive, ble lest. Spesielt tenkte jeg på den "gjengen" av nick som stadig diskuterer disse spørsmålene og drar fram den hekkans statistikken....

Det er jo blitt gjort igjen etterpå, så jeg tror jeg kan konkludere at de ikke tok lærdom... ;o))

Nei, jeg får vel rusle inn på kosestuen på adopsjon igjen, jeg....

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...