Gå til innhold

Tøying etter trening, bortkastet??

demi80

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting, hvordan er det med å tøye ut etter trening. Har nemlig hørt at det er bortkastet fordi det ikke har noen effekt alikevel!?

Skjønner ikke noe av dette, kan noen forklare meg hvordan det er med trening, melkesyre og tøying?

Og når man får melkesyre, hvor lenge varer det egentlig?

Selv trener jeg ganske mye, og er i god fysisk form, har diskutert dette med de jeg trener sammen med mange ganger, og håper nå å få et fasit svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nyere forskning viser at uttøying av musklene etter trening, ikke er noe forebyggende når det gjelder stive og støle muskler,

dog bare hvis du trener tungt/hardt.

Er treningen lett vil nok en lettere tøying av musklene være bra.

Det viser seg også at lett oppvarming og tøying, før du trener - er bra.

Riktig utført muskelmassasje etter tung/hard trening er også en ting som er effektivt.

Ellers så kan du jo snakke med en fysioterapaut om hvordan du bør tøye ut.

http://www.forskning.no/Artikler/2002/august/1030719104.22

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/09/02/347641.html

Hilsen

En som tøyer ut før trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at tøying etter trening ikke forebygger støle/stive muskler direkte, men over lang tid har det en forebyggende effekt. Du vil altså etterhvert bli mindre stiv i musklene etter trening fordi du tidligere har brukt tid på tøying, hvis du skjønner. Nå du tøyer øker du fleksibiliteten i musklene, og skadene ved trening vil dermed bli mindre.

Tøying anbefales på det sterkeste av meg i alle fall! Du forebygger mange ubehagelige skader ved myke smidige muskler. Og det er jo uansett ikke gøy å være stiv som en stokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...