ariaden Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Jepp, jeg har stemt. Og jeg stemte ikke på noen av de store partiene. Derimot et lite ett som kun er i min kommune og som jeg synes har veldig mye positivt for mitt nærområde på programmet. Ang. fylkestinget fant jeg ikke noe, så der ble det blankt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juneau Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Så klart! Forhåndstemte på fredag jeg, selv om det var vanskelig den gangen her..(også) Endte på SV, da jeg synes de hadde bra enkelt saker i år, og som motvekt til alle idiotene som stemmer Frp. Egentlig er jeg mye nærmere Venstre, men de eier jo ikke ryggrad og samarbeider med hvem som helst også&særlig skrekkelige Krf..Det kan jeg bare ikke tilgi.. Ergo ble det taktikk&enkelt saker fremfor ideologi på meg den gangen...SV innebærer noen kameler å svelge, men mange partier har større og flere.. ) Jeg måtte også svelge noen kameler idag og stemme Frp som en motvekt til alle idiotene som stemmer SV...! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Så klart! Forhåndstemte på fredag jeg, selv om det var vanskelig den gangen her..(også) Endte på SV, da jeg synes de hadde bra enkelt saker i år, og som motvekt til alle idiotene som stemmer Frp. Egentlig er jeg mye nærmere Venstre, men de eier jo ikke ryggrad og samarbeider med hvem som helst også&særlig skrekkelige Krf..Det kan jeg bare ikke tilgi.. Ergo ble det taktikk&enkelt saker fremfor ideologi på meg den gangen...SV innebærer noen kameler å svelge, men mange partier har større og flere.. ) SV?? Jeg er i sjokk!! Så feil kan man altså ta av mennesker... nei og nei Jeg går og legger meg.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 SV?? Jeg er i sjokk!! Så feil kan man altså ta av mennesker... nei og nei Jeg går og legger meg.... Jeg ble sjokkert selv, jeg;)..Men må man så man.. Hvorfor så overrasket? Trodde du jeg ville stemme Krf eller noe..:-o 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg ble sjokkert selv, jeg;)..Men må man så man.. Hvorfor så overrasket? Trodde du jeg ville stemme Krf eller noe..:-o Jeg hadde aldri trodd at du kunne finne på å stemme SV. At du ikke vil stemme Venstre, forstår jeg, da det er et parti helt uten substans og verdier. Ja, nei, jeg trodde rett og slett ikke du var sosialist.... jeg trodde heller du var mer høyreorientert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Dersom du er lur... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Dersom du er lur... Nei, hva sier du conan, skal vi starte et nytt parti som kombinerer det beste fra Venstre, Høyre og FrP. Vi satser kraftig på de sosiale tilbudet, som sykehus og slikt. Forskjeller er at vi stiller effektivitetskrav til sykehus. Legene skal ut av kontorene og inn i oerasjonssalen. Ledelsen skal være profesjonelle ledere, og ikke avdankede gamle leger. Interasnjonalisering er en selvfølge, dvs. inn i EU, ned med all importvern og åpne for arbeidsinnvandring. Vi frikobler kirke og stat, og innfører full religionsfrihet. Kommunene blir lagt ned og all makt overføres til fylkeskommunen. Vi privatiserer mange av de offentlige tjenestene. Folk kan passivt motta trygd dersom de er i stand til å utføre en eller annen jobb. Begrep som "kollektiv tankegang", "fellesdugnad", samt andre sosialdemokratiske begreper fjerner vi fra ordbøkene. .. .det var det jeg kom på i farta 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Er på vei straks. Stemmer Høyre på kommunevalet. Og stemmer av den grunn ikke på Fylkesting valget. (kanskje et dårlig argument, men) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg hadde aldri trodd at du kunne finne på å stemme SV. At du ikke vil stemme Venstre, forstår jeg, da det er et parti helt uten substans og verdier. Ja, nei, jeg trodde rett og slett ikke du var sosialist.... jeg trodde heller du var mer høyreorientert Næh,jeg har jævlig problemer med å velge..Ideologisk sett bøyer jeg mot liberalisme, og da mener jeg det, og ikke Frp stupiditet og populisme.. Da har vi i grunn bare Venstre, og de er jo troende til hva som helst..Salg av en hver verdi, ingenting ser ut til å være hellig.. Jeg synes høyresiden er litt "ufølsom";), og de mener gjerne tvert om av hva jeg mener i enkelt saker..Jeg er blandt annet ikke så mye som ørlitte grann for mer lov&orden i form av politihester som bæsjer i gatene, betalingsbibliotek, mindre tilbud til narkomane o.l.. På den annen side hater jeg at venstre siden skal tenke for deg. Det er nesten utilgivelig det også..Og jeg synes det er mange ting, utover de rent grunnleggende tingene(skole, eldrehjelp, trygdeordninger, barbnehager o.l)som bør privatiseres ASAP.Renovasjon, sånn f.eks. Jeg synes vi bør ha en offentlighet som tar seg av av at grunnleggende behov blir dekket likt for alle(også i praksis), så kan markedet bestemme resten. Venstre siden prøver å tvinge meg til å ytenke enkelte ting(som er fine, måten er feil) Høyresiden har et usympatisk fokus synes jeg, selv om de baserer på valg, som jeg liker.. Derfor sliter jeg;o) Og jeg tror Oslo kommer til å fungere bedre med rødt enn med blått bystyre denne gangen.. Du da? Høyremann?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Nei, hva sier du conan, skal vi starte et nytt parti som kombinerer det beste fra Venstre, Høyre og FrP. Vi satser kraftig på de sosiale tilbudet, som sykehus og slikt. Forskjeller er at vi stiller effektivitetskrav til sykehus. Legene skal ut av kontorene og inn i oerasjonssalen. Ledelsen skal være profesjonelle ledere, og ikke avdankede gamle leger. Interasnjonalisering er en selvfølge, dvs. inn i EU, ned med all importvern og åpne for arbeidsinnvandring. Vi frikobler kirke og stat, og innfører full religionsfrihet. Kommunene blir lagt ned og all makt overføres til fylkeskommunen. Vi privatiserer mange av de offentlige tjenestene. Folk kan passivt motta trygd dersom de er i stand til å utføre en eller annen jobb. Begrep som "kollektiv tankegang", "fellesdugnad", samt andre sosialdemokratiske begreper fjerner vi fra ordbøkene. .. .det var det jeg kom på i farta Hør, hør, men hvorfor kom du/vi/jeg ikke på det for et år siden, slik at vi kunne stillet lister til i dag. Eller skal vi gå for storpolitikken med det samme, og satse på flertall på Tingen i 2005? Fritt for å være Statsminister!!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hør, hør, men hvorfor kom du/vi/jeg ikke på det for et år siden, slik at vi kunne stillet lister til i dag. Eller skal vi gå for storpolitikken med det samme, og satse på flertall på Tingen i 2005? Fritt for å være Statsminister!!! :-) Selvsagt satser vi på storpolitikken. Vi skal jo legge ned kommunene. Men det er klart, vi kunne jo fått inn noen ordførere og jobbet litt "innenfra" Du må gjerne være statsminister. Jeg vil bare sitte i bakgrunnen og være sjef 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Næh,jeg har jævlig problemer med å velge..Ideologisk sett bøyer jeg mot liberalisme, og da mener jeg det, og ikke Frp stupiditet og populisme.. Da har vi i grunn bare Venstre, og de er jo troende til hva som helst..Salg av en hver verdi, ingenting ser ut til å være hellig.. Jeg synes høyresiden er litt "ufølsom";), og de mener gjerne tvert om av hva jeg mener i enkelt saker..Jeg er blandt annet ikke så mye som ørlitte grann for mer lov&orden i form av politihester som bæsjer i gatene, betalingsbibliotek, mindre tilbud til narkomane o.l.. På den annen side hater jeg at venstre siden skal tenke for deg. Det er nesten utilgivelig det også..Og jeg synes det er mange ting, utover de rent grunnleggende tingene(skole, eldrehjelp, trygdeordninger, barbnehager o.l)som bør privatiseres ASAP.Renovasjon, sånn f.eks. Jeg synes vi bør ha en offentlighet som tar seg av av at grunnleggende behov blir dekket likt for alle(også i praksis), så kan markedet bestemme resten. Venstre siden prøver å tvinge meg til å ytenke enkelte ting(som er fine, måten er feil) Høyresiden har et usympatisk fokus synes jeg, selv om de baserer på valg, som jeg liker.. Derfor sliter jeg;o) Og jeg tror Oslo kommer til å fungere bedre med rødt enn med blått bystyre denne gangen.. Du da? Høyremann?) Nja, jeg ligger vel i grunnen ganske nært opptil partiet Høyre sin politikk. Hovedårsaken til dette er at Høyre (og Venstre) har personlig frihet som en av grunnstenene, selv om det i følge Venstre følger en del forpliktelser med denne friheten. Jeg er for konkurranseutsetting og privatisering, men ETT viktig unntak: den offentlige infrastrukturen. Med infrastruktur mener jeg selvsagt veier og jernbane, men også strømnett, telefonnett, bredbåndslinjer. Jeg tror den beste løsningen er at staten sørger for at disse fungerer. Dette er ting som trengs for at et samfunn skal kunne fungere. Disse tingene trenger nødvendigvis ikke å generere et overskudd. Når det gjelder velferd, står ikke H tilbake for hverken SV eller AP. De har bare en annen måte å løse det på. Victor Norman sier en del fornuftig om Høyre: http://www.hoyre.no/Saker/1062527449.71 Det samme gjelder Ansgar Gabrielsen: http://www.hoyre.no/Saker/1062589738.02 ... og Kristin Clemet går i bresjen for en total fornying av skoleverket: http://www.hoyre.no/Saker/1063093371.8 Jeg tror ikke folk flest er klar over hvor mye dette betyr Det største ankepunktet jeg har MOT Høyre, er deres kristne verdigrunnlag. Dette er nesten grunn nok for meg til ikke å stemme på dem. Koblingen kirke og stat hører middelalderen til. Altså: personlig frihet er viktigst for meg. Alt det andre er sekundært. Dette høres veldig egoistisk ut, men jeg mener at mennesket trenger frihet for å yte mest mulig. Litt rotete innlegg, men det gir jeg faen i 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Nja, jeg ligger vel i grunnen ganske nært opptil partiet Høyre sin politikk. Hovedårsaken til dette er at Høyre (og Venstre) har personlig frihet som en av grunnstenene, selv om det i følge Venstre følger en del forpliktelser med denne friheten. Jeg er for konkurranseutsetting og privatisering, men ETT viktig unntak: den offentlige infrastrukturen. Med infrastruktur mener jeg selvsagt veier og jernbane, men også strømnett, telefonnett, bredbåndslinjer. Jeg tror den beste løsningen er at staten sørger for at disse fungerer. Dette er ting som trengs for at et samfunn skal kunne fungere. Disse tingene trenger nødvendigvis ikke å generere et overskudd. Når det gjelder velferd, står ikke H tilbake for hverken SV eller AP. De har bare en annen måte å løse det på. Victor Norman sier en del fornuftig om Høyre: http://www.hoyre.no/Saker/1062527449.71 Det samme gjelder Ansgar Gabrielsen: http://www.hoyre.no/Saker/1062589738.02 ... og Kristin Clemet går i bresjen for en total fornying av skoleverket: http://www.hoyre.no/Saker/1063093371.8 Jeg tror ikke folk flest er klar over hvor mye dette betyr Det største ankepunktet jeg har MOT Høyre, er deres kristne verdigrunnlag. Dette er nesten grunn nok for meg til ikke å stemme på dem. Koblingen kirke og stat hører middelalderen til. Altså: personlig frihet er viktigst for meg. Alt det andre er sekundært. Dette høres veldig egoistisk ut, men jeg mener at mennesket trenger frihet for å yte mest mulig. Litt rotete innlegg, men det gir jeg faen i Fint inlegg det vel!) Dessuten er jeg enig i mye av det du skriver, jeg synes også personlig frihet er plussord. Det viktigste synes jeg faktisk, rent idologisk. Likhetstanken er jeg litt mer ambivalent til, når den dreier seg om likhet på alle plan. Jeg synes det er helt greit at noen tjener&har flere penger enn andre. Jeg synes det er greit at folk er smartere, osv, osv.. Derfor synes jeg ikke om reguleringstanker, der ingen skal "vinne", eller tjene penger på noe som helst.. Jeg er for at markedet skal kunne tilby ting, der det offentlige har et tilbud som ikke gagner..Mange slike kan telles i tjente penger, økt effektivitet osv..Da mener jeg kjør på og la marked og kunde bestemme - Og velge selv hva de vil ha. Andre ting, har som du er inne på, verdier i seg selv, som ikke er fullt så målbare, og i allefall ikke i kroner og øre..Her tenker jeg spesielt på de tingene vi trenger som fundament, for siden å kunne velge selv..Altså synes jeg alle må kunne stille fra samme plattform, for deretter å utvikle oss i individuelle rettninger etter evner og behov. Jeg tror dette fundamentet best velikeholdes om vi sørger for at folk for et likt og GODT tilbud, om de skulle være fattige, pleietrengende o.l Jeg tror ikke noe på at valget er fritt lenger, om en er sulten og ikke har noe sted å bo(helt f.eks, og selvsagt satt på spissen..) Jeg tror ikke en narkoman er nerttop det på bakgrunn av et fritt valg. Et valg, - javel, muligens, men et skralt ett.. For meg virker det som om Høyre ofte er ute etter å bedre situasjonen - og forbedre muligheten til å foreta frie valg -for de som alllerede har plenty. Jeg synes de har litt feil fokus. Jeg skulle ønske det var reelle alternativer, da jeg ikke liker verken høyre eller Sv(på bakgrunn av nettopp den alltid bakenforliggende formynder ideen, "Vi vet hva som er bra for deg, det gjør ikke du") Men selv om jeg altså ikke favner Høyre selv, har jeg full respekt for de som gjør, bare så det er sagt. Og dessuten har man sjelden sett en så klok og velfundert mann som Kåre Willoch.. Derimot klarer jeg bare ikke å skjønne hva som driver folk til å stemme Frp & Krf..Eller Sp, for den saks skyld.. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soria Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Selvsagt satser vi på storpolitikken. Vi skal jo legge ned kommunene. Men det er klart, vi kunne jo fått inn noen ordførere og jobbet litt "innenfra" Du må gjerne være statsminister. Jeg vil bare sitte i bakgrunnen og være sjef "Du må gjerne være statsminister. Jeg vil bare sitte i bakgrunnen og være sjef :)" Godt sagt :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-724974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Altman Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Fint inlegg det vel!) Dessuten er jeg enig i mye av det du skriver, jeg synes også personlig frihet er plussord. Det viktigste synes jeg faktisk, rent idologisk. Likhetstanken er jeg litt mer ambivalent til, når den dreier seg om likhet på alle plan. Jeg synes det er helt greit at noen tjener&har flere penger enn andre. Jeg synes det er greit at folk er smartere, osv, osv.. Derfor synes jeg ikke om reguleringstanker, der ingen skal "vinne", eller tjene penger på noe som helst.. Jeg er for at markedet skal kunne tilby ting, der det offentlige har et tilbud som ikke gagner..Mange slike kan telles i tjente penger, økt effektivitet osv..Da mener jeg kjør på og la marked og kunde bestemme - Og velge selv hva de vil ha. Andre ting, har som du er inne på, verdier i seg selv, som ikke er fullt så målbare, og i allefall ikke i kroner og øre..Her tenker jeg spesielt på de tingene vi trenger som fundament, for siden å kunne velge selv..Altså synes jeg alle må kunne stille fra samme plattform, for deretter å utvikle oss i individuelle rettninger etter evner og behov. Jeg tror dette fundamentet best velikeholdes om vi sørger for at folk for et likt og GODT tilbud, om de skulle være fattige, pleietrengende o.l Jeg tror ikke noe på at valget er fritt lenger, om en er sulten og ikke har noe sted å bo(helt f.eks, og selvsagt satt på spissen..) Jeg tror ikke en narkoman er nerttop det på bakgrunn av et fritt valg. Et valg, - javel, muligens, men et skralt ett.. For meg virker det som om Høyre ofte er ute etter å bedre situasjonen - og forbedre muligheten til å foreta frie valg -for de som alllerede har plenty. Jeg synes de har litt feil fokus. Jeg skulle ønske det var reelle alternativer, da jeg ikke liker verken høyre eller Sv(på bakgrunn av nettopp den alltid bakenforliggende formynder ideen, "Vi vet hva som er bra for deg, det gjør ikke du") Men selv om jeg altså ikke favner Høyre selv, har jeg full respekt for de som gjør, bare så det er sagt. Og dessuten har man sjelden sett en så klok og velfundert mann som Kåre Willoch.. Derimot klarer jeg bare ikke å skjønne hva som driver folk til å stemme Frp & Krf..Eller Sp, for den saks skyld.. ) Jeg har lyst til å si noe om SP. De representerer distriktsnorge og taler utkantenes interesser. I og for seg er det ikke noe galt i dette. MEN... SP kan, dersom man ser realistisk på det, hevdes å være et rent interesseorgan for norske bønder. Dette er også velkjent. Et nytt MEN.. Det er flere aktører her, blant annet Norges Bondelag og de andre bondeorganisasjonene. Landbruksdepartementet er er mektig departement. Summerer vi makten disse aktørene har, ser vi at norske bønder har en uforholdsmessig stor makt i Norge. Det er direkte farlig for demokratiet at interesseorganisasjoner (som Sp faktisk er) har stor politisk, reell makt. Hvor mange bønder har vi i Norge? 50 000? Aner ikke, men noe særlig mer kan det vel ikke være. Disse 50 000 har direkte innflytelse over våre liv gjennom at de er over-subsidiert og beskyttet. Vi betaler dyrt for matvarene fordi at bøndene skal beskyttes. Importvernets hensikt er å beskytte bøndene. Vi får altså ikke lov til å importere kjøtt fordi at vi skal la en liten gruppe selge sitt eget kjøtt. "For meg virker det som om Høyre ofte er ute etter å bedre situasjonen - og forbedre muligheten til å foreta frie valg -for de som alllerede har plenty. Jeg synes de har litt feil fokus." Jeg vil snu litt på det. Høyre mener det er lov å a plenty. De som er litt rikere enn oss andre skal ikke belastes noe ekstra _fordi_ de er rike. See? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/119689-demokrati-forplikter-bruk-stemmeretten/page/2/#findComment-725000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.