Gå til innhold

Tvangsrengøring af uhumske lejligheder

Anbefalte innlegg

"Hjemmehjælpere, der med sociallovgivningen i den ene hånd og kost og sæbevand i den anden, kan tvinge sig adgang til sociale klienters lejlighed, for at sikre at de ikke lever i skidt og møg.

I Danmark ville det være ikke bare ulovligt, men en nærmest utænkelig krænkelse af privatlivets fred. I Norge er det vedtaget ved lov."

Kilde: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=285825

Er det en menneskerett å få bo slik, eller er det "intellektuelt paragrafrytteri" å komme trekkende med MR i slike tilfeller?

Kan man anta at de fleste som har det slik har "mistet kontrollen" og egentlig trenger hjelp (selv om de ikke innrømmer det)?

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Tja, hvis man bokstavtolker loven slik du pleier å gjøre, så kan en nok se med bekymring på dette. Jeg tror imidlertid at disse som sorterer under merkelappen «sosialklienter» har en viss trafikk på dørene allerede i kraft av sin «posisjon» i samfunnet, og skulle denne trafikken være utstyrt med vann og såpe, så er vel ikke det jordas undergang?

Pussig forresten, at danskene kritiserer Norge for å plukke på de svake, med den politikken som landet fører i dag. Men pytt, noe eller noen skal vi jo kritisere og klage på om vi skal få det til å gå rundt, ikke sant?

Det er egentlig deg selv du snakker om nå?

Talentet ditt er bortkastet på DOL, «nick». Du burde logge deg på VG, MIFF, Aftenposten og MA snarest. Det ville heve drittsekkfaktoren på disse nettstedene til uante høyder. And - look at the bright side: du vil være blant dine egne.

Tja, hvis man bokstavtolker loven slik du pleier å gjøre, så kan en nok se med bekymring på dette. Jeg tror imidlertid at disse som sorterer under merkelappen «sosialklienter» har en viss trafikk på dørene allerede i kraft av sin «posisjon» i samfunnet, og skulle denne trafikken være utstyrt med vann og såpe, så er vel ikke det jordas undergang?

Pussig forresten, at danskene kritiserer Norge for å plukke på de svake, med den politikken som landet fører i dag. Men pytt, noe eller noen skal vi jo kritisere og klage på om vi skal få det til å gå rundt, ikke sant?

Vann og såpe er helt klart å foretrekke fremfor narko eller våpen! ;-)

Jeg har ikke sagt at jeg er enig i at dette er "mot menneskerettighetene". Det avhenger jo av om man vurderer om folk som bor slik er istand til å ta vare på seg selv.

Med vennlig hilsen

Annonse

Ja, jeg tror de trenger hjelp - jo mer skitt det blir rundt en -jo mer deprimert blir man - alt går i svart. FOlk trenger vakre ting rundt seg, vakre omgivelser - et behagelig liv,.Ikke kostbare hus og ting, det er ikke det jeg mener, men noe som føles som et hyggelig hjem.

jeg tror de må hjelpes - ting har tatt overhånd. Og da sier jeg HJELPES - ikke overvåkes, kontrolleres, fjernes, bli fratatt ungene etc. etc.

Noen klarer å komme over slike kneiker med litt hjelp fra sterke mennesker. Hadde en bare vært sikker på at hjelpen var velmenende - alltid.

Ja, jeg tror de trenger hjelp - jo mer skitt det blir rundt en -jo mer deprimert blir man - alt går i svart. FOlk trenger vakre ting rundt seg, vakre omgivelser - et behagelig liv,.Ikke kostbare hus og ting, det er ikke det jeg mener, men noe som føles som et hyggelig hjem.

jeg tror de må hjelpes - ting har tatt overhånd. Og da sier jeg HJELPES - ikke overvåkes, kontrolleres, fjernes, bli fratatt ungene etc. etc.

Noen klarer å komme over slike kneiker med litt hjelp fra sterke mennesker. Hadde en bare vært sikker på at hjelpen var velmenende - alltid.

Gå og rydd rommet ditt! :-)

Med velmenende hilsener

Vann og såpe er helt klart å foretrekke fremfor narko eller våpen! ;-)

Jeg har ikke sagt at jeg er enig i at dette er "mot menneskerettighetene". Det avhenger jo av om man vurderer om folk som bor slik er istand til å ta vare på seg selv.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønte det, Sør ;^)

«Vakre ting rundt seg»...ja, se på meg, jeg stråler av lykke, jeg har ALT!

*kvitre*

Annonse

Talentet ditt er bortkastet på DOL, «nick». Du burde logge deg på VG, MIFF, Aftenposten og MA snarest. Det ville heve drittsekkfaktoren på disse nettstedene til uante høyder. And - look at the bright side: du vil være blant dine egne.

Trengs ikke, jeg har jo deg.

laguna1365380434

Jeg synes ikke man bør kunne tvangsvaske noens leilighet, men tilbudet til hjelp bør jo absolutt være til stede..

Selvbsagt tror jeg de fleste som bor i søppel&dritt ikke ønsker å gjøre det, men har problemer av så eller slik..

Men det kan jo for den del være selvvalgt, og derfor synes jeg det det er et makt overgrep å komme ubedt å rydde..Uansett.

Folk kan faktisk foretrekke ting andre ikke forstår..;)

Dessuten tror jeg ikke en slik pedagogikk vil fungere på noen hensiktsmessig måte ovenfor mennesker som kanskje kunne ønske seg mer struktur..

Har ikke noe tro på tvang&påbud..

Godt spørsmål.

Leste jo nylig om en eldre mann som bodde i skitt og møkk - husker ikke om det var en eller to containere med direkte søppel de kastet fra den ettromsleiligheten (som forøvrig måtte totalrenoveres).

Men det prinsippielle spørsmålet - om man skal la folk gå til grunne, eller ta vare på dem når man ser de ikke er i stand til å ta vare på seg selv - er i høyeste grad interessant.

Men noe godt svar har jeg ikke akkurat nå...

Nei, det er bare noe du biller deg inn

Tja, du har jo opphøyd deg til ekspert på hvor alle idiotene ferdes. Da er det nærliggende å tro at kunnskapen kommer naturlig.

Biller, ja. Det er en sak for seg. Brunsvarte, og de kan fly. Ca. 1-1,5mm store. Har du peiling?

Gjest vi tapte i alle fall

Vi hadde en slik type i borettslaget vårt. Han nektet å gjøre rent etter flere pålegg og vi gikk til slutt til sak. Saken tapte vi...

Saken var forøvrig oppe i media og mye omtalt i både aviser og radio.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...