Gå til innhold

Fikk ingen ting til gebursdagen

Anbefalte innlegg

Gjest svigerdattera

Min mann er enebarn. Moren hans døde for noen år siden mens faren lever. Faren greier seg bra og bor i nærheten her hvor vi bor. Vi inviterte faren til kake og han kom. Min mann (som er hans sønn) ble 36 år og han har alltid fått gaver før. Da moren levde fikk han ofte flere tusen i gebursdagsgave, han er jo tross alt enebarn. Etter moren døde har han pleid å få tusen kroner av faren til gebursdagen. Men i år fikk han ingen ting. Er ikke dette smålig? Eller er det vanlig at enkemenn ikke gidder å gi en gebursdagsgave til sine barn? Han er helt klar i hodet også. Hvordan hadde dere reagert? Vi har ikke sagt noe men ble litt skuffet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119851-fikk-ingen-ting-til-gebursdagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

2

• muriel

2

• serendipity

2

• favn

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest BareMegBare

Huff... Vet ikke hvordan jeg hadde ragert, bortsett fra å bli skuffet. Jeg er også vant til å få burdagsgave og julegave (fikk julegave av dem helt til jeg selv ble mor. Nå bruker de pengene på gave til barnebarna, noe jeg synes er kjempeflott) av foreldrene mine, så det hadde føltes litt rart om de bare slutta å gi det. Men for all del: Ikke ta igjen på samme vis. Ikke la være å kjøpe gave til ham bare fordi dere ble skuffa. Men det dere kan gjøre, er jo å spørre ham? Når han har bursdag kan dere jo spørre ham om han ønsker seg noe eller om han helst vil kutte ut denne "gavetradisjonen". Og dette kan dere jo spørre han om på en vennlig og ok måte. :) Lykke til!

Gjest svigerdattera

Huff... Vet ikke hvordan jeg hadde ragert, bortsett fra å bli skuffet. Jeg er også vant til å få burdagsgave og julegave (fikk julegave av dem helt til jeg selv ble mor. Nå bruker de pengene på gave til barnebarna, noe jeg synes er kjempeflott) av foreldrene mine, så det hadde føltes litt rart om de bare slutta å gi det. Men for all del: Ikke ta igjen på samme vis. Ikke la være å kjøpe gave til ham bare fordi dere ble skuffa. Men det dere kan gjøre, er jo å spørre ham? Når han har bursdag kan dere jo spørre ham om han ønsker seg noe eller om han helst vil kutte ut denne "gavetradisjonen". Og dette kan dere jo spørre han om på en vennlig og ok måte. :) Lykke til!

Han har et barnebarn og hun pleier å få 500 kr. til gebursdagen. Til jul har vi pleid å få 1000 kr. til sammen alle tre. Han har aldri kjøpt en eneste gave til barnebarnet sitt utenom dette. Til barnedåpen fikk hun heller ikke noe. Selv fikk jeg 500 kr. når jeg hadde rund dag men har aldri fått noe før eller siden. Han er rett og slett gjerrig tror jeg og jeg må innrømme at det både skuffer og irriterer meg litt.

Han har et barnebarn og hun pleier å få 500 kr. til gebursdagen. Til jul har vi pleid å få 1000 kr. til sammen alle tre. Han har aldri kjøpt en eneste gave til barnebarnet sitt utenom dette. Til barnedåpen fikk hun heller ikke noe. Selv fikk jeg 500 kr. når jeg hadde rund dag men har aldri fått noe før eller siden. Han er rett og slett gjerrig tror jeg og jeg må innrømme at det både skuffer og irriterer meg litt.

Det kan vel hende han ikke har råd lenger? -

Gjest BareMegBare

Som sagt: Spør ham om han helst vil kutte ut å gi gaver til hverandre. Evt. at dere voksne ikke gir noe, men at han kan gi gave til barnebarnet og omvendt? Man kan jo ha en fin jul/bursdag selv om man ikke får gaver fra alle. :)

Annonse

Gjest svigerdattera

Hvorfor skal det være så dyre gaver? En påminnelse er selvsagt greit - men flere tusen? Bortskjemte mammadalter!:-|

Når en person ikke har fått søsken i "gave" så synes jeg de godt kan få litt ekstra. Den goden unner jeg enebarn faktisk. Det er ikke alltid like lett og ikke ha søsken som kan stille opp og annet.

Når en person ikke har fått søsken i "gave" så synes jeg de godt kan få litt ekstra. Den goden unner jeg enebarn faktisk. Det er ikke alltid like lett og ikke ha søsken som kan stille opp og annet.

Og det kompenserer en tusen-lapp opp for ???

Ja - daaakar. Derfor - og nettopp derfor er han en bortskjemt stakkar. Jeg flytta hjemmefra når jeg fyllte 15, og har klart meg godt uten kostbare gaver. Snakker om dumme meninger;-/

Nei selfølgleig ikke. Men helt ærlig hadde du ikke reagert i det hele tatt?

Jeg har aldri hørt om andre enebarn som har fått så lite som min mann.

Nei, jeg hadde overhodet ikke reagert. Men han kunne jo ha sagt at nå er det kanskje på tide å slutte med gaver.

Men jeg er vant med foreldre som overoser både meg, samboer og barn med gaver og dyre gaver også. Og jeg har sagt i fra flere ganger at det ikke er nødvendig med så dyre gaver, men de syntes visset det er mer stas å gi bort dyre ting..

Jeg ville blitt mer fornærmet om han ikke hadde møtt opp i "selskapet"..

Annonse

Gjest svigerdattera

Nei selfølgleig ikke. Men helt ærlig hadde du ikke reagert i det hele tatt?

Jeg har aldri hørt om andre enebarn som har fått så lite som min mann.

Jeg vil heller påstå at det er akkuratt bortskjemt han IKKE er.

At alle enebarn er bortskjemte er i allefall en myte.

Han har nok råd, det er jeg ganske så sikker på. Dessuten er jo noe bedre enn ingen ting også da.

Jeg har selv enmann som er enebarn. Han får allikevel ikke flere tusen i gave av den grunn! Men, så er ikke penga i seg selv så viktig heller da! Jeg mener ærlig talt. Til de sier vi bruk dem på dere selv, kos dere mens dere kan. Når man begynner å trekke på åra så kommer fort nok den tid de ikke kan det. Og hvorfor være så innmari redd om man ikke får denne "gaven med penger" enebarn er ofte enearving. Så du får nok pengene en dag, om det teller mest!!

Gjest svigerdattera

Jeg har selv enmann som er enebarn. Han får allikevel ikke flere tusen i gave av den grunn! Men, så er ikke penga i seg selv så viktig heller da! Jeg mener ærlig talt. Til de sier vi bruk dem på dere selv, kos dere mens dere kan. Når man begynner å trekke på åra så kommer fort nok den tid de ikke kan det. Og hvorfor være så innmari redd om man ikke får denne "gaven med penger" enebarn er ofte enearving. Så du får nok pengene en dag, om det teller mest!!

Mye av den arven vil nok gå ut igjen i skatt. Hans mor sa alltid hun ville dele ut hvert år for at sønnen skulle slippe så høy skatt en gang av det hun eide. Hun levde og åndet for sin sønn. han betydde alt for henne. Min mann var alltid også vært mest knyttet til henne.

Mye av den arven vil nok gå ut igjen i skatt. Hans mor sa alltid hun ville dele ut hvert år for at sønnen skulle slippe så høy skatt en gang av det hun eide. Hun levde og åndet for sin sønn. han betydde alt for henne. Min mann var alltid også vært mest knyttet til henne.

Tror nesten dere må ta en "åpen" prat om dette sammen med din mann. For det virker til å "plage" deg noe. Så får dere vurdere om dere igjen vil ta dette med faren... Kan nesten ikke forstå annen løsning eller alternativ. Men, husk far kan bli såret! Jeg er som sagt selv gift med et enebarn hvor mor "duller-lullerog-redd-for-stakkar-lite-har-du-spist" så mødre med enebarn, og en sønn, ja, jeg sier bare DU VERDEN, det er slitsomt! Og kanskje faren synes den gutten har vært dulla med av mor lenge nok. Mye mulig.

Gjest Daredevil

Det at han er enebarn er ikke et poeng. Heller ikke hva han pleide å få "før."

Men når våre nærmeste har bursdag, og vi blir invitert, er det nokså naturlig å ha med en liten gave.

Er han gjerrig, er det fint lite å gjøre med det. Det viktigste er nå at ungene fremdeles får gave av n bæssfar.

Gjest svigerdattera

Tror nesten dere må ta en "åpen" prat om dette sammen med din mann. For det virker til å "plage" deg noe. Så får dere vurdere om dere igjen vil ta dette med faren... Kan nesten ikke forstå annen løsning eller alternativ. Men, husk far kan bli såret! Jeg er som sagt selv gift med et enebarn hvor mor "duller-lullerog-redd-for-stakkar-lite-har-du-spist" så mødre med enebarn, og en sønn, ja, jeg sier bare DU VERDEN, det er slitsomt! Og kanskje faren synes den gutten har vært dulla med av mor lenge nok. Mye mulig.

Det er mulig. Men det hadde vært hyggelig med en gave på sånne dager da. Om vi så fikk bare noen hundrelapper skulle jeg ikke sagt noe. Men ingen verdens ting synes jeg er smålig . En ting var at jeg ikke fikk noe men når ikke han gir til sin eneste sønn en gang da reagerte jeg. Jeg tror også andre hadde gjort det, selv om de ikke vil innrømme det her. Det skal bli spennede å se om vi får noe til jul da. I hvertfall når jeg hører hvor mye andre får så kan jeg ikke akkuratt si han er raus. Vi får alltid gaver fra min familie til alle slike dager og jeg har tre søsken. De har også flere ganger gitt gaver til dattera vår også og de har langt dårligere råd.

Gjest ikke signert

Det er mulig. Men det hadde vært hyggelig med en gave på sånne dager da. Om vi så fikk bare noen hundrelapper skulle jeg ikke sagt noe. Men ingen verdens ting synes jeg er smålig . En ting var at jeg ikke fikk noe men når ikke han gir til sin eneste sønn en gang da reagerte jeg. Jeg tror også andre hadde gjort det, selv om de ikke vil innrømme det her. Det skal bli spennede å se om vi får noe til jul da. I hvertfall når jeg hører hvor mye andre får så kan jeg ikke akkuratt si han er raus. Vi får alltid gaver fra min familie til alle slike dager og jeg har tre søsken. De har også flere ganger gitt gaver til dattera vår også og de har langt dårligere råd.

Hva fikk gamlefar av dere til bursdagen sin, da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...