Gå til innhold

en påstand


sigga

Anbefalte innlegg

Det største problemet med likestillingskampen er at den ikke har vært for likestilling, men for å gi kvinner flere rettigheter og muligheter. Ikke rart at menn ikke støtter dette helhjertet.

Kvinner har oppnådd likestilling på mange områder, men utviser ingen takknemlighet for dette.

Kvinner er gått forbi menn på mange områder (bl.a. det seksuelle, innen utdanning, forhold, omsorg for barn osv) Men det messes hele tiden om andelen kvinner i styrerommene o.l.

Mange undersøkelser viser at menn er samfunnets tapere, vi havner mer og mer på utsiden. Kanskje en bør jobbe mer for likestilling også der kvinner har mest? Kanskje menn ville blitt mer interessert da.

Kvinner krever likestilling der menn er "overlegne", men glemmer alle områdene der de selv er "overlegne".

Dersom mer enn 50 % i en fin jobb/utdannelse er menn skriker alle om manglende likestilling og at noe må gjøres. Dersom 70 % er kvinner jubler alle over "likestillingen" en har oppnådd. Logisk?

Man kan jo også si at det ikke er likestilling før menn tar opp like mange likestillingssaker som kvinner?

En 50/50 fordeling skulle jo tilsi at begge parter føler seg like urettferdig behandlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sigga

    45

  • Sør

    30

  • flisa

    15

  • Hawkwind

    15

Mest aktive i denne tråden

Det største problemet med likestillingskampen er at den ikke har vært for likestilling, men for å gi kvinner flere rettigheter og muligheter. Ikke rart at menn ikke støtter dette helhjertet.

Kvinner har oppnådd likestilling på mange områder, men utviser ingen takknemlighet for dette.

Kvinner er gått forbi menn på mange områder (bl.a. det seksuelle, innen utdanning, forhold, omsorg for barn osv) Men det messes hele tiden om andelen kvinner i styrerommene o.l.

Mange undersøkelser viser at menn er samfunnets tapere, vi havner mer og mer på utsiden. Kanskje en bør jobbe mer for likestilling også der kvinner har mest? Kanskje menn ville blitt mer interessert da.

Kvinner krever likestilling der menn er "overlegne", men glemmer alle områdene der de selv er "overlegne".

Dersom mer enn 50 % i en fin jobb/utdannelse er menn skriker alle om manglende likestilling og at noe må gjøres. Dersom 70 % er kvinner jubler alle over "likestillingen" en har oppnådd. Logisk?

jeg jobber alt jeg kan jeg for at mannen min skal oppleve likestilling der jeg har mest...nemlig i huset. Men han går ikke helhjertet inn for det heller...

Poenget mitt var bare det at vi kvinner kveler oss selv med alle illusjonene om hvordan det skulle vært...

Skilsmisse statistikken bare øker, det er "in" å være singel med barn, og det er om å gjøre å ha ha ha...flott bil, rent velstelt hjem med fontene på utsiden, unger og masse fritid. Det er ikke rart det kræsjer et sted...

Men at kvinner bare har oppnådd fordeler i forhold til mannen...den kjøper jeg ikke. Vi har fått fedrekvote også når det gjelder ungene...og mannen må kanskje tåle et nei, når det kommer til sex..

Nei, rødstrømper har ødelagt mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tenke meg en eneste negativ ting ved likestilling (likestilling= like rettigheter); stemmerett, lik lønn for likt arbeid, lik rett til utdanning osv.. Hva har kvinners perfeksjonisme og misnøye med seg selv (utseendemessig osv.) med likestilling å gjøre? Om noe, så må selvbildet heller ha BEDRET seg enn det motsatte...

Jeg er også for like muligheter for kjønnene... Men det er bare det at vi nå har så forbasket mye å leve opp til Og det kommer som en bivirkning av likestillingskampen....det er liksom ikke greitt å ønske å være husmor eller gardskjæring... Der ser en når en leser foreldreforum og samlivsforum... Det blir ikke verdsatt på noe vis. Derfor mener jeg at vi ikke har kommet dit vi kanskje ville... det var vel ikke meningen at vi skulle kjernefamilien til livs??

Trygghet er viktig for alle i en familie, store og små. Kanskje vi har mistet noen grunn verdier på veien til 50 % kvinner i alle styrer og lik lønn til alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...det mest negative jeg ser med likestillingen; er at menns behov har blitt såvidt mye nedprioritert at det nå i en del forhold blir motsatt av fortiden - at det er mannen som jobber ute og hjemme, mens kvinnen er den som setter seg på pidestallen og betrakter.

Likestilling som sådan er en positiv greie, så lenge man følger ordets egentlige betydning :-)

Jeg føler faktisk at du har litt rett jeg... Vi krever så mye av mennene våre at vi tar livet av forholdet på veien. jeg tror jeg hadde vært lykkeligere i mitt forhold hvis det ikke var så på død og liv at vi skal være likestilte på alle fronter.

Kanskje vi hadde kommet lenger og blitt lykligere alle mann hvis vi hadde priset forskjellene og innsett at det forskjell på kjønnene....istedenfor å presse oss til en likestilling som utfra bioligien er unaturlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber alt jeg kan jeg for at mannen min skal oppleve likestilling der jeg har mest...nemlig i huset. Men han går ikke helhjertet inn for det heller...

Poenget mitt var bare det at vi kvinner kveler oss selv med alle illusjonene om hvordan det skulle vært...

Skilsmisse statistikken bare øker, det er "in" å være singel med barn, og det er om å gjøre å ha ha ha...flott bil, rent velstelt hjem med fontene på utsiden, unger og masse fritid. Det er ikke rart det kræsjer et sted...

Men at kvinner bare har oppnådd fordeler i forhold til mannen...den kjøper jeg ikke. Vi har fått fedrekvote også når det gjelder ungene...og mannen må kanskje tåle et nei, når det kommer til sex..

Nei, rødstrømper har ødelagt mye...

Livskvalitet er ikke kun et økonomisk spørsmål, og de som ikke skjønner det, kan ikke skylde på likestilling...

Samme med evtuelle andre illusjoner man måtte gå rundt med...

Skilsmissestatistikken øker. En del av grunnen er nok likestilling, for før var det ikke lett å forsørge barn som alenemor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener m.a.o. å si at det var bedre før?

Det handler ikke bare om like muligheter, lik lønn for samme arbeid, respekt o.s.v.

Likestilling har bl.a. ført til at kvinner får riktig medisin, når de får hjerteinfarkt f.eks. Kvinnelige forskere og leger, sammen med at kvinner engsjerer seg, har fått frem at kvinner skal behandles forskjellig fra menn i mange medisinke sammenhenger.

Det er fortsatt sånn at medisiner for begge kjønn ofte prøves ut på menn, fordi kvinner er så kompliserte, at resultatene er vanskeligere å måle.

Vi trenger kvinner med makt til å si at sånn skal det ikke være, selv om det koster mer penger!

I de tilfellene du nevner er det selvsagt bra at kvinner har fått vist hva de kan..og på mange områder er likestillingen bra... Men jeg står fast ved det at vi ødelegger noe på veien med at vi skal være så fordømt like hele veien. For når vi ikke passer inn i de nye formene, spør vi oss selv om vi er mislykket.....Og hvis en da ser seg rundt og ser samfunnets krav; ja, så er en kanskje mislykket...Og det er ingen god følelse...

det hadde vært bedre om vi innså forskjellene og priset det. Lot kvinner få vise hva de kan, men ikke på bekostning av menn og deres kunnskaper. Vi må og bevise hva vi kan før vi slipper til...det skulle da bare mangle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de tilfellene du nevner er det selvsagt bra at kvinner har fått vist hva de kan..og på mange områder er likestillingen bra... Men jeg står fast ved det at vi ødelegger noe på veien med at vi skal være så fordømt like hele veien. For når vi ikke passer inn i de nye formene, spør vi oss selv om vi er mislykket.....Og hvis en da ser seg rundt og ser samfunnets krav; ja, så er en kanskje mislykket...Og det er ingen god følelse...

det hadde vært bedre om vi innså forskjellene og priset det. Lot kvinner få vise hva de kan, men ikke på bekostning av menn og deres kunnskaper. Vi må og bevise hva vi kan før vi slipper til...det skulle da bare mangle...

Føler meg ikke mislykket, jeg. Liker å være feminin, og elsker at menn er annerledes enn meg.

Da må vi bare finne ut om det er du eller jeg, som representerer flertallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livskvalitet er ikke kun et økonomisk spørsmål, og de som ikke skjønner det, kan ikke skylde på likestilling...

Samme med evtuelle andre illusjoner man måtte gå rundt med...

Skilsmissestatistikken øker. En del av grunnen er nok likestilling, for før var det ikke lett å forsørge barn som alenemor...

Jeg tror nok det er lettere å bryte et forhold nå, noe pga. økonomien som er bedre for enslige kvinner. Men hvorfor går det så langt nå?? Er det våre egne krav til oss selv som gjølr dt? Eller er det et sammensurium av krav som har blitt til de siste årene?? Det er for jævlig at vi har kommet dit hen at vi føler mennene våre som hemsko for at vi skal klare å oppnå det vi ønsker. Det er vel ikke urimelig å mene at i et forhold må begge parter gi og ta...men jeg opplever at kvinner bare ønsker å ta ta..

Har ei venninde som til stadighet klager over lite tid alene og at hun må gjøre alt selv. Men penger vil hun ha; total kjøpefrihet, vaskehjelp har hun og jobber 20 timer i uka og har 2 barn, trene kan hun gjøre 3 kvelder i uka i beste leggetid fordet hun har innleid barnevakt... Alikavel klager hun støtt...

..mannen jobber og sliter rævva av seg og ingenting blir bra nok...

Jeg tror vi har begynt turen til H...., der vi alle helst vil være like på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKKNEMLIGHET FOR AT VI IKKE LENGER SKAL UNDERTRYKKES? - Tror verden på DOL er blitt aldeles gal i dag jeg!

*MUMLER VILLT OG UHEMMET*

Jeg mener heller ikke det der da...bare for å avklare det.

Er veldig glad for stemmeretten, loven om abort og rettene vi har fått i arbeidslivet...men vi holder på å bevege oss inn på områder der det vil ta tusenvis av år å forandre noe...biloigien...og forskjellen mellom kjønnene.. Og det er der jeg mener vi må bremse litt og heller være glad for at vi er ulike før vi blir tvekjønna alle sammen...(",)... Vi må begynne å godta at vi ikke har like forutsetninger, og interesser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener m.a.o. å si at det var bedre før?

Det handler ikke bare om like muligheter, lik lønn for samme arbeid, respekt o.s.v.

Likestilling har bl.a. ført til at kvinner får riktig medisin, når de får hjerteinfarkt f.eks. Kvinnelige forskere og leger, sammen med at kvinner engsjerer seg, har fått frem at kvinner skal behandles forskjellig fra menn i mange medisinke sammenhenger.

Det er fortsatt sånn at medisiner for begge kjønn ofte prøves ut på menn, fordi kvinner er så kompliserte, at resultatene er vanskeligere å måle.

Vi trenger kvinner med makt til å si at sånn skal det ikke være, selv om det koster mer penger!

Greit nok. Men nå er det jammen på tide vi begynner å se på det som likestilling og ikke som kvinnekamp.

Nå ser vi at gutter sakker etter i skolen, at menn sliter stadig mer med psykiske problemer, stadig fler menn faller utenom i samfunnet. Det er på tide å jobbe for å rette opp disse skjevhetene. Her har kvinner også muligheten til å tre støttende til, det gavner dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er lettere å bryte et forhold nå, noe pga. økonomien som er bedre for enslige kvinner. Men hvorfor går det så langt nå?? Er det våre egne krav til oss selv som gjølr dt? Eller er det et sammensurium av krav som har blitt til de siste årene?? Det er for jævlig at vi har kommet dit hen at vi føler mennene våre som hemsko for at vi skal klare å oppnå det vi ønsker. Det er vel ikke urimelig å mene at i et forhold må begge parter gi og ta...men jeg opplever at kvinner bare ønsker å ta ta..

Har ei venninde som til stadighet klager over lite tid alene og at hun må gjøre alt selv. Men penger vil hun ha; total kjøpefrihet, vaskehjelp har hun og jobber 20 timer i uka og har 2 barn, trene kan hun gjøre 3 kvelder i uka i beste leggetid fordet hun har innleid barnevakt... Alikavel klager hun støtt...

..mannen jobber og sliter rævva av seg og ingenting blir bra nok...

Jeg tror vi har begynt turen til H...., der vi alle helst vil være like på veien...

Dumme menn menn med bortskjemte, kravstore kjerringer, eksisterte nok før likestillingen kom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme menn menn med bortskjemte, kravstore kjerringer, eksisterte nok før likestillingen kom...

Joda,men da var det bare swånn...ingen tenkte over det og ingen hadde vondt av det,... sånn er det ikke lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest singel og sang

Sjekker du historiebøkene vil du finne at hver gang kvinnekampen har oppnådd en av sine seire, har det stått mannfolk sammen med dem og kjempet.

Hvem tror du f.eks. bestemte at kvinner skulle få stemmerett?

Det måtte jo selvfølgelig være menn som ga kvinner stemmerett siden de først hadde frarøvet oss den. Hvem ellers når bare menn hadde makt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok. Men nå er det jammen på tide vi begynner å se på det som likestilling og ikke som kvinnekamp.

Nå ser vi at gutter sakker etter i skolen, at menn sliter stadig mer med psykiske problemer, stadig fler menn faller utenom i samfunnet. Det er på tide å jobbe for å rette opp disse skjevhetene. Her har kvinner også muligheten til å tre støttende til, det gavner dere også.

Ja, dette er alvorlige ting, som jeg tror det er viktig at menn tenker over, og forsøker å komme med forslag til løsninger på.

At det er så mye oppmerksomhet rundt det, tror jeg er et tegn på at kvinner støtter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte jo selvfølgelig være menn som ga kvinner stemmerett siden de først hadde frarøvet oss den. Hvem ellers når bare menn hadde makt??

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,men da var det bare swånn...ingen tenkte over det og ingen hadde vondt av det,... sånn er det ikke lenger...

Ingen hadde vondt av det, det var bare sånn??? Det var vel ikke ok å bli utnyttet og hundset da heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hadde vondt av det, det var bare sånn??? Det var vel ikke ok å bli utnyttet og hundset da heller?

neida...det er ik ok....og jeg skjønner hvor du vil hen...

Poenget mitt er bare det at hvis vi ikke hadde så mye å leve opp til og høye forventniger møtte oss fra alle kanter om hvordan et forhold skal være...så ville vi vært mye lykkligere...

...det var min påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida...det er ik ok....og jeg skjønner hvor du vil hen...

Poenget mitt er bare det at hvis vi ikke hadde så mye å leve opp til og høye forventniger møtte oss fra alle kanter om hvordan et forhold skal være...så ville vi vært mye lykkligere...

...det var min påstand.

Har inntrykk av at det var minst like viktig å ha en bra fasade før. Tror ikke det har noe med likestillig å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er alvorlige ting, som jeg tror det er viktig at menn tenker over, og forsøker å komme med forslag til løsninger på.

At det er så mye oppmerksomhet rundt det, tror jeg er et tegn på at kvinner støtter..

Det er langt igjen, og vi blir motarbeidet så det holder.

Bare i dag var det en lang artikkel i aftenposten hvor forfatteren (selvsagt en kvinne) ikke forstår hvorfor det mases sånn med mannlige forbilder for små barn, og flere mannlige ansatte i barnehagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok. Men nå er det jammen på tide vi begynner å se på det som likestilling og ikke som kvinnekamp.

Nå ser vi at gutter sakker etter i skolen, at menn sliter stadig mer med psykiske problemer, stadig fler menn faller utenom i samfunnet. Det er på tide å jobbe for å rette opp disse skjevhetene. Her har kvinner også muligheten til å tre støttende til, det gavner dere også.

Jeg er så lei av all knivingen mellom kjønnene...kan ikke alle bare være venner liksom?? Godta hverandre som d vi er og respektere hverandre...istedenfor å prøve å dytte hverandre inn i mønster som "passer" fordet det liksom skal være sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...