Gå til innhold

en påstand


sigga

Anbefalte innlegg

Det er feil konklusjon, Sigga!

Forventningene ville vært der uansett. De har alltid vært der, og vil alltid være der.

Forskjellen er at med likestilling så skal forventningene være "likere" fordelt mellom kjønnene!

I den grad de fremdeles ikke er jevnt fordelt, skyldes jo det nettopp *mangel* på likestilling.

Med vennlig hilsen

Ja, og da må vi vel bare innse at slik vil det ikke bli, så lenge vi er ulike i hjerne og oppbygging... Det er bare Gud som kan gjøre vann til vin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sigga

    45

  • Sør

    30

  • flisa

    15

  • Hawkwind

    15

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror du er på veldig tynn is nå. Naturens orden, hehe.. Hvilken relevans har det at simla føder og dier barn?

Hva har 'naturens orden' med likestilling å gjøre? Er det biologiske faktum at jeg føder og ammer barn et hinder for at jeg skal ha samme muligheter og rettigheter som deg?

Du har vel fått med deg at i tillegg til at vi mennesker har en kropp og som sådan er biologiske vesener for en stor del er kulturelle vesener? Til forskjell fra dyra. Det er i det store og hele svært lite eller ingen 'natur' ute og går når det gjelder hvordan vi regulerer samfunnet og _kulturen_.

'Naturens orden', nå må jeg le litt igjen, hehe...

*Hva har 'naturens orden' med likestilling å gjøre?*

Norge har ikke likestilling. men et kjønnsfacistisk feministideologisk basert fundament som gjennomsyrer alt fra skoler til rettapparat.

Resultatet vet vi: Unge gutter i hopetall tar sine liv, og kurven er oppadgående. Gutter fødes til tapere.

Det er RESULTATET av den likestilling du oppskryeter jeg kommenterer, ikke de absurde teoriene dine som ligger bak den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og da må vi vel bare innse at slik vil det ikke bli, så lenge vi er ulike i hjerne og oppbygging... Det er bare Gud som kan gjøre vann til vin...

At vi er "ulike" på ett felt, tilsier jo ikke at "kvinner skal vaske kjøkken". Det du kommer med er rett og slett vås.

Ja, det er forskjeller mellom menn og kvinner. Det er åpenbart.

Nei, de forskjellene som eksisterer berettiger på ingen som helst måte mangelen på likestilling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgeli har jeg misforstått. Jeg mener at vi må innse at det er forskjell mellom kjønnene, og dermed kan ikke alle oppnå det samme. Det blir fokusert sånn på hva et ideelt samfunn skal være og hvordan vi som mennesker skal være i forhold til det. derfor er det lett å føle seg mislykket i forhold til det.

Med likestilling kommer også krav. Vi slites mellom altfor mange meninger. det vektlegges for lite hva hver enkelt vil og mener...

Men jeg er veldig glad for stemmeretten jeg har fått. Jeg er glad for at vi tjener noenlunde likt menn, og for at vi har like muligheter til utdanning,

Jeg skulle bare ønske vi stod fritt til å velge bort det likestillingen og kvinnekampen har gitt oss, uten at vi skal få stempelet som at vi har misforstått.

Skal jeg prise meg lykkelig over likestillingsloven bare fordet jeg er jente??

Kjære deg. Det er da ingen likestillingslov som tvinger deg til å være "likestilt" om du ikke ønsker det. Likestillingslovene gir deg bare rettigheter.

Og fordi _du_ ikke ønsker å gjøre ting som tidligere var forbeholdt menn, skal du dermed nekte andre kvinner å gjøre disse tingene?

Din dårlige selvtillitt gjør at du ikke tør velge å leve ditt liv som du ønsker (muligens å være hjemmeværende husmor forsørget av mannen?) så skal du forlange at alle andre kvinner skal ønske det samme? Bare fordi du er redd for å gjøre noe som i dine øyne ikke er det gjengse i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er på veldig tynn is nå. Naturens orden, hehe.. Hvilken relevans har det at simla føder og dier barn?

Hva har 'naturens orden' med likestilling å gjøre? Er det biologiske faktum at jeg føder og ammer barn et hinder for at jeg skal ha samme muligheter og rettigheter som deg?

Du har vel fått med deg at i tillegg til at vi mennesker har en kropp og som sådan er biologiske vesener for en stor del er kulturelle vesener? Til forskjell fra dyra. Det er i det store og hele svært lite eller ingen 'natur' ute og går når det gjelder hvordan vi regulerer samfunnet og _kulturen_.

'Naturens orden', nå må jeg le litt igjen, hehe...

Når du hevde at det er svært lite biologi i måten vi orgniserer vår samfunn og kultur på er et bare dette å si:

Godt mulig du har endel sosionomer utdannet på 70-tallet og rekruttert blandt de mest ytterliggående kvinnesaksaktivister med deg i et slik syn.

Mot deg har du vitenskapen, hjerneforskningen, og den sunne fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt problem er ikke likestilling, men at du lar deg diktere av andres "krav" til hvordan du skal leve livet ditt. Finn ut i samarbeid med mannen din(det er her fordelen med likestillig kommer inn siden en mann før likestillingens tid ikke brydde seg med hva kona ønsket) hvordan dere ønsker å ha det i livet/samlivet.

Hva moren din eller andre måtte mene er revnende likegyldig. La andre leve sine liv (uten å prøve å diktere dem ved å være motstander av likestillingen f.eks) og lev selv deres eget slik dere ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du hevde at det er svært lite biologi i måten vi orgniserer vår samfunn og kultur på er et bare dette å si:

Godt mulig du har endel sosionomer utdannet på 70-tallet og rekruttert blandt de mest ytterliggående kvinnesaksaktivister med deg i et slik syn.

Mot deg har du vitenskapen, hjerneforskningen, og den sunne fornuft.

'/.../ vitenskapen, hjerneforskningen, og den sunne fornuft.'

Med henvisning til kultur, kunnskap og tenkning - alt som skiller oss fra dyrene - prøver du å vise at vi er ren natur, som dyr?

Du er jo helt på bærtur. Som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hva har 'naturens orden' med likestilling å gjøre?*

Norge har ikke likestilling. men et kjønnsfacistisk feministideologisk basert fundament som gjennomsyrer alt fra skoler til rettapparat.

Resultatet vet vi: Unge gutter i hopetall tar sine liv, og kurven er oppadgående. Gutter fødes til tapere.

Det er RESULTATET av den likestilling du oppskryeter jeg kommenterer, ikke de absurde teoriene dine som ligger bak den.

Djeeezzes. Lite kvinnfolk på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok mye rett i dine tanker. Det beste med likestillingen er at vi kvinner kan VELGE å leve alene.

Det beste for hvem?

Kvinner, barn, menn, samfunnet?

Det er greit å være egoistisk gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger like lite som meg å like å vaske huset, men det samme gjelder mannen din. Men vi har et sånt krav på oss om at vi skal være likestilte på alle plan at mange kvinner føler de ikke har et ok forhold når mannen ikke hjelper til hjemme...vi passer ikke inn i idealet.... Derfor tror vi at forholdet vårt ikke er ment å være... det er bare å lese annethvert innlegg på samlivsforummet det...

Langt i fra - slike krav finne sbare i hodet ditt. Likestilling handler ikke om å gjøre kvinner til menn eller omvendt, likestilling handler om gi begge kjønn de samme VALGmulighetene! - Det handler om å fortelle arbeidsgivere at de ikke skal se på kjønn ved arbeidsforhold.

Det handler ikke om at kvinner skal tvinges til å bli ledere om de ikke vil, eller menn skal skifte bleier om de ikke vil.

Det handler heller ikke om fordeling i hjemmene, det er helt opp til hvert par. Da er det om å gjøre å finne en partner som slikt kan forhandles om.

Likestilling er en FRIHET vi har som likestilte mennesker.

Og en siste ting:

HVORFOR I HULEST HAR IKKE HANDICAPEDE DELTE DOER I DAME-/MANN? - ER de KJønnsløse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger like lite som meg å like å vaske huset, men det samme gjelder mannen din. Men vi har et sånt krav på oss om at vi skal være likestilte på alle plan at mange kvinner føler de ikke har et ok forhold når mannen ikke hjelper til hjemme...vi passer ikke inn i idealet.... Derfor tror vi at forholdet vårt ikke er ment å være... det er bare å lese annethvert innlegg på samlivsforummet det...

Men mener du at om jeg ikke liker å gjøre husarbeid, og mannen min ikke liker det, så er det mitt ansvar alene, og ikke vårt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør..Og det er igrunn samme for meg hvem som gjør hva..Jeg er bare luta lei av å høre om menn som krever pedagogisk fremgangsmåte og klapp på skulderen om de ser på oppvaskbørsten..(jmf min)

Det er få kvinner som får se noe til noe motiverende taler før de gjør gørrkjedelige ting..Det virker faktisk som om enkelte tror dette er genetisk betinget, og at damer aldri er glader og mer tilfredse enn med gulvklut&bøtte..;)

*applaus* Menn gjør seg selv til offer, hvorfor kan de ikke be kjerringa holde kjeft, når de vasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt i fra - slike krav finne sbare i hodet ditt. Likestilling handler ikke om å gjøre kvinner til menn eller omvendt, likestilling handler om gi begge kjønn de samme VALGmulighetene! - Det handler om å fortelle arbeidsgivere at de ikke skal se på kjønn ved arbeidsforhold.

Det handler ikke om at kvinner skal tvinges til å bli ledere om de ikke vil, eller menn skal skifte bleier om de ikke vil.

Det handler heller ikke om fordeling i hjemmene, det er helt opp til hvert par. Da er det om å gjøre å finne en partner som slikt kan forhandles om.

Likestilling er en FRIHET vi har som likestilte mennesker.

Og en siste ting:

HVORFOR I HULEST HAR IKKE HANDICAPEDE DELTE DOER I DAME-/MANN? - ER de KJønnsløse?

Jeg er enig i det du skriver.

Men til dette med lik rett til å velge: Vi har et stykke å gå før mannen (faren) har samme reelle rett som kvinnen (moren) til å velge deltidsarbeid eller en periode som hjemmearbeidende om han ønsker det. I de fleste tilfeller tas det fortsatt for gitt at det er han som skal være familiens hovedforsørger.

Likestilling innebærer at kvinner også må være villig til å være hovedforsørger. Og likestilling handler også om mannens rettigheter og valgfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i det du skriver.

Men til dette med lik rett til å velge: Vi har et stykke å gå før mannen (faren) har samme reelle rett som kvinnen (moren) til å velge deltidsarbeid eller en periode som hjemmearbeidende om han ønsker det. I de fleste tilfeller tas det fortsatt for gitt at det er han som skal være familiens hovedforsørger.

Likestilling innebærer at kvinner også må være villig til å være hovedforsørger. Og likestilling handler også om mannens rettigheter og valgfrihet.

Helt enig - min mann jobbet i en VELDIG gammelmodig bedrift i så måte - og da han skulle være hjemme med sykt barn fikk han høre: "Har du ikke ei kjerring da?"

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du hevde at det er svært lite biologi i måten vi orgniserer vår samfunn og kultur på er et bare dette å si:

Godt mulig du har endel sosionomer utdannet på 70-tallet og rekruttert blandt de mest ytterliggående kvinnesaksaktivister med deg i et slik syn.

Mot deg har du vitenskapen, hjerneforskningen, og den sunne fornuft.

Det er nå i alle fall ikke VI som sammenligner oss med dyra - rart du vil sammenlignes med de som bare reagerer på instinkt....MUHAAA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettop der noe av sakens kjerne ligger.

Mannen må aktiviseres til husarbeid (det er stort sett en kjensgjerning), men han må settes til å gjøre noe han er flink til, eller liker å gjøre. Evt. noe som er enkelt å gjøre, hvor det ikke er mulig å gjøre feil :-)

Å gi mannen en arbeidsoppgave man selv er svært flink til, for så å kjefte på ham når han ikke gjør det godt nok, er en feil mange kvinner gjør.

Mannen opplever kjeftingen som demoraliserende og inspirasjonsdrepende - mens kvinnene forventer at mannen skal gå på med krum hals for å gjøre det bedre neste gang.

Og ut av det kan man i verste fall få en konflikt som eskalerer inntil man har et samlivsbrudd...

Hvorfor skal man GI hverandre oppgaver - oppgaven med å få i seg maten og holde møkka unna er vel noe man bare skal TA?!?!?!?

eller er det damenes møkk kanskje?

Ja, det finnes mange burugler som tror de vet best om hvordan tua skal vris opp, -mannen må da vel ikke høre på sånt pisspreik? - han er da vel voksen og gjør som han vil likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå i alle fall ikke VI som sammenligner oss med dyra - rart du vil sammenlignes med de som bare reagerer på instinkt....MUHAAA!

Heia flisa! Den satt! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgeli har jeg misforstått. Jeg mener at vi må innse at det er forskjell mellom kjønnene, og dermed kan ikke alle oppnå det samme. Det blir fokusert sånn på hva et ideelt samfunn skal være og hvordan vi som mennesker skal være i forhold til det. derfor er det lett å føle seg mislykket i forhold til det.

Med likestilling kommer også krav. Vi slites mellom altfor mange meninger. det vektlegges for lite hva hver enkelt vil og mener...

Men jeg er veldig glad for stemmeretten jeg har fått. Jeg er glad for at vi tjener noenlunde likt menn, og for at vi har like muligheter til utdanning,

Jeg skulle bare ønske vi stod fritt til å velge bort det likestillingen og kvinnekampen har gitt oss, uten at vi skal få stempelet som at vi har misforstått.

Skal jeg prise meg lykkelig over likestillingsloven bare fordet jeg er jente??

Are you for real? *dååån*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke ta helt av og bare lese det dere vil se... Jeg sier at; Likestillingen har ført til at vi har så store forventninger til hvordan vi skal fungere sammen i parforholdet, at det blir for vanskelig for oss å leve opp til det. drefor brytes illusjonene våre om det ferfekte livet og det blir brudd...

Har ikke snakket om likestilling som et onde...

Hvem er det som har SAGT alt dette tullpratet til deg jente? - - Kom deg ut og snakk med noen andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ideal ihvertfall :-)

Såfremt begge parter har det som ideal, bør også samarbeidet gå greit.

Hverdagen for en del er vel dog at man bruker veldig mye tid og energi på å snakke om hvem som skal gjøre hva - og forsvare hvorfor man skal eller ikke skal gjøre ditten og datten....kan jeg ihvertfall få inntrykk av...

Ja, og AKKURAT sånn hadde det ogtså vært om to BRØDRE eller SØSTRE hadde bodd sammen i mange år. - GARANTERT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...