Gå til innhold

en påstand


sigga

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal ikke jeg få den type særbehandling og smisk om jeg skal vaske dass da? Det er jaggu meg ingen som "motiverer" meg til det!

Tror du damer har bestemte gener som gjør at de synes det er spennende å vaske do?;)

Hvis jeg har valget mellom å gjøre alt selv, eller stille med happy fjes og skryte uhemmet av en dårlig utført vask(som det egentlig bare skulle mangle at han gjorde.) gjør jeg det istedet. Det er mindre kvalmende..

Har du hørt om den gyldne middelvei før...?

At man ikke bør kjefte er ikke det samme som at man skal skryte vet du.

Verden er ikke svart eller hvit...

Og med referanse til en del andre innlegg i denne tråden - arbeidsoppgaver som begge synes er gørr, bør fordeles. Slik at den totale arbeidsmengde for begge partene i et forhold til slutt er rettferdig fordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sigga

    45

  • Sør

    30

  • flisa

    15

  • Hawkwind

    15

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Logikken ligger ikke i at han skal alippe husarbeid - men at man ikke skal kjefte på mannen når han ikke gjør ting "godt nok".

Man kan gjerne gi mannen tips og råd - men kjefting har en generelt sett destruktiv effekt på mannens innsats i hjemmet.

Ihvertfall er det slik for de menn jeg kjenner til *s*

Okke som - hele poenget med likestilling skal og bør være at det er likt for begge, right?

Men hør nå her.

Om typen min kan vaske bil(f.eks) og jeg ikke kan, må han faktisk få lov til å fortelle meg at jeg gjør det galt, om jeg gjør.

Det er faktisk ikke bra nok "å prøve"

Det er få ting innen husvask, dessuten som er krevende. Det er bare kjedelig og tungt. Det finnes det faktisk damer som synes og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har misforstått noe grundig, vil jeg si.

Poenget med lovfestet og holdninger til likestilling som en menneskerett har ingenting å gjøre med at alle skal bli like.

Vi skal ha like muligheter og rettigheter. Så kan enhver fritt velge på øverste, midterste og nederste hylle.

Selvfølgeli har jeg misforstått. Jeg mener at vi må innse at det er forskjell mellom kjønnene, og dermed kan ikke alle oppnå det samme. Det blir fokusert sånn på hva et ideelt samfunn skal være og hvordan vi som mennesker skal være i forhold til det. derfor er det lett å føle seg mislykket i forhold til det.

Med likestilling kommer også krav. Vi slites mellom altfor mange meninger. det vektlegges for lite hva hver enkelt vil og mener...

Men jeg er veldig glad for stemmeretten jeg har fått. Jeg er glad for at vi tjener noenlunde likt menn, og for at vi har like muligheter til utdanning,

Jeg skulle bare ønske vi stod fritt til å velge bort det likestillingen og kvinnekampen har gitt oss, uten at vi skal få stempelet som at vi har misforstått.

Skal jeg prise meg lykkelig over likestillingsloven bare fordet jeg er jente??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Likestilling er altså ikke et spørsmål om kvinner må ha bart eller hvem som skal mekke bil."

Sigga bor kanskje i Trøndelag! ;-)

Med vennlig hilsen

HØHØHØ....

Har du dårlig erfaring med trønderske damer med bart eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Har du hørt om den gyldne middelvei før...?

At man ikke bør kjefte er ikke det samme som at man skal skryte vet du.

Verden er ikke svart eller hvit...

Og med referanse til en del andre innlegg i denne tråden - arbeidsoppgaver som begge synes er gørr, bør fordeles. Slik at den totale arbeidsmengde for begge partene i et forhold til slutt er rettferdig fordelt.

Den bør..Og det er igrunn samme for meg hvem som gjør hva..Jeg er bare luta lei av å høre om menn som krever pedagogisk fremgangsmåte og klapp på skulderen om de ser på oppvaskbørsten..(jmf min)

Det er få kvinner som får se noe til noe motiverende taler før de gjør gørrkjedelige ting..Det virker faktisk som om enkelte tror dette er genetisk betinget, og at damer aldri er glader og mer tilfredse enn med gulvklut&bøtte..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hør nå her.

Om typen min kan vaske bil(f.eks) og jeg ikke kan, må han faktisk få lov til å fortelle meg at jeg gjør det galt, om jeg gjør.

Det er faktisk ikke bra nok "å prøve"

Det er få ting innen husvask, dessuten som er krevende. Det er bare kjedelig og tungt. Det finnes det faktisk damer som synes og.

Joa - det å fortelle at det og det er galt er ikke noe problem.

Det å kjefte vedkommende huden full fordi det er galt er noe helt annet.

Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

Joa - det å fortelle at det og det er galt er ikke noe problem.

Det å kjefte vedkommende huden full fordi det er galt er noe helt annet.

Eller...?

Nei, men det må være helt greit å si i fra..;)

Mange menn ordlegger seg som om det er en kjempefornærmelse å bli i rettesatt når de gjør feil - og får et kjempepåskudd for å unnlate å gjøre det i all fremtid..

Sånn "Når det ikke er bra nok, såh" Såra&vonbråten, liksom..

Jeg vet ikke av ett annet område i livet der det er stuerent å snike seg unna å lære elementære ting..

Folk forteller meg ofte, dessuten uten særlig til sugarcoating, om det når jeg gjør noe på feil måte. Jeg setter meg verken ned for å furte, eller nekter å utføre det mer av den grunn. Det skulle da bare mangle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vet da jeg også det..

Men hva med mennene da som til stadighet får høre om hvilke rettigheter vi skal ha. Vi skal jo inn i styrer og komme oss ut i arbeid fort som faan...

Likestilling er vel og bra det, sålenge det fungerer slik det skulle gjort, nemliggitt oss samme muligheter.

men da må det gjelde alle, menn og kvinner. I hjemmet og ute i samfunnet forøvrig. Og det gjør det da ikke. Og så klager vi stadig vekk over hvordan ting burde vært og burde fungert.

Ja, vi skal liksom være så frigjorte og like at vi mister oss selv, og såblir vi sett rart på med en gang vi velger noe stikk i strid med prinsippet om likestilling.

Her i huset deler vipå endel...men det blir langt fra likstilling i hjemmet. Fordet menn vistnok ikke er født med rydde genet... istedenfor å gå å irrietere seg over slikt, og forbanne seg selv og sitt forhold, så bør vi få høre at det er det som er normalt, slik at vi skal slippe å føle at forholdet ikke fungerer. det er så mange flere ting vi kunne brukt energien vår på og fokusert på.

'Men hva med mennene da som til stadighet får høre om hvilke rettigheter vi skal ha. Vi skal jo inn i styrer og komme oss ut i arbeid fort som faan...'

Ja, hva med dem? Er det synd på menn som ikke får regjere styrerommet og det lønnede arbeidslivet alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, du blander likestilling og "et kapitalistisk samfunn".

Tror du det er mer akseptert hvis en mann vil gå hjemme et år? Selvsagt ikke - ikke pga likestilling, men fordi han ikke vil tjene noe.

====

Vedr. påståtte genetiske forskjeller mellom kjønnene:

Har du funnet et gen som tilsier at kvinner har mer lyst å vaske gulv enn menn?

De kvinnene som har lyst på karriere og liker å kjøre MC - er de "mindre kvinner" enn en kvinne som elsker å vaske kjøkkengulvet?

Isåfall - hvilket gen er det som mangler? Og hvordan kan du påvise at det er dette genet som er ansvarlig.

Med vennlig hilsen

Det finnest ikke noe; "jeg liker å vaske gulv" gen... Men vi er ulike i den forstand at den egenskapen er knyttet til genet som representerer orden og logik... Og der scorer kvinner høyest. slik som menn gjør på tall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det må være helt greit å si i fra..;)

Mange menn ordlegger seg som om det er en kjempefornærmelse å bli i rettesatt når de gjør feil - og får et kjempepåskudd for å unnlate å gjøre det i all fremtid..

Sånn "Når det ikke er bra nok, såh" Såra&vonbråten, liksom..

Jeg vet ikke av ett annet område i livet der det er stuerent å snike seg unna å lære elementære ting..

Folk forteller meg ofte, dessuten uten særlig til sugarcoating, om det når jeg gjør noe på feil måte. Jeg setter meg verken ned for å furte, eller nekter å utføre det mer av den grunn. Det skulle da bare mangle..

Irettesettelser er greit nok; såfremt de brukes konstruktivt.

Ingen, uansett kjønn, trives med å bli fortalt at de gjør noe så dårlig at de like gjerne kunne latt være å gjøre det.

Om man istedet blir spurt om man ønsker noen tips om hvordan man kan gjøre arbeidet bedre, blir det straks mer positivt.

Uansett om det gjelder mannens vask av gulv eller kvinnen som skifter oljefilter på bilen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

du, nå er du helt på jordet, det er ikke sammenheng i noe av det du skriver.

Mindreverd, ønske om å være tilfreds, overarbeiding, krav osv osv finner du like mye om i gamletestemanetet som hos Jane Austen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgeli har jeg misforstått. Jeg mener at vi må innse at det er forskjell mellom kjønnene, og dermed kan ikke alle oppnå det samme. Det blir fokusert sånn på hva et ideelt samfunn skal være og hvordan vi som mennesker skal være i forhold til det. derfor er det lett å føle seg mislykket i forhold til det.

Med likestilling kommer også krav. Vi slites mellom altfor mange meninger. det vektlegges for lite hva hver enkelt vil og mener...

Men jeg er veldig glad for stemmeretten jeg har fått. Jeg er glad for at vi tjener noenlunde likt menn, og for at vi har like muligheter til utdanning,

Jeg skulle bare ønske vi stod fritt til å velge bort det likestillingen og kvinnekampen har gitt oss, uten at vi skal få stempelet som at vi har misforstått.

Skal jeg prise meg lykkelig over likestillingsloven bare fordet jeg er jente??

'Jeg skulle bare ønske vi stod fritt til å velge bort det likestillingen og kvinnekampen har gitt oss, uten at vi skal få stempelet som at vi har misforstått.

Skal jeg prise meg lykkelig over likestillingsloven bare fordet jeg er jente??'

Vet du hva, dette høres bare helt uhyggelig ut. Mener du virkelig at likestilling er et onde? At menneskers verdi bør settes ut fra hvilket kjønn de tilhører? At muligheter og rettigheter bør fordeles ulikt alt ettersom hvilket kjønn man tilhører?

Nei, dette var sterkt. Nå må jeg rett og slett legge meg nedpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om biologiske forutsetninger, som logikk, styrke, tallsans, språksans osv... ting som er knyttet opp mot vårt kjønn.

kan vi ikke bare se at vi ikke kan få full likestilling? Og avfinne oss med det? Så blir vi enige om å møtes på halvveien og jobber så godt vi kan ut fra det.

Når jeg snakker om likestilling så mener jeg i hovedsak likestilling i hjemmet. det er der de fleste forhold ryker...

Jeg er selvsagt for lik lønn til likt arbeid uavhengig av kjønn...

...Men det er noen som også presterer å fremme forslag om å lønne folk ulikt etter hvor i landet de bor pga. ulikheter i samfunnet,

Jeg ønsker ikke å være lik alle andre... Jeg vil ha like rettigheter og like plikter og goder, men jegh vil ikke føle at jeg må passe inn i et mønster for å bli godkjent.

Når jeg sier at jeg ØNSKER å gå hjemme med barna et ekstra år, får jeg bare rare blikk og spørsmål som; hvorfor det?? Hva med egen karriere?

Det er ikke slik jeg vilhadet.

Jeg tror og mener at dette er et resultat av at mange kvinner har problemer med å se at noen kan være tilfreds med noe de selv ikke kan... fordet vi har blitt innprntet hvor voiktig dte er med en god jobb osv...

du, de forskjellene som forskere finner, de er nok statistisk signifikante, men i praksis så er forskjellene så små når det gjelder logikk og slikt at personlig legning overkjører det helt.

Du nevner rot og rydding og slik ti et annen innlegg -det er når jeg leser slikt at jeg begynner å tro jeg er mann. Hva med meg da?skal jeg måtte ha ansvaret for renholdet i huset pga at jeg er jente? Betyr det ikke noe at jeg hater det som pesten og kommer til å øvre et uvær å være sammen med hver vaskedag?

Likestilling handle rom at kjønsroller ikke er rigide. Et an kan velge utfra personlige interesser, ikke rollens krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettop der noe av sakens kjerne ligger.

Mannen må aktiviseres til husarbeid (det er stort sett en kjensgjerning), men han må settes til å gjøre noe han er flink til, eller liker å gjøre. Evt. noe som er enkelt å gjøre, hvor det ikke er mulig å gjøre feil :-)

Å gi mannen en arbeidsoppgave man selv er svært flink til, for så å kjefte på ham når han ikke gjør det godt nok, er en feil mange kvinner gjør.

Mannen opplever kjeftingen som demoraliserende og inspirasjonsdrepende - mens kvinnene forventer at mannen skal gå på med krum hals for å gjøre det bedre neste gang.

Og ut av det kan man i verste fall få en konflikt som eskalerer inntil man har et samlivsbrudd...

Jeg trodde det var menn som viste hvordan slikt skulle gjøres jeg? Jevnfør tellekanter, svabring av golv, skinnende hvite do-skåler og andre nyttige tin gen lærer i det militære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgeli har jeg misforstått. Jeg mener at vi må innse at det er forskjell mellom kjønnene, og dermed kan ikke alle oppnå det samme. Det blir fokusert sånn på hva et ideelt samfunn skal være og hvordan vi som mennesker skal være i forhold til det. derfor er det lett å føle seg mislykket i forhold til det.

Med likestilling kommer også krav. Vi slites mellom altfor mange meninger. det vektlegges for lite hva hver enkelt vil og mener...

Men jeg er veldig glad for stemmeretten jeg har fått. Jeg er glad for at vi tjener noenlunde likt menn, og for at vi har like muligheter til utdanning,

Jeg skulle bare ønske vi stod fritt til å velge bort det likestillingen og kvinnekampen har gitt oss, uten at vi skal få stempelet som at vi har misforstått.

Skal jeg prise meg lykkelig over likestillingsloven bare fordet jeg er jente??

At folk rakker ned på hverandres valg er da ikke noe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var menn som viste hvordan slikt skulle gjøres jeg? Jevnfør tellekanter, svabring av golv, skinnende hvite do-skåler og andre nyttige tin gen lærer i det militære.

Mulig man lærer slikt i militæret...men man lærer definitivt ikke om slikt i siviltjeneste.

Med pasifistisk hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med en rødstrømpe av en mor, og har sett hvordan hun med sine oppfatninger mer eller mindre tok knekken på eget ekteskap... Og nå er hun nesten som mannehater å regne, fordet ingen av dem passer inn i hennes oppfatning av hvordan en mann bør være...en drømmeillusjon der mannen gjølr alt hun ikke gidder... Det være seg alt fra vaske gulv, skifte dekk til å labbe tur med bikkja...

..kontrollfrik kalles det og er et resultat av det evinnelige kampen mellom kjønnene...

Eller er jeg helt påjordet?

Ja, du er helt på jordet.

Men det er jo greit å være der en gang i mellom også? Frisk luft, fugler som synger, vinden som synger i kornet, og ikke minst en god mosjonstur hjem igjenn!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig man lærer slikt i militæret...men man lærer definitivt ikke om slikt i siviltjeneste.

Med pasifistisk hilsen

Aha.

så det er bare menn fra militæret som kan ta over den rollen i huset. Mon tro hva det har å si for likestillingen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.

så det er bare menn fra militæret som kan ta over den rollen i huset. Mon tro hva det har å si for likestillingen???

Jeg vil vel heller si at det er slik at menn som har vært i militæret har lært disse tingene til punkt og prikke; og bør ikke ha noen problemer med å utføre disse arbeidsoppgavene i en familiesituasjon :-)

Selv er jeg ikke flink til å vaske gulv eller å støvsuge - men har ingen problemer med andre oppgaver i husholdningen. Slikt som klesvask, matlaging, klosettvask og oppvask tar jeg meg av i 9 av 10 tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel heller si at det er slik at menn som har vært i militæret har lært disse tingene til punkt og prikke; og bør ikke ha noen problemer med å utføre disse arbeidsoppgavene i en familiesituasjon :-)

Selv er jeg ikke flink til å vaske gulv eller å støvsuge - men har ingen problemer med andre oppgaver i husholdningen. Slikt som klesvask, matlaging, klosettvask og oppvask tar jeg meg av i 9 av 10 tilfeller.

Hm. Hva synes sigga om det, mon tro? er du da med på å ødelegger?

Sigga, kom og klargjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...