Gå til innhold

en påstand


sigga

Anbefalte innlegg

Eneste måten å bli kvitt disse problemene på er at vi alle blir like, ensartet..., og det ønsker vi vel ikke??

Nei, jeg mener bare at vi opplever så store forventninger til hvordan vi skal fungere sammen at vi blir skuffet når vi ikke oppfyller våre egne, og samfunnet for øvrig sine ønsker og krav til oss. derfor skjer det vi ser i dag og flere og flere blir ulykkelige og forhold går dukken.

tenk om vi kunne priset oss lykkelige over at vi er individer og har ulikt kjønn med ulike forutsetninger istedenfor å klage over at mennene våre ikke vasker nok i huset...

Det er nettop der noe av sakens kjerne ligger.

Mannen må aktiviseres til husarbeid (det er stort sett en kjensgjerning), men han må settes til å gjøre noe han er flink til, eller liker å gjøre. Evt. noe som er enkelt å gjøre, hvor det ikke er mulig å gjøre feil :-)

Å gi mannen en arbeidsoppgave man selv er svært flink til, for så å kjefte på ham når han ikke gjør det godt nok, er en feil mange kvinner gjør.

Mannen opplever kjeftingen som demoraliserende og inspirasjonsdrepende - mens kvinnene forventer at mannen skal gå på med krum hals for å gjøre det bedre neste gang.

Og ut av det kan man i verste fall få en konflikt som eskalerer inntil man har et samlivsbrudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sigga

    45

  • Sør

    30

  • flisa

    15

  • Hawkwind

    15

Mest aktive i denne tråden

Eneste måten å bli kvitt disse problemene på er at vi alle blir like, ensartet..., og det ønsker vi vel ikke??

Nei, jeg mener bare at vi opplever så store forventninger til hvordan vi skal fungere sammen at vi blir skuffet når vi ikke oppfyller våre egne, og samfunnet for øvrig sine ønsker og krav til oss. derfor skjer det vi ser i dag og flere og flere blir ulykkelige og forhold går dukken.

tenk om vi kunne priset oss lykkelige over at vi er individer og har ulikt kjønn med ulike forutsetninger istedenfor å klage over at mennene våre ikke vasker nok i huset...

Men ingen (andre enn dem som er imot likestilling) påstår at dette dreier seg om å bli ensartet! Likestilling og feminisme dreier seg om å ha samme muligheter i samfunnet, uavhengig av om man er mann eller kvinne.

===

Du skriver: "tenk om vi kunne priset oss lykkelige over at vi er individer og har ulikt kjønn med ulike forutsetninger istedenfor å klage over at mennene våre ikke vasker nok i huset..."

Jeg vet ikke om dette er ment som en fleip?

Du kan selvsagt prise deg lykkelig over at du tjener mindre enn menn i samme stilling, men jeg tror få andre vil gjøre det.

Hvilke "ulike forutsetninger" er det du snakker om?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettop der noe av sakens kjerne ligger.

Mannen må aktiviseres til husarbeid (det er stort sett en kjensgjerning), men han må settes til å gjøre noe han er flink til, eller liker å gjøre. Evt. noe som er enkelt å gjøre, hvor det ikke er mulig å gjøre feil :-)

Å gi mannen en arbeidsoppgave man selv er svært flink til, for så å kjefte på ham når han ikke gjør det godt nok, er en feil mange kvinner gjør.

Mannen opplever kjeftingen som demoraliserende og inspirasjonsdrepende - mens kvinnene forventer at mannen skal gå på med krum hals for å gjøre det bedre neste gang.

Og ut av det kan man i verste fall få en konflikt som eskalerer inntil man har et samlivsbrudd...

Hei Hawkwind,

Dette er en noe underlig "logikk" - mannen skal slippe husarbeid fordi ellers blir det samlivsbrudd og da er det kvinnens feil.

Hvorfor tror du kvinner liker husarbeid bedre enn det du gjør?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at likestillingen har ført langt mere ondt enn godt med seg, desverre. Stakkars barn som skal vokse opp i all kranglinga og oppløste hjem.

Og stakkars alle barnene til plantasje-eierene som må vokse opp uten slaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dumt med likestilling også, nå da? Hjelpe og trøste. Man skal høre mye før ørene detter av, som det heter.

For ordens skyld: Likestilling betyr at rettigheter og muligheter er noe som tildeles det enkelte individ, ikke noe som er kjønnsbestemt.

Med andre ord: Loven om likestilling gir kvinner i prinsippet samme rettigheter og muligheter som menn. Loven er også en beskyttelse mot f.eks. trakassering, ekskludering, forskjellsbehandling o.l. pga kjønn.

Likestilling er altså ikke et spørsmål om kvinner må ha bart eller hvem som skal mekke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det dumt med likestilling også, nå da? Hjelpe og trøste. Man skal høre mye før ørene detter av, som det heter.

For ordens skyld: Likestilling betyr at rettigheter og muligheter er noe som tildeles det enkelte individ, ikke noe som er kjønnsbestemt.

Med andre ord: Loven om likestilling gir kvinner i prinsippet samme rettigheter og muligheter som menn. Loven er også en beskyttelse mot f.eks. trakassering, ekskludering, forskjellsbehandling o.l. pga kjønn.

Likestilling er altså ikke et spørsmål om kvinner må ha bart eller hvem som skal mekke bil.

Du skriver: "Likestilling er altså ikke et spørsmål om kvinner må ha bart eller hvem som skal mekke bil."

Sigga bor kanskje i Trøndelag! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av all knivingen mellom kjønnene...kan ikke alle bare være venner liksom?? Godta hverandre som d vi er og respektere hverandre...istedenfor å prøve å dytte hverandre inn i mønster som "passer" fordet det liksom skal være sånn...

Jeg lurer på hvilke stereotyper du egentlig opererer med? Mener du å si at alle kvinner er sånn og slik? Mener du å si at alle menn er sånn og slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene du nevner er det selvsagt bra at kvinner har fått vist hva de kan..og på mange områder er likestillingen bra... Men jeg står fast ved det at vi ødelegger noe på veien med at vi skal være så fordømt like hele veien. For når vi ikke passer inn i de nye formene, spør vi oss selv om vi er mislykket.....Og hvis en da ser seg rundt og ser samfunnets krav; ja, så er en kanskje mislykket...Og det er ingen god følelse...

det hadde vært bedre om vi innså forskjellene og priset det. Lot kvinner få vise hva de kan, men ikke på bekostning av menn og deres kunnskaper. Vi må og bevise hva vi kan før vi slipper til...det skulle da bare mangle...

Du har misforstått noe grundig, vil jeg si.

Poenget med lovfestet og holdninger til likestilling som en menneskerett har ingenting å gjøre med at alle skal bli like.

Vi skal ha like muligheter og rettigheter. Så kan enhver fritt velge på øverste, midterste og nederste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Som på alle andre områder går det galt når man tukler for mye med naturens orden.

Dette må du si mer om. 'Naturens orden', hva er det for noe rart, primært i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blander du hummer og kanari.

Hvorvidt det er "verdsatt" for en mann eller kvinne å være "hjemme med barn" har lite med likestilling å gjøre, men hvordan samfunnet setter verdier på forskjellig type arbeid.

I den grad det har noe med likestilling å gjøre, er det jo stikk motsatt av det du hevder: det er pga *manglende* likestilling at "typiske kvinneyrker" er mindre verdsatt enn "typiske mannsyrker".

Med vennlig hilsen

Jeg mener det har alt med likestilling å gjøre, nettopp fordet samfunnet ser på det å gå hjemme med barna som en nødvendighet, samtidig som det ikke fullt ut er akseptert at kvinner ØNSKEr å gå hjemme...

det har noe med holdningene i samfunnet å gjøre. Holdninger er som kjent noe som opparbeider seg eterhvert og som blir påvirket utenfra fra alle kanter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det har alt med likestilling å gjøre, nettopp fordet samfunnet ser på det å gå hjemme med barna som en nødvendighet, samtidig som det ikke fullt ut er akseptert at kvinner ØNSKEr å gå hjemme...

det har noe med holdningene i samfunnet å gjøre. Holdninger er som kjent noe som opparbeider seg eterhvert og som blir påvirket utenfra fra alle kanter...

Men isåfall er det jo *mangel* på likestilling du klager over!

Hvis det *var* likestilling, ville jo "typiske kvinneyrker" være like verdsatt som "typiske mennsyrker".

===

At det ikke er akseptert at "noen er hjemme med barn" dreier seg ikke om likestilling, men at de (enten de er mann eller kvinne) ikke tjener penger!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnene??

Nei, her kommer nok biologien frem... vi kvinner har alltid vært inne og tatt oss av det som skjer der,mens mennene var engasjert ute og dermed også mest opptatt av å ha noe å si-

eller??

Du blander "gener" og "kultur"!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ingen (andre enn dem som er imot likestilling) påstår at dette dreier seg om å bli ensartet! Likestilling og feminisme dreier seg om å ha samme muligheter i samfunnet, uavhengig av om man er mann eller kvinne.

===

Du skriver: "tenk om vi kunne priset oss lykkelige over at vi er individer og har ulikt kjønn med ulike forutsetninger istedenfor å klage over at mennene våre ikke vasker nok i huset..."

Jeg vet ikke om dette er ment som en fleip?

Du kan selvsagt prise deg lykkelig over at du tjener mindre enn menn i samme stilling, men jeg tror få andre vil gjøre det.

Hvilke "ulike forutsetninger" er det du snakker om?

Med vennlig hilsen

Jeg snakker om biologiske forutsetninger, som logikk, styrke, tallsans, språksans osv... ting som er knyttet opp mot vårt kjønn.

kan vi ikke bare se at vi ikke kan få full likestilling? Og avfinne oss med det? Så blir vi enige om å møtes på halvveien og jobber så godt vi kan ut fra det.

Når jeg snakker om likestilling så mener jeg i hovedsak likestilling i hjemmet. det er der de fleste forhold ryker...

Jeg er selvsagt for lik lønn til likt arbeid uavhengig av kjønn...

...Men det er noen som også presterer å fremme forslag om å lønne folk ulikt etter hvor i landet de bor pga. ulikheter i samfunnet,

Jeg ønsker ikke å være lik alle andre... Jeg vil ha like rettigheter og like plikter og goder, men jegh vil ikke føle at jeg må passe inn i et mønster for å bli godkjent.

Når jeg sier at jeg ØNSKER å gå hjemme med barna et ekstra år, får jeg bare rare blikk og spørsmål som; hvorfor det?? Hva med egen karriere?

Det er ikke slik jeg vilhadet.

Jeg tror og mener at dette er et resultat av at mange kvinner har problemer med å se at noen kan være tilfreds med noe de selv ikke kan... fordet vi har blitt innprntet hvor voiktig dte er med en god jobb osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om biologiske forutsetninger, som logikk, styrke, tallsans, språksans osv... ting som er knyttet opp mot vårt kjønn.

kan vi ikke bare se at vi ikke kan få full likestilling? Og avfinne oss med det? Så blir vi enige om å møtes på halvveien og jobber så godt vi kan ut fra det.

Når jeg snakker om likestilling så mener jeg i hovedsak likestilling i hjemmet. det er der de fleste forhold ryker...

Jeg er selvsagt for lik lønn til likt arbeid uavhengig av kjønn...

...Men det er noen som også presterer å fremme forslag om å lønne folk ulikt etter hvor i landet de bor pga. ulikheter i samfunnet,

Jeg ønsker ikke å være lik alle andre... Jeg vil ha like rettigheter og like plikter og goder, men jegh vil ikke føle at jeg må passe inn i et mønster for å bli godkjent.

Når jeg sier at jeg ØNSKER å gå hjemme med barna et ekstra år, får jeg bare rare blikk og spørsmål som; hvorfor det?? Hva med egen karriere?

Det er ikke slik jeg vilhadet.

Jeg tror og mener at dette er et resultat av at mange kvinner har problemer med å se at noen kan være tilfreds med noe de selv ikke kan... fordet vi har blitt innprntet hvor voiktig dte er med en god jobb osv...

Igjen, du blander likestilling og "et kapitalistisk samfunn".

Tror du det er mer akseptert hvis en mann vil gå hjemme et år? Selvsagt ikke - ikke pga likestilling, men fordi han ikke vil tjene noe.

====

Vedr. påståtte genetiske forskjeller mellom kjønnene:

Har du funnet et gen som tilsier at kvinner har mer lyst å vaske gulv enn menn?

De kvinnene som har lyst på karriere og liker å kjøre MC - er de "mindre kvinner" enn en kvinne som elsker å vaske kjøkkengulvet?

Isåfall - hvilket gen er det som mangler? Og hvordan kan du påvise at det er dette genet som er ansvarlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Problemet her er jo slett ikke likestilling.

Det å la seg diktere av andres standarer, enten det er din mors eller naboens er derimot et,og det må være slitsomt.

Likestilling er at man har lik verdi og bestemmesesrett. Kvinner og menn skal ha samme rettigheter til å utvikle sitt potensiale, både økonomisk og sosialt og på andre felter.

Personlig synes jeg det har lite med likestilling å gjøre å tvangsfordele oppgaver etter hva som ville være mest pk. Hvis damen vil vaske bad og bytte bleie, og mannen snekre hyller og bytte til vinterdekk så gjerne for meg. Det er like OK som omvendt, poenget er at begge kjønn bør ha muligheter til å velge bredere enn tidligere.

Jeg tror det blir for dumt å bruke likestillingen som forklaringsmodell på hvorfor mange føler at de ikke strekker til.

Et mer homogent og materiellt orientert samfunn, der det krever større mot å skille seg ut er en forklaring. Det blir stadig viktigere for stadig flere å signalisere posisjon og personlighet med ting. Dyre ting. Sånn f.eks.

Dog er jeg enig i at vi desverre beveger oss mot en tid der det i større grad aksepteres og forventes at vi skal kaste partnere om de skulle komme med noen feil&mangler, uansett hvor mikroskopiske de er.Det er synd, men likestillingens feil er det neppe. Jeg skylder mer på jante og generell paranoia. Hva naboen har, fra skinnsofaer, til snille menn, og dyrt baderom fra bonytt,vil en ha..Hvis ikke kunne jo naboen snakke om deg..Og det tør man ikke tenke på engang..:-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dumt med likestilling også, nå da? Hjelpe og trøste. Man skal høre mye før ørene detter av, som det heter.

For ordens skyld: Likestilling betyr at rettigheter og muligheter er noe som tildeles det enkelte individ, ikke noe som er kjønnsbestemt.

Med andre ord: Loven om likestilling gir kvinner i prinsippet samme rettigheter og muligheter som menn. Loven er også en beskyttelse mot f.eks. trakassering, ekskludering, forskjellsbehandling o.l. pga kjønn.

Likestilling er altså ikke et spørsmål om kvinner må ha bart eller hvem som skal mekke bil.

det vet da jeg også det..

Men hva med mennene da som til stadighet får høre om hvilke rettigheter vi skal ha. Vi skal jo inn i styrer og komme oss ut i arbeid fort som faan...

Likestilling er vel og bra det, sålenge det fungerer slik det skulle gjort, nemliggitt oss samme muligheter.

men da må det gjelde alle, menn og kvinner. I hjemmet og ute i samfunnet forøvrig. Og det gjør det da ikke. Og så klager vi stadig vekk over hvordan ting burde vært og burde fungert.

Ja, vi skal liksom være så frigjorte og like at vi mister oss selv, og såblir vi sett rart på med en gang vi velger noe stikk i strid med prinsippet om likestilling.

Her i huset deler vipå endel...men det blir langt fra likstilling i hjemmet. Fordet menn vistnok ikke er født med rydde genet... istedenfor å gå å irrietere seg over slikt, og forbanne seg selv og sitt forhold, så bør vi få høre at det er det som er normalt, slik at vi skal slippe å føle at forholdet ikke fungerer. det er så mange flere ting vi kunne brukt energien vår på og fokusert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hawkwind,

Dette er en noe underlig "logikk" - mannen skal slippe husarbeid fordi ellers blir det samlivsbrudd og da er det kvinnens feil.

Hvorfor tror du kvinner liker husarbeid bedre enn det du gjør?

Med vennlig hilsen

Logikken ligger ikke i at han skal alippe husarbeid - men at man ikke skal kjefte på mannen når han ikke gjør ting "godt nok".

Man kan gjerne gi mannen tips og råd - men kjefting har en generelt sett destruktiv effekt på mannens innsats i hjemmet.

Ihvertfall er det slik for de menn jeg kjenner til *s*

Okke som - hele poenget med likestilling skal og bør være at det er likt for begge, right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det minner om en drømmesituasjon som er mer eller mindre mulig å oppfylle,

Hvis vi skal utfylle hvernadre til det fulle før vi kan få et godt og harmonisk forhold...

Det er et ideal ihvertfall :-)

Såfremt begge parter har det som ideal, bør også samarbeidet gå greit.

Hverdagen for en del er vel dog at man bruker veldig mye tid og energi på å snakke om hvem som skal gjøre hva - og forsvare hvorfor man skal eller ikke skal gjøre ditten og datten....kan jeg ihvertfall få inntrykk av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Det er nettop der noe av sakens kjerne ligger.

Mannen må aktiviseres til husarbeid (det er stort sett en kjensgjerning), men han må settes til å gjøre noe han er flink til, eller liker å gjøre. Evt. noe som er enkelt å gjøre, hvor det ikke er mulig å gjøre feil :-)

Å gi mannen en arbeidsoppgave man selv er svært flink til, for så å kjefte på ham når han ikke gjør det godt nok, er en feil mange kvinner gjør.

Mannen opplever kjeftingen som demoraliserende og inspirasjonsdrepende - mens kvinnene forventer at mannen skal gå på med krum hals for å gjøre det bedre neste gang.

Og ut av det kan man i verste fall få en konflikt som eskalerer inntil man har et samlivsbrudd...

Hvorfor skal ikke jeg få den type særbehandling og smisk om jeg skal vaske dass da? Det er jaggu meg ingen som "motiverer" meg til det!

Tror du damer har bestemte gener som gjør at de synes det er spennende å vaske do?;)

Hvis jeg har valget mellom å gjøre alt selv, eller stille med happy fjes og skryte uhemmet av en dårlig utført vask(som det egentlig bare skulle mangle at han gjorde.) gjør jeg det istedet. Det er mindre kvalmende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...