Gå til innhold

Mitt barnebarn får Ritalin


Eystein1365380583

Anbefalte innlegg

Eystein1365380583

Mitt barnebarn på 8 år er hyperaktiv ( MBD ?)

Legen har foreskrevet Ritalin . Så langt jeg vet har ikke det vært prøvet andre behandlingsformer. Jeg mener å ha lest om at endring av for eksempel kosthold kan være et alternativ.

Hvor kan jeg finne opplysninger om dette eller andre former for behandling. ?

Det jeg har lest om Ritalin har så langt skremt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les om Feingolddietten.

Utelukker en del matvarer, e-stoffer og lignende.

Andre medisiner som kan prøves er Lamictal. (Medisin som opprinnelig er brukt mot epilepsi)

Noen har nytte av omega3.

http://www.psykiskhelse.no er det mange bra artikler om kosthold, psykisk helse og atferdsproblemer.

Det er et eget forum for slike sykdommer her. Det heter Bokstavbarn.

Jeg tror ikke noen lege eller forelder i Norge vil sette barnet på Ritalin om det ikke er nødvendig. For mange barn kan det være det som gjør at livet blir levelig.

For mange foreldre er det veldig sårt at andre kritiserer medisinering, så gå forsiktig fram om dere snakker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen adhd-mamma

Mitt råd til deg er å ikke legge sten til byrden ved å kritisere foreldrene for sitt valg av Ritalin.

Ingen foreldre vil vel velge bort f.eks. astma-medisin, insulin ved sukkersyke, briller ved svaksynthet eller høreapparat fordi de var engstelig for bivirkninger?

Jeg har selv vært gjennom en tung prosess før jeg omsider var overbevist om at barnet mitt ville hjelpes av Ritalin-behandling. Jeg elsker nemlig mitt barn så høyt at jeg ønsker å gi han den beste hjelp han kan få. Sårbarheten over å bli beskyldt for å medisinere han fordi JEG skal få det bedre går aldri over. Det føles like sårt hver gang, at folk rundt meg ikke skjønner at jeg velger det jeg mener er best for mitt barn og hans liv.

Ved siden av Ritalin blir det brukt mange andre tiltak, bl.a. kosthold med sunne matvarer og lite sukker, oppfølging på skolen, hjemme, fritid osv.

Det å få et barn med ADHD kan være enormt vanskelig, ikke minst psykisk, fordi omgivelsene fordømmer, kritiserer og har meninger om så mangt. Vi er dårlige foreldre uansett hva vi gjør, vi får alltid spørsmål om vi gir barnet mye sukker, vi får tips og råd om all verdens naturmedisiner, folk river ut artikler i ukeblader og aviser og kommer til oss med det.

Etter mange runder, mange bortkastede forsøk med alternativ behandling, mange tusenlapper kastet bort til diverse vidunderpreparater måtte vi til slutt sette oss ned og innse at ADHD er en medfødt funksjonsfeil i hjernen som all verdens vidunderkurer ikke kan ta bort. Ritalin hjelper men heller ikke den fjerner funksjonshemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABC klinikken og Balder klinikken driver med både alternativ og skole medisin... Har også hørt om at kosthold endringer kan hjelpe - men ikke kutt ut ritalin for det!! Det hjelper også mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Ritalin er en medisin som skal brukes i nært samarbeide og under overvåkning av lege slik at det skal være så trygt som mulig. Innen alternativ behandling søker man å kartlegge om også kostholdet kan ha en betydning for problemet og mange foreldre erfarer at for eksempel høyt sukkerinntak kan forværre symptomene til barnet. En vanlig framgangsmåte er å intervjue barnet og foreldrene samt ta tester for å avsløre først og fremt matvareallergier og reaksjoner samt kartlegge eventuelle mangler på vitaminer, mineraler og viktige fettsyrer. Deretter gis ofte kostråd sammen med kosttilskudd en periode hvor eventuelle forandringer i barnets adferd registreres. Mange synes dette kan være vanskelig å gjøre på egen hånd og ønsker derfor å ha en kontakt med en alternativ utøver som også er lege eller ernæringsfysiolog. Det finnes flere bøker og artikler om dette fra alternative blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...