Gå til innhold

Umotivert og skolelei, går VK2

Anbefalte innlegg

Gjest Benjamin18

Jeg vet ikke hva jeg skal bli. Har ikke på hva jeg skal bli.Har ikke peiling i det hele tatt... Går nå VK2 allmenn/økonomisk retning. Sliter litt med karakterene, ligger på 2-3-4 hvor 0 er dårligst og 6 er best. Men problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal neste år, foreldrene mine sier jeg ikke må ta friår, de sier jeg må søke meg inn på en skole, men det er vel ikke no vits å søke seg inn på skole bare for å gå på skolen og ikke kan tenke seg å bli det en evt. søker? Jeg vet ikke hva jeg skal søke eller hva jeg skal bli. Trenger litt hjelp til å sette brikkene på plass her. Noen som har vært i samme situasjon og hva er du evt. blitt nå? Takk for alle oppmuntrende svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125317-umotivert-og-skolelei-g%C3%A5r-vk2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strandhai

Hei du!:)

Mener ikke no gæærnt med det, men det er jaggu godt å høre at det er andre der ute som sliter oxo. Jeg er i nøyaktig samma situasjon som deg, og for noen dager siden tok jeg kontakt med klassestyreren min og fortalte hvordan jeg hadde det, det er ikke bare skoleproblemer, men litt annet oxo....så snakka jeg med rådgiver om problemene, og hun var utrolig forståelsesfull og sa "nei, nå skal vi jammen se å få rydda opp i rotet ditt!" Så det er mulig jeg skal kutte ut noen fag, og bare hospitere i de resten av året, og heller ta de opp igjen neste år.

Til neste år må jeg uansett ta opp andre fag. det skal jeg gjøre på en privatskole et eller annet sted. Så neste år blir på en måte ett "friår", men jeg skal jobbe i tillegg til å ta opp de fagene jeg trenger.

Skal du ikke i militæret! Skal ikke lage noen diskusjon, men militærnektere har jeg overhodet ingen respekt for. Bare så det er sagt! For hvis du skal i militæret, så trenger du ikke stresse med videre utdanning, da får du et år sammen med andre på din alder hvor sikkert mange er usikre på hva de vil videre, akkurat som deg.

Hvis du vil det, må du gjerne sende meg en email, på [email protected]

Snakkes!:)

Gjest Benjamin18

Det er MANGE som har hatt det som deg. Jeg sier bare en ting. Folkehøyskole!

www.folkehogskole.no

Det hjelper fint lite at andre har det som meg - jeg trenger hjelp til å finne ut av TING, ikke få konstatert at det er flere i samme situasjon....

Det hjelper fint lite at andre har det som meg - jeg trenger hjelp til å finne ut av TING, ikke få konstatert at det er flere i samme situasjon....

Jeg mener at et år på folkehøyskole gjør at du finner ut av ting, deg selv, og hva du vil med livet ditt.

Gjest Benjamin18

Mener ikke no gæærnt med det, men det er jaggu godt å høre at det er andre der ute som sliter oxo. Jeg er i nøyaktig samma situasjon som deg, og for noen dager siden tok jeg kontakt med klassestyreren min og fortalte hvordan jeg hadde det, det er ikke bare skoleproblemer, men litt annet oxo....så snakka jeg med rådgiver om problemene, og hun var utrolig forståelsesfull og sa "nei, nå skal vi jammen se å få rydda opp i rotet ditt!" Så det er mulig jeg skal kutte ut noen fag, og bare hospitere i de resten av året, og heller ta de opp igjen neste år.

Til neste år må jeg uansett ta opp andre fag. det skal jeg gjøre på en privatskole et eller annet sted. Så neste år blir på en måte ett "friår", men jeg skal jobbe i tillegg til å ta opp de fagene jeg trenger.

Skal du ikke i militæret! Skal ikke lage noen diskusjon, men militærnektere har jeg overhodet ingen respekt for. Bare så det er sagt! For hvis du skal i militæret, så trenger du ikke stresse med videre utdanning, da får du et år sammen med andre på din alder hvor sikkert mange er usikre på hva de vil videre, akkurat som deg.

Jeg har akkurat nok fag i år. Måtte også ta et fag som privatist for å få nok timer - håper jeg står i det faget!!!

Hva ska du bli da? Jeg har ikke peiling på hva jeg ska bli for no....er sååå vanskelig!!!

Militæret har jeg fått fritatt av. Medisinsk årsak.

Annonse

HVa er en folkehøyskole da??

Derfor la jeg ved link til folkehøyskolenes informasjonskontor.

Folkehøyskole er et slags friår hvor du går på skole, bor på skolen, tar fag du liker, men får ikke noe spesiell utdannelse eller eksamen i noe. Ca alle som har gått på folkehøyskole et år har elsket det. Lillebroren min går på folkehøyskole nå, og han sier de har ca 15 skoletimer i uka, ellers er det masse sosialt.

Har ikke tid til å skrive mer, men les litt på www.folkehogskole.no for informasjon. Der finner du sikkert noe du kan interessere deg for.

Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med rådgiver på skolen, de er vant med skoletrøtte 18-åringer som ikke vet hva de skal gjøre med livet sitt.

Gjest strandhai

Jeg har akkurat nok fag i år. Måtte også ta et fag som privatist for å få nok timer - håper jeg står i det faget!!!

Hva ska du bli da? Jeg har ikke peiling på hva jeg ska bli for no....er sååå vanskelig!!!

Militæret har jeg fått fritatt av. Medisinsk årsak.

Åkæi, poenget her er at du ikke må stresse. Pust dypt ut og inn noen ganger, og slapp av......

Du trenger ikke gjøre som mora og faren din vil. Det er ikke no stress hvis du ikke får ståkarakter i alle fag. Det er bare å ta de opp igjen. Dessuten kan det godt hende at du ikke vil ha gode nok karakterer når du engang bestemmer deg for hvilken skole du vil søke deg inn på. Da må tilbake, og ta opp fag, for å forbedre karakterene dine. Kjenner veeldig mange som har gjort det. Etter 12 års skolegang fortjener alle et friår hvor de kan gjøre hva de vil!

Jeg gleder meg villt til førstegangstjenesten, og etter den skal jeg ta befalsskolen for infanteriet. Kanskje blir det et pliktår eller to i militæret oxo. Etter det skal jeg prøve å komme inn på politihøgskolen. Så får vi se hva som skjer.....

Du må sette deg ned, og tenke grundig gjennom hva du liker å holde på med, hva du vil gjøre seinere. Liker du å hjelpe mennesker, er du en serviceperson, er det mange interesante yrker å velge mellom. Vil du bli lærer, bilmekaniker...?

snakk med rådgiver på skolen din, de kan gi deg brosjyrer med neste alle mulige yrker, og der finner du garantert noe du liker!

Jeg tok meg et friår etter videregående. Selv om jeg i utgangspunktet var både glad i skolen og flink, ble jeg utrolig lei omtrent på disse tider i VKII. Mitt råd til det er å bare holde ut....

Men jeg synes du skal ta deg et friår hvis det er det du vil.

Jeg jobbet i en butikk i friåret, anbefaler deg å finne på noe litt mer spennende. Men det jeg fikk ut av det var at jeg hvertfall IKKE skulle gjøre det resten av livet. Og jeg fant ut hvilken skole jeg ville gå på. Går nå der på 2.året. Er ikke helt sikker på om det er bare det jeg vil gjøre hele livet, men det er alltids noe annet man kan finne på eller fylle på med hvis man går lei.

Hvorfor vil du ta opp fag neste år og bare gi opp nå? Det er bare november, fortsatt mye du kan gjøre med karakterer dette året. Så får du bedre tid til å tenke/jobbe/gjøre andre ting neste år.

Og du? Det er ikke alle som ikke er i militæret som er dessertører. Mange grunner til å ikke gjennomføre det... selv om jeg synes det sikkert er en fin erfaring og mener alle bør prøve.

Jeg anbefaler også folkehøgskole, der får en god hjelp til å finne ut av TING, og en treffer andre i samme situasjon. En får "hvilt ut" et år, og fri fra stresset med å forsøke og finne ut hva en vil bli.

Been there, done that :)

Hvorfor vil du ta opp fag neste år og bare gi opp nå? Det er bare november, fortsatt mye du kan gjøre med karakterer dette året. Så får du bedre tid til å tenke/jobbe/gjøre andre ting neste år.

Og du? Det er ikke alle som ikke er i militæret som er dessertører. Mange grunner til å ikke gjennomføre det... selv om jeg synes det sikkert er en fin erfaring og mener alle bør prøve.

Kanskje fordi personen er påvei å gå på veggen av stress allerede på vgs. (jmf tidligere innlegg)

Annonse

Gjest strandhai

Det er veldig mange forskjellige faktorer med her. Det er ikke sånn at jeg har planer om å gi opp, langt ifra...Hvis du har følgt med litt her så burde du ha visst hva det er. Du pleier vel ikke å kritisere folk på den måten, når du ikke vet halvparten av problemene, vel?

Virka det som om jeg hat tenkt å gi opp ut i fra det jeg skreiv?

Få mailadressen din, så skal jeg fortelle deg alt, ned til hver minste detalj. Jeg sliter med problemer du ikkke aner om, så ikke kom her med uberettiget kritikk.

Det er ikke noen vits i å fortsette med studier dersom du ikke er motivert i det hele tatt. Du bør absolutt sjekke ut folkehøyskole, der er det massevis av muligheter. Du kan reise bort, treffe nye mennesker, få andre impulser, bli ett år eldre, ha det gøy - og attpåtil sitte igjen med noe som kan skrives på CV-en ved senere jobbsøking.

Prøv å få deg jobb! Så kan du eventuelt gå på skole senere når du er moden for det. Min nevø sluttet på skolen etter et år på videregående. Han var heldig og fikk seg en bra jobb, som han nå har permisjon fra mens han er i millitæret. Han har også fått interessante oppgaver i det millitæret, trolig på grunn av sin arbeidserfaring.

Det er veldig mange forskjellige faktorer med her. Det er ikke sånn at jeg har planer om å gi opp, langt ifra...Hvis du har følgt med litt her så burde du ha visst hva det er. Du pleier vel ikke å kritisere folk på den måten, når du ikke vet halvparten av problemene, vel?

Virka det som om jeg hat tenkt å gi opp ut i fra det jeg skreiv?

Få mailadressen din, så skal jeg fortelle deg alt, ned til hver minste detalj. Jeg sliter med problemer du ikkke aner om, så ikke kom her med uberettiget kritikk.

Hei

Beklager, dette var absolutt IKKE ment som kritikk. Ville bare prøve å motivere deg til å prøve nå ;o) Mange som gir opp for lett. Jeg sier ikke at du gjør det, og det var som sagt ikke stygt ment. Det stemmer, jeg vet ikke om alle problemene dine. Du har sikkert en god grunn hvis du sier det, men jeg må vel få si at jeg synes du skal prøve nå. Hvis det ikke går av forskjellige årsaker, forstår jeg det.

Beklager, ikke meningen å tråkke noen på tærne.

Gjest strandhai

Hei

Beklager, dette var absolutt IKKE ment som kritikk. Ville bare prøve å motivere deg til å prøve nå ;o) Mange som gir opp for lett. Jeg sier ikke at du gjør det, og det var som sagt ikke stygt ment. Det stemmer, jeg vet ikke om alle problemene dine. Du har sikkert en god grunn hvis du sier det, men jeg må vel få si at jeg synes du skal prøve nå. Hvis det ikke går av forskjellige årsaker, forstår jeg det.

Beklager, ikke meningen å tråkke noen på tærne.

Det går bra, men jeg skal bare si deg èn ting. Rektor, rådgiver, skolepsykolog, klassestyrer, og lærerne mine syns det er en veldig god idè å hospitere i to fag. Bare sånn at det er sagt.

Det går bra, men jeg skal bare si deg èn ting. Rektor, rådgiver, skolepsykolog, klassestyrer, og lærerne mine syns det er en veldig god idè å hospitere i to fag. Bare sånn at det er sagt.

Ja, greit. De vet jo selvsagt bedre angående deg. Men det jeg mener er at hvis man "bare er lei" er det dumt å gi opp allerede nå. Du har sikkert grunn god nok, det var ikke sånn ment. Ønsker deg lykke til hva enn det er ;o)

En liten ikke-meningen-å-tråkke-noen-på-tærne-klem

Gjest strandhai

Ja, greit. De vet jo selvsagt bedre angående deg. Men det jeg mener er at hvis man "bare er lei" er det dumt å gi opp allerede nå. Du har sikkert grunn god nok, det var ikke sånn ment. Ønsker deg lykke til hva enn det er ;o)

En liten ikke-meningen-å-tråkke-noen-på-tærne-klem

hehe...okai...det var ikke meninga å være så fintfølende....!:)

No hard feelings...ingen harde følelser....;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...