Gå til innhold

Sopp på tunga? (Sår tunge igjen...)

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Uff denne tunga mi blir bare verre.. Ikke ser den særlig digg ut heller, grønnaktig helt innerst. Ikke fristende å kline med meg for å si det sånn, så er den jævlig sår.

På morningen har jeg noe guff (hvitt som ligner snørr, bare det er helt hvitt) nederest i munnen ved siden av jeksla.. Samler seg der, så driver og priker for å fjerne det om morran. Så lurer på om jeg kanskje kan ha fått sopp i munnen? Og hva gjør ejg for å få dette bort?

Kaffe og nesten all mat svir på tunga... Har piercing, men tror ikke den har noe med dette å gjøre. Har tatt den ut nå for å "hvile" tunga, men det er ikke der piercingen sitter det er vondt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125609-sopp-p%C3%A5-tunga-s%C3%A5r-tunge-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en flaske stående i kjøleskapet med et eller annet mot sopp i munnen - som jeg brukte da eldstemann var baby. Du kan få den flaska.... Gikk over i løpet av noen dager med ham.

Mannen min har stort sett mye belegg på tunga. En gang han hadde streptokokkinfeksjon i halsen og måtte ha pennicillin, forsvant alt belegget! Tunga var rein og fin som ei lita barnerompe! Men smaken hans forandret seg helt! Etter noen uker kom imidlertid den gamle gode tunga tilbake.....

Gjest Pricilla

Det høres ut som noe som kalles trøske. Et hvitt belegg i munnen og på tunga. Det er ganske riktig sopp.

100 kroner, takk!

Dr.

Puh! Blir ikke noe hundrings på deg for den diagnosen der! ; )

Har ikke hvitt belegg på tunge, men hvit "snørr" i kjakan.. ved siden av tenne nede, men bare på morran. men er sår i ganen og hele tunga.. Og synes tunga er litt grønn/gul aktig.. Skikkelig ekkelt!

Gjest Pricilla

Jeg har en flaske stående i kjøleskapet med et eller annet mot sopp i munnen - som jeg brukte da eldstemann var baby. Du kan få den flaska.... Gikk over i løpet av noen dager med ham.

Mannen min har stort sett mye belegg på tunga. En gang han hadde streptokokkinfeksjon i halsen og måtte ha pennicillin, forsvant alt belegget! Tunga var rein og fin som ei lita barnerompe! Men smaken hans forandret seg helt! Etter noen uker kom imidlertid den gamle gode tunga tilbake.....

Hva er det det heter? husker du det? Får ejg kjøpt det uten resept på apoteket?

Er mest plaga av sår og vondt tunge, ikke hvitt belegg.. Men noe gæli er det i hevrt fall, det er det alltid..

Har ikke hvitt belegg på tunge, men hvit "snørr" i kjakan.. ved siden av tenne nede, men bare på morran. men er sår i ganen og hele tunga.. Og synes tunga er litt grønn/gul aktig.. Skikkelig ekkelt!

Trøske ses som oftest som et hvitt belegg som du kan skrape ut med fingrene, og som da ser ut som slim. Det ligger på innsiden av gommene, altså ikke spesielt på tunga, men kan sikkert finnes der også.

Du kan prøve å søke på trøske, det har vært tatt opp tidligere på DOL. Så kan du se om det passer på dine symptomer. Når det gjelder den grønne tunga, vet jeg ikke. Kanskje du har spist for mye grønn galle.

Annonse

Er mest plaga av sår og vondt tunge, ikke hvitt belegg.. Men noe gæli er det i hevrt fall, det er det alltid..

Mycostatin tenker jeg. Smaker mandel, poden min er visst det eneste barnet som brakk seg av smaken og nektet å ta det da han var bitteliten... Tror det er reseptbelagt.

Gjest Pricilla

Mycostatin tenker jeg. Smaker mandel, poden min er visst det eneste barnet som brakk seg av smaken og nektet å ta det da han var bitteliten... Tror det er reseptbelagt.

Stemmer det ja! fant en del når jeg søkte.. ikke så greit når man ikke vet det heter trøske..

Au au.. Ringer legen med en gang!

Husker ikke helt. Tror nok den var på resept. Innbiller meg at navnet begynner på "Myco...."

Skal sjekke hjemme i kveld.

Gjest verre fru sverre

Gå til legen, best så det ikke kanskje blir verre.

Gjest Pricilla

Du vet hullet i tunga gror igjen etter en halv time?

Ellers: kan virke som du har trøske!! Spør på apoteket eller helsekost (kusinen min fikk et vidundermiddel der).

Hullet gror ikke igjen etter en halv time, men kanskje etter fem timer.. Det gror ikke helt igjen, går an å stikke det opp etter 2 uker hvis man har hatt piercingen lenge.. har hatt min i 5 år.

Pleier aldri å ta ut piercingene mine siden de fleste gror fort, men den som gror fortest er den i nesa - det er vondt å stikke op det! Au au...

Har ikke hatt den i tunga siden dagmorres ejg nå, og bolten sklir inn med en gang... som sagt; det kommer an på hvor leneg man har hatt piercingen. Har ringt lenge og bedt om resept, men ikke sikkert jeg får det - da stikker jeg på helsekosten.. takk for tips!

Annonse

Hullet gror ikke igjen etter en halv time, men kanskje etter fem timer.. Det gror ikke helt igjen, går an å stikke det opp etter 2 uker hvis man har hatt piercingen lenge.. har hatt min i 5 år.

Pleier aldri å ta ut piercingene mine siden de fleste gror fort, men den som gror fortest er den i nesa - det er vondt å stikke op det! Au au...

Har ikke hatt den i tunga siden dagmorres ejg nå, og bolten sklir inn med en gang... som sagt; det kommer an på hvor leneg man har hatt piercingen. Har ringt lenge og bedt om resept, men ikke sikkert jeg får det - da stikker jeg på helsekosten.. takk for tips!

Kusinen min hadde hull i tunga som grodde så raskt. Sa hun.. Husker ikke hva det på helsekosten het, men det var bedre enn noe hun fikk på apoteket. Håper det blir bedre snart, da:) god helg forresten.

Gjest Pricilla

Kusinen min hadde hull i tunga som grodde så raskt. Sa hun.. Husker ikke hva det på helsekosten het, men det var bedre enn noe hun fikk på apoteket. Håper det blir bedre snart, da:) god helg forresten.

Takk takk! Jeg fikk selvfølgelig IKKE resept av den jævla legen.. De er så forbanna kostbare! Neida.. Har ikke ett minutt til å skrive en resept til MUNNSKYLLEVANN! herregud... Dårlig service..

Må nok krype til helsekosten da ja..

Gjest kroppogsjel

Trøske kan du også fjerne med Farris i noen tilfeller- hjalp for meg. Fukt en klut- gjerne en frottéklut med Farris og "vask" tungen godt. Da får du skrapt vekk litt i samme slengen. Skrape kan du også gjøre med skje, men vær litt forsiktig. Ellers får man kjøpt trøskesaft på apoteket. Men god er den ikke.

Gjest Pricilla

Trøske kan du også fjerne med Farris i noen tilfeller- hjalp for meg. Fukt en klut- gjerne en frottéklut med Farris og "vask" tungen godt. Da får du skrapt vekk litt i samme slengen. Skrape kan du også gjøre med skje, men vær litt forsiktig. Ellers får man kjøpt trøskesaft på apoteket. Men god er den ikke.

hei. Trøskesaft??? Er det uten resept?

har som sagt ikke noe belegg på tunga, så skrpe vil jeg helst ikke... Er sårt og veldig vondt.

har mere klumper bakerst på tunga enn vanlig.. skulle tror ejg hadde drukket altfor varm kaffe eller te... Føler meg brent på hele tunga. Andre tips eller kjerringråd?

har som sagt ikke noe belegg på tunga, så skrpe vil jeg helst ikke... Er sårt og veldig vondt.

har mere klumper bakerst på tunga enn vanlig.. skulle tror ejg hadde drukket altfor varm kaffe eller te... Føler meg brent på hele tunga. Andre tips eller kjerringråd?

Sikker på at det er trøske du har da? Trøskesaft er uten resept TROR jeg. Men du har ikke gått på penicillinkur eller noe sånt da? Syns det høres ut som sopp jeg. Og da er det bare tiden som hjelper. Den leger som kjent de fleste sår.

Gjest kroppogsjel

henger meg på svaret fra nynne! lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...