Gå til innhold

gifte seg i statskirka

Anbefalte innlegg

Gjest lille berta

Leste på nettet at vi som ikke er medlemer av statskirka ikke har rett til å gifte oss der eller få kirkelig gravferd. det syns jeg er litt trist. gravferd er no så som så, da er jeg død og det spiller vel ikke så stor rolle. men jeg synes det hadde vært trist om bestemor ikke fikk kirkelig gravferd, det er liksom tradisjon og alt..

men så var det det med giftemål. har alltid drømt å gifte meg i kirka. det er det som høres romantisk ut for meg. men verken jeg eller kjæresten står der. han står derimot i humanetisk forbund og alt.. er det teit av meg å melde meg inn der bare for å få gift meg der, og håpe at kjæresten også kanskje vil det.. det er litt viktig for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/126405-gifte-seg-i-statskirka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke sign.

Bare litt å tenke på, ikke noen konklusjon. Bare for å hjelpe deg på veien i tankegangen:

Gifter du deg i kirka får du:

- en bibel

- en tale av presten, der han/hun tar utg.pkt i bibelord og messer Guds ord til dere.

- velsignelse

Dette som står over her er for dere noe dere ikke tror på. Hva gjør dere da i kirka?

jo...:

- det er romantisk

- ofte vakre kulisser. Kirkerom er ofte flott dekorert

- det ligger mye tradisjon i å gifte seg i kirka

- mm

- alternativet til kirkelig bryllup er kanskje ukjent, uromantisk, ikke riktige kulisser osv...

bare noen tanker...

Men mange jenters drøm er jo å gå oppover/nedover kirkegulvet i sin vakre kjole i disse omgivelsene. Det var engang min drøm også, jeg har gjort det.

Var jeg Gud, ville jeg blitt pisse sur over at noen bare ville bruke meg som pynt og staffasje.

Men han er kanskje mer overbærende enn meg.

Og typen din, som er human-etiker, HAN kan da virkelig ikke gifte seg i kirka bare fordi du har romantiske forestillinger om kirkerommet som pynt rundt deg og bryllupet.

Må legge til at jeg skjøl ikke er kirkegjenger, akkurat, men

har en gudstro. Mannen min er human-etiker.

Gjest lille berta

Bare litt å tenke på, ikke noen konklusjon. Bare for å hjelpe deg på veien i tankegangen:

Gifter du deg i kirka får du:

- en bibel

- en tale av presten, der han/hun tar utg.pkt i bibelord og messer Guds ord til dere.

- velsignelse

Dette som står over her er for dere noe dere ikke tror på. Hva gjør dere da i kirka?

jo...:

- det er romantisk

- ofte vakre kulisser. Kirkerom er ofte flott dekorert

- det ligger mye tradisjon i å gifte seg i kirka

- mm

- alternativet til kirkelig bryllup er kanskje ukjent, uromantisk, ikke riktige kulisser osv...

bare noen tanker...

Men mange jenters drøm er jo å gå oppover/nedover kirkegulvet i sin vakre kjole i disse omgivelsene. Det var engang min drøm også, jeg har gjort det.

det er akkurat det!

han er egentlig ikke human etiker, han bare e medlem der fordi foreldrene meldte ham dit da han var liten.. han har ikke så masse mening om akkurat det der..

dessuten kan han vel melde seg ut igjen etterpå. vi skal jo bare gifte os en gang i livet, å den dagen vil jeg jo skal være perfekt.. det syns jeg at jeg fortjener! vi har veldig fin kirke der jeg bor, å drømmen har jo ALLTID vært å gifte seg der, samma hva presten prater om...

Gjest kirketjeneren

det er akkurat det!

han er egentlig ikke human etiker, han bare e medlem der fordi foreldrene meldte ham dit da han var liten.. han har ikke så masse mening om akkurat det der..

dessuten kan han vel melde seg ut igjen etterpå. vi skal jo bare gifte os en gang i livet, å den dagen vil jeg jo skal være perfekt.. det syns jeg at jeg fortjener! vi har veldig fin kirke der jeg bor, å drømmen har jo ALLTID vært å gifte seg der, samma hva presten prater om...

Er han døpt? Hvis han har tenkt å melde seg inn i statskjerka nå og gifte seg der, så må han døpe seg først.

Gjest lille berta

Er han døpt? Hvis han har tenkt å melde seg inn i statskjerka nå og gifte seg der, så må han døpe seg først.

faen! det var jo det da. verken jeg eller han er det.. uff.. får håpe vi finner en snill prest som lar oss gifte oss der selv om vi ikke er medlemma der, men kanskje fordel at han ikke er med i humanetiskf i den tia, sånn at vi kan si at vi lever etter den kristne tro og alt det der. hørte at det egentlig er opp til presten..

Annonse

faen! det var jo det da. verken jeg eller han er det.. uff.. får håpe vi finner en snill prest som lar oss gifte oss der selv om vi ikke er medlemma der, men kanskje fordel at han ikke er med i humanetiskf i den tia, sånn at vi kan si at vi lever etter den kristne tro og alt det der. hørte at det egentlig er opp til presten..

Hykleri spør du meg...

Hvordan ramme du får rundt en borgerlig vielse er kun opp til deg.

En venninne av meg og mannen hadde sin borgerlige vielse i et flott hotellrom langt til fjells, med musikkinnslag og andre seremonielle detaljer de selv hadde lagt opp til.

Du må nok bruke mer fantasi og planlegging, om du vil ha en vakker ramme rundt en borgerlig vielse, men det vil det være verdt mener jeg, slik at det blir noe dere begge kan stå inne for.

Gjest kirketjeneren

Vel, jeg tror du skal leite veldig lenge etter en prest som går med på det der. Fordi det er det samme som at ekteskapet ikke er gyldig. Også i lovens øyne, om det blir gjort slik.

Var jeg Gud, ville jeg blitt pisse sur over at noen bare ville bruke meg som pynt og staffasje.

Men han er kanskje mer overbærende enn meg.

Og typen din, som er human-etiker, HAN kan da virkelig ikke gifte seg i kirka bare fordi du har romantiske forestillinger om kirkerommet som pynt rundt deg og bryllupet.

Må legge til at jeg skjøl ikke er kirkegjenger, akkurat, men

har en gudstro. Mannen min er human-etiker.

Takk...

Dette er eit tema i heimen for tida. Madammen har eit stort ynskje om å bruke kyrkja som selskapslokale fordi det er så fint, men eg som ateist av mange grunnar er motstandar av å gifte meg i kyrkja.

Av dei vi har prata med om dette er det ingen som bryr seg om mitt syn, og meiner at eg berre bør gje meg, men det kjem ikkje på tale!

Eg ser på det som å trakke på andre sitt livssyn dersom eg skulle stå der og gjera ei kristen handling som faktisk tyder masse for dei fleste kristne. Å velja kristendomen som rammeverk for det som truleg blir noko av det viktigaste i livet er like fjernt for meg som å velja eit hinduistisk eller tibetansk brullupsrituale.

Eg meiner at eit giftemål er ei fin handling der to menneske lovar kvarandre truskap foran vitne. I mitt livssyn har ikkje nokon Gud eller prest noko med den lovnaden eg vil gje min kjære.

Hadde madammen vore kristen, og det var viktig for henne å få velsigninga frå hennar gud kunne eg teoretisk sett gjort det for hennar skuld, men ettersom ho heller ikkje er ein kristen blir heile settinga og ritualet totalt feil for meg.

Det er mange andre vis ein kan laga eit fint rituale i ei flott setting utan at gud treng ha noko med det å gjera, meiner no eg.

Hykleri spør du meg...

Hvordan ramme du får rundt en borgerlig vielse er kun opp til deg.

En venninne av meg og mannen hadde sin borgerlige vielse i et flott hotellrom langt til fjells, med musikkinnslag og andre seremonielle detaljer de selv hadde lagt opp til.

Du må nok bruke mer fantasi og planlegging, om du vil ha en vakker ramme rundt en borgerlig vielse, men det vil det være verdt mener jeg, slik at det blir noe dere begge kan stå inne for.

Heilt samd.

Heilt samd.

Yupp. Heilt samd, her og.Det er å tråkke på andres livssyn. Og lille berta burde passe huet sitt! Oj! Melde seg ut og inn av Human-etikere og statskirker og lure presten, for at lille berta syns det er pent å være hvit brud i kirke!

My God.

Bokstavelig talt,

sier den halvveis kommunistiske, halvveis religiøse

Yupp. Heilt samd, her og.Det er å tråkke på andres livssyn. Og lille berta burde passe huet sitt! Oj! Melde seg ut og inn av Human-etikere og statskirker og lure presten, for at lille berta syns det er pent å være hvit brud i kirke!

My God.

Bokstavelig talt,

sier den halvveis kommunistiske, halvveis religiøse

Vi er nok mange her som er samde, ja

Annonse

Takk...

Dette er eit tema i heimen for tida. Madammen har eit stort ynskje om å bruke kyrkja som selskapslokale fordi det er så fint, men eg som ateist av mange grunnar er motstandar av å gifte meg i kyrkja.

Av dei vi har prata med om dette er det ingen som bryr seg om mitt syn, og meiner at eg berre bør gje meg, men det kjem ikkje på tale!

Eg ser på det som å trakke på andre sitt livssyn dersom eg skulle stå der og gjera ei kristen handling som faktisk tyder masse for dei fleste kristne. Å velja kristendomen som rammeverk for det som truleg blir noko av det viktigaste i livet er like fjernt for meg som å velja eit hinduistisk eller tibetansk brullupsrituale.

Eg meiner at eit giftemål er ei fin handling der to menneske lovar kvarandre truskap foran vitne. I mitt livssyn har ikkje nokon Gud eller prest noko med den lovnaden eg vil gje min kjære.

Hadde madammen vore kristen, og det var viktig for henne å få velsigninga frå hennar gud kunne eg teoretisk sett gjort det for hennar skuld, men ettersom ho heller ikkje er ein kristen blir heile settinga og ritualet totalt feil for meg.

Det er mange andre vis ein kan laga eit fint rituale i ei flott setting utan at gud treng ha noko med det å gjera, meiner no eg.

Hva slags alternativ da? På det kontoret(kommer ikke på i farta hva det heter)? Andre ikke-kristelige alternativer? Hvordan ville du hatt din dag?

Angående begravelse, så finnes det human-etisk begravelse som visstnok er en veldig fin opplevelse (i den grad en begravelse kan være det). I en kirkelig begravelse er det nok kanskje litt for mye snakk om gud for en som er human-etiker...

I heimbyen min brukar dei det same kapellet uansett om det er borgarleg eller kyrkjeleg gravferd. Mamma hadde borgarleg gravferd for tre år sidan med ein talar frå HEF. Pappa si gravferd i september var på mange måtar lik - men med ein prest som talar.

Hva slags alternativ da? På det kontoret(kommer ikke på i farta hva det heter)? Andre ikke-kristelige alternativer? Hvordan ville du hatt din dag?

Eg ynskjer ikkje å gifte meg på eit kontor. Ein må på det kontoret og skriva under papira, men seremonien kan ein gjera nett slik ein vil. Eg kunne t.d. tenkt meg å hatt det utandørs i ein vakker hage ein stad. - Altså ikkje i vår eigen! hehe

Eg ynskjer ikkje å gifte meg på eit kontor. Ein må på det kontoret og skriva under papira, men seremonien kan ein gjera nett slik ein vil. Eg kunne t.d. tenkt meg å hatt det utandørs i ein vakker hage ein stad. - Altså ikkje i vår eigen! hehe

Slik som i amerikanske tv-serier? hehe Hvordan er selve sermonien uten prest da? Sier man det samme hvis man ser bort i fra det om gud? (vil du blablabla rette ektefolk å være)

Hva med musikkpavljongen på Birkelund?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...