Gå til innhold

Huskjøp sammen med besteforeldre, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest generasjonen

Jeg er samboer og har fire barn. Jeg har stått besteforeldrene mine nær i alle år. De har foreslått kjøp av bolig eventuelt generasjonsbolig. De ønsker å skyte inn et innskudd i huset (kanske stort). De har utbetalt hus fra før og ønsker å bidra med innskudd som jeg ikke noen gang skal betale tilbake. Jeg har spurt om ikke dette kan få konsekvenser da de har tre sønner. Da tenker jeg når besteforeldrene mine faller fra. De er jo gamle 82 og 80 år. De sier at de gjør hva de vil med pengene sine når de er i livet. Jeg er ikke så sikker på det, da tenker jeg på hva som kan skje etter deres bortgang. De har lenge hatt ønske om dette siden jeg har stillt opp for dem med det meste, og at jeg er sønnedatter og eneste jente.

Fortsetter under...

Det er nok ikke så enkelt. Det er ikke så veldig stort beløp man kan motta før det regnes som forskudd på arv såvidt jeg vet. Hør med en av de gratis jus-tjenestene på nettet, husker ikke noen akkurat nå, men de finnes.

Kizza1365380506

Jeg ville iallefall ha kontaktet advokat og forhørt meg hvilke rettigheter og plikter en har.

Vi inngikk en avtale med mine svigerforeldre da de skjøtte huset over på oss. Og takk og lov for det for nå 11 år senere kommer bråket. Og jeg ville ikke ha fått det igjen med at vi ble forfordelt i forhold til arv når den tid kommer. Alle barna har skrevet under på avtalen.

Men det er helt riktig, de kan gjøre hva de vil med pengene så lenge de lever og er tilregnelige.

Mvh

Det er nok ikke så enkelt. Det er ikke så veldig stort beløp man kan motta før det regnes som forskudd på arv såvidt jeg vet. Hør med en av de gratis jus-tjenestene på nettet, husker ikke noen akkurat nå, men de finnes.

Hvis mine foreldre hadde gitt bort store deler av pengene sine til et av barnebarna,tror jeg det hadde blitt bråk i familien . Det kunne bli reist spørsmål om besteforeldrene var helt oppegående.

Snakk for all del med en advokat før du foretar deg noe.

Gjest generasjonen

Hvis mine foreldre hadde gitt bort store deler av pengene sine til et av barnebarna,tror jeg det hadde blitt bråk i familien . Det kunne bli reist spørsmål om besteforeldrene var helt oppegående.

Snakk for all del med en advokat før du foretar deg noe.

Det er akkurat det jeg har tenkt på. Har snakka med besteforeldrene mine om dette og de sier at de bestemmer og gjør som de vil med sitt. Men de har jo tross alt 3 sønner. Desverre har det seg også slik at de har vært uvenner med den ene sønnen i mange år og har ingen kontakt og det er min far. Synes dette kan bli kinki jeg.

Annonse

Jeg tror - understreker _tror_ - at besteforeldrene dine har rett, at de kan disponere fritt så lenge de lever og er mentalt friske.

Jeg tror ikke dette kommer under forskudd på arv, i og med at det er besteforeldrene dine, ikke foreldre. Man har jo ikke arverett til sine besteforeldre (med mindre "leddet i mellom" er gått bort).

Tips:

http://www.jus.uio.no/jussbuss/

http://www.jurk.no/ ("Kan vi hjelpe" - Arv)

http://www.norge.no/emne/emne.asp?id=1009

Det er akkurat det jeg har tenkt på. Har snakka med besteforeldrene mine om dette og de sier at de bestemmer og gjør som de vil med sitt. Men de har jo tross alt 3 sønner. Desverre har det seg også slik at de har vært uvenner med den ene sønnen i mange år og har ingen kontakt og det er min far. Synes dette kan bli kinki jeg.

Ja, det kan bli litt vanskelig.

Du skulle hatt noen kroner i allefall for at du har hjulpet, og fortsatt hjelper, besteforeldrene.

Advokaten vet jo hvordan slikt ordnes.

Hvis de GIR deg penger til hus. Du står som eier og de bor der, kan ikke barna deres kreve noe. Forskudd på arv, gaver o.l kan ingen kreve for etter deres død.

Synes dette høres kjempefint ut. De får en meningsfylt alderdom nær sine kjære, du får gratis barnevakt ;o)

Det er sant at dine besteforeldre gjør hva de vil med sitt gods så lenge de lever. Det forutsetter selvfølgelig at de ikke er senil eller ikke tilregnelig på andre måter.

Kanskje best å få en advokat eller annen (lege??) til å bekrefte at de er frisk og ved sine fulle fem når de gir deg dette. Da slipper du at livsarvingene i ettertid kommer og påstår at du har lurt dem, og at de var senil på det tidspunktet.

Ha orden i alle papirer så slipper du rot etter at besteforeldrene dine har gått bort. Og ta imot denne gaven, du har sikkert gjort deg fortjent til den!

En generasjonsbolig kan innebære at du blir den som må ta deg av de gamle når de trenger hjelp. Er du innstilt på dette?

Gjest en som er midt oppi akkurat det!

Du bør ikke flytte inn i generasjonsbolig!!

Den dagen da de ikke kan hjelpe seg selv lenger blir du den personen som må pleie de gamle fordi du bor nærmest.(Og det kan skje fortere enn du aner...).

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...