Gå til innhold

adopterte storesøsken....

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nå, nei

Leste nettopp linken nedenfor om hvor galt det er å hente barnet man har fått tildelt dersom man vet man er gravid. Akkurat det har jeg ikke så mange meninger om, men...

Vi skal hente barn i løpet av neste år, og vi tenker at vi har lyst til å forsøke å bli gravide når vi kommer hjem, dersom det føles greit da. Jeg blir raskt gravid, men har abortert to ganger, hvilket er årsaken til at vi nå går for adopsjon.

Vi skal klare å unngå å bli gravid i prosessen, men etterpå er det jo for så vidt "fritt frem".

Er det uansvarlig å få et barn til ca et år etter at vi har hentet barnet vårt, tror dere ? Trenger alle adopterte barn lang tid før det vil være greit å bli storesøster/-bror ?

Alderen vår tilsier at vi ikke kan vente så lenge før vi forsøker, og det er også en stor rirko for at det ender med en ny abort. Men vi har altså lyst til å prøve, i tillegg til å adoptere - ikke i stedet for. At vi virkelig ønsker å adoptere, er vi helt sikre på !

Er dette uansvarlig og uakseptabelt egoistisk ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128055-adopterte-stores%C3%B8sken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at det vil være vanskelig å vurdere tilpasningen til deres framtidige adoptivbarn før dere har fått barnet.

All erfaring viser at det er like stor forskjell på adopterte barn som på biol. barn. Noen tilpasser seg godt, noen trenger lengre tid og noen trenger laaaang tid. Noen tilpasser seg tilsynelatende godt - og det trenger ikke nødvendigvis å komme for én dag for mange, menge måneder etter.

Hvis dere styrer unna graviditet innen dere har fått adoptivbarnet hjem, så er det mye lettere for dere å ta et valg. Kanskje vil dere føle at det er "rett" å forsøke en graviditet raskt - og kanskje vil dere føle at det er "rett" å vente.

For de aller fleste er det en slitsom periode rett etter at man kommer hjem med et helt nytt (og fremmed barn). Det er mange ting som skal "gå seg til". Vi for vår del hadde f.eks. ikke en hel natt søvn før det var gått 1 år etter at vi fikk LilleLan - så personlig vet jeg at vi ikke hadde hatt energi og kapasitet til en rask graviditet etter hjemkomsten. Men det var altså oss.

Dette er det bare dere som kan svare på, men jeg vil i alle fall råde dere til å vente med graviditet til ETTER hjemkomsten.

LYKKE TIL !!

fra

Gjest egenfødte

Jeg har bare egenfødte barn, og ville bare dele noen tanker med deg.

Det å få et barn - uansett på hvilken måte, og egentlig uansett barnets alder - er en stor omveltning i livet. Hvordan tilværelsen blir er umulig å forutse. Kan hende det går som smurt og man er klar for graviditet / ny adopsjon etter få måneder.

Og kan hende blir det søvnproblemer, et barn som er veldig krevende, tilpasningsvansker, språkproblemer, trivselsproblemer - for seg selv eller barnet.

Det å planlegge graviditet bare noen få måneder etter hjemkomst med første barn synes jeg derfor høres meget ambisiøst ut. Du sier at du har hatt to spontanaborter, og risikerer det igjen. Tenk på hvordan DET kan arte seg, 3-6 mnd etter hjemkomst med første barn, å spontanabortere, kanskje inn på sykehus, osv.

Det er vel i seg selv en påkjenning å abortere, og med et "ferskt" barn i huset...

Du vet heller ikke hvordan svangerskapet vil arte seg. Du kan ha et lett svangerskap uten plager, og du kan være kvalm, trøtt og dårlig helt fra befruktningen. Er det riktig med tanke på det barnet dere snart skal få, at mamma blir så redusert så kort tid etter den store omveltningen i barnets liv?

Jeg har ingen svar, bare en masse spørsmål og tanker, svarene må du finne i deg selv.

Anbefalingen min er rett og slett at du ikke planlegger noe nå. Vent og se. Når barnet dere nå venter er kommet hjem og dere får "gått dere til" litt, så kan du jo kjenne litt på hva du føler for.

Lykke til!

Om dere får barnet ett år etter dere ha kommet hjem betyr det jo at du blir gravid da barnet dere henter har vært hos dere i 3 måneder. DET syntes jeg vel er litt vel tidlig. La nå barnet få et par år på seg. Jeg vet jo ikke hvor gammelt h*n er. Men det er jo mange med egenfødte som får de tett.

Gjest ikke adoptant, enda..........

Jeg stusser litt på at dere planlegger å bli gravide etter dere har adoptert. Hva kommer adoptivbarnet deres å føle om at dere velger å bli gravide etter å ha adoptert ?. Jeg er ikke ute etter å dømme deres valg, men jeg bare lurer på om det ikke er bedre å få egenfødte barn først, og så adoptere etterpå. Hva om adoptivbarnet tenker: var de ikke fornøyd med meg siden de valgte å få biologiske barn etter meg.....? Som sagt- er ikke ute etter å dømme, kanskje det ikke er noe problem ?

Hva mener andre om dette ??

Jeg stusser litt på at dere planlegger å bli gravide etter dere har adoptert. Hva kommer adoptivbarnet deres å føle om at dere velger å bli gravide etter å ha adoptert ?. Jeg er ikke ute etter å dømme deres valg, men jeg bare lurer på om det ikke er bedre å få egenfødte barn først, og så adoptere etterpå. Hva om adoptivbarnet tenker: var de ikke fornøyd med meg siden de valgte å få biologiske barn etter meg.....? Som sagt- er ikke ute etter å dømme, kanskje det ikke er noe problem ?

Dette tror jeg ikke noe på. Alle barn (adoptert eller ikke) vil vel kanskje mene at foreldrene burde hatt nok med det ene barnet, slik søskensjalusi er helt normalt. Men så mange fam har nå både egenfødte og adopterte og jeg tror ikke barna vil gjøre noe stort nummer ut av hvem som kom først og sist:-)

Annonse

Gjest Kan noen forklare meg

Denne påstanden har jeg sett her inne før. Kan noen forklare meg hvorfor det er verre for et adoptivbarn at foreldrene får egenfødte barn etter at de har adoptert, enn omvendt. Kan ikke de egenfødte barna også tenke at "uff, jeg var ikke god nok, de valgte heller å adoptere etter å ha fått meg". Eller er det ikke så farlig med dem? Grunner ikke denne tankegangen i at adopsjon bare blir "akseptert" som andrevalg på en måte. Kan man ikke få egenfødte barn, så adopterer man. Motsatt rekkefølge er utelukket, for egenfødte barn er noe man prøver på først. Punktum.

Dette blir helt feil for meg. Hvis de to er likestilt, bør det vel ikke spille noen rolle i hvilken rekkefølge adoptivbarna/egenfødte barna kommer. Og slett ikke for barna, tvert imot.

Hvis noen har en bedre forklaring på dette hører jeg gjerne! :o)

Heisann!

Uansett hva du måtte gjøre etter at dere får ett barn hjem, ønsker jeg deg lykke til.

Tror nok du møter tøffe tak om du velger og få to kjappe, men umulig blir det ikke, vil jeg tro.

Om du lurte på om det var ulovlig, så er det ikke det, altså, men det viste du kanskje?

Klemmer fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...