Gå til innhold

Ikke gi penger til Norsk Folkhjelp

Anbefalte innlegg

Telefonen ringer, og jeg tar faenskapet.

Stemmen forklarer at han heter XX og ringer fra Norsk Folkehjelp. Jeg begynner selvsagt allerede da og ane uro, i og med at jeg hører fra disse gribbene hver gang en bombe sprenger et eller annet sted i verden.

Jeg hilser likevel tilbake, vel vitende om hva som vil komme.

- Først av alt vil jeg takke deg for tidligere støtte. Pengene kom veldig godt med, og flere liv ble reddet, sier stemmen. Akkurat som den alltid sier.

- Eh... bare hyggelig, sier jeg, selv om jeg egentlig har lyst til å slenge på røret.

- Men som du vet har det vært krig i Irak, og vi trenger fortsatt hjelp, begynner stemmen.

- Jeg er ikke interessert denne gangen, avbryter jeg.

- Men mennesker dør!

- Jeg er ikke interessert, sier jeg. Litt mer irritert nå.

- Men du trenger ikke å betale nå. Du kan betale over nyttår!

Her fucka han opp mitt neste argument som selvsagt skulle være en løgn om at jeg ikke har penger. Fyren hadde gjort leksa si!

- Jeg har ikke muligheten nå, sier jeg i stedet.

- Men folk dør, sier fyren igjen. Og tror dere ikke den frekke faenen også bemerker at det snart er 5 år siden jeg sist kjøpte lodd av dem?

- Jeg vet, men jeg er ikke interessert i å bidra nå, sier jeg igjen. Nå begynner fyren å ane at jeg er småirritert.

- Men er du klar over hvor mange liv 230 kroner kan redde?

Han fortsetter så å gjenta seg en stund, prøver å ta knekken på min samvittighet, før han mumler noen fraser om hvor lite jeg tenker på mine medmennesker. Så sier jeg farvel og slenger på røret.

Dette skjer flere ganger i måneden og disse forbanna innpåslitne, sleipe jævlene hos Norsk Folkhjelp, voksne mennesker som etter beste evne forsøker å gi den potensielle bidragsyteren dårlig samvittighet om han ikke vil bidra, burde faen skjæra meg hatt en kule.

Hva i helvete vet disse menneskene om meg og min økonomi? Og uten å vite noe om det: Hvem i helvete er de til å mase på den måten de gjør?

Vel, jeg vil bare anbefale alle å ALDRI gi penger til denne bermen av en organisasjon. Dere blir ikke kvitt dem. Tro meg, jeg har prøvd nå i 5 år, men de tar aldri et hint. Har du gitt dem penger en gang er du på lista deres, og du er i realiteten et plageobjekt for deres selgere uten antydning til oppdragelse, flere ganger i måneden.

Så ikke gi dem penger. Det er mitt råd. Det finnes bedre organisasjoner. De ringer hit de også, men Norsk Folkehjelp er de eneste jeg trygt kan betegne som uhøflige faener. Alle andre vet å oppføre seg, mens jeg til nå ikke tror jeg har vært borti en eneste skapning fra Norsk Folkehjelp som har sett ut til å ha et snev av folkeskikk.

De er så plagsomme at det har blitt en prinsippsak ikke å gi dem en jævla krone.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/128573-ikke-gi-penger-til-norsk-folkhjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste av alt er at det IKKE er Norsk Folkehjelp som ringer, men Telesalg AS eller andre haier. Av de 230 kronene du har gitt hat maks 80 av dem kommet til dem som trenger det mens 150 brukes underveis til "administrative kostnader".

Ei venninne av meg jobber som telefonselger og kunne fortelle at stort sett alt av veldedige organisasjoner bruker teleselskaper til denne jobbe, og det er ikke uvanlig at de beholder opptil 70% av pengene.

Derfor er det noe dritt å gi via disse telefonene. Det eneste fornuftige man kan gjøre dersom man vil støtte saken det ringes om er å be om kontonummeret direkte til den som skal ha pengene slik at du er garantert de går uavkortet ditt.

Om den som ringer vil gi deg det er derimot tvilsomt. Blir ikke provisjon av sånnt vet du....

Gjest litt drøyt?

Jeg har gjort følgende: (ikke så pent, men..)

Svarer for det første sjelden på nummer som er anonyme, siden ingen venner har anonymt nummer. (Men denne strategien krever ISDN eller Hvem Ringer. Og kanskje telefonsvarer hvis det skulle være noe kjempeviktig.)

Hvis de ringer 3-4 ganger pr dag likevel: Svare "jeg er ikke interessert" i en hyggelig tone og legge på direkt.

Hvis de likevel ringer igjen neste uke, det gjør noen av dem, har jeg begynt å legge av røret. Så må de sitte der og høre på vaskemaskinen min eller TVen min. Etter noen runder med det blir det stille!!

Det finnes et register hvor man kan skrive seg opp, så skal de slutte å ringe, vet noen om det hjelper?

Svarer for det første sjelden på nummer som er anonyme, siden ingen venner har anonymt nummer. (Men denne strategien krever ISDN eller Hvem Ringer. Og kanskje telefonsvarer hvis det skulle være noe kjempeviktig.)

Hvis de ringer 3-4 ganger pr dag likevel: Svare "jeg er ikke interessert" i en hyggelig tone og legge på direkt.

Hvis de likevel ringer igjen neste uke, det gjør noen av dem, har jeg begynt å legge av røret. Så må de sitte der og høre på vaskemaskinen min eller TVen min. Etter noen runder med det blir det stille!!

Det finnes et register hvor man kan skrive seg opp, så skal de slutte å ringe, vet noen om det hjelper?

Jeg likte den med å slenge på røret. Enkelt og genialt.

Skaff deg nummerviser på tlf, det har vi, jeg svarer ikke skjulte nr for da er det som regel alltid salg. Du kan også sperre telefonen din for salg hos telenor, da vil det bare være noen få som slipper gjennom. Og er du uheldig å få en sånn telefon, sleng på røret hvis de fortsetter og mase. :))))

Jess, det kan jeg skrive under på. Tok et par mnd og etter det har jeg knappest hørt et eneste pip.

NAM!

Hvis noen mot formodning forviller seg til å ringe mitt nummer truer jeg med anmeldelse.

Annonse

Be dem om å stryke deg fra listen deres. Si du selv vil velge hvem du skal støtte, og at det ikke er deres organisasjon.

Så registrerer du deg mot telefonsalg her: http://www3.brreg.no/oppslag/reservasjon/index.jsp

Hvis de fremdeles ringer, så sier du bare "et øyeblikk" og så legger du av røret en stund. Da går de nok lei. ;)

Be dem om å stryke deg fra listen deres. Si du selv vil velge hvem du skal støtte, og at det ikke er deres organisasjon.

Så registrerer du deg mot telefonsalg her: http://www3.brreg.no/oppslag/reservasjon/index.jsp

Hvis de fremdeles ringer, så sier du bare "et øyeblikk" og så legger du av røret en stund. Da går de nok lei. ;)

"Hvis de fremdeles ringer, så sier du bare "et øyeblikk" og så legger du av røret en stund. Da går de nok lei. ;)"

Den er jo nesten genial! :)

Denne selger'n dro den altfor langt!!! Selv har jeg en mistanke om at har du sagt jatakk til å støtte noe eller å abonnere på noe èn gang, noterer de seg det - (Kategori:Lettlurt?) og ringer og gosnakker og forsøker å overtale deg igjen.

3-4 ganger til sammen opp igjennom åra har jeg takket ja og tenkt at tilbudet er helt greit, og har ikke angret.

Men mandag ble jeg pinadø overtalt til å prøve noen superduper kapsler med Omega3 og eplecidereddikk. Følte meg dumsnill, flau og lurt da jeg hadde lagt på!

Gjest ikke gi til LHL heller

Jeg ble utsatt for en tilsvarende plageånd. Han ringte fra Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke, og presenterte seg som den "hemmelige beundreren min". Han takket for tidligere støtte (enda jeg aldri har støttet dem) - og ville bare ikke gi seg.

Ringte flere ganger. Til slutt tok jeg ham. Jeg hadde merket meg navnet hans - han presenterte seg nemlig alltid bare med navn, og ble så veldig personlig ("husker du meg?" "Nå var det lenge siden sist" "Hvordan har du hatt det" osv)..

Så da han ringte for femte gang på 2 mnd - sa navnet sitt og spurte "husker du meg" - tok jeg kontrollen. "JA," sa jeg "jeg husker deg veldig godt" (han ble litt forvirret og mumlet noe som "å? gjør du?"). "Og jeg husker også veldig godt at jeg gjorde det klinkende klart for deg at jeg ikke var interessert i å støtte LHL, og at du skulle stryke meg av listene dine og ALDRI ringe meg igjen. Hvis det ikke blir slutt på dette tullet så blir jeg nødt til å kontakte LHL sentralt for å klage på deg, Knut!" Jeg sa også noe om at det var han personlig som var årsaken til at jeg aldri noen sinne kom til å støtte LHL - "jeg har ikke noe i mot formålet, men mot deg som person, og dine metoder. Jeg setter ikke pris å at vilt fremmede ringer meg og utgir seg for min hemmelige beundrer. Gjentar det seg vil jeg anmelde forholdet."

Han mumlet usammenhengende beklagelser, verbalt krøp for meg, lovet at han aldri skulle ringe meg igjen, og at jeg øyeblikkelig skulle fjernes fra alle deres lister.

Jeg understreket også at jeg har RESERVERT meg mot telefonsalg, og FORLANGER at de sjekker sånne ting før de ringer.

Dermed la jeg på. Dette er nå ca 2 1/2 år siden.Han har ikke ringt meg igjen.

Mitt forslag: Ring Norsk Folkehjelp, og forlang å bli strøket fra deres lister, og forlang at den derre dusten ALDRI ringer deg igjen.

Typisk. Og de ringer forresten alltid enten midt i middag eller leggetid for unger. Nei, reserver deg mot dem på den linken nanna ga deg. Etter at jeg gjorde det, har trafikken av telefonselgere blitt betraktelig mindre.

Forresten minnet han selgeren meg veldig om fiskebilen som solgte fisk ved dørene i nabolaget her for et år eller to sida.

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1340956

Annonse

Problemet er, som SDD har opplevd, at dersom du har gitt/kjøpt en gang så kommer du i registeret deres. Da hjelper det ikke å ha reservert seg mot slikt.

Gjest ChiengMai

Skaff deg nummerviser på tlf, det har vi, jeg svarer ikke skjulte nr for da er det som regel alltid salg. Du kan også sperre telefonen din for salg hos telenor, da vil det bare være noen få som slipper gjennom. Og er du uheldig å få en sånn telefon, sleng på røret hvis de fortsetter og mase. :))))

"Du kan også sperre telefonen din for salg hos telenor,"

Sist jeg snakka med Telenor var denne tjenesten lagt ned. Er nok bare Brønnøysundregisteret som duger.

Du er da alt for snill, og lar de få snakke alt for mye. Jeg sier bare: Gjelder det salg eller donering av penger? Da må de jo svare ja, og så sier jeg, nei takk. Og legger på, eneklt og greit.

Med en gang du lar dem begynne å snakke er det gjort.

Ellers får du også mange andre gode råd og historier om du søker på telefonselgere her på DOL.

Jeg har kjøpt en del lodd fra div organisasjoner gjennom telefonsalg. Heretter kommer jeg til å si nei. Det er jo bare en liten brøkdel som kommer fram til de som trenger pengene. Selgene og deres sjefer tar mesteparten. I dag hørte vi f.eks om LHL i morgennyhetene.

Gjest Persille

Hva med å si til selgeren at han får legge ut for deg, sende deg kontonummeret sitt, og så skal du vurdere om du har råd til å betale...

Om han mener argumentene sine er så gode, kan han jo ikke svare nei til det, da er han jo like "ille" som deg =)

Hva med å si til selgeren at han får legge ut for deg, sende deg kontonummeret sitt, og så skal du vurdere om du har råd til å betale...

Om han mener argumentene sine er så gode, kan han jo ikke svare nei til det, da er han jo like "ille" som deg =)

Jeg tror jeg har bestemt meg for å begynne å slenge på røret, eventuelt legge av røret, be fyren vente litt, stikke på dass, og så fortelle han at jeg ikke er interessert.

Jeg pleier som regel bare å avbryte dem med en gang. Sier enkelt og greit "jeg er ikke interessert" og legger på røret. Jeg venter ikke på ytterligere forklaringer fra dem.

Det har hendt at jeg har dratt følgende setning: "Jeg er litt opptatt akkurat nå, men dersom du gir meg privatnummeret ditt skal jeg ringe deg når det passer MEG."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...