Gå til innhold

Akvarium i gave til barn??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En flott gave , synes jeg ;o)

Jeg ville kjøpt en ferdig pakke på 70 liter m/ alt utstyr.

Koster rundt 1000;

Og kjøpen god algeeter så blir det mindre tyr med å holde det rent!

Denne er best :http://www.home.no/bjarne-saetrang/aquarium/adolichopterus.html

Lykke til

Barnet vil sannsynligvis ha akvarium pga fiskene...alt stellet overlater han sannsynligvis til deg, bortsett fra matingen.

Rensing av pumpe/filter + skifting av vann ....det er en del jobb gitt...

Hvis ikke de voksne har lyst på akvarium så er det en kjempedårlig ide å gi det til en 7-åring.

Barnet vil sannsynligvis ha akvarium pga fiskene...alt stellet overlater han sannsynligvis til deg, bortsett fra matingen.

Rensing av pumpe/filter + skifting av vann ....det er en del jobb gitt...

Hvis ikke de voksne har lyst på akvarium så er det en kjempedårlig ide å gi det til en 7-åring.

Det er ikke så mye arbeid forbundet med et akvarium dersom man vet nok om hvordan akvarier fungerer.

Et (lite) barn har ikke forusetninger for å ha ansvar for et akvarium, men kan selvsagt ha spesifikke oppgaver knyttet til mating og renhold.

Kjøp ikke akvarium om du ikke er villig til å lære deg tilstrekkelig og selv ta hovedansvaret.

En viktig ting å være klar over er at jo større akvariet er jo mindre arbeid er det å holde fisker og planter sunne. (Dobbelt størrelse = halvparten så mye jobb!)

Arbeidsmengden og risiko for sykdom reduseres også betraktelig om man har relativt få fisker i akvariet.

Annonse

Det er ikke så mye arbeid forbundet med et akvarium dersom man vet nok om hvordan akvarier fungerer.

Et (lite) barn har ikke forusetninger for å ha ansvar for et akvarium, men kan selvsagt ha spesifikke oppgaver knyttet til mating og renhold.

Kjøp ikke akvarium om du ikke er villig til å lære deg tilstrekkelig og selv ta hovedansvaret.

En viktig ting å være klar over er at jo større akvariet er jo mindre arbeid er det å holde fisker og planter sunne. (Dobbelt størrelse = halvparten så mye jobb!)

Arbeidsmengden og risiko for sykdom reduseres også betraktelig om man har relativt få fisker i akvariet.

Svaret mitt skulle selvsagt vært plassert under hovedinnlegget.

Gjest strandhai

Du kan da fint ha en litenbolle med en gullfisk eller to. Men hvis du skal ha et større, så vær klar over at det må gjøres reint hver eneste uke. Da snakker vi skifte vann, tørke vekk alger, osv......

Fisk er små dyr, men det betyr ikke at man kan behandle de hensynsløst ved å ikke gjøre reint o.l. De krever like mye stell som et hvilket som helst annet husdyr.

Hvis du tror en 7 åring er i stand til å sette seg inn i hva det innbærer å ha et akvarium, må jeg skuffe deg. Svaret som lex gir er bra nok.

Man kan ofte bli i den villfarelsen at et lite akvarium med noen få enkle fisk er et flott skue. Vel, så enkelt er det ikke. Selv har jeg bare drevet med akvarier i 5 år og det er milevis før jeg er utlært.

En bolle eller et svært lite akvarium krever veldig mye renhold, større akvarier med større pumper etc klarer seg mer selv. (men krever selvsagt også mye).

Barn bør ikke ha eneansvar for mating av fisk, overforing er den vanligste dødsårsaken til fisk, ihvertfall de første ukene / månedene. Det er spennende å se fisken spise, og dermed vil barn lett gi for mye og for ofte mat.

Hvis du tror en 7 åring er i stand til å sette seg inn i hva det innbærer å ha et akvarium, må jeg skuffe deg. Svaret som lex gir er bra nok.

Man kan ofte bli i den villfarelsen at et lite akvarium med noen få enkle fisk er et flott skue. Vel, så enkelt er det ikke. Selv har jeg bare drevet med akvarier i 5 år og det er milevis før jeg er utlært.

Jepp :o) Og moralen er vel da at man ALDRI kjøper dyr i gave til barn med mindre man selv ønsker det !

Hvertfall så er det min holdning til saken.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...