Gå til innhold

Nok en svindel avslørt: Solhatt hjelper ikke

Anbefalte innlegg

Ikke bare virker ikke solhatt - man risikerer utslett av det også:

"James A. Taylor fra University of Washington har undersøkt 707 forkjølelser hos 524 barn mellom to og 11 år. I rundt halvparten av tilfellene fikk ungene solhattdråper fra første tegn til sykdom, mens resten fikk placebo, altså narredråper.

- Det var ingen forskjell i lengden på forkjølelsen i de to gruppene, sier Taylor i ei pressemelding. Og sykdommen rammet like hardt, enten ungene fikk echinacea eller placebo. Det var heller ingen nevneverdige forskjeller i hvor ubehagelig forkjølelsen var på de verste dagene.

På den annen side så det heller ikke ut til at solhatten gav særlig mange uheldige virkninger. Det eneste unntaket var utslett, som var litt mer vanlig i gruppa med de ekte dråpene."

Kilde: http://www.forskning.no/Artikler/1070029406.91

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Jeg får si som virologen: hadde det bare vært så enkelt; hvitløk og solhatt, så blir man frisk.

Vitenskapen og legemiddelindustrien sliter i 50 år, med millioner av årsverk på forskning og utvikling, og kommer ikke av flekken, ingenting ser ut til å påvirke disse vanvittig kompliserte virus-skapningene som muterer fortere enn bikkja lopper seg.

Men så kommer det en gammel kjerring nedi veien og finner et middel som virker i hagen sin. Nærmest den første planta hun snubler over.

Det er for godt til å være sant, og det er det heller ikke.

Gjest så lei solhatttullet!

Solhatt benyttes tradisjonelt ved behandling av øvre luftveisinfeksjoner (URI), enten alene eller i kombinasjon med andre tiltak. JAMA publiserte denne uken en omfattende randomisert dobbelt blind studie (vedlagt under) som konkluderer med at solhatt ”was not effective in treating URI symptoms in patients 2 to 11 years old” og at ” its use was associated with an increased risk of rash”.

American Botanical Council uttaler til resultatene at om man leser studien nærmere viser det seg at barna som fikk solhatt hadde færre residiver av øvre luftveisinfeksjoner enn de barna som fikk placebo (p

Når det gjelder bivirkningen med eksem uttaler Dr. Rick Kingston, Associate Professor ved Experimental and Clinical Pharmaocology, College of Pharmacy ved Universitet i Minnesota og ekspert på bivirknings reaksjoner: "Selv om det er en statistisk høyere insidens av eksem i solhatt gruppen sammenlignet med placebo gruppen, så er det relativt sett få tilfeller i begge gruppene. Dette bør ikke utelukke bruken av solhatt for å forebygge residiverende infeksjoner i øvre luftveier”

Efficacy and Safety of Echinacea in Treating Upper Respiratory Tract Infections in Children. A Randomized Controlled Trial

James A. Taylor, MD; Wendy Weber, ND, MPH; Leanna Standish, ND, PhD; Hal Quinn, MD; Jenna Goesling; Mary McGann, MPH, MSW; Carlo Calabrese, ND, MPH

JAMA. 2003;290:2824-2830.

Context: Echinacea is a widely used herbal remedy for treatment of upper respiratory tract infections (URIs). However, there are few data on the efficacy and safety of echinacea in treating URIs in children.

Objectives: To determine if Echinacea purpurea is effective in reducing the duration and/or severity of URI symptoms in children and to assess its safety in this population.

Design, Setting, and Participants Randomized, double-blind, placebo-controlled trial of healthy children 2 to 11 years old recruited from a regional practice-based network and an alternative medical center in 4-month periods from 2000 through 2002.

Interventions: Study patients were randomized to receive either echinacea or placebo for up to 3 URIs over a 4-month period. Study medication was begun at the onset of symptoms and continued throughout the URI, for a maximum of 10 days.

Main Outcome Measures Primary outcomes were duration and severity of symptoms and adverse events recorded by parents; secondary outcomes included peak severity of symptoms, number of days of peak severity, number of days of fever, and a global assessment of severity of symptoms by parents of study children.

Results: Data were analyzed on 707 URIs that occurred in 407 children, including 337 URIs treated with echinacea and 370 with placebo. There were 79 children who completed their study period without having a URI. The median duration of URIs was 9 days (95% confidence interval, 8-10 days); there was no difference in duration between URIs treated with echinacea or placebo (P = .89). There was also no difference in the overall estimate of severity of URI symptoms between the 2 treatment groups (median, 33 in both groups; P = .69). In addition, there were no statistically significant differences between the 2 groups for peak severity of symptoms (P = .68), number of days of peak symptoms (1.60 in the echinacea group and 1.64 in the placebo group; P = .97), number of days of fever (0.81 in the echinacea group vs 0.64 in the placebo group; P = .09), or parental global assessment of severity of the URI (P = .67). Overall, there was no difference in the rate of adverse events reported in the 2 treatment groups; however, rash occurred during 7.1% of the URIs treated with echinacea and 2.7% of those treated with placebo (P = .008).

Conclusions: Echinacea purpurea, as dosed in this study, was not effective in treating URI symptoms in patients 2 to 11 years old, and its use was associated with an increased risk of rash.

Hmmm...hva nå enn grunnen kan være så hjelper solhatt på oss iallefall.

Begynte å bruke det som gravid for over ti år siden, og har bare brukt det og nesedråper siden. Febernedsettende til barna hvis det trengs.

Hvis jeg begynner når jeg kjenner forkjølelsen komme så bryter det ikke ut, er jeg sen og har blitt forkjølet så tar det to tre dager.

Så her i huset virker det, og vi bruker som sakt omtrent ikke annet.

:)

Min søster har tre barn og har ikke registrert virkning hos verken seg selv eller barna.

Hilsen...

Hmmm...hva nå enn grunnen kan være så hjelper solhatt på oss iallefall.

Begynte å bruke det som gravid for over ti år siden, og har bare brukt det og nesedråper siden. Febernedsettende til barna hvis det trengs.

Hvis jeg begynner når jeg kjenner forkjølelsen komme så bryter det ikke ut, er jeg sen og har blitt forkjølet så tar det to tre dager.

Så her i huset virker det, og vi bruker som sakt omtrent ikke annet.

:)

Min søster har tre barn og har ikke registrert virkning hos verken seg selv eller barna.

Hilsen...

Hei Rubia,

Du skriver: "Hmmm...hva nå enn grunnen kan være så hjelper solhatt på oss iallefall."

Grunnen kalles placebo (sukkerpille)-effekten. Du tror på det, og så blir du frisk.

Og selvsagt blir man frisk fra forkjølelse - det gjør jo stort sett alle!

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei Rubia,

Du skriver: "Hmmm...hva nå enn grunnen kan være så hjelper solhatt på oss iallefall."

Grunnen kalles placebo (sukkerpille)-effekten. Du tror på det, og så blir du frisk.

Og selvsagt blir man frisk fra forkjølelse - det gjør jo stort sett alle!

Med vennlig hilsen

Jeg sa det virket ja, hva nå enn grunnen til det er.

Ja, folk blir friske fra forkjølelse, men ikke alle klarer å stoppe en, eller blir bedre etter bare to dager sant ?

Samma det, det virker her i heimen, holder for meg det.

Hilsen...

Jeg sa det virket ja, hva nå enn grunnen til det er.

Ja, folk blir friske fra forkjølelse, men ikke alle klarer å stoppe en, eller blir bedre etter bare to dager sant ?

Samma det, det virker her i heimen, holder for meg det.

Hilsen...

De fleste blir bedre etter et par dager - jeg blir ofte bedre etter 1 dag, uten solhatt.

Poenget er at du kunne like gjerne spist 2 rosiner, og du ville blitt like fort frisk.

Med vennlig hilsen

De fleste blir bedre etter et par dager - jeg blir ofte bedre etter 1 dag, uten solhatt.

Poenget er at du kunne like gjerne spist 2 rosiner, og du ville blitt like fort frisk.

Med vennlig hilsen

Mulig du har veldig så rett, men jeg kan ikke se på hvordan andre har det men kun på meg selv...

Når jeg var forkjølet før - og nå hvis jeg ikke bruker solhatt - så var det over flere dager...støtt tett nese, problemer med bihuler, til og med forkjølede øyne...

Så at det er en vesentlig forskjell blitt etter å ha begynt å bruke solhatt den står jeg nå på.

Så da er det jo samma hva som får det til å funke sant :)

Mulig du har veldig så rett, men jeg kan ikke se på hvordan andre har det men kun på meg selv...

Når jeg var forkjølet før - og nå hvis jeg ikke bruker solhatt - så var det over flere dager...støtt tett nese, problemer med bihuler, til og med forkjølede øyne...

Så at det er en vesentlig forskjell blitt etter å ha begynt å bruke solhatt den står jeg nå på.

Så da er det jo samma hva som får det til å funke sant :)

Tja - jeg liker ikke å bli svindlet.

Hvis du blir fortere frisk er det fordi du tror du skal bli fortere frisk. Hvis du trodde like mye på 2 rosiner, ville de gjøre samme nytte.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...