Gå til innhold

Er det egentlig ulovlig å laste ned mp3?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri helt fått med meg om det er lovlig eller ikke. Har lastet ned masse mp3 selv, og har ikke spesielt dårlig samvittighet ovenfor platebransjen likevel.

Men grunnen til at jeg spør, er at jeg kjenner en som har lastet ned massevis (ekstremt mange, vel å merke) av filmer. Nå har han fått amerikanske etterforskere leid inn av filmbransjen etter seg, og de lover at han kommer til å få en særdeles kraftig bot og mest sannsynlig fengselsstraff.

Gjelder det samme musikkfiler??

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det: det er i Norge lov å laste ned både musikk og filmer. Det du ikke har lov til er å gjøre dette tilgjengelig for andre (at de kan laste ned fra deg).

Hvis du f.eks. benytter Kazaa, vil alle filene du laster ned automatisk havne i ei mappe slik at de er tilgjengelige for andre. Man kan forhindre andre fra å kunne laste dette ned, men det syns jeg egentlig er mer "uetisk" enn å laste ned i utgangspunktet.

Slik jeg har forstått det: det er i Norge lov å laste ned både musikk og filmer. Det du ikke har lov til er å gjøre dette tilgjengelig for andre (at de kan laste ned fra deg).

Hvis du f.eks. benytter Kazaa, vil alle filene du laster ned automatisk havne i ei mappe slik at de er tilgjengelige for andre. Man kan forhindre andre fra å kunne laste dette ned, men det syns jeg egentlig er mer "uetisk" enn å laste ned i utgangspunktet.

Så lenge materialet er kopibeskyttet (og det gjelder jo det meste av film og musikk), så har du vel ikke lov å laste det ned, evt. ha det liggende så lenge du ikke eier originalen i tillegg. Er ikke helt sikker på alle juridiske krumspring her - det gjøres jo gjerne mer innfløkt enn man skulle tro var nødvedndig.

"......................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...