Gå til innhold

Er du schizofren?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Nemlig. Det må gå an å bruke betegnelsen "deprimert" uten at det nødvendigvis henspeiler til _diagnosen_ "deprimert".

"...................."

Jeg omtaler spinnville unger som "hyperaktive" selv om de ikke har fått diagnosen. Men kanskje jeg skulle moderere til "superaktiv" eller "veldig akiv"? Eller kanskje det ikke spiller noen rolle?

Fortsetter under...

Gjest det er en sykdom

Ordet kommer fra gresk schizos = å spalte og phrenos = sinn.

Hvordan man vil velge å bruke definisjonen, får vel bli opp til hver enkelt.

Er enig i at det er ufint å misbruke ordet, spesielt med tanke på at schizofreni IKKE er spaltet personlighet.

Men å lage et så stort nummer av det, når innlegge gjaldt disse stakkars dyrene i Korea (var det ikke der?) - det skjønner jeg ikke at noen gidder.

_Du_ gidder,jo.......hvorfor skulle ikke andre??

Jeg godsnakker med undulaten, klapper bikkja, koser med en katt om jeg finner det for godt, spiser grisen stekt og oksen nesten rå.

Jeg sitter på toppen av næringskjeden så her er det jeg som bestemmer!

Som jeg skulle sagt det selv.

Eller som Maurice Gibb en gang sa:"Vri hodet av det og jeg spiser det!" :o)

Som jeg skulle sagt det selv.

Eller som Maurice Gibb en gang sa:"Vri hodet av det og jeg spiser det!" :o)

Joda, nå skal vel både Greenpeace og de andre idiotene skaffe noen ekstra kroner i kassa ved å spre litt dårlig samvittighet til alle tilhengerne av sesongbetont griselik. Men det biter ikke på meg! Her slafses både trynet og rævva før jeg raper fornøyd.

Jeg omtaler spinnville unger som "hyperaktive" selv om de ikke har fått diagnosen. Men kanskje jeg skulle moderere til "superaktiv" eller "veldig akiv"? Eller kanskje det ikke spiller noen rolle?

Kanskje det ikke spiller noe rolle, ja :-)

"...................."

Og henvise til schizofren uten at en mener _diagnosen_ schizofren??

Det er vel akkurat dette som blir _helt_ feil!

Hvis du mener det er helt feil, så må du - for ikke å være inkonsekvent, også mene at det er helt feil å si "jeg er litt deprimert i dag", eller "jeg ble litt deprimert da...". Depresjon er også en diagnose, akkurat som schizofreni.

"......................"

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...