Gå til innhold

Uff.. Min beste venn er alvorlig syk

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Og det er mormoren min. Hun er 79 år og alltid vært sprek og rask, ung til sinns og verdens snilleste og ærligste menneske som har satt sine føtter på denne jorda. Vi har blitt bestevenner de siste åra og gjør mye gøy sammen, drar på turer, går ut på byen, dansketurer, helgeturer og you name it...

Og nå er hun syk. Hun har blitt litt surrete i det siste, glemmer fort ting. Forteller ting flere ganger på en kveld osv. Hun har også blitt ustø, ser ut som om hun er full noen ganger for hun sjangler.. En dag hun var i butikken visste hun plutselig ikke hvor hun var og sto der en stund, så kom hun til seg selv. Hun ble så klart vettaskremt. Hun har også vært plaget med hjertebank som har vart i flere timer + prikking og krampe i ben og armer.

Hun var hos lege forrige uke, legen hørte bilyd på hjerte og lunger, hun hadde altfor høyt blodtrykk og høyt kolestrol (det har hun alltid hatt). Hun må også scanne hjernen.

De siste ukene har hun følt seg dårlig, sett dårlig ut og.. Ser sliten ut og humøret som alltid er på topp har ikke vært bra. Hun føler seg sliten og plages oftere og oftere med hjerteklapp. Hun er også veldig deppa.

Jeg besøker henne ca. en gang i uka, og da virker det som hun har det bra, tror det er verre når hun er alene. Mista bestefar for to år siden.

Lagen ga henne ikke noe mot blodtrykket, sa heller ikke at hun skulle ta det med ro, ikke røyke og drikke osv. Var ikke det rart da? Hun stresser som vanlig, henger opp gardiner, bærer seg i hjæl når hun er og handler.. Får henne ikke til å bremse ned.

Hun er den som aldri klager over noe, men sist vi prata sa hun at hun ikke hadde det bra, verken psykisk eller fysisk og jeg er veldig bekymra.. I morgen skal hun ha fest, hun skal også ha selskap i jula. Tror det kan bli for mye for henne. I dag drar jeg til henne for å hendle for henn i hvert fall, men hun stresser allikevel - er den typen.

Hva kan det være? Takler ikke å miste henne, ikke ennå i hvert fall... Hjerteklapp var hun plaget med for noen år tilbake, men ikke så sterkt og lenge som å.. Hun er den som helst ikke går til legen. Vil liksom ikke bry folk.

Hva skal vi gjøre? Vil ikke se på henne bli dårligere og dårligere uten å gjøre noe.. Hvorfor kan ikke legene gjøre noe da? Skal de vente til hun er kald som de gjorde med bestefar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/129629-uff-min-beste-venn-er-alvorlig-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kine mette

Uff, det der var trist. Kanskje hun er deprimert? Du vet, vinteren er tøff for de eldre.

Snakk med henne om hva hun synes hun trenger for å få det bedre. Hun kjenner nok sine egne behov.

Hvis hun er sliten og slitk, kan hun får hjemmehjelp.

Kontakt nærmeste helse - og sosialsenter (v/bestillerkontorene).

Jeg ville tatt en skikkelig prat med henne for å kartlegge litt mer. Husk at eldre kan kjenne på alderen sin og kjenne at de blir eldre også...så vær varsomme med henne. Det er svørt tøft for de eldre å miste en av sine nære..

jeg håper du finner ut av det. Hvis hun trenger noe fra kommunen,så har hun altså krav på det.

Lykke til...med bestevennen din :-) Hun er heldig som har deg, da!

Gjest Pricilla

Uff, det der var trist. Kanskje hun er deprimert? Du vet, vinteren er tøff for de eldre.

Snakk med henne om hva hun synes hun trenger for å få det bedre. Hun kjenner nok sine egne behov.

Hvis hun er sliten og slitk, kan hun får hjemmehjelp.

Kontakt nærmeste helse - og sosialsenter (v/bestillerkontorene).

Jeg ville tatt en skikkelig prat med henne for å kartlegge litt mer. Husk at eldre kan kjenne på alderen sin og kjenne at de blir eldre også...så vær varsomme med henne. Det er svørt tøft for de eldre å miste en av sine nære..

jeg håper du finner ut av det. Hvis hun trenger noe fra kommunen,så har hun altså krav på det.

Lykke til...med bestevennen din :-) Hun er heldig som har deg, da!

Hjemmehjelp??? Nei.. det trenger hun absolutt ikke! Hun er nesten sprekere enn meg jo, og jeg er 22.... : )

Hun er ikke som eldre flest.. Hun holder sge utrolig godt og er ikke ikke som mange eldre, sånn Fydda fydda.. nei, hun har humor til tusen, glimt i øyet og ung til sinns.

Hun er deppa.. Det sier hun selv, men det er fodi hun kjeder sg alene. Og pga magen kan hun ikke farte så mye ute heller, man må si i fra dagen før senest.

Det er helsa hennes jeg er redd for... Når hun selv sier hun føler seg dårlig ER hun dårlig. Dette er en dame som knuste skulderen og ikke surta over det.. Hun har bein i nasa og høy smerteterskel, men nå er liksom hele formen hennes dårlig...

Vanskelig.

Legen skal jo sende henne til videre undersøkelser (scanne hjernen), så de gjør jo noe. Men faktum er vel at hvis hun ikke selv snart skjønner at hun må roe ned, stresse ned, begynne å ta vare på seg selv, og tillate andre å hjelpe henne, så er det ikke mye legene får gjort!

Det er jo det som er ditt problem også, hvis hun ikke vil roe ned, og ikke vil ta imot hjelp, så nytter det ikke. Hun arrangerer fest og juleselskap, og står på som bare det, og vil ikke innse at hun både begynner å bli eldre, og kanskje også feiler noe.

Det beste er kanskje å prøve å snakke med henne, få henne til å forstå at hun MÅ ta imot den hjelpen som tilbys henne, og at hun SELV må gjøre en innsats i riktig retning.

Hun er jo ut i fra det du skriver normalt oppegående både fysisk og psykisk, så det er jo på en måte bare det at hun ikke VIL innse at hun trenger å roe ned og kanskje trenger hjelp også. Medisiner løser jo ikke noe hvis hun fortsetter i det tempoet hun har.

Himmel, jeg blir sliten bare av å lese om tempoet hennes! :-)

Snakk med henne!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...