Gå til innhold

Religion, kristendom og liv på Mars

Anbefalte innlegg

Gjest Tristamento

Du har sporet av litt..

Det har jeg ikke. Du angriper Bibelen for å sette grenser for akseptabel sexuell aktivitet. Men du kan selv ikke finne noe livssyn og/eller samfunn som ikke operere med visse regler for hvordan sexualitet skal kunne leves ut.

I lys av dette blir din kritikk noe spesiell.

Fortsetter under...

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

40

• maiken76

10

• vin

8

• mil1365380270

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tristamento

Hvorfor er det bare de som tror på Gud som kommer til himmelen eller hva det nå enn er?

Burde ikke i de som ikke har funnet lyset selv trenge det mer enn noen?

Hei!

Hvem sier at bare de som tror på Gud kommer "til himmelen"?

(Hvor i Bibelen står det...)

Vennlig hilsen

Hei!

Hvem sier at bare de som tror på Gud kommer "til himmelen"?

(Hvor i Bibelen står det...)

Vennlig hilsen

Bibelen kan jo og er jo også tydeligvis tolket på så mange måter som antall personer som faktisk har lest den.. Hva er da vitsen med den når det er opp til hver enkelt å tolke det som står der?

Du har vært Jv... interessant. Hva fikk deg til å forlate "Mor"? Eller ble du utstøtt?

Jeg trakk meg frivillige etter 24 år !

Det var flere grunner til det ; gode grunner!

Men har vært meget engasert oppveksten , som både hj. pioner og alm. pioner...

Er du selv med kanskje ?

Gjest Tristamento

Bibelen kan jo og er jo også tydeligvis tolket på så mange måter som antall personer som faktisk har lest den.. Hva er da vitsen med den når det er opp til hver enkelt å tolke det som står der?

Siden det er så mange som finner den fascinerende, så må den vel ha mening for mennesker?

All literatur har jo like mange tolkninger som lesere -- men likefullt er det ikke så mange av oss som vil fjerne litteratur.

Gjest Forkynn, forkynn kongen og hans rike!

Jeg trakk meg frivillige etter 24 år !

Det var flere grunner til det ; gode grunner!

Men har vært meget engasert oppveksten , som både hj. pioner og alm. pioner...

Er du selv med kanskje ?

Jeg har aldri kjøpt Vakttårnets bibeleksegese. SÅ jeg har ingen tilknytning, nei.

Men jeg finner både Vakttårnet og Våkn opp! nyttig -- som underholdnede litteratur.

Annonse

Gjest pudding kjukken

Det har jeg ikke. Du angriper Bibelen for å sette grenser for akseptabel sexuell aktivitet. Men du kan selv ikke finne noe livssyn og/eller samfunn som ikke operere med visse regler for hvordan sexualitet skal kunne leves ut.

I lys av dette blir din kritikk noe spesiell.

"Men du kan selv ikke finne noe livssyn og/eller samfunn som ikke operere med visse regler for hvordan sexualitet skal kunne leves ut."

Er det ikke det jeg mener da? At det er litt rart av de religiøse skal fortelle oss at homofili er galt? De som er så nestekjærlige?

Siden det er så mange som finner den fascinerende, så må den vel ha mening for mennesker?

All literatur har jo like mange tolkninger som lesere -- men likefullt er det ikke så mange av oss som vil fjerne litteratur.

"All literatur har jo like mange tolkninger som lesere -- men likefullt er det ikke så mange av oss som vil fjerne litteratur. "

Nei, men det er tross alt ikke all literatur som noen har funnet ut at skal sette standarder for hvordan vi skal leve. En bok som skal hjelpe oss å leve "rett" burde ikke ha rom for så mye (feil)tolkninger.

Og JVs Vakttårnet mener at de som blir utstøtt fra JV egentlig skal drepes, det står i bibelen.

JV har også et svært anstrengt forhold til ikke-JVer.

Stemmer at de har et anstrengt forhold til de utstøe , men ikke at de skal drepes. ( Før Harmageddonda kommer ;o) )

Men de behandles som ikke-eksiterende....

Gjest Tristamento

"Men du kan selv ikke finne noe livssyn og/eller samfunn som ikke operere med visse regler for hvordan sexualitet skal kunne leves ut."

Er det ikke det jeg mener da? At det er litt rart av de religiøse skal fortelle oss at homofili er galt? De som er så nestekjærlige?

Hei!

Spørsmålet ditt er underlig. Det impliserer at det å avvise pedofili eller nekrofili skulle være tegn på brudd på nestekjærlighet.

En kan da være nestekjærlig uten å akseptere alt andre mennesker foretar seg?

En kan synes synd på dem og ønske å ville gi dem omsorg og hjelp.

Jeg forstår at dette med aksept for homofili er viktig for deg. Og da er det kansje greit å vite at det fins mange homofile kristne, og mange kristne som aksepterer homofili.

Mitt eget syn er at det er like dumt/smart å akseptere homofili som ikke å gjøre det. Det blir et spørsmål om smak og behag.

Vennlig hilsen

Gjest pudding kjukken

Hei!

Spørsmålet ditt er underlig. Det impliserer at det å avvise pedofili eller nekrofili skulle være tegn på brudd på nestekjærlighet.

En kan da være nestekjærlig uten å akseptere alt andre mennesker foretar seg?

En kan synes synd på dem og ønske å ville gi dem omsorg og hjelp.

Jeg forstår at dette med aksept for homofili er viktig for deg. Og da er det kansje greit å vite at det fins mange homofile kristne, og mange kristne som aksepterer homofili.

Mitt eget syn er at det er like dumt/smart å akseptere homofili som ikke å gjøre det. Det blir et spørsmål om smak og behag.

Vennlig hilsen

Hvorfor beskytter du nekrofili og pedofili sånn? Er det noe som står ditt hjerte nært?

*klem*

Gjest Tristamento

"All literatur har jo like mange tolkninger som lesere -- men likefullt er det ikke så mange av oss som vil fjerne litteratur. "

Nei, men det er tross alt ikke all literatur som noen har funnet ut at skal sette standarder for hvordan vi skal leve. En bok som skal hjelpe oss å leve "rett" burde ikke ha rom for så mye (feil)tolkninger.

Hei!

Boken kan hjelpe oss til å tenke selv -- den er et lite bibliotek med samling av ulike menneskers erfaringer og tanker.

Ellers peker du på noe interessant. Det at tolkning gjør alle tekster problematiske.

Men dette gjelder alle tekster -- også lovtekster, som jo for alvor skal fortelle oss hva som er rett og galt.

Jeg tror ikke juss er noe mer oversiktelig enn systematisk moralteologi.

Annonse

Gjest Tristamento

Hvorfor beskytter du nekrofili og pedofili sånn? Er det noe som står ditt hjerte nært?

*klem*

Hei!

Jeg beskytter IKKE nekrofili og pedofili. Faktisk er jeg den enste som er konsekvent nok til å akseptere at en setter grenser for hvilken sexuell aktivitet en skal akseptere.

For meg er det naturlig å sette den ved heterofili -- all annen sexualitet er meg uvedkommende. Men for deg er det kanskje å sette den ved homofili? :)

Vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Det står blant annet i Aposlenes gjerninger 15:29 at en skal holde seg borte fra blod...

Blodet er hellig .

Men setningen handler jo om mat? Å spise?

Alle andre henvisninger om å bruke blod handler jo også om å spise, i både gamle og nye?

Er spise det samme som å ta blodoverføring?

Hvordan kommer den tolkningen om blodoverføringen fram?

Eller er dette en udiskutabel regel?

Gjest pudding kjukken

Hei!

Jeg beskytter IKKE nekrofili og pedofili. Faktisk er jeg den enste som er konsekvent nok til å akseptere at en setter grenser for hvilken sexuell aktivitet en skal akseptere.

For meg er det naturlig å sette den ved heterofili -- all annen sexualitet er meg uvedkommende. Men for deg er det kanskje å sette den ved homofili? :)

Vennlig hilsen

Som sagt er det ved samtykke..

Incest er vel i svært sjeldne tilfeller under samtykke, men det tror jeg er veldig unntakstilfeller.

Hvordan er din definisjon av heterofili da?

Mann med kvinnelig lik er vel heterofilt? Mann med jente på 5 er vel heterofilt? Eller hva? Det betyr jo bare at det er en av hvert kjønn..

Ulv I Faarikaal

Stemmer at de har et anstrengt forhold til de utstøe , men ikke at de skal drepes. ( Før Harmageddonda kommer ;o) )

Men de behandles som ikke-eksiterende....

Men i et nummer av vakttårnet fra 1994 sto det jo at de utstøtte ville blitt drept straks om guds lov får gjelde?

Gjest Tristamento

Som sagt er det ved samtykke..

Incest er vel i svært sjeldne tilfeller under samtykke, men det tror jeg er veldig unntakstilfeller.

Hvordan er din definisjon av heterofili da?

Mann med kvinnelig lik er vel heterofilt? Mann med jente på 5 er vel heterofilt? Eller hva? Det betyr jo bare at det er en av hvert kjønn..

Hei!

Du må skille mellom legning og frivillighet.

Jeg aksepterer ikke voldtekt eller tvang.

Faktum er at vi begge vet om sexuelle legninger vi ikke aksepterer -- iallfall håper jeg at du også tar avstand fra nekrofili?

Mens jeg som heterofili ikke har behov for aksept for homofili, har du et ønske om å få aksept for homofili. Jeg regner med at det har en naturlig forklaring.

Vennlig hilsen

Men setningen handler jo om mat? Å spise?

Alle andre henvisninger om å bruke blod handler jo også om å spise, i både gamle og nye?

Er spise det samme som å ta blodoverføring?

Hvordan kommer den tolkningen om blodoverføringen fram?

Eller er dette en udiskutabel regel?

Det står jo at en skal holde seg borte fra blod , fra kjøtt av kvalte dyr og fra hor .

Hor spiser man jo ikke , men _holder_seg borte fra det ;o)

Ja , de er konsekvente på det området!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...