Gå til innhold

Overfølsomhet overfor enkelte tema.

Anbefalte innlegg

Gjest En som observerer

Jeg leste nylig på adopsjonsforum om en mor som reagerte på at barna på skolen sang "noen barn er brune...." osv. Og i avisen står det hvordan en psykiater reagerer på bruken av ordet "sinnsyk" (f.eks. "dette var sinnsykt bra") siden det er en diagnose og bla bla. Og det slår meg hvor utrolig overfølsomme noen er for enkelte tema. Det er snart ikke lov å si noe som helst for noen _kunne_ tolke dette negativt, _kanskje_ hvis vi vrir og vender godt nok kan vi finne en smule rasistisk/arrogant/osv mening i en kommentar. Hvorfor er enkelte så veldig opptatt av å finne skjulte (i det aller fleste tilfeller ikke-eksisterende) negative meninger i det andre gjør og sier? Jeg tror absolutt ikke læreren ved skolen der dette adoptivbarnet går mente noe som helst rasistisk med valg av sanger, eller at "alle nordmenn må være hvite", men likevel skal noen på død og liv se noe negativt i dette og lager sikkert et svare leven over noe helt uskyldig. Jeg synes faktisk slike mennesker er de som skaper dårlig stemning rundt adopsjon (eller hva temaet måtte være) enn de som synger "noen barn er brune". Det går faktisk ann å la ting ligge og ikke gjøre en fjær til fem høns.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131924-overf%C3%B8lsomhet-overfor-enkelte-tema/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• SierDuDet

14

• huufsa

13

• Ulv I Faarikaal

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest språkfrik

Det koster faktisk ikke noe å tenke seg om før man åpner munnen.

Det som er viktig for deg, er kanskje ikke viktig for andre. Og omvendt.

Med vennlig hilsen

Enig med Sør.

Da jeg bodde i USA, skjønte jeg at de hadde et uttrykk "kjedelig som en norsk tannlege". Norsk + tannlege = dobbelt kjedelig. Men dette glapp ut i mitt påhør bare en gang. De skjønte nok at jeg ikke syntes det var så morsomt der jeg satt som eneste norske. Ting virker annerledes fra andre siden av bordet!

Tenk f.eks. på uttrykket "jeg blir nervevrak av dette". Vanligvis et helt uskyldig uttrykk. Men en som har store nerveproblemer, synes ikke dette er så trivelig. Man sier ikke "kreftvrak"! Man har ikke lyst til å føle seg som et bilvrak på vei ut på dynga.

Gjest språkfrik

Helt enig. De reaksjonene du beskriver virker gjerne mot sin hensikt og er ofte latterlige.

F.eks. syns jeg reaksjonene på bruken av ordet "sinnssykt" vitner om en sinnssyk grad av overfølsomhet.

Hva syns du om bruken av ordet "schizofren", da? En veldig alvorlig og veldig tragisk sykdom for de som rammes og deres familie.

Annonse

Kunne ikke vært mer enig.

Det er utrolig hva enkelte henger seg opp i. Men jeg tror dette er en internetproblem. Jeg veier aldri mine ord med omhu i RL, og jeg har aldri kommet i noe trøbbel som følge av det.

(Bortsett fra at jeg en gang ba en klengete neger komme seg ned på Sorte Enke (et homsested), og han fløy på meg. Men han var ikke god i hue i utgangspunktet).

Gjest forundret ja

Du har rett! Jeg har alltid kalt en neger for en neger, det var her på DOL jeg leste at neger ikke er PK å bruke. Også hører jeg det bli brukt på TV av personer som burde vite bedre. Da lurer jeg på - er det kun er på DOL neger ikke kan brukes?

Tror ingen mener noe vondt med å si neger om de som har mørk brun hud, det er jo det vi har lært. "negerbarn er brune......." Skal den sangen bli forbudt nå da??

Joda, det høres jo veldig enkelt og greitt ut å være enig i.

Iallefall helt til denne lettvintheten med å slenge ut små og store spydigheter og flåsete utsagt treffer en selv... (ja jeg har adoptert, nei, jeg reagerte ikke så mye på den der sangen, men forstår at andre gjorde det)

Jeg sier ikke at jeg syns at man ikke skal tåle noe. Jeg sier at det koster veldig lite å være en smule forsiktig. Mulig dette er et internettproblem, som en annen skriver under her, men so what?! Er det på internett det er et problem, så er det på internett man kan ta litt hensyn. Det er nå engang sånn at utsagn virker sterkere på papir/skjerm enn når de kommer muntlig.

MVH

Joda, det høres jo veldig enkelt og greitt ut å være enig i.

Iallefall helt til denne lettvintheten med å slenge ut små og store spydigheter og flåsete utsagt treffer en selv... (ja jeg har adoptert, nei, jeg reagerte ikke så mye på den der sangen, men forstår at andre gjorde det)

Jeg sier ikke at jeg syns at man ikke skal tåle noe. Jeg sier at det koster veldig lite å være en smule forsiktig. Mulig dette er et internettproblem, som en annen skriver under her, men so what?! Er det på internett det er et problem, så er det på internett man kan ta litt hensyn. Det er nå engang sånn at utsagn virker sterkere på papir/skjerm enn når de kommer muntlig.

MVH

En annen ting: Hvem er det som skal definere hva som er å være overfølsom?

Du har rett! Jeg har alltid kalt en neger for en neger, det var her på DOL jeg leste at neger ikke er PK å bruke. Også hører jeg det bli brukt på TV av personer som burde vite bedre. Da lurer jeg på - er det kun er på DOL neger ikke kan brukes?

Tror ingen mener noe vondt med å si neger om de som har mørk brun hud, det er jo det vi har lært. "negerbarn er brune......." Skal den sangen bli forbudt nå da??

Verden forandrer seg!

Hvorfor refererer du til folks rase? Du refererer vel ikke til folk som "ariske"?

"Neger" og "arisk" er raser.

"Svart" og "hvit" er hudfarger.

Med vennlig hilsen

Jeg vet hvilke program du sikter til tror jeg. Jeg reagerte på at Nadja sa det i reklamen for et program hun skulle ha. Jeg la også merke til at de endret reklamen kort tid etter. Slik at hun ikke sa det mer.

Om det var fordi de hadde fått klage eller skjønte bedre, vet jeg ikke. Men la merke til akkurat det.

Verden forandrer seg!

Hvorfor refererer du til folks rase? Du refererer vel ikke til folk som "ariske"?

"Neger" og "arisk" er raser.

"Svart" og "hvit" er hudfarger.

Med vennlig hilsen

Du skriver:

""Neger" og "arisk" er raser.

"Svart" og "hvit" er hudfarger."

Er dette virkelig korrekt? altså at "Neger" er en rase, på linje med hva "arisk" er?

Så det er med andre ord rasistisk å kalle meg for arisk?

Annonse

Du skriver:

Er dette virkelig korrekt? altså at "Neger" er en rase, på linje med hva "arisk" er?

Rasene kalles:

Negroid, arisk, asiatisk...

Jeg vet ikke hva f.eks. indiere og pakistanere er...

noen som vet?

Du skriver:

Hei,

Det er ikke rasistisk å kalle noen "neger" eller "arisk"/"kaukasisk".

Poenget var at det "motsatte" av "hvit" er "svart", og ikke "neger".

"Neger" blir mislikt av mange fordi det minner for mye om "nigger". Man kan selvsagt diskutere dette til man blir blå (evt. hvit eller svart), men når såpass mange i gruppen misliker det, så er det da enklere å bruke ordet "svart".

"Krøpling" er også i ordboken, men jeg tviler på at du bruker det til funksjonshemmede venner, selv om det måtte være teknisk korrekt.

Med vennlig hilsen

Rasene kalles:

Negroid, arisk, asiatisk...

Jeg vet ikke hva f.eks. indiere og pakistanere er...

noen som vet?

Hei,

Slike indelinger er bare tull, fordi det ikke finnes noen skarpe grenser. Variasjonen i DNA *innenefor* en påstått rase er ofte STØRRE enn variasjonen *mellom* de påståtte rasene.

I Sør Afrika brukte de hvite, svarte, fargede (f.eks. arabere) og indere.

*klem*

Hei,

Det er ikke rasistisk å kalle noen "neger" eller "arisk"/"kaukasisk".

Poenget var at det "motsatte" av "hvit" er "svart", og ikke "neger".

"Neger" blir mislikt av mange fordi det minner for mye om "nigger". Man kan selvsagt diskutere dette til man blir blå (evt. hvit eller svart), men når såpass mange i gruppen misliker det, så er det da enklere å bruke ordet "svart".

"Krøpling" er også i ordboken, men jeg tviler på at du bruker det til funksjonshemmede venner, selv om det måtte være teknisk korrekt.

Med vennlig hilsen

Er "homse" også en litt ufin beskrivelse av en homofil?

Det forstår jeg i så fall heller ikke.

'Homse' blir brukt som et skjellsord.. -hvertfall blandt ungdommen.

Jeg vet, men det sier vel mer om ungdommen enn om ordet?

Jeg omtaler altid homofile som homser, selv homser. De omtaler seg som homser selv, og det er derfor helt naturlig for meg.

Er "homse" også en litt ufin beskrivelse av en homofil?

Det forstår jeg i så fall heller ikke.

Ikke så jeg vet.

På engelsk var "queer" ("merkelig"), "queen" og "fag" nedsettende ord om homofile, helt til de begynte å ta ordene tilbake og bruke dem om seg selv, sammen med ordet "gay" ("glad").

Men du bruker ikke ord som "queer" hvis du har havnet på en ukjent homofil pub i London, og ikke kjenner noen! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...