Gå til innhold

Overfølsomhet overfor enkelte tema.

Anbefalte innlegg

Jeg vet, men det sier vel mer om ungdommen enn om ordet?

Jeg omtaler altid homofile som homser, selv homser. De omtaler seg som homser selv, og det er derfor helt naturlig for meg.

Jeg kaller en homofil for 'homofil' -egentlig for å ikke støte noen, tror jeg..

Det kommer jo litt an på settingen, da..

Men jeg kaller også en neger for en neger, men jeg sier aldri 'nigger'...

Det er stor forskjell på det.

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• SierDuDet

14

• huufsa

13

• Ulv I Faarikaal

9

Mest aktive i denne tråden

Jeg antar at jeg treffer vesentlig flere svarte enn deg, men kan ikke huske forrige gang jeg refererte til hudfargen deres.

På samme måte som jeg ikke husker forrige gang jeg refererte til hvite venner/bekjente som "hvite"....

Og langt mindre kaller jeg hvite mennesker for "kaukasiske" (som tilsvarer å kalle noen for neger).

*klem*

Jeg antar at jeg treffer vesentlig flere svarte enn deg, men kan ikke huske forrige gang jeg refererte til hudfargen deres.

På samme måte som jeg ikke husker forrige gang jeg refererte til hvite venner/bekjente som "hvite"....

Og langt mindre kaller jeg hvite mennesker for "kaukasiske" (som tilsvarer å kalle noen for neger).

*klem*

Men jeg kaller jo ingen 'brune' eller 'sorte' -som nettopp referer til hudfargen deres...

Jeg kaller de neger :-)

Ergo, så refererer jeg ikke til hudfarge...

*klem*

Selvsagt. Jeg kaller også en neger for en neger. Det er ikke vondt ment, men en vane.

Jeg kaller heller ikke noen for "niggere", "pakisser", osv. Dette er for meg skjellsord. Neger er for meg ikke et skjellsord, ei heller et negativt ladet ord.

Hvordan er det med negresse? Det er for meg et sabla positivt ladet ord... Hmmm, hvis neger er småslemt da må vel også negresse være småslemt?

Men jeg kaller jo ingen 'brune' eller 'sorte' -som nettopp referer til hudfargen deres...

Jeg kaller de neger :-)

Ergo, så refererer jeg ikke til hudfarge...

*klem*

Jo, men hvorfor refererer du til folks rase?

Du sier da ikke "se på han kaukasiske mannnen der borte!" når du snakker om en hvit mann.

*klem*

Selvsagt. Jeg kaller også en neger for en neger. Det er ikke vondt ment, men en vane.

Jeg kaller heller ikke noen for "niggere", "pakisser", osv. Dette er for meg skjellsord. Neger er for meg ikke et skjellsord, ei heller et negativt ladet ord.

Hvordan er det med negresse? Det er for meg et sabla positivt ladet ord... Hmmm, hvis neger er småslemt da må vel også negresse være småslemt?

Jeg syns ikke det er småslemt hvertfall.

Er forøvrig enig i alt du skriver her :-)

Annonse

Du sier da ikke "se på han kaukasiske mannnen der borte!" når du snakker om en hvit mann.

*klem*

Det hender jeg sier: Se på den hunden der, den var fin. Men ikke så fin som en puddel.

For eksempel.

*prøver meg*

:)

*klem*

Sikkert fordi jeg er hvit selv, og tenker ikke på det.

Skal jeg forklare hva slags mann det er, så er 'neger' et godt signalement, ikke sant?

En neger i f.eks Afrika ville sikkert ha sagt at " der står det en hvit mann" om han skulle spesifisere hvilken mann han mente?

Og det hadde ikke vært negativt ment, like lite som det er det når jeg omtaler noen som neger.

:-)

*klem*

Men det er da ingen som flyr rundt og kaller en svart for en neger når man står og snakker med dem. Det er jo fullstendig unormalt å beskrive personen man snakker med når man snakker med han.

Dersom man derimot må beskrive noen, med utseende, og det hender det faktisk at man må, så er det greit å kalle en neger for en neger. Jada, jeg vet at han også er menneske, men fargen er nå en måte å beskrive han på. Det ville blitt rimelig forvirrende om man beskrev en svart fyr, helt uten å nevne at han faktisk er neger.

Man kunne selvsagt kalt fyren for svart, men siden det for mange av oss har vært vanlig å beskrive en svart mann som en neger siden vi var små (det er tross alt bare de siste årene at ordet visstnok har blitt stygt), så blir det for mange naturlige å bruke ordet neger.

Men det er selvsagt ikke vondt ment.

Annonse

Det hender jeg sier: Se på den hunden der, den var fin. Men ikke så fin som en puddel.

For eksempel.

*prøver meg*

:)

"Det hender jeg sier: Se på den hunden der, den var fin. Men ikke så fin som en puddel."

Du synes ikke pudler er fine?

Jeg trodde ingen syntes det. Du må jo være spinnvill! :)

Sikkert fordi jeg er hvit selv, og tenker ikke på det.

Skal jeg forklare hva slags mann det er, så er 'neger' et godt signalement, ikke sant?

En neger i f.eks Afrika ville sikkert ha sagt at " der står det en hvit mann" om han skulle spesifisere hvilken mann han mente?

Og det hadde ikke vært negativt ment, like lite som det er det når jeg omtaler noen som neger.

:-)

Nei, fordi selv om du skulle utpeke en hvit person i en gruppe med svarte mennesker, så ville du ikke beskrevet ham som "kaukasisk" (rase), men som "hvit" (hudfarge). Du ville ikke sagt: "ser du han kaukasiske der borte", men "ser du han hvite".

"Neger" og "kaukasisk" er raser. "Svart" og "hvit" er hudfarger.

Men igjen - jeg omgås nok mange flere "farger" enn de fleste, og jeg har ikke behov for å beskrive folks rase eller hudfarge. Jeg ser ikke hvorfor det er så viktig for folk å insistere på det.

*klem*

"Det hender jeg sier: Se på den hunden der, den var fin. Men ikke så fin som en puddel."

Du synes ikke pudler er fine?

Jeg trodde ingen syntes det. Du må jo være spinnvill! :)

Det var et eksempel. Noen er da søte? De hvite med rosa sløyfe på for eksempel! *lol*

Nei, fordi selv om du skulle utpeke en hvit person i en gruppe med svarte mennesker, så ville du ikke beskrevet ham som "kaukasisk" (rase), men som "hvit" (hudfarge). Du ville ikke sagt: "ser du han kaukasiske der borte", men "ser du han hvite".

"Neger" og "kaukasisk" er raser. "Svart" og "hvit" er hudfarger.

Men igjen - jeg omgås nok mange flere "farger" enn de fleste, og jeg har ikke behov for å beskrive folks rase eller hudfarge. Jeg ser ikke hvorfor det er så viktig for folk å insistere på det.

*klem*

Det faller meg helt naturlig, og jeg ser heller ingen grunn til at noen skulle insistere på at jeg endret på det.

Forskjellen på deg og meg, er at jeg har ikke kjent så mange negere som deg. :-)

*klem*

Men det er da ingen som flyr rundt og kaller en svart for en neger når man står og snakker med dem. Det er jo fullstendig unormalt å beskrive personen man snakker med når man snakker med han.

Dersom man derimot må beskrive noen, med utseende, og det hender det faktisk at man må, så er det greit å kalle en neger for en neger. Jada, jeg vet at han også er menneske, men fargen er nå en måte å beskrive han på. Det ville blitt rimelig forvirrende om man beskrev en svart fyr, helt uten å nevne at han faktisk er neger.

Man kunne selvsagt kalt fyren for svart, men siden det for mange av oss har vært vanlig å beskrive en svart mann som en neger siden vi var små (det er tross alt bare de siste årene at ordet visstnok har blitt stygt), så blir det for mange naturlige å bruke ordet neger.

Men det er selvsagt ikke vondt ment.

Hei,

Nei, jeg vet at ikke du mener det vondt, men det er jo ikke lett for fremmede å vite om du er en av dem som mener det vondt (for det finnes nok av dem).

Men hva så hvis den svarte personen du refererer til faktisk var hvit. Da kunne du jo ikke bruke hudfargen (hvis de andre også var hvite), men måtte bruke fargen på jakken, eller lignende. Da kan du jo også gjøre det samme hvis det er snakk om en svart person.

Jeg tror (les: vet) at de fleste svarte/innvandrere i Norge er pisselei av all diskusjonen rundt deres hudfarge/innvandrerhet. De aller fleste vil bare leve som helt vanlige borgere, uten noe spesiell særbehandling.

Med vennlig hilsen

Det var et eksempel. Noen er da søte? De hvite med rosa sløyfe på for eksempel! *lol*

Jeg har dårlige erfaringer med disse ekle og små bjefferne. Husker en kompis hadde en sånn og den gjorde ikke annet enn å hoppe på beina våre. En kåt jævel uten oppdragelse.

Jeg liker ikke pudler, men det er sikkert fordi jeg aldri har møtt noen normale pudler.

Huff, jeg er visst rasistisk i forhold til dyr. Jeg dømmer dem basert på rase! :)

Det faller meg helt naturlig, og jeg ser heller ingen grunn til at noen skulle insistere på at jeg endret på det.

Forskjellen på deg og meg, er at jeg har ikke kjent så mange negere som deg. :-)

*klem*

Men hvis det var "naturlig" for meg å referere til funksjonshemmede som "krøplinger" (ettersom jeg ikke kjenner så mange) er det også OK, eller bør jeg tenke litt på andre?

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...