Gå til innhold

Overfølsomhet overfor enkelte tema.

Anbefalte innlegg

Gjest forundret ja

Verden forandrer seg!

Hvorfor refererer du til folks rase? Du refererer vel ikke til folk som "ariske"?

"Neger" og "arisk" er raser.

"Svart" og "hvit" er hudfarger.

Med vennlig hilsen

Ser ikke noe galt i å referere til rase. Det gjøres ofte bl.a. på stortinget: der diskuteres samer ganske mye. Jeg føler meg ikke støtt av det. ----

Fordi jeg jo er en same, hva er galt med å si noe om det??

Jeg er for å kalle en spade for en spade, uten at det ligger noe negativt i det.

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• SierDuDet

14

• huufsa

13

• Ulv I Faarikaal

9

Mest aktive i denne tråden

Men negere (jeg sier neger jeg, men mener da ikke noe negativt med det?) sier nigger (og det er jo skjellsord???)..

Hør på rap f.eks. "Yeah nigga.., my nigga" osv osv..

DA er det greit, men at andre sier neger som ikke er det er rasistisk?

To jenter på jobben min fra Pakistan kaller hverandre pakkis... Men det er jo et skjellsord. Men hvis JEG f.eks hadde kalt dem det hadde det blitt jubajuba.

Forstå det den som vil!

Jeg tror det ville blitt noe av det samme om f.eks. Du forteller meg at "han jeg bor sammen med er en tosk!"

Det hadde vært forskjell om jeg hadde sagt til deg: "han du bor sammen med er en tosk!"

Ikke sant? :-)

De kan si det selv, men andre bør ikke si det...

Gjest En som observerer

En annen ting: Hvem er det som skal definere hva som er å være overfølsom?

Her må man vel gå etter det som er normalt å gjøre, å reagere sterkt på noe som det store flertall av andre mennesker i samme situasjon ikke ville gjort, ville være å overreagere.

Gjest En som observerer

Joda, det høres jo veldig enkelt og greitt ut å være enig i.

Iallefall helt til denne lettvintheten med å slenge ut små og store spydigheter og flåsete utsagt treffer en selv... (ja jeg har adoptert, nei, jeg reagerte ikke så mye på den der sangen, men forstår at andre gjorde det)

Jeg sier ikke at jeg syns at man ikke skal tåle noe. Jeg sier at det koster veldig lite å være en smule forsiktig. Mulig dette er et internettproblem, som en annen skriver under her, men so what?! Er det på internett det er et problem, så er det på internett man kan ta litt hensyn. Det er nå engang sånn at utsagn virker sterkere på papir/skjerm enn når de kommer muntlig.

MVH

Selvsagt kan man være en smule forsiktig, poenget her er vel nettopp det at man nå må være en smule forsiktig med store deler av det som sies, fordi man alltid kan finne _noen_ som _kunne_ la seg støte av kommentarene. De som føler seg støtt burde heller se på intensjonen bak (som vanligvis er helt uskyldig) istedet for å henge seg opp i de faktiske ordene som ble sagt. Helheten er viktigere enn de enkelte delene.

Gjest En som observerer

Hei,

Slike indelinger er bare tull, fordi det ikke finnes noen skarpe grenser. Variasjonen i DNA *innenefor* en påstått rase er ofte STØRRE enn variasjonen *mellom* de påståtte rasene.

I Sør Afrika brukte de hvite, svarte, fargede (f.eks. arabere) og indere.

*klem*

Ja, her er det en som har lest Illustrert Vitenskap i det siste. Som kopiert rett fra bladet. ;-)

Annonse

For svært mange av dem det gjelder (og det er vel de som teller) så er neger et negativt ladet ord.

Hvorfor er det så vanskelig å bruke "svart"?

Hvorfor bruker du rasen når du snakker om svarte ("neger"), men hudfargen ("hvit") når du snakker om hvite?

PS: epost

*klem*

Om jeg skulle omtale en person som 'svart', så ville jeg ha følt det negativt.

for meg er ordet 'neger' det reelle ordet for en neger...

Det er det jeg har lært.

Litt på siden: Når jeg var liten, så var jeg fryktelig fasinert av negere, jeg syns de var utrolig vakre og spesielle. Og jeg husker at jeg var fast bestemt at når jeg ble voksen, skulle jeg gifte meg med en neger.

(til min fars store fortvilelse)

:-)

Men negere (jeg sier neger jeg, men mener da ikke noe negativt med det?) sier nigger (og det er jo skjellsord???)..

Hør på rap f.eks. "Yeah nigga.., my nigga" osv osv..

DA er det greit, men at andre sier neger som ikke er det er rasistisk?

To jenter på jobben min fra Pakistan kaller hverandre pakkis... Men det er jo et skjellsord. Men hvis JEG f.eks hadde kalt dem det hadde det blitt jubajuba.

Forstå det den som vil!

Det er veldig enkelt å forstå.

Pappa Bjørn

Teletubbies er skumle! Den der sinnsykt skrattende ungen i sola, og den råskumle snurrende stjernen gjør det hele til en skrekkelig opplevelse.

So, whats happening in Balamory?

Hei, jeg skulle gjerne ha giftet meg med en Teletubbie. De er alltid blide, de sier svært lite og har TV på magen. Høres flott ut synes jeg.

Ulv I Faarikaal

Teletubbies er skumle! Den der sinnsykt skrattende ungen i sola, og den råskumle snurrende stjernen gjør det hele til en skrekkelig opplevelse.

So, whats happening in Balamory?

For en tid siden ble det klaget på at enkelte av figurene bar et homofilt preg. Visstnok var en av dem særlig "ille".

Med 10% homofile, må vi nok akseptere at de setter preg på litt av hvert.

Tviler på at barn blir homofile av å se på TV?

Pappa Bjørn

For en tid siden ble det klaget på at enkelte av figurene bar et homofilt preg. Visstnok var en av dem særlig "ille".

Med 10% homofile, må vi nok akseptere at de setter preg på litt av hvert.

Tviler på at barn blir homofile av å se på TV?

Tinky-Winky var den som skulle være ille. Han er lilla og den trekantede anntennen hans var visst formet som et eller annet tegn.

Svarte han som har småbarn.

Ulv I Faarikaal

Og hva er galt med det?

He-he. Det spør jeg også om.

Verre om de oppfordrer til hetrofili, slik at homofile tar anstøt av det, spesielt de som er hetrofobe :)

Man må være sykelig homofob for å se at en barnefigur har homfile trekk.

Annonse

Gjest strandhai

He-he. Det spør jeg også om.

Verre om de oppfordrer til hetrofili, slik at homofile tar anstøt av det, spesielt de som er hetrofobe :)

Man må være sykelig homofob for å se at en barnefigur har homfile trekk.

Heterofobe homofile? Har jeg aldri hørt om....men de finnes sikkert.

Og du vet selvfølgelig hva de sier om de som er homofobe? he heh he......:P Join the club....:-)

Ulv I Faarikaal

Heterofobe homofile? Har jeg aldri hørt om....men de finnes sikkert.

Og du vet selvfølgelig hva de sier om de som er homofobe? he heh he......:P Join the club....:-)

En homofil jeg kjenner sier han er hetrofob, på spøk.

Hva sier "man" om homofobe?

Syntes det er helt latterlig. Er man brun så er man brun. Dette er da ikke snakk om rasisme. minner litt om Rino i Nissene på Låven. Hi hi...

Som jo ble fly forbannet da noen spurte om han var hårsår, og div. andre spm. i den sjangeren. Man må da ikke veie sine ord på gullvekt for å åpne den.

Gjest strandhai

En homofil jeg kjenner sier han er hetrofob, på spøk.

Hva sier "man" om homofobe?

Man sier vel at det er de største homofobene som har en liten hemmelighet de holder skjult. De vil bare ikke innse at det er sant....

Skjønner ikke hvorfor "alle" heterofile kjenner homser, mens vi som faktisk er unge, og skeive, ikke gjør det...

Syntes det er helt latterlig. Er man brun så er man brun. Dette er da ikke snakk om rasisme. minner litt om Rino i Nissene på Låven. Hi hi...

Som jo ble fly forbannet da noen spurte om han var hårsår, og div. andre spm. i den sjangeren. Man må da ikke veie sine ord på gullvekt for å åpne den.

Ja, og etter en stund blir betegnelser som en gang var nøytrale belastet. Jeg synes denne forsiktigheten i ordbruk er noe ordentlig jåleri. Man burde vel heller konsentrere seg om å fjerne fordommene enn å fjerne ordene.

F. eks. måtte jeg le godt en gang det var snakk om noen HVPU-boliger. Er dette HVPU-boliger, spurte jeg og pekte . Nei, det er ..ehm...boliger, svarte sosialkuratoren. Det er ingenting som heter HVPU lenger, sa hun . Hva heter det da, spurte jeg. Ingenting, sa hun. Nei vel. Finnes det ikke psykisk utviklingshemmede lenger heller, da? Antakelig ikke.

Jeg husker en tid da det var helt greit å si åndssvak. Men det er mange runder siden.

Jeg har også blitt rettet på når jeg sier eskimoer. For det heter hinuitter. Lurer på hvor lenge det blir hetende det før det også blir belastet.

Ulv I Faarikaal

Man sier vel at det er de største homofobene som har en liten hemmelighet de holder skjult. De vil bare ikke innse at det er sant....

Skjønner ikke hvorfor "alle" heterofile kjenner homser, mens vi som faktisk er unge, og skeive, ikke gjør det...

>>Skjønner ikke hvorfor "alle" heterofile kjenner homser, mens vi som faktisk er unge, og skeive, ikke gjør det...

Det er fordi det er "in" å kjenne et par stykker, da blir man liksom så tolerant og greier.

Eller som jeg: har levet noen år og truffet noen hundre mennesker.

Hvorfor sier mange "nye" homser i førsten at de er bifile? Det skal liksom ikke være så ille det da liksom?

Ja, og etter en stund blir betegnelser som en gang var nøytrale belastet. Jeg synes denne forsiktigheten i ordbruk er noe ordentlig jåleri. Man burde vel heller konsentrere seg om å fjerne fordommene enn å fjerne ordene.

F. eks. måtte jeg le godt en gang det var snakk om noen HVPU-boliger. Er dette HVPU-boliger, spurte jeg og pekte . Nei, det er ..ehm...boliger, svarte sosialkuratoren. Det er ingenting som heter HVPU lenger, sa hun . Hva heter det da, spurte jeg. Ingenting, sa hun. Nei vel. Finnes det ikke psykisk utviklingshemmede lenger heller, da? Antakelig ikke.

Jeg husker en tid da det var helt greit å si åndssvak. Men det er mange runder siden.

Jeg har også blitt rettet på når jeg sier eskimoer. For det heter hinuitter. Lurer på hvor lenge det blir hetende det før det også blir belastet.

*stående applaus* :-) Så lenge ordene ikke er nedlatende, men faktisk bare konkret beskrivende kan det da ikke være nødvendig med så mange "runder rundt grøten"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...