Gå til innhold

Cyklotymi?


Gjest trist2000

Anbefalte innlegg

Gjest trist2000

Jeg lurer på hva som er kriteriene for hyopomani-delen av cyklotymi? Er det en mildere hypomani enn den ved bipolar lidelse? Kan det nesten sammenlignes med å bare "være i litt ekstra godt humør".

Kan man få diagnosen cyklotymi selv om man har hatt alvorlig depresjon, eller er det kun milde depresjoner også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cyklotymi er en bipolar lidelse.

Bipolar affektiv lidelse deles inn i tre alvorlighetsgrader:

1. Cyklotymi

2. Bipolar I

3. Bipolar II

Selv om man har cyklotymi kan man få enkeltstående dypere depresjoner som har andre årsaker enn cyklotymi diagnosen

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyklotymi er en bipolar lidelse.

Bipolar affektiv lidelse deles inn i tre alvorlighetsgrader:

1. Cyklotymi

2. Bipolar I

3. Bipolar II

Selv om man har cyklotymi kan man få enkeltstående dypere depresjoner som har andre årsaker enn cyklotymi diagnosen

mvh

Rekkefølgen skulle selvsagt være:

1. cyklotymi (minst alvorlig)

2. Bipolar II

3. Bipolar I (mest alvorlig)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreiv og nileste disse diagnosene etter at psykologen en gang begynte å prate om at jeg kunne være bipolar.

Som deg syntes jeg kriteriene for cyclotymi var noe uklare, særlig mht. de hypomane episodene. For meg ser det ut som kriteriene for hypomani er de samme for cyclotym lidelse som for bipolar II. Jeg forstår det også slik at en alvorlig depressiv episode er uforenelig med en cyclotymi-diagnose, som i et slikt tilfelle skal forandres til bipolar II.

Jeg konkluderte med at det såkalte biploare spekteret - altså hva som kan karakteriseres som sykelige stemningssvingninger - nå har blitt så stort at jeg ikke vil ha diagnosen om jeg så reint formelt oppfyller kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreiv og nileste disse diagnosene etter at psykologen en gang begynte å prate om at jeg kunne være bipolar.

Som deg syntes jeg kriteriene for cyclotymi var noe uklare, særlig mht. de hypomane episodene. For meg ser det ut som kriteriene for hypomani er de samme for cyclotym lidelse som for bipolar II. Jeg forstår det også slik at en alvorlig depressiv episode er uforenelig med en cyclotymi-diagnose, som i et slikt tilfelle skal forandres til bipolar II.

Jeg konkluderte med at det såkalte biploare spekteret - altså hva som kan karakteriseres som sykelige stemningssvingninger - nå har blitt så stort at jeg ikke vil ha diagnosen om jeg så reint formelt oppfyller kriteriene.

Er det ikke bra og få stilt riktig diagnose i håp om å få riktig behandling?

Er jo greit om det er foten og ikke armen som blir gipsa når man har brekt foten da?

Det er vel med diagnostisering av stemningslidelser som med andre sykdommer, forskningen går fremover og ny kunnskap kommer til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bra og få stilt riktig diagnose i håp om å få riktig behandling?

Er jo greit om det er foten og ikke armen som blir gipsa når man har brekt foten da?

Det er vel med diagnostisering av stemningslidelser som med andre sykdommer, forskningen går fremover og ny kunnskap kommer til.

mvh

For det første kan man ikke uten videre trekke paralleller mellom somatikk og psykiatri mht. diagnostisering. Diagnostisering innafor somatikk baserer seg som regel på langt sikrere (les fysiske) funn enn i psykiatrien. Etter min mening er dagens psykiatri som fag i en dyp krise bl.a. fordi den i så stor grad er basert på et somatisk-medisinsk paradigme - men det vil føre langt å uttdype dette.

I mitt tilfelle kunne "riktig diagnose" medført en "riktig" anbefaling om livslang bruk av et stemningsstabiliserende medikament, antakelig Lamictal. Dette ville i alle tilfeller vært uaktuelt for meg, da jeg ikke vil medisinere bort de oppstemte periodene; jeg er mer for en pragmatisk og konservativ form for medisinering, hvor medisiner kun brukes når symptomene er der, dvs. at jeg bruker AD mot depresjon hvis det skulle være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første kan man ikke uten videre trekke paralleller mellom somatikk og psykiatri mht. diagnostisering. Diagnostisering innafor somatikk baserer seg som regel på langt sikrere (les fysiske) funn enn i psykiatrien. Etter min mening er dagens psykiatri som fag i en dyp krise bl.a. fordi den i så stor grad er basert på et somatisk-medisinsk paradigme - men det vil føre langt å uttdype dette.

I mitt tilfelle kunne "riktig diagnose" medført en "riktig" anbefaling om livslang bruk av et stemningsstabiliserende medikament, antakelig Lamictal. Dette ville i alle tilfeller vært uaktuelt for meg, da jeg ikke vil medisinere bort de oppstemte periodene; jeg er mer for en pragmatisk og konservativ form for medisinering, hvor medisiner kun brukes når symptomene er der, dvs. at jeg bruker AD mot depresjon hvis det skulle være nødvendig.

Dette synes jeg høres litt snodig ut.

Mange psykiatriske diagnoser viser seg å ha betydelig større biologiske sammenhenger enn tidligere antatt. Jmfør. Bipolar lidelse og tvangslidelser.

Velge å ha de oppstemte periodene, men er ikke bipolar, da snakker vi trolig om en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Siden det ikke er en stemningslidelse.

Et av trekkene på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er jo svingende humør og stor skeptisk og vansker med å holde på relasjoner over tid.

Kan det være dette som er grunnen til at du dømmer psykiatrien generelt og forebyggende beh. spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg høres litt snodig ut.

Mange psykiatriske diagnoser viser seg å ha betydelig større biologiske sammenhenger enn tidligere antatt. Jmfør. Bipolar lidelse og tvangslidelser.

Velge å ha de oppstemte periodene, men er ikke bipolar, da snakker vi trolig om en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Siden det ikke er en stemningslidelse.

Et av trekkene på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er jo svingende humør og stor skeptisk og vansker med å holde på relasjoner over tid.

Kan det være dette som er grunnen til at du dømmer psykiatrien generelt og forebyggende beh. spesielt.

Jeg avviser overhodet ikke biologisk psyiatri eller psykologi, men jeg mener at dette paradigmet tilleggs for mye vekt i dag - det styrer også hva man velger å forske på, man leter gjerne etter det man tror man kan finne innafor et gitt paradigme.

"Velge å ha de oppstemte periodene, men er ikke bipolar, da snakker vi trolig om en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Siden det ikke er en stemningslidelse."

Her har du åpenbart misforstått. Mitt poeng er at det kan hende at jeg reint formelt oppfyller kravene for en mild form for bipolar lidelse, men at jeg i og for seg finner dette uinteressant, da jeg uansett ikke ville mottatt anbefalt behandling for dette (da den etter min mening ikke ville være det beste for meg).

"Et av trekkene på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er jo svingende humør og stor skeptisk og vansker med å holde på relasjoner over tid.

Kan det være dette som er grunnen til at du dømmer psykiatrien generelt og forebyggende beh. spesielt."

Det kunne det vel i teorien vært, men det kunne også vært tusen andre grunner, så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker fram emosjonelt ustabil PF spesielt. For øvrig kan jeg avkrefte spekulasjonen din: jeg har ikke den diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avviser overhodet ikke biologisk psyiatri eller psykologi, men jeg mener at dette paradigmet tilleggs for mye vekt i dag - det styrer også hva man velger å forske på, man leter gjerne etter det man tror man kan finne innafor et gitt paradigme.

"Velge å ha de oppstemte periodene, men er ikke bipolar, da snakker vi trolig om en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Siden det ikke er en stemningslidelse."

Her har du åpenbart misforstått. Mitt poeng er at det kan hende at jeg reint formelt oppfyller kravene for en mild form for bipolar lidelse, men at jeg i og for seg finner dette uinteressant, da jeg uansett ikke ville mottatt anbefalt behandling for dette (da den etter min mening ikke ville være det beste for meg).

"Et av trekkene på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er jo svingende humør og stor skeptisk og vansker med å holde på relasjoner over tid.

Kan det være dette som er grunnen til at du dømmer psykiatrien generelt og forebyggende beh. spesielt."

Det kunne det vel i teorien vært, men det kunne også vært tusen andre grunner, så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker fram emosjonelt ustabil PF spesielt. For øvrig kan jeg avkrefte spekulasjonen din: jeg har ikke den diagnosen.

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1951524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Og hva i alle dager har den linken med saken å gjøre?

Jeg går ut fra at du skjønner at det jeg skriver i det siste avsnittet i innlegget du viser til er et ironisk svar på en mistenkeliggjøring av min såkalt "sterke reaksjonen rundt borderline".

Jo jeg skjønner det :-)

Men hvorfor skriver du en ting i et innlegg og noe annet i neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mener du jeg har gjort det?

Vet du Tod vi glemmer det, det var ikke min hensikt og starte en diskusjon omkring dine evt. plager/ diagnoser.

Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du Tod vi glemmer det, det var ikke min hensikt og starte en diskusjon omkring dine evt. plager/ diagnoser.

Sorry

Fint det, for man kunne jo begynne å lure på hvorfor du virker så opphengt i mine "evt. plager/ diagnoser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint det, for man kunne jo begynne å lure på hvorfor du virker så opphengt i mine "evt. plager/ diagnoser".

Det er vel noe med at det ene ordet tar det andre.

Forresten syntes jeg jo det var dårlig gjort av deg og slenge rundt deg med at en stemningslidelsediagnose var spekulativt.

Mange må leve med disse diagnosene og medisinene for å ha et akseptabelt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med at det ene ordet tar det andre.

Forresten syntes jeg jo det var dårlig gjort av deg og slenge rundt deg med at en stemningslidelsediagnose var spekulativt.

Mange må leve med disse diagnosene og medisinene for å ha et akseptabelt liv.

"Forresten syntes jeg jo det var dårlig gjort av deg og slenge rundt deg med at en stemningslidelsediagnose var spekulativt."

Det mener jeg at jeg ikke har gjort. Jeg beskrev det som problematisk at det bipolare spektrum slik jeg ser det har blitt for omfattende, og at dette var grunnen til at jeg personlig ikke anså meg som bipolar, på tross av at jeg muligens formelt kvalifiserer for diagnosen. Bipolar I tror jeg forøvrig er en av de mest valide diagnosene innafor psykiatrien.

Generelt mener jeg at psykiatrien som fag er i en krise, og jeg er skeptisk til dagens diagnosesystemer. Det mener jeg det må være rom for å si. "Mainstrempsykiatrien" er ikke underrepresentert på dette forumet, og jeg stoler på at folk har nok vurderingsevne til selv å danne seg en oppfatning om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første kan man ikke uten videre trekke paralleller mellom somatikk og psykiatri mht. diagnostisering. Diagnostisering innafor somatikk baserer seg som regel på langt sikrere (les fysiske) funn enn i psykiatrien. Etter min mening er dagens psykiatri som fag i en dyp krise bl.a. fordi den i så stor grad er basert på et somatisk-medisinsk paradigme - men det vil føre langt å uttdype dette.

I mitt tilfelle kunne "riktig diagnose" medført en "riktig" anbefaling om livslang bruk av et stemningsstabiliserende medikament, antakelig Lamictal. Dette ville i alle tilfeller vært uaktuelt for meg, da jeg ikke vil medisinere bort de oppstemte periodene; jeg er mer for en pragmatisk og konservativ form for medisinering, hvor medisiner kun brukes når symptomene er der, dvs. at jeg bruker AD mot depresjon hvis det skulle være nødvendig.

Lamictal tar ikke vekk oppstemte perioder. Det er nettopp derfor den gis til Bipolar 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...