Gå til innhold

Hijab eller hajib eller hva det heter


Grip

Anbefalte innlegg

...kan man altså kreve å bruke på jobb, har likestillingsombudet bestemt.

Også likestillingsombudet, da. I likestillingens navn pålegges arbeidsgivere å akseptere at kvinner benytter det mest direkte kvinneundertrykkende symbol som finnes. Jaja, det får så være.

Men skjønner ikke muslimene som brenner for dette skautet sitt følgende;

Gjennom å nekte å innordne seg en bedrifts reglement og ellers våre normer og regler, så diskvalifiserer de seg seg for arbeidsmarkedet i Norge.

"De må gjerne bruke jallah-plagget for meg, så lenge jeg slipper å ha dem i jobb".

Segregeringen fortsetter i økende tempo. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 257
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    72

  • Ulv I Faarikaal

    56

  • Scholar

    40

  • favn

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest likestilling

Men det DU ikke skjønner er at det ER likestilling - fordi disse kvinnene ellers ikke kunne tatt en jobb hvor arbeidgiver nektet bruk av hodeplagget.

Det er jo bare et hodeplagg, et religiøst symbol. Skal man nekte kristne å gå med kors rundt halsen, fordi det symobliserer et torturredskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarer ikke å overbevise en overbevist muslimsk dame om at hun blir undertrykt likevel. Det plager ikke meg at hun går med det. Men jeg skjønner hva du i prinsipp mener.

Vi må heller på andre måter la de gamle forstokkede menn, som i sin tid fant på dette tullet - dø ut...så vil nok jentene kaste sløret og reise seg, slik de gjør i resten av verden. DET MÅ KOMME FRA JENTENE SJØL i form av selvrealisering og overbevisning om at de er likestilt mennene sine. Så lenge de ikke mener DET engang, ja så...

Husker nemlig en LAAAANG diskusjon vi hadde her inne - hvor noen koner her, mente det var trygt og greit at mannen var overhode i familiene og hadde det siste avgjørende ordet.

Jeg kjenner enda det klør i magen når jeg hører sånt. - men det er ikke noe å gjøre så lenge jentene selv har valgt å kysse føttene til sine menn, -så får vi bare håpe og tro det er snille menn de har valgt da

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at Likestillingsombudet støtter kvinners rett til selv å velge bekledning.

Symboler har ikke noen betydning i seg selv -- de tillegges betydning. Ingen kvinner som bruker skaut frivillig, ser i dette noe undertrykkende.

Selv opplever jeg heller ikke skaut som noe undertrykkende. Med andre ord: det er IKKE GITT, opplest og vedtatt, at skaut er undertrykkende.

Ledende sosialantropologer i Norge er enige om at bruk av skaut per se ikke kan sies å være undertrykkende.

Derimot er det undertrykkende å nekte kvinner å bruke skaut.

Hitler ønsket seg et samfunn som var ensrettet -- og i hans samfunn var det ikke plass for muslimske kvinner med skaut.

Jeg vil ha et samfunn med integrering: hvor bruk av skaut oppleves som like "normalt" som det ikke å bruke skaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at Likestillingsombudet støtter kvinners rett til selv å velge bekledning.

Symboler har ikke noen betydning i seg selv -- de tillegges betydning. Ingen kvinner som bruker skaut frivillig, ser i dette noe undertrykkende.

Selv opplever jeg heller ikke skaut som noe undertrykkende. Med andre ord: det er IKKE GITT, opplest og vedtatt, at skaut er undertrykkende.

Ledende sosialantropologer i Norge er enige om at bruk av skaut per se ikke kan sies å være undertrykkende.

Derimot er det undertrykkende å nekte kvinner å bruke skaut.

Hitler ønsket seg et samfunn som var ensrettet -- og i hans samfunn var det ikke plass for muslimske kvinner med skaut.

Jeg vil ha et samfunn med integrering: hvor bruk av skaut oppleves som like "normalt" som det ikke å bruke skaut.

Det er stort sett kvinner som bestemmer at jentene skal omskjæres.

Synes du det er fritt valg også?

Er det kvinneundertrykkende å betemme at det er ulovelig i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett kvinner som bestemmer at jentene skal omskjæres.

Synes du det er fritt valg også?

Er det kvinneundertrykkende å betemme at det er ulovelig i Norge?

Jeg mener det er en vesentlig forskjell her -- eller mener du for alvor at det slak være like streng straff for bruk av skaut og omskjæring?

Årsaker til at det er forskjell:

1) Bruk av skaut har med bruk av klær å gjøre

2) Bruk av skaut er ikke fysisk skadelig

3) Omskjæring er noe en utfører på andre, ikke seg selv.

...men for all del: om et menneske har lyst til å omskjære seg selv, må de vel ha lov til det.

Jeg er imidlertid inneforstått med at det er ulovlig å påtvinge noen omskjæring.

Dersom du likestiller frivillig bruk av skaut med tvungen omskjæring, får det være din sak. Men jeg håper virkelig ikke du gjør det.

##################

Når dette er sagt, er det selvsagt et problem at vi -- når vi er mot kvinnelig omskjæring -- anfører våre verdier som bedre enn andres. Jeg ser likel en stor forskjell mellom å være for at kvinner skal ha rett til selv å velge om de vil bruke skaut eller ikke og kvinners ev. rett til å påtvinge andre kvinner omskjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Det er stort sett kvinner som bestemmer at jentene skal omskjæres.

Synes du det er fritt valg også?

Er det kvinneundertrykkende å betemme at det er ulovelig i Norge?

Det er forskjell på tortur (omskjæring) og en ytre ting som et klesplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en vesentlig forskjell her -- eller mener du for alvor at det slak være like streng straff for bruk av skaut og omskjæring?

Årsaker til at det er forskjell:

1) Bruk av skaut har med bruk av klær å gjøre

2) Bruk av skaut er ikke fysisk skadelig

3) Omskjæring er noe en utfører på andre, ikke seg selv.

...men for all del: om et menneske har lyst til å omskjære seg selv, må de vel ha lov til det.

Jeg er imidlertid inneforstått med at det er ulovlig å påtvinge noen omskjæring.

Dersom du likestiller frivillig bruk av skaut med tvungen omskjæring, får det være din sak. Men jeg håper virkelig ikke du gjør det.

##################

Når dette er sagt, er det selvsagt et problem at vi -- når vi er mot kvinnelig omskjæring -- anfører våre verdier som bedre enn andres. Jeg ser likel en stor forskjell mellom å være for at kvinner skal ha rett til selv å velge om de vil bruke skaut eller ikke og kvinners ev. rett til å påtvinge andre kvinner omskjæring.

Nei, jeg sammenligner ikke skaut og omskjæring. Likevel er det kvinner som bestemmer begge deler og det er også frivillig og selv om det er langt mellom disse tingene, synes jeg begge deler er kvinnediskriminerende og at kvinnene tydeligvis ikke forstår det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på tortur (omskjæring) og en ytre ting som et klesplagg.

Helt enig, men begge deler blir frivillig bestemt og jeg synes begge deler er kvinnediskriminerende selv om det ene egentlig ikke kan sammenlignes med det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sammenligner ikke skaut og omskjæring. Likevel er det kvinner som bestemmer begge deler og det er også frivillig og selv om det er langt mellom disse tingene, synes jeg begge deler er kvinnediskriminerende og at kvinnene tydeligvis ikke forstår det selv.

Men ser du en forskjell mellom å bestemme over seg selv og det å bestemme over andre (kvinner)?

Om kvinner som frivillig går med skaut sier de IKKE føler seg diskriminert, er det likevel slik at du vet best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser du en forskjell mellom å bestemme over seg selv og det å bestemme over andre (kvinner)?

Om kvinner som frivillig går med skaut sier de IKKE føler seg diskriminert, er det likevel slik at du vet best?

Ja, jeg synes jeg vet best :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes jeg vet best :o)

Ok, og det er ikke helt uforståelig.

Men er du, sånn over et glass rødvin eller fire, med på at det kanskje kan tenkes at det ikke er det at kviner frivillig går med slør, men at de ufrivillig må gå med det, som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, og det er ikke helt uforståelig.

Men er du, sånn over et glass rødvin eller fire, med på at det kanskje kan tenkes at det ikke er det at kviner frivillig går med slør, men at de ufrivillig må gå med det, som er problemet?

Nei, over noen glass rødvin blir jeg enda staere og står på mitt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

I Bosnia nå, har Saudi-Arabia utsendte medarbeidere som oppsøker fattige krigsenker. De betaler en sum lik 400 kr pr mnd for at kvinnene skal bære sjal, likeledes døtrene deres. HRS mener det er vervet ca 2000 hittil de siste 4 mnd. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, jeg sammenligner ikke skaut og omskjæring. Likevel er det kvinner som bestemmer begge deler og det er også frivillig og selv om det er langt mellom disse tingene, synes jeg begge deler er kvinnediskriminerende og at kvinnene tydeligvis ikke forstår det selv.

Hadde din familie fått deg til å gå med sjal?

*holder for øra*

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bosnia nå, har Saudi-Arabia utsendte medarbeidere som oppsøker fattige krigsenker. De betaler en sum lik 400 kr pr mnd for at kvinnene skal bære sjal, likeledes døtrene deres. HRS mener det er vervet ca 2000 hittil de siste 4 mnd. Hvorfor?

Av samme årsak som kristne organisasjoner oppsøker fattige for å få dem til å konvertere til kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Av samme årsak som kristne organisasjoner oppsøker fattige for å få dem til å konvertere til kristendommen.

Eller for å påvirke opinionen. For betingelsen er bare å gå med sjal, ikke å gå i moskeen eller love å føre et religiøst liv. Eller gå i de få moskeene som fremdeles står oppreist.

Etter krigen brente muslimene over 70 kirker i Bosnia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...