Gå til innhold

Sjokkerende om barnevernet

Anbefalte innlegg

http://www.expressen.se/index.jsp?a=93343

http://www.expressen.se/index.jsp?a=93806

Nå er dette riktignok i Sverige, men er det noe bedre i Norge? Jeg tviler.

Ansatte i barnevern o.l. burde være strafferettslig ansvarlige for sine avgjørelser når det kan bevises at de handlet mot bevisene og satte sin egen prestisje først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133288-sjokkerende-om-barnevernet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

29

• huufsa

11

• tiliti

9

• Dorthe

8

Mest aktive i denne tråden

Så sjokkerende er det vel ikke, har vært mye grums her og det ser ut til å bli verre og verre for hvert år.

Mennesker er maktsyke, og lar man dem få frie tøyler så gjør de mye rart.

I tillegg virker det som det vitenskapelige materialet de bygger arbeidet sitt på er fundamentert mer på synsing enn forskning.

Nå forsøker de å få flyttet barn før de blir merkbart forstyrret i utviklingen på grunn av foreldre som ikke passer inn i det normale følelsesmessige systemet (lav iq, kognitive problemer) på grunn av at det kanskje kan få ned volden og de stadige økende narkotika/psykiske problemene i samfunnet. I papirene til min mor (som jobber med slikt) står det at dette er økende på grunn av for lite følelsesmessig tilknytning mellom foreldre og barn.

Men var dette bedre før da? Da man knapt hadde tid til å se barna, og de sto i lekegrind hele dagen mens familien jobbet for føden (f.eks gård i gamle dager før alle maskinene kom).

Jeg vet ikke. Kan hende de er på villspor. Jeg synes iallefall det er litt vel ambisiøst av dem.

De er fryktelig nøye på valg av fosterhjem innenfor slekta, fordi DE vet at det ofte er vanskelig å få dette til. At regjeringen har lansert retningslinjer som ber dem å lete godt innenfor familien først ser ut til å ha gått dem hus forbi. De vet jo bedre enn regjeringen uansett..

I papirene står det også at fedre aldri kan bli like gode omsorgspersoner som kvinner. At barn ikke bruker menn som primære kontaktbaser, bare mor kan fylle denne rollen. På grunn av gener og _muligens_ kulturelle ting er det høyst usikkert at en mann alene kan fylle mors rolle som omsorgsbase. Kvinnen er utstyrt med nødvendige ting en mann aldri kan få ..

Dette ser man jo igjen når de blir blandet inn i barnefordelingssaker som går så langt.

Synes dette går skikkelig på tvers av samfunnet - som de liksom skal jobbe for.

Man blir jo helt matt av å lese sånne ting.

Jeg har vanskelig for å tro at dette kunne skjedd i norge. Barnevernet her har utrolig strenge retningslinjer å følge.

Har de ikke det i Sverige også?

En leser jo ofte om tragiske skjebner i Norge også, om enn ikke så ekstremt som her.

Så sjokkerende er det vel ikke, har vært mye grums her og det ser ut til å bli verre og verre for hvert år.

Mennesker er maktsyke, og lar man dem få frie tøyler så gjør de mye rart.

I tillegg virker det som det vitenskapelige materialet de bygger arbeidet sitt på er fundamentert mer på synsing enn forskning.

Nå forsøker de å få flyttet barn før de blir merkbart forstyrret i utviklingen på grunn av foreldre som ikke passer inn i det normale følelsesmessige systemet (lav iq, kognitive problemer) på grunn av at det kanskje kan få ned volden og de stadige økende narkotika/psykiske problemene i samfunnet. I papirene til min mor (som jobber med slikt) står det at dette er økende på grunn av for lite følelsesmessig tilknytning mellom foreldre og barn.

Men var dette bedre før da? Da man knapt hadde tid til å se barna, og de sto i lekegrind hele dagen mens familien jobbet for føden (f.eks gård i gamle dager før alle maskinene kom).

Jeg vet ikke. Kan hende de er på villspor. Jeg synes iallefall det er litt vel ambisiøst av dem.

De er fryktelig nøye på valg av fosterhjem innenfor slekta, fordi DE vet at det ofte er vanskelig å få dette til. At regjeringen har lansert retningslinjer som ber dem å lete godt innenfor familien først ser ut til å ha gått dem hus forbi. De vet jo bedre enn regjeringen uansett..

I papirene står det også at fedre aldri kan bli like gode omsorgspersoner som kvinner. At barn ikke bruker menn som primære kontaktbaser, bare mor kan fylle denne rollen. På grunn av gener og _muligens_ kulturelle ting er det høyst usikkert at en mann alene kan fylle mors rolle som omsorgsbase. Kvinnen er utstyrt med nødvendige ting en mann aldri kan få ..

Dette ser man jo igjen når de blir blandet inn i barnefordelingssaker som går så langt.

Synes dette går skikkelig på tvers av samfunnet - som de liksom skal jobbe for.

Du har mye rett i det du sier, tror mye av problemet ligger i at "ekspertene" i barnevernet vet så mye bedre enn alle andre. De vet bedre enn psykologer, psykiatre, politi, helsepersonell, politikere, domstoler, forskere og ikke minst barnas foreldre.

Og har de først fattet mistanke gir de seg aldri, selv om alt tilsier at de er på villspor.

Har de ikke det i Sverige også?

En leser jo ofte om tragiske skjebner i Norge også, om enn ikke så ekstremt som her.

Ja, man leser om tragiske skjebner.

Men vi skal også tenke over at barnevernet har taushetsplikt, og kan derfor ikke gå ut å forsvare seg mot slike artikkeler.

Vi får kun fremstillt 'den ene siden av saken'. Og der kommer sansynligvis ikke alle opplysninger fram helt korrekt...

Annonse

Ja, man leser om tragiske skjebner.

Men vi skal også tenke over at barnevernet har taushetsplikt, og kan derfor ikke gå ut å forsvare seg mot slike artikkeler.

Vi får kun fremstillt 'den ene siden av saken'. Og der kommer sansynligvis ikke alle opplysninger fram helt korrekt...

Det er jeg fullt klar over. Men taushetsplikten kan fort bli noe de gjemmer seg bak.

Uansett var det jo ikke bare foreldrene som uttalte seg her, de hadde fått opplysninger fra politi og avgjørelser av politiet og domstolene.

Det er jeg fullt klar over. Men taushetsplikten kan fort bli noe de gjemmer seg bak.

Uansett var det jo ikke bare foreldrene som uttalte seg her, de hadde fått opplysninger fra politi og avgjørelser av politiet og domstolene.

Ja, jeg la merke til det. Men nå snakket jeg om generelt her i norge.

Gjest - juristen...

Ja, jeg la merke til det. Men nå snakket jeg om generelt her i norge.

La meg oppklare en liten sak!

Det er IKKE barnevernet som avgjør om et barn skal tas fra foreldrene eller ikke. Det er fylkesnemnda som tar den avgjørelsen, i første omgang. Barneverntjenesten fremmer en sak for fylkesnemnda (som er en domstol for sosiale saker). Der sitter det en dommer, to sakkyndige og to vanlige mennesker, som meg og deg. Barnevernet møter med sin advokat og sine vitner. Akkuratt det samme gjør foreldrene, de møter med sin advokat og sine vitner. De kan ha de vitnene de selv ønsker å ha.

Det er så fylkesnemnda som avgjør om foreldrene beholder omsorgen eller ikke. Det er IKKE barnevernet som tar den avgjørelsen.

Foreldrene kan så anke vedtaket (dommen) til tingretten. Der skjer det samme som i fylkesnemnda. Etter det har de mulighet til å anke til lagmansretten så til høyesterett.

Svanhild (et eksempel) gikk helt til lagmannsrett og fikk ikke medhold. Altså det er andre (mange andre) enn barnevernet som tar denne avgjørelsen.

Foreldrene har også mulighet til å føre alle de vitnene de måtte ønske.

Altså; det er IKKE barnetvernet som bestemmer - de fremmer kun er forslag!! Det er dommstolene som bestemmer.

Man blir jo helt matt av å lese sånne ting.

Jeg har vanskelig for å tro at dette kunne skjedd i norge. Barnevernet her har utrolig strenge retningslinjer å følge.

Det er da LANGT LANGT flere saker da BV åpenbart burde ha grepet inn (men ikke gjorde det) enn de få gangene hvor de kanskje ikke trengte.

BV burde gå inn i langt flere saker med omsorgssvikt i Norge - det kunne reddet MANGE barn!

Med vennlig hilsen

Det er da LANGT LANGT flere saker da BV åpenbart burde ha grepet inn (men ikke gjorde det) enn de få gangene hvor de kanskje ikke trengte.

BV burde gå inn i langt flere saker med omsorgssvikt i Norge - det kunne reddet MANGE barn!

Med vennlig hilsen

Det er like tragisk, og det slår ut begge veier.

Annonse

Det er like tragisk, og det slår ut begge veier.

Nei, fordi det nok er langt FLERE saker med omsorgssvikt, og konsekvensene er langt verre.

Hvis domstolene skulle ta et barn for mye, så er det trolig fra en familie som er "på kanten" (altså - i nærheten av f. eks. omsorgssvikt), men som kanskje kunne klart det. Det skal selvsagt ikke skje, men som alle andre instanser vil BV og domstolene gjøre feil noen ganger.

Hvis vi krever at de aldri skal gjøre feil, så kan vi bare lukke hele BV og rettssystemet.

Med vennlig hilsen

Gjest Tulltøyt

Pføy...dette tror jeg ikke noe på.Ide tilfeller jeg har hørt om her er barnevernet i Norge en positiv ressurs som er der for å hjelpe barna i samarbeid med foreldrene.

Det er de få enkeltepisoder som blir trukket frem i pressen som har gitt mange et annet syn.

Barnevernsansatte er vanlige mennesker(ofte unge jenter) som vil gjøre en best mulig jobb med best løsning for både barn og foreldre.De er ikke ute etter å splitte familier.

Med vennlig hilsen

Jeg er helt enig med deg, Sør.

Jeg har sett det på nært hold...

Med vennlig hilsen

Javisst. Det er ikke første gang du er frempå med: Bedre ti uskyldige dømt enn en skyldig fri. Vi har sett det i mange andre sammenhenger.

Din noncalante holdning til overgrep i statens navn er syk og pervers.

Javisst. Det er ikke første gang du er frempå med: Bedre ti uskyldige dømt enn en skyldig fri. Vi har sett det i mange andre sammenhenger.

Din noncalante holdning til overgrep i statens navn er syk og pervers.

Bedre at én uskyldig unge slipper fra omsorgssvikthelvete enn å være dømt til å leve i det!

La meg oppklare en liten sak!

Det er IKKE barnevernet som avgjør om et barn skal tas fra foreldrene eller ikke. Det er fylkesnemnda som tar den avgjørelsen, i første omgang. Barneverntjenesten fremmer en sak for fylkesnemnda (som er en domstol for sosiale saker). Der sitter det en dommer, to sakkyndige og to vanlige mennesker, som meg og deg. Barnevernet møter med sin advokat og sine vitner. Akkuratt det samme gjør foreldrene, de møter med sin advokat og sine vitner. De kan ha de vitnene de selv ønsker å ha.

Det er så fylkesnemnda som avgjør om foreldrene beholder omsorgen eller ikke. Det er IKKE barnevernet som tar den avgjørelsen.

Foreldrene kan så anke vedtaket (dommen) til tingretten. Der skjer det samme som i fylkesnemnda. Etter det har de mulighet til å anke til lagmansretten så til høyesterett.

Svanhild (et eksempel) gikk helt til lagmannsrett og fikk ikke medhold. Altså det er andre (mange andre) enn barnevernet som tar denne avgjørelsen.

Foreldrene har også mulighet til å føre alle de vitnene de måtte ønske.

Altså; det er IKKE barnetvernet som bestemmer - de fremmer kun er forslag!! Det er dommstolene som bestemmer.

Er litt usikker på hvorfor du skriver dette i svar til meg, -jeg er klar over dette.

Poenget mitt er at media alltid fremlegger barnevernet som de 'overkjørende umenskelige', men det er fordi foreldrene får fortelle 'sin historie'... Barnevernet kan ikke kommentere saken, p.g.a. sin taushetsplikt.

Det skal faktisk ganske mye til før barnevernet griper inn...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...