Gå til innhold

Sjokkerende om barnevernet

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ingen saker personlig hvor BV har grepet inn for mye. Jeg kjenner til flere hvor de ikke har kunne gripe inn, bla pga mangel på økonomi, eller hvor de so mkjenner saken vet at det bildet som kommer frem i media er helt, helt feil.

Kjenner du til mange saker der du vet at BV har handlet feil, ikke på grunnlag av hva du leser i media, men av eget kjennskap til saken?

Det gjør jeg! Bare så det er sagt. Hele barnevernet burde omstruktureres, for det funker ikke slik det skal.

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

29

• huufsa

11

• tiliti

9

• Dorthe

8

Mest aktive i denne tråden

Nei vet du hva.

Slik forholdene er i mange norske fosterhjem, med manglende hjelp, manglende oppsyn og elendig oppfølging til barn som har vært utsatt for et slikt overgrep, så vil jeg VIRKELIG vite på hva slags grunnlag du kan ta en slik konklusjon.

At det er for liten oppfølging er sikkert sant, men det berettiger IKKE at BV også skal utføre det overgrepet det er mot barnet å la det bo under omsorgssvikt og mishandling.

Selvsagt bør alle (enten det er snakk om sykehus, likningskontoret eller ferjekapteiner) "bli bedre".

Men poenget forblir at det er et langt verre overgrep å la barn bli i et hjem hvor det er omsorgssvikt enn å fjerne dem fra et hjem som ligger "på grensen" til omsorgssvikt.

Sykepleiere? interessnt eksempel:

I følge din analogi i denne tråden bli det slik at dersom en sykepleier tidligere har satt ti feildoser morfin slik at pasienten døde, så behøver vi ikke snakke så høyt den gangen pasienten "bare" blir invalid pga. samme persons ukyndighet.

-------------------------

Slik går det når man roter det til, og vikler seg inn i usammenhengene rør.

Du har mye rett i det du sier, tror mye av problemet ligger i at "ekspertene" i barnevernet vet så mye bedre enn alle andre. De vet bedre enn psykologer, psykiatre, politi, helsepersonell, politikere, domstoler, forskere og ikke minst barnas foreldre.

Og har de først fattet mistanke gir de seg aldri, selv om alt tilsier at de er på villspor.

HELT sant!

Sykepleiere? interessnt eksempel:

I følge din analogi i denne tråden bli det slik at dersom en sykepleier tidligere har satt ti feildoser morfin slik at pasienten døde, så behøver vi ikke snakke så høyt den gangen pasienten "bare" blir invalid pga. samme persons ukyndighet.

-------------------------

Slik går det når man roter det til, og vikler seg inn i usammenhengene rør.

Din "logikk" er som å stenge en kreftavdeling fordi "mange har dødd der".

Ja, men langt fler dør uten behandling!

Annonse

At det er for liten oppfølging er sikkert sant, men det berettiger IKKE at BV også skal utføre det overgrepet det er mot barnet å la det bo under omsorgssvikt og mishandling.

Har jeg påstått det?

Det eneste jeg sier er at det ikke under noen omstendighet er "greit" at de ødelegger livet til barn og familier unødvendig, bare fordi andre har det verre.

Jeg har absolutt aldri påstått at det er greit at folk lever i slike forhold du beskriver.

Behandling er fint, men det bør også være rett behandling.

Nytter ikke å helbrede kreft med karameller. (uten at jeg skal si det helt for sikkert, kanskje karameller hjelper)

Kreftleger prøver hele tiden bli bedre.

Av en eller annen merkelig grunn mener du at det ikke skal gjelde barnevernet, men velger heller ramse opp alt de burde ha gjort, og unnskylder den ene feil med den andre.

RØR er ordet på ditt engasjement i denne tråden.

Har jeg påstått det?

Det eneste jeg sier er at det ikke under noen omstendighet er "greit" at de ødelegger livet til barn og familier unødvendig, bare fordi andre har det verre.

Jeg har absolutt aldri påstått at det er greit at folk lever i slike forhold du beskriver.

Selvsagt er det ikke "greit" hvis BV gjør feil, og det er det da INGEN som noensinne har påstått.

Poenget er at enhver instans (enten det er sykehus eller tolletaten) vil av og til gjøre feil. Vi må bare sørge for at det blir få feil.

Dog var poenget at konsekvensene av å la et barn forbli i omsorgssvikt og mishandling åpenbart er verre enn hvis BV engang imellom er litt for forsiktige.

Med vennlig hilsen

Behandling er fint, men det bør også være rett behandling.

Nytter ikke å helbrede kreft med karameller. (uten at jeg skal si det helt for sikkert, kanskje karameller hjelper)

Nei, men jeg tipper at leger som er spesialisert på kreft vet bedre hvilken behandling som er best for pasienten enn tilfeldige utenforstående.

Kreftleger prøver hele tiden bli bedre.

Av en eller annen merkelig grunn mener du at det ikke skal gjelde barnevernet, men velger heller ramse opp alt de burde ha gjort, og unnskylder den ene feil med den andre.

RØR er ordet på ditt engasjement i denne tråden.

BV forsøker nok også å bli bedre. I motsetning til kreftleger, så offentliggjøres resultatene hver gang BV gjør noe gale, og ikke hver gang de gjør det riktige (som selvsagt er langt de fleste gangene).

BV forsøker nok også å bli bedre. I motsetning til kreftleger, så offentliggjøres resultatene hver gang BV gjør noe gale, og ikke hver gang de gjør det riktige (som selvsagt er langt de fleste gangene).

Igjen bommer du stygt.

Legetabber og feilbehandling offentligjøres i minst like stor skala. Og godt er det.

Har vitterlig aldri hørt noen argumentere for at feilbehandling skal dysses ned, grunnet at mange andre ikke får tilstrekkelig behandling.

Annonse

Igjen bommer du stygt.

Legetabber og feilbehandling offentligjøres i minst like stor skala. Og godt er det.

Har vitterlig aldri hørt noen argumentere for at feilbehandling skal dysses ned, grunnet at mange andre ikke får tilstrekkelig behandling.

Nei, du hører aldri om "de flotte historiene" fra BV, fordi de har ikke lov å publisere dem.

Nei, men jeg tipper at leger som er spesialisert på kreft vet bedre hvilken behandling som er best for pasienten enn tilfeldige utenforstående.

Det såes det tvil om for tiden, "kreftlegene" ser ut til å trenge et lite puff (og mer ressurser) til å komme seg ut av et innkjørt spor.

Det såes det tvil om for tiden, "kreftlegene" ser ut til å trenge et lite puff (og mer ressurser) til å komme seg ut av et innkjørt spor.

Problemet er at de ikke kan offentliggjøre alle de "gode" historiene. Det står ingen overskrifter i VG med "vi fattet et vedtak og reddet denne gutten fra en far som voldtok ham" - slike historier hører man aldri om.

Av åpenbare årsaker.

Jeg tror IKKE at det er noen "dans på roser" for barnene som blir fjernet fra foreldrene. Men jeg tror du må innse at det dessverre er veldig mange barn som lider av omsorgssvikt og direkte daglig mishandling.

Med vennlig hilsen

Problemet er at de ikke kan offentliggjøre alle de "gode" historiene. Det står ingen overskrifter i VG med "vi fattet et vedtak og reddet denne gutten fra en far som voldtok ham" - slike historier hører man aldri om.

Av åpenbare årsaker.

Jeg tror IKKE at det er noen "dans på roser" for barnene som blir fjernet fra foreldrene. Men jeg tror du må innse at det dessverre er veldig mange barn som lider av omsorgssvikt og direkte daglig mishandling.

Med vennlig hilsen

Det er jeg fullt klar over.

Men feilvurderinger, kraftige feilvurderinger finnes. Begge veier.

Og det er tragisk.

Er mye som kan gjøres for å avhjelpe dette, men da må først politikerne forstå at noe må gjøres.

Men befolkningen er tydeligvis delt nok til at det ikke blir gjort noe. Det burde være et landsomfattende krav om kvalitets-sikring og etterprøving, god nok utdannelse, mer praksis, utprøvde metoder, kritikk, og MER RESSURSER.

Spesielt i en så viktig sak.

Vi har ikke råd til at flere skal ende som psykiatriske vrak/narkomane o.l. på grunn av at barnevernet svikter ELLER tar feil.

Jeg kjenner til at barnevernet i mange kommuner gjør en utrolig bra jobb. Og følger det regelverk de ble utstyrt med fra politikere og faggrupper.

Jeg kjenner også til at andre er urimelig langt fra dette.

Mange sakspapirer, en mor i yrket, studering av domsvedtak o.l. har gitt meg denne innsikten, ikke media.

Det er jeg fullt klar over.

Men feilvurderinger, kraftige feilvurderinger finnes. Begge veier.

Og det er tragisk.

Er mye som kan gjøres for å avhjelpe dette, men da må først politikerne forstå at noe må gjøres.

Men befolkningen er tydeligvis delt nok til at det ikke blir gjort noe. Det burde være et landsomfattende krav om kvalitets-sikring og etterprøving, god nok utdannelse, mer praksis, utprøvde metoder, kritikk, og MER RESSURSER.

Spesielt i en så viktig sak.

Vi har ikke råd til at flere skal ende som psykiatriske vrak/narkomane o.l. på grunn av at barnevernet svikter ELLER tar feil.

Jeg kjenner til at barnevernet i mange kommuner gjør en utrolig bra jobb. Og følger det regelverk de ble utstyrt med fra politikere og faggrupper.

Jeg kjenner også til at andre er urimelig langt fra dette.

Mange sakspapirer, en mor i yrket, studering av domsvedtak o.l. har gitt meg denne innsikten, ikke media.

Ingen påstår at BV er perfekt, men selv om de gjør mange feil så er det ingen som tjener på å angripe dem for å svekke dem. Det vil til syvende og siste kun ramme barnene.

Jeg er for øvrig enig i at de bør få flere ressurser.

Med vennlig hilsen

Nei, du hører aldri om "de flotte historiene" fra BV, fordi de har ikke lov å publisere dem.

Sjølsagt står det ikke ramset opp i avisa hver gang noen gjør jobben sin.

Det er da heller ikke tema, og det er du som drar frem alle mulige andre eksempel på tilfeller hvor BV ikke gjør jobben sin, og setter dette opp mot slike tilfeller som er trådens tema.

Sjølsagt står det ikke ramset opp i avisa hver gang noen gjør jobben sin.

Det er da heller ikke tema, og det er du som drar frem alle mulige andre eksempel på tilfeller hvor BV ikke gjør jobben sin, og setter dette opp mot slike tilfeller som er trådens tema.

Nei, men ettersom kun den ene siden presenteres, så forstår de fleste at det som kommer ut begripeligvis KUN er det negative.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...