Gå til innhold

Partisjonering

Anbefalte innlegg

kan jeg ikke mye om. Ved kjøp av ny PC (Dell) ba jeg derfor om at Windows ble lagt på egen partisjon. Regnet med at det var kurant, særlig fordi harddisken på dette tidspunkt ikke inneholder "alt mulig" annet.

Men nei, selgeren hadde aldri fått dette ønsket før, og inrømmet at han ikke visste hva partisjonering var. Han skulle imidlertid ta det opp med "han som drev med sånt".

Han kom så tilbake og fortalte at "han som drev med sånt" hadde sagt at harddisken var partisjonert, men bare med stasjon C.

Nå lurer jeg på om dette er en "Dell-spesialitet", eller om en kan forvente samme reaksjon hos andre forhandlere?

Benytter samtidig anledningen til å spørre om synspunkter på

Windows XP Home vs. - Pro?

Office Basic vs. - Small Business?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man kjøper PC med ferdiginstallert operativsystem blir harddisken som regel formatert, partisjonert og speilet automatisk ved hjelp av ferdiglagete script. Dersom de skal skreddersy partisjoneringen må de gjøre dette for hånd, og installere operativsystem, drivere og medfølgende programvare manuelt. Slik skreddersøm får man som regel ikke hos de store forhandlerne. Det enkleste er å rett og slett repartisjonere og installere operativsystemet på nytt når du får maskinen. Da får du det slik du vil ha det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/#findComment-823796
Del på andre sider

Når man kjøper PC med ferdiginstallert operativsystem blir harddisken som regel formatert, partisjonert og speilet automatisk ved hjelp av ferdiglagete script. Dersom de skal skreddersy partisjoneringen må de gjøre dette for hånd, og installere operativsystem, drivere og medfølgende programvare manuelt. Slik skreddersøm får man som regel ikke hos de store forhandlerne. Det enkleste er å rett og slett repartisjonere og installere operativsystemet på nytt når du får maskinen. Da får du det slik du vil ha det.

OK, dvs. det er ikke så OK for meg, for jeg kan så lite om partisjonering. Redd det blir bare krøll om jeg skal forsøke meg på det. Synes egentlig det er litt merkelig at forhandlere ikke kan gjøre den jobben, ev. mot betaling.

Går ut fra at det finnes andre som påtar seg sånne jobber, men det er jo litt surt om det aller første man må gjøre med en splitter ny PC er å måtte dra til PC-doktoren med den.

Men takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/#findComment-824050
Del på andre sider

OK, dvs. det er ikke så OK for meg, for jeg kan så lite om partisjonering. Redd det blir bare krøll om jeg skal forsøke meg på det. Synes egentlig det er litt merkelig at forhandlere ikke kan gjøre den jobben, ev. mot betaling.

Går ut fra at det finnes andre som påtar seg sånne jobber, men det er jo litt surt om det aller første man må gjøre med en splitter ny PC er å måtte dra til PC-doktoren med den.

Men takk for svar.

Trenger du strengt tatt å partisjonere disken? Husk at med WinXP så får du en rellativt stabil PC som du forhåpentligvis ikke trenger å formatere på lang tid. Forsøk å være litt strukturert å lage diverse mapper/foldere slik at du holder orden på dine filer. Da kan du enkelt rydde en gang i blant. Brenn gjerne viktige dokumenter, programmer, etc. over på CD/DVD så frigjør du plass på harddisken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/#findComment-825004
Del på andre sider

Trenger du strengt tatt å partisjonere disken? Husk at med WinXP så får du en rellativt stabil PC som du forhåpentligvis ikke trenger å formatere på lang tid. Forsøk å være litt strukturert å lage diverse mapper/foldere slik at du holder orden på dine filer. Da kan du enkelt rydde en gang i blant. Brenn gjerne viktige dokumenter, programmer, etc. over på CD/DVD så frigjør du plass på harddisken.

Takk for infoen. Tanken var å gardere meg best mulig, etter ubehagelige overraskelser med W98.

Jeg får vurdere det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/#findComment-825735
Del på andre sider

Takk for infoen. Tanken var å gardere meg best mulig, etter ubehagelige overraskelser med W98.

Jeg får vurdere det.

Ja takk, jeg har også hatt Win98 :) og husker godt alle problemene jeg hadde med det :) Jeg måtte selv formatere ørten ganger. Og da trodde jeg det kunne være kjekt med flere partisjoner hvor man kunne legge Windows i en partison og programmer, etc. i en annen. Men selv da risikerer man å måtte legge inn programmer på nytt, for som du vet så legges programmer inn "litt her og litt der". Mesteparten av filene ble lagt der man ønsket (f.eks. i D) men flere filer ble også lagt i C og da var man jo like langt, liksom :) Men som sagt WinXP er mye mere stabil. - Vet ikke om andre kanskje har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/#findComment-826058
Del på andre sider

Annonse

Partisjonering er, som du sikkert hvet, en måte å dele hardisken slik at det ser ut som to (eller fler).

Dette er en smart måte å utnytte hardisken på. Den ene delen har programmene, og kan slettes hvis man ønsker reinstallasjon, ny versjoon av windows etc. Den andre har alle dokumentene, videoene, lydfilene osv. Disse vil derfor ikke gå tapt ved re-installasjon.

At forhandleren ikke helt veit hva dette er tyder på lite faglig dyktighet, og også som citoyen sier, ferdiglagde script for installasjon av pc'en.

Det vanlige er å partisjonere hardisken før bruk. Nå finnes det imidlertid programmer som kan gjøre dette for deg i ettertid. Som f.eks. PartitionMagic. Men hvis du da i ettertid skal re-installere er jeg redd for at denne vil overskrive alt på hardisken også samtlige partisjoner.

Det enkleste er derfor å skaffe seg to harddisker. En for programmer, en for dokumenter, lydfler...etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/#findComment-828584
Del på andre sider

Gjest tullsjur

Partisjonering er, som du sikkert hvet, en måte å dele hardisken slik at det ser ut som to (eller fler).

Dette er en smart måte å utnytte hardisken på. Den ene delen har programmene, og kan slettes hvis man ønsker reinstallasjon, ny versjoon av windows etc. Den andre har alle dokumentene, videoene, lydfilene osv. Disse vil derfor ikke gå tapt ved re-installasjon.

At forhandleren ikke helt veit hva dette er tyder på lite faglig dyktighet, og også som citoyen sier, ferdiglagde script for installasjon av pc'en.

Det vanlige er å partisjonere hardisken før bruk. Nå finnes det imidlertid programmer som kan gjøre dette for deg i ettertid. Som f.eks. PartitionMagic. Men hvis du da i ettertid skal re-installere er jeg redd for at denne vil overskrive alt på hardisken også samtlige partisjoner.

Det enkleste er derfor å skaffe seg to harddisker. En for programmer, en for dokumenter, lydfler...etc.

"Som f.eks. PartitionMagic. Men hvis du da i ettertid skal re-installere er jeg redd for at denne vil overskrive alt på hardisken også samtlige partisjoner."

Ikke riktig. Jeg brukte Partition Magic til å partisjonere, måtte formatere C: på nytt i ettertid, men brukte PM's installasjonsdisketter (som lages ved innstallering av programvare) C: ble formatert og de andre partisjonene fungerer akkurat som før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/#findComment-828648
Del på andre sider

"Den ene delen har programmene, og kan slettes hvis man ønsker reinstallasjon, ny versjoon av windows etc. Den andre har alle dokumentene, videoene, lydfilene osv."

Jeg har tenkt å ha kun Windows på den ene delen, og alt annet på den andre. Dette for ikke å miste data ved en ev. formatering av windows.

Takk for gode råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/#findComment-828868
Del på andre sider

"Som f.eks. PartitionMagic. Men hvis du da i ettertid skal re-installere er jeg redd for at denne vil overskrive alt på hardisken også samtlige partisjoner."

Ikke riktig. Jeg brukte Partition Magic til å partisjonere, måtte formatere C: på nytt i ettertid, men brukte PM's installasjonsdisketter (som lages ved innstallering av programvare) C: ble formatert og de andre partisjonene fungerer akkurat som før.

Er Partition Magic grei å bruke for en uerfaren "partisjonist"?

Det eneste som er lagt inn på harddisken er Windows og Office.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133517-partisjonering/#findComment-828877
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...