Gå til innhold

Kongefamilien - følelser

Anbefalte innlegg

Jeg så - og hørte - også det, og skvatt litt i stolen. Det kan da ikke være mulig.

Belgien er jo på trynet, men en norsk dronning bør også ha så mye kunnskap om europeiske land at hun vet at det heter Nederland.

Forøvrig glemmer jeg heller aldri da hun var på plass for å representere i vinter-OL i 1992, og fortalte på teve at hun hadde vært og sett på "piiikene" gå langrenn.

Ja, hun har et fornøyelig SPROG.

Men blev det ikke koldt for piiiikene å gå på ski? Håber de ikke forfrøs seg.

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

10

• serendipity

8

• Tornerose

6

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

"Belgien er jo på trynet, men en norsk dronning bør også ha så mye kunnskap om europeiske land at hun vet at det heter Nederland."

Synes du? Min venninne som er derfra hevder i alle fall hardnakket at hun er fra Holland... :o)

Holland er nordlige/vestlige delen av Nederland, tror jeg.

Fikk du (eller andre) med deg intervjuet med kongeparet i går kveld?

Dronningen presterte å si at "det er jo også født små prinsesser i BELGIEN og Holland".

Tenk, Belgien. Jeg lo så jeg skreik.

("Det er så mange sjarmerende øer langs kysten vår..." sa hun i et annet intervju)

Hvis du søker på "Belgien" får du opp en del. Men hvorfor det kalles Belgien her og der-tja, si det.

Dronningen presterte å si at "det er jo også født små prinsesser i BELGIEN og Holland".

("Det er så mange sjarmerende øer langs kysten vår..." sa hun i et annet intervju)

Da lo vi godt i heimen også. *knegg*

Nei jeg fikk "desverre" ikke med meg intervjuet. Men hun er jo sååååå stiv. Jeg syntes Märtha er en fin representant. Folkelig nok, samtidig litt mer "glam" faktor enn M-M

Jeg syns Mærtaberta er altfor svulstig, hun har adoptert for mye av Ari. Så svulstig at det blir pinlig.

Moren er bare skrekkelig snobbete.

Jeg så - og hørte - også det, og skvatt litt i stolen. Det kan da ikke være mulig.

Belgien er jo på trynet, men en norsk dronning bør også ha så mye kunnskap om europeiske land at hun vet at det heter Nederland.

Forøvrig glemmer jeg heller aldri da hun var på plass for å representere i vinter-OL i 1992, og fortalte på teve at hun hadde vært og sett på "piiikene" gå langrenn.

Vel, de foretrekker selv å kalle seg hollendere fra Holland. I Holland heter det da også Holland, ikke Nederland.

Annonse

Jeg lo godt selv, men hva annet kan man egentlig forvente av dronningen vår som konsekvent kalte programleder Henry Notaker for Notager i et eller annet program.

Kanskje dama rett og slett har talefeil?

Vel, min venninne bor i den sør-vestlige delen. :o) Skal spørre henne igjen jeg!

"Ikke alle er vet at Holland er en del av Nederland; provinsene nord- og syd Holland ligger ved kysten. Selv nederlendere bruker navnet "Holland" om hele landet av og til - så er det rart vi blir forvirret ?"

http://www.famlehmann.com/nederland.htm

Belgia og Nederland er jo to helt forskjellige land...

Jeg lo godt selv, men hva annet kan man egentlig forvente av dronningen vår som konsekvent kalte programleder Henry Notaker for Notager i et eller annet program.

Kanskje dama rett og slett har talefeil?

Eller kanksje Flettfrid Andresen er idealet hennes?

Vi får prøve å legge merke til om hun sier Carl I. Haven også....

Annonse

Gjest Språkfriken

Så må du passe på å holde deg inne når det er for KOLDT.

Hei,

Jeg har lest en del av meldingene deres, og merker meg at dere gjør narr av språk. Hvorfor det egentlig? Hvis folk snakker "fint" så er vel det like korrekt som å snakke dialekt. Folk snakker jo sånn som passer dem best. Jeg jobber selv med språk, og er derfor veldig interessert i svarene deres. Er det fordi dronningen har en såkalt formell status at dere mobber henne? Eller ville dere mobbe enhver som snakket så pent?

Takk for hjelpen

Gjest Språkfriken

Så må du passe på å holde deg inne når det er for KOLDT.

Hei, Jeg har lest en del av meldingene deres, og merker meg at dere gjør narr av språk. Hvorfor det egentlig? Hvis folk snakker "fint" så er vel det like korrekt som å snakke dialekt. Folk snakker jo sånn som passer dem best. Jeg jobber selv med språk, og er derfor veldig interessert i svarene deres. Er det fordi dronningen har en såkalt formell status at dere mobber henne? Eller ville dere mobbe enhver som snakket så pent?

Takk for hjelpen

Gjest Språket

øu deer, hva med en tur til Spanien da? (som hun nevnte i et annet prpgram)og Grekenland istedetfor Hellas. Sånne flauser begår man når man prøver å være "finere" enn man opprinnelig er.

Hei, Jeg har lest en del av meldingene deres, og merker meg at dere gjør narr av språk. Hvorfor det egentlig? Hvis folk snakker "fint" så er vel det like korrekt som å snakke dialekt. Folk snakker jo sånn som passer dem best. Jeg jobber selv med språk, og er derfor veldig interessert i svarene deres. Er det fordi dronningen har en såkalt formell status at dere mobber henne? Eller ville dere mobbe enhver som snakket så pent?

Takk for hjelpen

Gjest Belgien

Takk for hjelpen

En del av ordene dronningen velger å bruke, faller jo utenfor enhver dialekt eller sosiolekt. Tilogmed Ibsen i originalutgaven sier Belgia (flere byer i Belgia) og ikke _Belgien_ som dronningen sier. Det blir for anstrengt, når hun er det eneste mennesket i landet som bruker disse ordene.

Jeg har pene (grand)tanter på Frogner og beste strøk i Bergen, og de sier Hytten og Solen og Kuen, men ikke Belgien. Selv om man ikke bruker hunkjønnsendelsen a, sier man vel Afrika og Belgia, ikke Afriken og Belgien.

Gjest Språket

En del av ordene dronningen velger å bruke, faller jo utenfor enhver dialekt eller sosiolekt. Tilogmed Ibsen i originalutgaven sier Belgia (flere byer i Belgia) og ikke _Belgien_ som dronningen sier. Det blir for anstrengt, når hun er det eneste mennesket i landet som bruker disse ordene.

Jeg har pene (grand)tanter på Frogner og beste strøk i Bergen, og de sier Hytten og Solen og Kuen, men ikke Belgien. Selv om man ikke bruker hunkjønnsendelsen a, sier man vel Afrika og Belgia, ikke Afriken og Belgien.

Det du mener å si er at Dronningen har falt så inn i sin formelle status at hun gjør for mye ut av seg? Hun bruker for pene ord for å vise sin status og overdriver slik at hun latterliggjør seg selv i stedet for å fremstå som "rik og korrekt"?

Eller mener du noe annet?

Hva måtte hun gjøre for å virke troverdig?

Ville du reagert på en dronning eller konge med skikkelig dialekt. eller ville du synes det var tøft?

Det du mener å si er at Dronningen har falt så inn i sin formelle status at hun gjør for mye ut av seg? Hun bruker for pene ord for å vise sin status og overdriver slik at hun latterliggjør seg selv i stedet for å fremstå som "rik og korrekt"?

Eller mener du noe annet?

Hva måtte hun gjøre for å virke troverdig?

Ville du reagert på en dronning eller konge med skikkelig dialekt. eller ville du synes det var tøft?

Ja til det du spør om i første avsnitt.

Jeg tviler sterkt på om frk. Haraldsen i sin tid sa Belgien. Hun overspiller i rollen sin så det blir komisk, rett og slett. Språket blir en parodi på seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...