Gjest Belgien Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Det du mener å si er at Dronningen har falt så inn i sin formelle status at hun gjør for mye ut av seg? Hun bruker for pene ord for å vise sin status og overdriver slik at hun latterliggjør seg selv i stedet for å fremstå som "rik og korrekt"? Eller mener du noe annet? Hva måtte hun gjøre for å virke troverdig? Ville du reagert på en dronning eller konge med skikkelig dialekt. eller ville du synes det var tøft? Jeg synes ikke hun gjør for mye ut av seg. Jeg synes hun gjør en flott innsats og jobb for landet og kongehuset. Men jeg synes hun gir et inntrykk av at hun anstrenger seg for mye for å være perfekt, og at hun dermed ikke får vist varme, sjarm og lignende kvaliteter, og at det blir for stivt og upersonlig. Det blir på grensen (og over denne noen ganger) til latterlig når hun bruker ord og vendinger ingen andre i landet bruker. ("Belgien" er et godt eksempel). Jeg synes det er supert at de som representerer landet anstrenger seg for å snakke korrekt, og fint at de snakker en dialekt (eller mangel på en slik) som gjør at alle forstår og at de enkelt kan representere hele landet (hvis hun snakket en helt spesiell Setesdal- eller Vossadialekt som et fåtall forstod, ville det ikke vært greit). Jeg synes selvsagt det er helt greit at Kronprinsessen snakker sørlandsdialekt. Jeg har selv foreldre som sier hytten, solen osv, så jeg er vant til dialekter / sosiolekter som ikke bruker hunnkjønnsendelser, men det er stor forskjell på dette og å omskrive egennavn til å ikke ha a-endelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133700-kongefamilien-f%C3%B8lelser/page/4/#findComment-826522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.